Welshkeskustelu
-
Silmiin ei osu tämä tieto, eli:
Kasvattajapalkinnoissa vaadittu siitosponi, jolla jälkeläispalkinto. Tuleeko tämän palkitun siitosponin olla elossa kasvattajapalkintoa hakiessa?
Voiko kasvatille hakea jälkeläispalkintoa, vaikka ei olisi omissa nimissä hevonen vai vaan omistuksessa oleville?
-
Multa löytyy pieni welsh lauma. Evm sukuinen wA tamma Dioneta, evm sukuinen wpb ori Eppu jonka saatan ilmottaa tän kuun laatikseen.
Suvulliselta puolelta sitten löytyy wbp-o Fern Samson ja wA-o A.D. Diamant.
Netan ja Artun kanssa saatetaan pyörähtää rotu- ja lajilaatiksissa kuin myös YLA. Sami taasen taitaa piakkoin lähteä kuoppaan kun vanhempansa ovat kadonneet.
-
Mä menin ja siirsin kaikki mountainponit omaan talliin (hups)
-
@turjake näyttääpä ihanalta
-
@helga said in Welshkeskustelu:
Kasvattajapalkinnoissa vaadittu siitosponi, jolla jälkeläispalkinto. Tuleeko tämän palkitun siitosponin olla elossa kasvattajapalkintoa hakiessa?
Ei tarvitse olla elossa.
Voiko kasvatille hakea jälkeläispalkintoa, vaikka ei olisi omissa nimissä hevonen vai vaan omistuksessa oleville?
Jälkeläispalkintoa voi anoa vain omassa omistuksessaan oleville poneille.
-
Jäinpä tiirailemaan nuita VWY-L arviointikriteerejä ja jäi pohdituttamaan seuraava!
Eli sukuosion maksimipisteet on 12p. Kuvitellaan, että arvioitavana on 1-polvinen welsh. Sukupisteisiin vaikuttavat vanhempien meriitit ja kilpailut + tuomarien omat pisteet (jotka ovat mitä?).
Vanhempien meriittipisteet max 5p. Ponin vanhempien kantakirja-/näyttely-/laatuarvostelupalkinnoista 0,5p./palkinto. Ponin vanhemmat voivat kerätä pisteitä joko sijoituksilla, showkisoilla ja/tai porrastetuilla.
Sitten kuvitellaan, että molemmat vanhemmat ovat vaikka VIR MVA Ch KTK-I VWY-II ja porrastetuissa kisannut maksimiin.
ktk palk 0,5p
vir mva ch 0,5p
vwy-laatuarvotelu 0,5p
40sijoitusta 1,5pTästä tulee siis 3p per vanhempi, olenko ymmärtänyt oikein? Eli arvosteltava poni saisi sukuosiosta 6/12p.
Miten tällainen esimerkkiponi voisi saada enemmän pisteitä sukuosiosta vai voiko edes?
Haaa, nyt kun muistan niin kysynpä samalla, että minkälainen on VWY-laatuarvostelun silmissä "täydellinen luonne"? Mulla jää ainakin pisteet aina alhasiksi, mutten tiedä mihin suuntaan viedä niitä. En tarvitse enkä halua konkreettista osoitusta mikä omissa luonteissa on "pielessä", vaan neuvoa siihen suuntaan mitä näiltä parempien pisteiden luonteilta haetaan.
Onko tarvetta monotonisesti luetella hevosen käyttäytyminen kaikissa mahdollisissa eri tilanteissa? Mitä hyvällä, sujuvalla ja persoonallisella luonteella siis tarkoitetaan? Tein vain nopean taustatutkimuksen tätä varten (my bad enkä osoita ketään) joten otanta on hyvin pieni, mutta kun katselin niitä jotka viime vuonna ovat saaneet ylemmästä päästä pisteitä, niin osa vaikutti mun silmään enemmän keskittyvän käymään kaikkia eri tilanteita läpi että miten nyt poni missäkin tilanteessa käyttäytyy
Ainakin arviointikriteereissä vaaditaan vain seuraavat aihealueet, joka ei tue pohdintaani ns. luetteloivasta luonteesta, mutta juuri siksi haluaisinkin kysyä vähän vinkkejä : "Kun ponin luonnetekstistä löytyy kohdat, joissa kerrotaan ponin luonteesta yleisesti sekä millainen se on käsiteltäessä, niin poni saa 0,5p. Lisäksi poni saa toiset 0,5p., jos luonnetekstissä kerrotaan millainen poni on ratsastaessa/ajaessa/liikutuksessa."
-
@helga said in Welshkeskustelu:
Miten tällainen esimerkkiponi voisi saada enemmän pisteitä sukuosiosta vai voiko edes?
Meriittipisteillä.
Nuo säännöt on kyllä monin paikoin sellaiset että saa miettiä pitkään ja hartaasti miten tää ny menee.
-
Mä jouduin kans vähän tavaamaan noita pisteitä silloin kun aloin rakentamaan pisteytystä itselleni noiden omien ponien laatisvalmiutta seuratakseni. Onneksi tuntuu että kolmoseen saa aika kivasti pisteet kasaan ja että ehkä voisi olla mahdollista jopa saada lopulta noille kakkosiakin vaikka pisteet ei siltä näytä. Tokihan sitä ei tiedä ennen kuin sitten pääsee noita ilmoittelemaan laatikseen ja oikeasti näkee mitä mieltä tuomarit poneista ovat.
Mä voisin tässä samassa kysyä että olisiko keneltäkään liisattavissa/muunlaisella diilillä saatavissa varsaa meidän Artusta. Orilla itsellään on epätasainen suku joten niin 2 kuin 3 polviset tammat kelpaavat meille. Varsalle on paikka orina Kaskiahteen tallissa jossa tarjolla on Hyvin Hidas ja rauhallinen koti jossa sitten joskus edessä on kilpailut ja laatuarvostelut sekä toivottavasti jalostuskäyttöä. Ainakin yhden varsan uskallan luvata kun yritän noista kaiksita jättää edes yhden varsan kotiin jatkamaan linjaa.
-
@serena mitä muita meriittipisteitä voisi vanhempi saada noiden lisäksi? Lasketaanko vanhempien VWY-Cup sijoitukset meriiteiksi,
ja jälkeläispalkinto (vai pitäiskö vaan hommata lisää lajilaatispisteitä/yla-palkinto)?Vähän puusilmäolo taas
-
Mukaan lasketaan ainoastaan samat palkinnot kuin kilpailupisteissä.
Ja näemmä näitä ei ollukaan listattuna, mutta siis esimerkiksi lajilaatikset.
-
@serena kieltämättä aika nihkeetä siis saada sukuosiosta hyviä pisteitä 2022 näyttää olevan suuri osa saanut jotain 4-7 pisteen väliltä.
Onko millon viimeeksi saatu täydet sukupisteet?
-
@helga Eepä nuita taija ihan vähässä kummassa ellei pyörittele yleisponeja ja / tai pitkäsukuisia.
-
@Helga (ja muut) VWYL:n sukupisteytys on kieltämättä hieman erilainen kuin muiden laatuarvosteluiden pisteytys. VWYL:n pisteytyksessä pääpaino on toki edelleen ponin vanhemmissa, mutta pisteytykseen vaikuttaa koko sukutaulu (miten muihin suvun poneihin on panostettu, meriitit yms.), eikä pelkillä menestyneillä vanhemmilla saa kuin noin puolet pisteistä. Valitettavasti 1-polviset ovat nykyisessä pisteytyksessä hieman väliinputoajia, ns. välivaihe (tärkeä sellainen), ennen pidempiä sukuja, joilla sukupisteiden kerääminen on helpompaa (oma ennätykseni taitaa olla 9/12, 4-polvinen suku, yhdistelmä omaa uutta kasvatusta ja vanhoja linjoja). VWYL on rotulaatuarvostelu eli haluaa edistää rodun kasvatusta ja kannustaa täten pidempien sukujen kasvattamiseen, mikä myös näkyy pisteytyksessä. Sukupisteytystä on muuten avattu heti etusivulla "tuomarit ja tuomarointi"-kohdassa (kieltämättä hieman hämäävä paikka). Btw. Minun ainoa VWY-I palkittu on suvultaan yksipolvinen eli sekin on mahdollista (sukupisteet 6/12)
Samaten luonnepisteytys poikkeaa lajilaatuarvosteluiden lähinnä sanamäärään perustuvasta pisteytyksestä. Aikoinaan kaikissa laatuarvosteluissa oli käytössä tuomarin mielipiteeseen perustuva luonnepisteytys, nykyään se taitaa olla käytössä enää VWYL:ssä, SLA:ssa ja jollain tasolla YLA:ssa. YLA:n sivuilla on minusta tekstiosiossa aika hyvin avattu, mikä on hyvä teksti (persoonallisuus, luettavuus, oikeinkirjoitus) ja tätä olen itse käyttänyt joskus apuna, kun luonnetuomarointi on omalle kohdalle napsahtanut. Aika pitkälle pääsee sillä, että teksti on selkeä ja oikoluettu.
VWY ja VWYL ottaa mielellään perusteltua palautetta ja kehitysehdotuksia vastaan toiminnan kehittämiseksi! Myös jos pisteytyksessä tuntuu olevan epäselviä kohtia, voi niistä kysyä tai huomauttaa, jotta voidaan korjata helpommin ymmärrettäväksi. Pisteytys on paikoin monimutkainen, koska siinä on haluttu huomioida mahdollisimman hyvin eri tilanteet ja mahdollistaa mahdollisimman monenlaisen ponin osallistuminen.
-
Mites sitten, onko tarpeen merkata esim. 2- ja 3-polvisilla (tai toki siitä pidempisukuistenkin) sukutauluihin muiden kuin vanhempien meriittejä?
Arvostelusivulla sanotaan, että 1-3polv arvostellaan vain vanhempien meriiteistä. Ja 4+ polviset vanhempien meriiteistä + pitkäsukuisuus pisteet. Niin mua hämää tässä se, kun etusivulla mainitaan "Varsinkin pidempi- ja vanhasukuisten kohdalla tämä on koettu tärkeäksi, kun vanhoilla poneilla oli harvemmin minkäänlaisia meriittilitanioita ja pahimmillaan ilman tuomaripisteitä monia, monia vuosia säilyneet linjat jäisivät kokonaan ilman sukupisteitä, jos pisteytettäisiin vain sukulaisten menestystä."
Tarkoitetaanko äskeisellä lainauksella siis mitä, jos arviointikohdassa kriteereinä on meriittien osalta vain vanhempien meriitit?
Olipa multa vaikeasti muotoiltu, yritin parhaani.
-
@helga Mä luen ton aika selkeästi juurikin niin, ettei muilta sukulaisilta niitä meriittejä vaadita.
-
Hyvää keskustelua! En ookaan ite koskaan ajatellut sen syvällisemmin sukupisteytystä tai muutakaan, mutta täähän herätti ajatuksia myös täällä päässä.
Haluaisin tietää, mitä on nää tuomarien "omat pisteet" tai niin kuin että millä perustein niitä annetaan? Meriitit suvussa eivät siis vaikuta, mikä vaikuttaa? Pitääkö suvussa olla mahdollisimman vanhoja nimiä, onko uusi nelipolvinen sukutaulu samalla linjalla kuin sukutaulu, jonka vanhimmat nimet on 2000-luvun alkupuolelta?
Ja tosiaan, onko 1-3 polvisilla tai sitäkään pidemmillä suvuilla tarpeen merkitä vanhempien meriittejä VWYL:n osalta tai muutenkaan sukutauluun? Ilmeisesti myöskään 1-polvisen suvun evm-polvien sukuselvityksellä ei tee mitään sivuilla? Jos vain vanhempien meriitit merkkaa niin miten 1-polvinen ja pitkäsukuinen on kuitenkin niin eri lähtöviivalla, että pitkäsukuinen voi saada jopa 12 pisteeseen asti pisteitä ja lyhytsukuinen 6p? Ymmärrän pointin pitkäsukuisten kannattamisesta rotulaatiksen kohdalla, mutta kuitenkin niitä lyhyitäkin tarvitaan, jotta pitkiä saadaan rakennettua Nyt tavallaan olisi ehkä fiksuinta tuoda rotulaatikseen vasta noin kolmipolviset ponit, jotta sit seuraava sukupolvi saa hyvät sukupisteet - näin kärjistäen ja tiedän, että poikkeuksiakin löytyy. Eikä sukupisteet ole yhtä kuin kokonaistulos. // kas luinkin tarkemmin ja myös 1-3-polvisten arvostelussa on maininta tuomarin omista pisteistä. Jotenkin olin ajatellut, että koskee vain pitkäsukuisia. Vaikka no sinällään havainto ei vaikuta pohdintoihini.
Ja sit se mitä oon itse pidempään miettinyt, että onko VWYL:n pisteytys kokonaisuudessaan vähän liian tiukka? En tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi saada I-palkinto, päin vastoin musta on kiva että siihen vaaditaan jo jotain panostusta. Mutta minun mielestä on jotenkin hassua, että lajilaatiksissa ja kantakirjassa ykkösiä kerännyt ja virtuaalisella muotovaliollakin palkittu eli toisin sanottuna arvonsa ja kykynsä näyttänyt poni saattaa rotulaatiksessa olla ehkä kakkosen arvoinen.
Toivottavasti sain ajatuskulkuni ulos edes jokseenkin järkevässä muodossa.
-
Sitä mitä mä oon katellu annettuja sukupisteitä, niin mun silmiin aika pientä harrastajakuntaa se palvelee...
Olisko mahdoton idea, että suvun pituudesta riippumatta saisi vanhempien perusteella sen 12p (siis olisi edes mahdollisuus siihen) ja sitten pitkäsukuisuudesta ylimääräisiä bonuspisteitä? Heittelen nyt ideoita makusteltavaksi
-
Hei, minä palaan vielä tähän rotulaatiskeskusteluun! Olin aiemmin vain puhelimen varassa tätä seuraamassa, enkä viitsinyt alkaa sillä näpyttelemään, kun saattaa tulla vähän pidempi viesti Oon ihan samoja juttuja itsekseni ihmetellyt, kuin mitä täällä nyt on nostettu esille. Olin yhdessä vaiheessa laittamassa siitä sähköpostitse kyselyä menemään laitokseen, mutta se sitten unohtui. Mut laitetaan nyt tähän sitten samat ajatukset koko kansan nähtäville!
Ensinnäkin, pidän kyllä kovasti siitä, että VWYL:n pisteytys on selkeästi ja melko lyhyesti laitettu esille! Epäselvyyksiä ja puutteita siellä kuitenkin on sen verran, etten ole uskaltanut yhtään ponia vielä ilmoittaa mukaan. Vaikka se joidenkin korvaan ehkä liian tiukalta linjalta kuulostaa, niin henk.koht. en halua hakea poneilleni kolmospalkintoja mistään laatiksesta - ellen erikseen ole tarkoituksella jättänyt ponia panostuksen osalta kolmostasolle. Lähtökohtaisesti silloin, kun omistamiani elikoita laatiksiin vien, ne napsii aina vähintään kakkospalkinnot ja melkein aina ykköstä. Eikä ainoastaan lajilaatiksista (joissa ykkönen on verrattain todella helppo saada), vaan myös YLA:ssa ja muissa rotulaatiksissa (kokemusta ainoastaan KWPNL ja SLA). Eikä tää nyt ole tällainen tavoite kiillotella omaa kruunua, että "hahaah katsokaas kun minä en mitään kolmosia hanki" - ei missään nimessä! Kolmonenkin on palkinto ja aivan ehdottoman hieno meriitti siinä missä muutkin. Henk.koht. en vain halua riskeerata, että ykkössuoran muualta saanut poni tulee VWY:sta hakemaan kolmosen tai ehkä hyvällä tuurilla (hyvillä tuomarin omilla pisteillä? :'D) kakkosen.
Ymmärrän ja arvostan sitä, että rotulaatis huomioi pitkäsukuisuuden todella hyvin. Tällä hetkellä sitä ei tee mikään muu laatis kuin YLA, ja sinnekin tämä pitkäsukuisuuden pistelisä tuli vasta viime vuonna uudistuksen mukana. Joten en ole sitä mieltä, että pitkäsukuiset ja lyhytsukuiset täytyisi olla 100-prosenttisesti samalla viivalla. Mun mielestä on täysin ok, että pitkäsukuinen poni saa extraa suvustaan. Ei kuitenkaan voi olla niin, että lyhytsukuiset jäävät aivan mielettömästi pisteissä jälkeen.
Vilkaisin tuota arkistoa vuoden 2009 sääntöuudistuksen jälkeen (ilmeisesti tässä ponit vuoteen 2020 asti). Siellä palkittujen määrät menivät seuraavalla tavalla:
VWY-I 22 kpl
VWY-II 809 kpl
VWY-III 261 kplSiinä mielessä tuo käyrä menee ns. tilastollisesti hyvinkin oikein, että enemmistö poneista on keskikastia. Tuo I-palkintojen määrä suhteessa kakkosiin on kuitenkin aika tajunnan räjäyttävä. 11 vuoden aikana vain 22 ponia on ollut ykkösen arvoisia. Tämä jos jokin kertoo minun mielestäni siitä, että VWYL on todella tiukka laatuarvostelu. Tiettyyn pisteeseen asti kova taso ja tiukkuus onkin pelkkää plussaa enkä olekaan sitä mieltä, että kaikkien takapihaponien pitäisi rotulaatiksessa saada palkintoja vain sen takia, että kaikilla tulee hyvä mieli! Eikä sinne ykköselle pidä päästä poneja, joihin ei ole panostettu kaikilla pisteytyksen osa-alueilla! Tämä on kuitenkin jo niin tiukkaa pisteyttämistä, että vähemmästäkin karsiutuu uteliaita harrastajia pois.
Vilkuilin myös tuoreimpien tilaisuuksien pisteitä. Luonneosiosta pisteitä on saatu max 8 pistettä, vaikka yhdellä jopa luki lisäkommenttina "Aivan ihana luonnekuvaus, tähän poniin haluaisin itsekin tutustua!" Luonnekuvaus on aivan ihana, muttei 10 pisteen arvoinen? Kiinnostaisi todella, todella paljon tietää, mikä siitä olisi sitten tehnyt täyden kympin luonteen? Keskimäärin luonnepisteet ovat n. 4-6, joten ilmeisesti welshväki kirjoittaa sitten aika kehnoja luonteita, vai miksei niitä pisteitä tule enempää kenellekään? :'D
Sukupisteitä oli yksi poni saanut 9 pistettä, muut mitä tahansa 2-8 pisteen välillä, keskimäärin n. 4 pistettä. Valitettavasti noita sukuja ei tuosta suoriltaan pääse tutkimaan, koska linkkejä ponien sivuille ei ole. Tuskin nämä kaikki ovat ihan lyhytsukuisia olleet? Näitä tuomareiden omia pisteitä ei näköjään helpolla jaeta yhtään kenellekään? Jatkoa ajatellen haluaisin tietää, että mistä tuomarit näin suunnilleen jakavat omia pisteitään? Pitääkö sukulaisten sivuilla olla hienot kuvat, paljon panostettuja tekstejä, monipuolista kilpailutaustaa, meriittejä, jälkeläisiä? Mistä ne pisteet saa?
All in all, tämä nyt oli tällaista ääneen pohtimista vain aiheen ympärillä. En sano, että VWYL:n pitäisi nyt kipin kapin muuttaa pisteytystään tai mitään muutakaan, vaan lähinnä toin esille niitä syitä, että minkä takia itse olen pysynyt syrjässä VWYL:n piireistä. Varmasti rotuyhdistyksen ja -laatiksen tavoite on hyvien ponien ja pitkäsukuisten palkitsemisen lisäksi houkutella yhdistyksen piireihin mahdollisimman paljon panostautuneita harrastajia. Vaikka olen welshien kanssa touhunnut jo yli 5 vuotta enempi vähempi aktiivisesti (Daelwynin aikaan todella aktiivisesti, nyt vähän vaisummin, mutta tilanteeseen tulossa toivottavasti muutos tämän vuoden aikana), VWYL on aina tuntunut sellaiselta paikalta, etten uskalla tunkea mukaan. Lähinnä sen takia, että pisteytys jättää sen verran kysymyksiä, etten vielä tämän kaiken tutkimisen ja ihmettelyn jälkeenkän tiedä, että MIKÄ TEKEE PONISTA YKKÖSEN ARVOISEN VWYL:N SILMISSÄ?
PS. Olisikohan mahdollista jatkossa toivoa, että tuloksissa olisi linkki ponin sivuille? Olisi ihana päästä näitä poneja katselemaan ja tutkailemaan, samalla voisi löytää itselleen vaikka jalostusmateriaalia käytettäväksi. Toki joo hevosen nimi rekisterihakuun niin löytyy, mutta silti ois kiva, kun olis suorat linkit!
-
This post is deleted! -
Mä voisin lyhkäisesti kommentoida paria juttua oma näkökulmasta!
Uusissa tilaisuuksissa (en muista mistä lähtien, ehkä viimeiset 1-2 vuotta?) ei ole linkkejä osallistujien sivuille, koska käytössä on osallistumislomake mikä ei laita osallistujia suoraan siihen html-koodin linkkimuotoon (<a href="osoite">ponin nimi</a> tämä muoto). Osallistujat menee suoraan sheettiin missä hepan nimi on omassa solussa ja osoite omassa solussa. Se siis vaan on ylimääräistä työtä naputella tuloksien julkistuksen yhteydessä jokainen osallistuja erikseen tuohon yo. muotoon että se olisi suora linkki. Tämä on siis vaan tuomareiden ja yp työn helpottamiseksi, eli ei tarvitse copypastettaa osallistujia sähköpostista tai mistään muustakaan minnekään eikä naputella yhtään mitään ylimääräistä. Jos on ideoita miten tämän saisi kivemmaksi "yhdellä painalluksella" niin voi kertoa yksi vaihtis olisi tietysti julkaista tulokset vain pdf:nä (kuten lajilaatikset) mutta henkilökohtaisesti mun mielestä ne on rumia XD tai kopioida vaan hevosen linkin osoite tuloksiin niin että halutessaan voi sitten itse kopioida sen osoiteriville ja mennä katsomaan sivuja?
Tähän asiaan: "HUOM! Tuomariston yhtenäisellä päätöksellä ponille voidaan myöntää I-palkinto tilanteessa, jossa se saavuttaa täydet kilpailupisteet ja ylijääneillä meriiteillään sen olisi mahdollista saada korkeammat pisteet ja I-palkinto. Tällöin käyttöön otetaan viisi (5) lisämeriittipistettä."
En muista että oman VWY-historiani (10+ v) aikana tätä sääntöä olisi sovellettu KELLEKÄÄN ei kovin kauaa sitten keskustelin parin muun kanssa pitäisikö tämä kohta joko poistaa säännöistä tai keksiä kriteerit joissa sitä automaattisesti käytettäisiin (= ei olisi harkinnanvaraista) koska on hämäävä. No siihen keskusteluun ei tullut mitään selkeää lopputulosta joten homma jäi. Muistaakseni tää sääntö on otettu käyttöön muinaisina aikoina kuin joka laatiksessa palkitut krj1 erj1 yla1 vir mva ch ktk1 -hevoset oli todella todella poikkeuksellisia, että kaikkien kissanristiäisten kiertämisestä voisi antaa extra tunnustusta, mut nythän se on aika perus kauraa että hepalla on parit laatispalkinnot, näyttelypalkinto + ktk. Siksi sitä ei varmaan ookkaan viimeisen 5 vuoden tms aikana ees ajateltu ikinä käytettävän.
Surkeista sukupisteistä yms: kaikki hepat joille itse olen antanut viime aikoina alle viittä sukupistettä on yksipolvisia hevosia joiden vanhemmilla ei ole tyyliin mitään muuta kuin sivut ja kisat olemassa. Esimerkkinä vaikka tää mun oma heppa ja tällaisia on paljon: https://porkkis.net/paraati/mablimaidawn.html Tbh tällaiset ei vaan ansaitse enempää, varsinkin kun laatiksen arvovalinta on suosia pitkäsukuisia tähän päälle kun on muuta niin mun kohdalla se on aina extraa ainakin pari pojoa, mutta lyhytsukuinen ei tuu saamaan samoja pisteitä kun pitkäsukuinen. Luonnepisteissä olen pyrkinyt siihen että semmonen perus ok luonne (ei hyvä eikä huono, mut sellainen mikä on kirjoitettu laatista varten just ennen ilmoittautumista - kaikki ketkä lukee luonteita tietää mitä tarkoitan) olisi puolet pisteistä ja kun siitä paranee niin pisteitä tulee lisää. Joskus omat periaatteet on vaikeita muistaa kun lukee elämänsä triljoonannetta luonnetta mihin omistaja on unohtanut vaihtaa edellisen hepan lempinimen uuden hepan lempinimeksi, mutta olen pyrkinyt antamaan parempia pisteitä saadun palautteen perusteella
Ykköspalkinnosta: tää on yksinkertaisesti mielipidekysymys, mutta VWY:n linja on ollut se että ykköspalkinnon ponin on oltava jotakuinkin täydellinen ja tietysti pitkäsukuinen sellainen oikein wow-momentti. Siksi niitä on vähän ja vwy:n laatiksessa kakkospalkinto on jo hyvä palkinto. Ehkä ollaan myös vähän tarkoituksella menty vastavirtaan siinä, että kun muissa laatiksissa yms pisteiden keräämistä on helpotettu vuosien varrella niin vwy:ssä sitä ei olla juurikaan tehty. Siksi ykköspalkinto varmaan tuntuu entistä vaikeammalta, kun sitä automaattisesti vertaa muihin laatiksiin. Mutta esim sillon 10+v sitten krj-, erj- ja varsinkaan yla-ykkösiä ei ollut samalla tavalla kun nykyään. Varsinkin YLA-ykkösiä kaikki ihaili koska niitä oli helvetin vaikea saada. Ei enää kun niitä on jokaisella
Kiva kuulla että laatikseen on/olisi lisää tulijoita. Täytyy sanoa että oma suhtautuminen ei ole aina kaikkiin uudistuksiin niin innokas, koska (kuten vwy:n pisteytystäkin lukemalla voi päätellä) pisteitä on rukattu vuosien varrella moneen otteeseen ja lopputulos on ollut se, ettei uusia pisteitä ideoineet tyypit ole siltikään osallistuneet. Siis mehän lasketaan ravureillekin pisteitä yms. Ollaan siis menty siihen, että kunhan homma on mahd helppoa ja mielekästä ylläpidolle, että on ees jotain tilaisuuksia. Tämä ei tarkoita että mitään uudistuksia ei tultaisi enää koskaan tekemään tai asiasta ei saisi keskustella, mutta ehkä taustatietona vaan esimerkiksi omat lähtökohdat