Welshkeskustelu
-
Tilanne on
. Mulla on VRL:n mukaan Rhedynissä jo 107 ponia. Miten. Tää homma on räjähtänyt ihan käsiin
Jonkun olis pitänyt varottaa mua, ennen kun lähdin tähän welsh-juttuun mukaan!
Mä mietin, että olis kiva järjestää jotain rentoa/hauskaa/kevyttä aktiviteettia welsheille, mutta mitä? Joku leikkimielinen rotunäyttely jossa jaettais I/II/III-palkinnot? Valmennusviikonloppu? Söpöysnäyttelyt? Jälkeläisryhmänäyttelyt? Kasvattajanäyttelyt? Jotain muuta? Kiinnostaisko jotakuta järkätä yhdessä?
Pakko myös esitellä mun uudet ponit jotka sain sandilta
Keke, Gala ja Demi
-
@indy Ja totaa.. Koskas näistä saa kinua varsoja? XD
-
@vibaja no kyllähän niistä voi jo varsan tai pari saada, kun ovat täysi-ikäisiä
laita mulle vaikka chatissä jos olit jo miettiny jotain yhdistelmää!
-
Mulle on käynyt ihan samoin kuin @indy lle, kun welshejä hankin niiden määrä lähti aika nopeasti kasvuun! Ihan hetkeen en ole samoissa ponimäärissä, mutta kyllä näitä putkahtelee talliin kuin sieniä sateella.
Uusimpina serenalta ostettu evm-tamma Bainestoft May Wraith, Kidan kasvatti French Toast Puff sekä Tuulian kasvattama Ceiriosen Eiriana.
Mun ei pitäisi avata ensimmäistäkään myyntitopaa, koetas tässä sitten vähentää hevosia sopimaan omaan tosi aaltoilevan poissaolevaan ajoittain hiipuvaan harrastustahtiin.
-
heilutan ujosti morot täältä! oon aina aika ajoin erityisesti welshkeskustelua lueskellut ja harrastusta pitäny mielessä, mutta en oo saanu asian eteen varsinaisesti tehtyä mitään tai ei ollut sit tarpeeks suurta motia. ajauduin vuosi sit opiskelemaan it-alaa ja fronttipuoli kovasti (osittain virtuaaliheppahistorian takia) kiinnostaa ja sitä taitoa edes vähän ylläpitääkseni aloin pieniä nettisivuprojekteja duunata tässä syksyn tullen ja ihan hirvee virtuaaliponeilukuume iski siinä samalla (plus että kesällä kaivoin myös kameravehkeet naftaliinista ja pikkusen päivitin sitä kalustoa)! meinasi jo paniikki iskeä kun en löytäny vanhoja tiedostoja mistään mut lipaston romujen alta löytyneessä muistitikussa oli kaikki littleburyn tiedostot
tossa äsken laskin niin siellä ois noin 50 ponia varastossa...
ajatus oli vähän kosketella tilannetta ja varovasti ajatella, uskaltaisko pari ponia ottaa työn alle, mut kyllä tässä kun illan on vanhoja omia poneja katsellut niin pitänee kääriä hihat ihan kunnolla.
miten welsheillä menee nykyään? aika monta tallia on vastaan tullut kun oon lurkkinut!
(jos ette muista tai on hirveesti uusia tyyppejä niin pidin littleburya ja tipuin lopullisesti kelkasta joskus 2015 hujakoilla. sittemmin on mm. duunit pitäny sen verran kiireisenä että ei oo ehtiny antaa ajatustakaan enkä kyllä uskalla luvata että näistä ois vieläkään selvitty, mutta mitään ei saa jos ei yritä)
-
@joshh heiiii pitkästä aikaa
sua on kaipailtu!
-
@joshh hei oispa hienoa saada vanhempaa welshväkeä takaisin kuvioihin!
Itse vasta aloittelin noihin aikoihin kun sinä lopettelit, ja welshit omiin kuvioihin tuli vasta vuosia myöhemmin, joten littlebury ei äkkiseltään soita kelloja. Mutta kuulostaa tosi kivalta nimeltä, ja jos vaan saat tallia pystyyn, niin oon kyllä ekojen joukossa lainaamassa vanhan linjan poneja jalostukseen!
Mulla on B-sektiota ja part bredejä Cloudfieldissa. Nyt on ollut pari vuotta vähän hiljaisempaa IRL-kiireiden takia, mutta pikkuhiljaa tää etenee ja ois kyllä kova tavote saada pitkästä aikaa joku kasvattimyynti tulille viimeistään ens keväänä. Ennen Cloudfieldiä mulla oli welshit Daelwyn nimisellä tallilla, joten kaikki Dael-kasvattiliitteellä varustetut ponit tunnistaa myös mun omiksi kasvateiksi
-
@joshh tervetuloa takaisin
! Littlebury kyllä muistuu mieleen
-
NWR & NWR-kelpoinen
Pakko nyt kysellä mutta mikä näiden ero on? -
@turjake
yleisesti käytetään:
NWR = hevonen on itse NWR:n kriteerit täyttävä
NWR-kelpoinen = hevonen ei ole itse NWR:n kriteerien mukainen mutta käy NWR-kasvatukseen (eli esim hevosen varsat voivat olla NWR:n kriteerit täyttäviä)Esim: NWR ei voi olla suora hevonen x poni -risteytys. Eli ox x wb -risteytys ei ole itse NWR, mutta käy NWR-kasvatukseen.
toivottavasti selkeyttää
-
@dani Okei kiitos!
Mites sitten wpb x w/xx (esim 2-polvinen poni)? -
@turjake mun muistaakseni NWR on aina wpb x wpb, eli toi ei olisi itse NWR, mutta NWR-kelpoinen. WPB-ihmiset, correct me if i'm wrong
-
mä oon kyl merkannu poni/hevonen x pb jo nwr:ksi, mutta jotenkin muistelin kyllä samaa että pitäis olla pb x pb
-
Mua kiinnostaisi lähde tälle, että NWR on oltava wpb x wpb? Ainakaan IRL hollantilaisen welshyhdistyksen sivuilla NWR:n rotumääritelmässä ei ole mainintaa tästä, mutta en sen tarkemmin ole tutkinut asiaa. Oon itse surutta kyllä toistaiseksi merkannut kaikki "NWR-kelpoiset" ponini suoraan NWR:iksi.
-
mäkin oon merkannut NWR varmaan jo ne kelpoisetkin.. :'D
hmm mutta jos NWR kelponen on ENSIMMÄISEN polven hevonen x poni risteytys - eli esim ox x welsh B
niin ei ox x NWR(-kelpoinen) ole ensimmäisen polven risteytys, koska NWR on jo risteytys?
eli sillon hevonen x NWR(-kelpoinen) on NWR.
-
Mä voin myöntää että mun lähdemateriaali on mun oma muistikuva, suhtautukaa sen mukaisesti XD en kyllä usko että virtuaalimaailmassa tarvii olla niin tarkkaa, kunhan vaan suvussa oikeat rodut ja oikea prosentti.
Kidan selitys mun mielestä kuulostaa ihan loogiselta. VWY:n sivuillakaan ei oo muuta kuin "NWR ei ole kuitenkaan koskaan ensimmäisen polven risteytys, vaan esimerkiksi mountain x täysiverinen on normaali welsh part bred, joka on kuitenkin kykeneväinen saamaan NWR-kelpoisia jälkeläisiä, mikäli se risteytetään toisen ensimmäisen polven risteytyksen kanssa."
-
Minäkään en ole niin NWR:ään perehtynyt, kun tykkään käyttää puoliverisiä part bredeissa, joten en ole minäkään ihan varma onko täykkäri + NWR-kelpoinen wpb jo NWR vai edelleen NWR-kelpoinen. Itse olen ehkä myös liian suurpiirteinen välittääkseni siitä näin virtuaalimaailmassa, mulla on todennäköisesti merkittynä täykkäri+wpb-risteytyksiä sekä NWR:ksi että NWR-kelpoisiksi
Enkä kyllä pitäisi pahana sitäkään, jos joku ensimmäisen polven risteytyksenkin merkitsee jo NWR:ksi, kunhan polveutuminen rotujen suhteen on oikein, koska se on NWR:n "pihvi" ja erotus tavalliseen part brediin.