Welshkeskustelu
-
Tämä kuulostaa nyt ihan siltä, että niitä kakkos- ja kolmospalkintoja arvostetaan tai ollaan arvostavinaan, mutta omalle ponille niitä ei kuitenkaan kelpuuteta.
Lajilaatiksista saa nykyään niin helpon ykkösen ja helpotuksia on tehty vuosien varrella koko ajan enemmän, että on oikeastaan virkistävää vaihtelua kun jokin laitos ei tarjoakaan puoliautomaatioykköstä joka toiselle osallistujalle.
Ja vaikka VWY suosiikin pitkäsukuisia, niin tiukassa ovat ne ykköset pitkäsukuisillekin poneille, siinä missä lyhtysukuinenkin voi sen ykköspalkinnon saavuttaa.
Mikä siinä kakkospalkinnossa tai hui, kolmospalkinnossa, on niin hirveää ykkösrivin jatkeena? Etenkin kun lajilaatisykköset saa tosiaan melko pienellä vaivalla, niin niitä on mielestäni vähän turha verrata YLA:n tai rotulaatisten ykkösiin. Tokikaan en ole tutustunut kuin SLA:han ja VWY:hyn, jälkimmäiseenkin jopa kahden ponin verran.
-
Välikommenttina haluaisin nähdä täysien pisteiden luonteen, kun omani saa keskimäärin 4-5 pistettä kymmenestä enkä aiempien luonnekommentin perusteellakaan tiedä mihin suuntaan lähteä kehittämään että sais parempia pisteitä Onko kellään linkata tai osaavatko tuomarit heittää jonkun hevosen jolla olisi heidän mielestään täyden kympin luonne? Tattis!
(Omasta mielestä niissä omissakin on persoonaa (niin hevosen kuin kirjoittajankin tyylin suhteen) ja ihan järkevää muotoilua ja oikeinkirjoitusta (ei pelkkää "ratsastaessa polle on kiva. sitten joskus se on vähän villi. eikä nosta,, kavioita.") - no makuasioitahan nämä, ja siksi haluaisinkin nähdä konkreettista esimerkkiä täysien vwy-pisteiden luonteesta! )
-
Tuun nyt itsekin kommentoimaan, että mun mielestä on myös kiva, että ykköspalkinto on oikeasti vaikea saada! Esim. lajilaatiksissa tuntuu olevan vähän liiankin helppoa saada ykkönen. Mä oon saanut useammalle puokille ykköset esim. kokonaan ilman tekstejä, mikä tuntui jotenkin huijaamiselta
Mun ongelma VWYL:n kanssa ja yksi syistä, minkä takia en ole poneja (vielä) uskaltanut sinne tuoda, on juurikin tuo aiemmin mainittu epämääräisyys; mitä ne tuomarin omat pisteet oikeesti on, millä perusteella ne annetaan, jne. Ne tuntuu hyhmäisiltä ja (tää on erittäin tod.näk. vain mun omassa päässä :D) on aiheuttanut sellasen tunteen, että laatis on jotenkin sisäänpäinlämpeävä ja vain jotkut harvat tietää, millaisilla asioilla ne hyvät pisteet ja palkinnot saadaan. Joku selkeytys tähän olisi tosi tervetullut!
Ja pakko sanoa vielä tosta mitä dani sanoi, niin itsekään en tykkää pdf:istä tulosten jakamiseen, mutta arvostaisin myös linkkejä T. Just joku päivä sitten olin menossa tutkimaan palkittuja poneja, mutta se olikin liian vaivalloista.
-
@lissu-t Eikai kukaan tässä ole vähätellyt kakkos- tai kolmospalkintoa? Ainakin mulle VWY:ssä kakkonen on ykkönen, koska esim. palkittujen listaa tutkimalla ja vertaamalla sitä lafkan ikään on aika ilmiselvää, että ykköspalkinto on erittäin vaikea saada. That being said, kuitenkin viimeksi kun itse laatistilaisuuteen osallistuin, niin mulla jäi peräti kaksi ponia puolikkaan pisteen päähän I-palkinnosta. Sillon se kakkonen kyllä kyrsii enemmän kuin tyydyttää, kun tietää, että miten pienestä jäi kiinni. Ei se kuitenkaan tarkoita, että kakkonen olisi huono ja että vain ykköset kelpaa, jos vähän ketuttaa.
-
En kanssa huomannut, että kukaan olisi vähätellyt muita kuin ykköspalkintoa. Minusta tässä on vaan hämmästelty, että kuinka ns täydellinen ja kykynsä monessa paikassa osoittanut poni ei "kelpaa" rotulaatikselle. Kelpaa oli huono sanavalinta, kun kelpaahan se vaikkei korkeimmalle palkintopallille ylläkkään.
Mutta kiitokset @dani kun jaksoit vastailla tuomarin/ylläpitäjän näkökulmasta.
Mäkin ehkä kuitenkin vielä kans kaipaisin selvennystä siihen et mitä on nää tuomarin omat pisteet ja millä perustein niitä tykätään antaa. Ja alkoi kans tuo luonneosio kiinnostaa, mikä on ns täyden kympin luonne, mitä siihen vaaditaan? Tykkään kyllä siitä, että tekstit arvioidaan teksteinä eikä sanamäärinä. Ja on ihan oikein että ns copypasteluonteet ei yllä täysille pisteille.
-
@indy said in Welshkeskustelu:
Esim. lajilaatiksissa tuntuu olevan vähän liiankin helppoa saada ykkönen. Mä oon saanut useammalle puokille ykköset esim. kokonaan ilman tekstejä, mikä tuntui jotenkin huijaamiselta
Siis tämä Mullakin on monta hepoa mitkä on saanu lajilaatiksissa ykköset sillä et hepo itse + vanhemmat + 1 varsa on kisattu, ja vikana päivänä ennen ilmottautumista kirjoitettu 20 minuutissa luonne ja päiväkirjat. Siis tokihan mä ykköspalkinnon mielelläni otan kun sen saan, mutta onko tää mun mielestä mun paras mahdollinen panostus siihen poniin jolla ansaitaan paras mahdollinen palkinto? Lol no ei.
Tää on varmaan yksi vaikuttava asia siihen, miksi usein tuntuu että yleinen mielipide on se, että esim kolmospalkinto on ihan roskaa, tai itse asiassa kaikki muu paitsi ykköspalkinto. Mut tämä on laajempi keskustelu eikä osoitettu kellekään hlökohtaisesti, vaan yleisellä tasolla. Kaikki varmasti tunnistaa mistä puhutaan Og muumiot muistaa muinaisilla YLAn sivuilla oli esimerkki täysien pisteiden päiväkirjasta, joka olisi valehtelematta ollut wordiin copypastettuna ainakin 50 sivua pitkä
Itseäni myös hieman riepoo lajilaatiksissa (ja siis edelleen ilmoitan ihan omia hevosia sinne), että kaikki pisteet voi itse laskea etukäteen ja palkinnon voi ennustaa tyyliin pisteen tarkkuudella. Tuntuu että varsinaisia tilaisuuksia ei edes tarvittaisi, lajilaatispalkinnot voisi melkein anoa samaan tapaan kuin championit yms. Jos teksti on x sanaa pitkä ja löytyy mainittuna bullshit bingon avainsanat a, b ja c, se on automaattisesti y pisteet. Itelle tuomarina tällainen liukuhihna-laskimella-laskemis-tuomarointitapa taas on tosi tympeä ja se on yksi syy minkä takia tuomarointi on jätetty tosi avoimeksi. (edit: koskee siis myös sukuja, ei vain luonteita) Se, että luonteessa ei ole mainittuna tiettyjä asioita ei tee siitä automaattisesti huonoa tai se että on mainittu, automaattisesti hyvää. Joskus tekstin hyvyyttä tai huonoutta on vaikea pukea sanoiksi, lukiessa vaan miettii et voi hyvää päivää näitä on nähty jo miljoona. Ymmärrän että se on osallistujille hankala ja uskon että tähän on löydettävissä jotain yleisiä tarkennuksia/linjauksia ilman, että tuomarointia lukitaan liikaa yhteen tiettyyn tyyliin. En nyt jaksa miettiä tarkemmin mikä on oikea sanamuoto pisteytyssivulle, mutta en pidä tätä mahdottomana asiana. Toivottavasti se selventää sitten myös annettavia pisteitä. Mutta tuollaista bullshit bingo pisteytystä ei vwy:hyn koskaan tule jos minä voin asiaan vaikuttaa
Ja täyden kympin luonne. Voin sanoa että tunnen piston sydämessä XD oon joskus antanut mutta en kyllä aikoihin. Ehkä liikaa etsii sitä wow factoria, mutta oikeesti virtuaalihevosten luonne on tekstilajina hyvin rajattu ja mahdollisuudet ennennäkemättömään räjäyttelyyn on aika pienet.
Ja täällä nyt puhun kaikkien muiden puolesta mutta tota tilaisuuksien linkkiasiaa voidaan varmasti tutkia jos siihen keksis jonkun hyvän tavan! Mustakin olis kiva jos ne linkit olisi tuloksissa mut se näpyttely..
-
Linkit tuloksiin vaatisi huomattavasti käsitöitä verraten nykytilanteeseen mikä on 5min copypaste. 99% poneista löytyy kuitenkin simppelillä haulla VRLn rekisteristä, jos niitä haluaa katsella. Sivut ovat myös usein +/-5 vuodessa täynnä rikkinäisiä linkkejä, tämä oli myös yksi syy palkittujen listauksesta luopumiseen aikoinaan.
--
Simppeli avaus miten sen ykkösen (aka useimmiten erittäin menestyneen ja panostetun ponin palkinto) voi saada. Vanhoja ykkösiä on huono verrata nykyiseen, kun pisteytystä on muokattu ja sieltä täältä (luonne, lisäpisteet) myös helpotettu ja tuomarikaarti muuttunut
ESIMERKKIPONI
rakennepisteet - 6,5p.
luonne - 5,5p. (2p. tulee jo tyhjästä, kun on 100 sanan perusluonne)
vanhempien meriitit - 5p. (lähes puolet sukupisteistä)
muut sukupisteet - 1,5-2p.
kisatulokset - 20p.
Lisäpisteet - 5p. (näähän tekstit on jo useimmiten raapustettu lajilaatiksiin)
muut kisameriitit -
YLA: 1p.
VWY Jälkeläispalkinto: 1p.
ERJL: 1p.
KRJL: 1p.
KTK: 1p.
-- ao. menisi lisämeriittipisteillä --
NJ-arvonimi: 1p.
VSN-arvonimi: 1p.
NJ-varsa-arvonimi: 1p.laatispalkinnot ja muut voi olla vaikka juuri ja juuri kolmosia, silti tulee se 1p.. Vielä tohon päälle vaikka liikekuvasta VSN käyttöluokka-arvonimi, niin ollaan jo reippaasti yli 50 pojon. Ne ykkösen tuovat pisteet tulee nimenomaan 99% kerroista tuolta lisämeriittipisteistä.
-
Laitan nyt muutaman viestin erikseen, ettei tule yhtä kilometriviestiä, vaan pari toisistaan eriteltyä selkeää kokonaisuutta!
@dani Linkitysten osalta asia ok, ymmärrän jos on työlästä! Mikäli siihen joku vaivaton keino keksitään, niin ehdottomasti käyttöön Sukupisteitä oli tosiaan vaikea lähteä vertailemaan, kun linkkejä hevosten sivuille ei ollut. Tietenkään linkkittämäsi kaltaisen hevosen ei pidä saada enempää sukupisteitä, kun on 1-polvinen eikä vanhemmillakaan ole mitään kummempaa sivuillaan. Olisi kiva nähdä, minkälaisia pisteitä jotkut pitkäsukuiset tai todella hienosukuiset lyhytsukuiset ovat saaneet. Luonnepisteasiasta samaa mieltä, että lyhyt ja yksinkertainen tusinaluonne ansaitsee suunnilleen puolet pisteistä. Kovasti tosiaan vain edelleen kiinnostaisi tietää, että mistä sitten saa kympin. Kuten @Helga tuossa mainitsikin, niin oman kehityksen kannalta olisi ihanaa tietää, mitä VWYL:ssa luonteen osalta kaivataan. Jos ne omat I-palkinnot jää koko ajan vaikka luonteesta kiinni, niin käyhän se harmittamaan.
@Lissu-T Kuten tuossa sanoinkin, niin III- ja II-palkintoa arvostan hevoseni sukulaisilla ja jälkeläisillä yhtä paljon kuin ykkösiä, mutta omille hevosilleni en niitä varsinaisesti halua, ellen tietoisesti ole jättänyt hevosta panostamatta tai vaikkapa tiedä, että koko sen suku on hävinnyt bittiavaruuteen. Kehtaan ihan rehellisesti myöntää, että minulle se todellakin on iso hui ja hirvitys, jos lajilaatiksissa erinomaiseksi kilpahevoseksi arvioitu ja YLA:ssa panostetuista teksteistä ja hienosta suvusta ykköspalkittua poniani ei rotulaatiksessa pidetä kuin III-arvoisena. II-palkinto nyt vielä menee oikein hyvillä mielin!
MUTTA minähän en koskaan ole VWYL:ssa vielä ponia käyttänyt, joten en voi tietää, saisiko ykkösriviponini sieltä minkälaista palkintoa! Tällä hetkellä tilanne on vain tosiaan se, etten ole viitsinyt kokeilla, koska minulla on sellainen kutina, ettei menestystä tulisi toivomallani tasolla. Ja tämä kutina johtuu puhtaasti siitä, että keskimäärin pisteet ovat todella matalia eikä pisteytyksessä kerrota, minkälainen poni saisi ykkösen.
-
Sitten sananen vertailusta muihin laatiksiin!
Tässä keskustelussa tuli nyt useammankin kerran esiin kommentteja siitä, että ennen vanhaan ei ollut esimerkiksi YLA1-palkintoa kenelläkään, ja puhuttu siihen sävyyn, että ikään kuin pisteytyksen taso olisi jotenkin laskenut. Päin vastoin, ainakin viisi vuotta YLA:ssa tuomarina toimineena voin sanoa, että hevosten taso on noussut aivan mielettömästi viime vuosien aikana, joten tottakai 1-palkintoa "joudutaan" jakamaan enemmän. Virtuaalihevosille kirjoitetaan paljon realistisempia, pidempiä ja tarinallisempia tekstejä kuin ennen, kuvat ovat vaihtuneet suttuisista bittiavaruudesta kaivetuista kuvista ammattivalokuvaajien ottamiksi unelmagallerioiksi ja myös jalostuskäytännöt ovat jokseenkin muuttuneet määrällisestä laadulliseksi eli myös arvosteltavien hevosten sukulaiset ovat monesti todella, todella panostettuja. Tietenkin sekaan mahtuu edelleen paljon ns. copypaste-hevosia ja tusinatavaraa, mutta itse en ainakaan YLA1-palkinnoilla ole sellaisia hevosia nähnyt, enkä ihan hirveästi 2-palkinnollakaan. Henkilökohtaisesti siis ihailen YLA1-palkintoa edelleen ihan toden teolla!
Lajilaatuarvosteluiden helpoista ykkösistä olen yleisesti samaa mieltä, mutta toisaalta koen lajilaatikset huonoksi vertailukohteeksi YLA:n ja rotulaatisten kanssa. Lajilaatuarvostelun idea on palkita nimenomaan omassa lajissaan menestyneitä kilpahevosia, joten mikäli hevonen on kilpaillut, sen vanhemmat ovat kilpailleet ja sen jälkeläiset ovat kilpailleet menestyksellä, napsahtaa sieltä tietenkin hyvät pisteet. Kilpaileminen on virtuaaliharrastuksen piirissä "helppoa" hommaa ja kuka tahansa pystyy hevoselleen vaaditut sijoitukset hankkimaan. Hyvän kilpahevosen kannalta tekstit yms. ei ole niin oleellista, ja mikäli lajilaatiksissa hirveästi tiukennettaisiin linjaa näiden pisteiden suhteen, niin koko idea alkaisi vähän vesittyä, koska esim. YLA:n idean ydin on vaatia myös todella panostettuja tekstejä. Lajilaatis palkinnot kertovat hevosesta, onko se erinomainen, erittäin hyvä vai hyvä lajinsa kilpahevonen ja periyttäjä, eikä sen muuta pidä kertoakaan. Ja koska sijoitukset on helppo hankkia, niin tietenkin lajilaatisykkösiä tulee todella paljon.
Rotulaatiksessa sen sijaan arvioidaan rotunsa edustajia kokonaisuutena. Ne eivät voi olla pelkästään hyviä kilpahevosia, vaan myös hyvärakenteisia ja -sukuisia sekä panostettuja. Joten tietenkin I-palkinnon ponilla tulee olla kunnollista panostusta kaikilla osa-alueilla, jotta se todella on erinomainen oman rotunsa edustaja.
Sen vielä nostan esiin, että tottahan toki rotulaatiksessa ja YLA:n kaltaisessa paikassa I-palkinto ei voi tipahtaa joka ponille, koska eihän siinä olisi enää pointtia. Mutta virtuaalimaailmassa, toisin kuin oikeassa maailmassa, jokaisella on mahdollisuus tehdä omasta ponistaan juuri niin täydellinen kuin haluaa. Siksi niitä ykkösiä saattaa tulla "liikaa". Kuka minä olen estämään toista panostamasta itselleen kymmeniä ykköstason hevosia sillä välin, kun itse jaksan panostaa yhteen sen verran? Jokainen ykköspalkittu virtuaalihevonen on todella hieno ja panostettu hevonen, eikä sen arvo minun silmissäni vähene sen takia, että jollain muullakin on ykköspalkinto.
VWYL:n ongelman ydin ehkä piilee siinä, ettei harrastajakunta tiedä, mitä pitäisi ponilleen yrittää tehdä, jotta siitä tulisi erinomainen rotunsa edustaja. Koska piditte siitä tai ette, niin virtuaalimaailmassa jokaisella on oikeus ja mahdollisuus tehdä omista poneistaan täydellisiä niin halutessan. Nyt se vain tuntuu mahdottomalta, vaikka kuinka yrittäisi.
-
@dani said in Welshkeskustelu:
VWY:n linja on ollut se että ykköspalkinnon ponin on oltava jotakuinkin täydellinen ja tietysti pitkäsukuinen
Minulle on aivan ehdottoman ok, että rotulaatis arvostaa pitkäsukuisuutta. Pidän itsekin pitkäsukuisuudesta ja yritän koko ajan panostaa niihin lisää ja lisää. Rotulaatiksen etusivulla kuitenkin lukee näin: "Rotuyhdistyksessä ja erityisesti laatuarvostelussa arvostamme kaikenlaisia poneja ja niiden sukulinjoja; uusia, vanhoja, pitkiä, lyhyitä ja uutta verta tuovia harvinaisempia." Tästä tulee sellainen fiilis heti, että ihan kaikenlaiset ponit voivat olla I-palkinnon arvoisia. Mutta @dani tuossa kuitenkin sanoi, että pitkäsukuinenhan sen täytyy olla? Minulle on edelleen täysin fine, jos ykköspalkinto on pitkäsukuisille varattua hommaa, mutta olisihan se sitten hyvä tehdä sivuilla selväksi
@elen Ykköspalkinnon esimerkkiponi saa ykkösensä meriittien voimalla. Jos kuvitellaan esimerkkiponin olevan liikekuvallinen ja painottunut vain yhteen lajiin, sillä ei olisi toista lajilaatispalkintoa eikä ainuttakaan KTK-, NJ- tai VSN-palkintoa. Näin ollen poni EI pääsisi ykköspalkinnolle. (Tai no VSN:ssa vissiin on myös liikekuvallisten luokat nykyään? Joka tapauksessa tiukille menisi.)
Ykköspalkinto vaikuttaisi olevan siis todella paljon meriittien varassa. Sekin on täysin ok minulle, jos näin on päätetty linjata ja linjataan jatkossakin. Kiinnostaisi silti edelleen tietää, että mikäli ponilta puuttuu meriittejä, niin mitä ihmettä sinne luonteeseen ja sukuun pitäisi saada, että ykkönen voisi mahdollisesti irrota?
Jatkoa ajatellen toivoisin siis seuraavaa:
Luonnepisteiden osalta edes jonkinlaista ohjenuoraa siitä, että minkälaisella luonteellaa suunnilleen saa enemmän pisteitä. Ei tarvitse missään nimessä olla sellainen "luettele asiat abcd", ehei. Pysytään kaukana tusinaluonteista. Mutta itseään ja omia luonteitaan kehittääkseen kaipaisi edes muutaman karrikoidun esimerkin, että mikä tuo luonteeseen wow-efektiä ja lisäpisteitä. Ei mitään liikaa tuomareita rajaavaa, mutta sopivasti luonteenkirjoittajaa ohjaavaa.Sukupisteiden osalta toivoisin selkeytystä, mitä nämä tuomareiden omat pisteet voivat suunnilleen olla. Tekeekö 1-polvinen hevonen kirjoitetulla 2. ja 3. polven sukuselvityksellä mitään? Pitääkö sukulaisten sivuilla olla meriittejä, että ne saavat mitään pisteitä? Hyödyttävätkö hienot kuvagalleriat ja panostetut tekstit pisteissä? Jos poni on muuten täydellinen, mutta se ei ole käynyt osoittamassa täydellisyyttään laatiksissa eli meriitit puuttuvat, minkälaisia pisteitä siitä sukutaulussa saa?
WOW-efektiä saa ja pitääkin hakea! Mutta jos wow-efektin aiheuttaa tuomaristolle rotulaatiksessa vain yksi sadasta ponista, niin jossain kyllä minun mielestäni on vikaa silloin. Tai ainakin tulee sellainen olo, että pysynpäs poissa noista kuvioista ja ihastelen ponejani vaan kotosalla.
-
Lajilaatuarvostelut ovat todella kehno vertailukohta, sillä niiden suhteen joudut enemmän miettimään miten et saa ykköspalkintoa kuin miten sen saat. @indy kin totesi saaneensa ensimmäisen palkinnon tekstittömälle hevoselle (/tekstittömille, oliko peräti monikko ja useampi palkittu tekstitön), joten lajilaatisten pisteytys ei tosiaan ole tiukka tai haastava. Lajilaatisykkönen tuntuu niin läpihuutojutulta, että niihin pitää ilmoittaa jollain tavalla "puolivalmis" tai jotenkin pisteiltään vajavaiseksi jäävä hevonen, ettei ykköselle kipua. Olen itse käyttänyt useampia hevosia lajilaatiksissa ilman jälkeläisnäyttöjä, jotta ne eivät saisi sitä ykköstä. Tämä poni jäi viiden pisteen päähän KRJ-I -palkinnosta, vaikka sai sukupisteitä ainoastaan toiselta vanhemmistaan.
Mielestäni on vähän nurinkurista joutua laskemaan ja miettimään, milloin ilmoittaa hevonen laatuarvosteluun / mitä jättää merkkaamatta (jälkeläisten) sivuille, jotta et saa ensimmäistä palkintoa. Joten olen @Sonja kanssasi ehdottomasti samaa mieltä, lajilaatikset eivät kilpailupainotteisuutensa vuoksi ole verrannollisia eikä niiden tarvitsekaan olla. Allekirjoitan myös myös tuon hevosten ns. tasonousun, vaikka se jos mikä on subjektiivinen käsite. Sulla oli muutenkin todella paljon hyviä pointteja viesteissäsi!
Ykkösen saavuttamisesta tässä laatiksessa, oma hyvin pieni otantani / kokemukseni;
Kumpikin rotulaatiksessa käynyt welshini on VWY-II -palkittu. evm-sukuinen tamma 46 pisteellä, 1-polvinen tyttärensä 47,5 pisteellä. Molemmat olisivat VWY-Cupeista saatavilla sijoituksilla saaneet ensimmäisen palkinnon, vaikka ovat lyhytsukuisia, eli ei todellakaan tarvitse olla pitkäsukuinen poni tässä rotulaatiksessa pärjätäkseen. Vähän samaan tapaan kuin SLA:ssa SLA-I* vaatii todella onnistuneen kokonaisuuden ja aika varmasti myös Cup-pisteitä, eikä välttämättä edes niillä täysillä Cup-pisteillä pääse tähtipalkinnolle. Vertaisinkin VWY-I -palkintoa SLA-I* :een; se on varattu vain niille (tämän laatuarvostelun määrittämät kriteerit täyttäville) huippuyksilöille. VWY vain menee kolmella palkintoportaalla kolmeplus-mallin sijaan. -
Tätä laatuarvostelukeskustelua on ollu mielenkiintoista lukea, mutta valitettavasti vielä aikanaan mulla ei oo mitään suurempaa kommentoitavaa.
Mä oon tässä laskeskellut omille poneille pisteitä laatista ajatellen ja tällä hetkellä 2/3 mun welshistä olisi saamassa kolmosen. Toki se on alarajaa hipova kolmonen, mutta luotan siihen että tuomaripisteet pitävät ne edes sillä palkinnolla ja se on mulle fine. Toki jos sattuu käymään niin että ponit palkitaankin korkeammalla palkinnolla on se vain positiivinen yllätys ja tavallaan kolmosten hakeminen on mulle omanlaisensa panostus myöhempään sukuun.
Noiden muutaman orin kanssa mulla ei oo sen suurempia suunnitelmia suvullisesti, mutta oon leikitellyt idealla jotta kasvattaisin tuosta yhdestä tammasta itselleni jotain pientä welsh linjaa tai ehkä jopa laajennan kasvatustani parin ponin verran ja näpertelen näiden kanssa itsekseni.
Tokihan varmasti tässä välissä tulee ehkä huomaamattaan tehtyä jotain laatisvalmistelua joten mielenkiinnolla odotankin että millaisia palkintoja ponit saavatkaan sitten kun ne tilaisuuteen viimein ilmoitan.
-
Tohon ykköspalkintoasiaan (kuinka helppoa/vaikeaa), täytynee vain agree to disagree. Itse koen että parhaan mahdollisen palkinnon saavuttavan hevosen pitää olla parempi kuin muiden (= miettii millainen on sen hetkinen geneerinen virtuaaliheppa), eli jos yleinen taso nousee niin ykkösenkin pitäisi tavallaan muuttua vaikeammaksi saada. Näin ei kuitenkaan ole, ykkösen rajaa tai pisteitä ei ole tiukennettu, niitä ei vaan ole hirveästi helpotettukaan Jonkin verran kyllä on, esim VWY-cupin sijoituksilla voi korvata puuttuvia meriittipisteitä (noissa kisoissa on helppo sijoittua koska osallistujia on niin vähän, mä oon itekin osallistunut niihin ehkä noin 3 kertaa), eli kyllä meilläkin on joitain helpotuksia tehty. KTK/näyttely/laatis- yms palkintoja on nykyään helppo saada (kuten tässäkin ketjussa on käynyt ilmi), joten mua ei haittaa, että ykköspalkinnon ponilta niitä "vaaditaan" ja pelkällä liikekuvalla pelkästään yhdessä lajissa kisannut poni ei voi saada ykköspalkintoa yms. Kyllä mä ymmärrän monet pointit mitä tässä keskustelussa on ollut mut itse henk koht en vain ajattele niin
Tarkennukset suku&luonnepisteisiin otetaan työn alle. Annan yhden esimerkin miksi esim suvuistakin on hankala kirjoittaa tarkkaa ohjetta jota kaikkien pitäisi noudattaa. On kaksi ponia joilla on yhtä pitkät suvut. Toisella vanha naftlaliinista kaivettu suku 2000-luvun alusta. Sukulaisilla ei sivuillaan paljoa mitään (kuten tuohon aikaan ei ollut), ei kisoja, jotkut sukulaiset kadonneet. Toisella ponilla sukulaiset lähivuosilta, tämän ajan perusponeja eli kaikilla kisat, kuvat, luonteet, mutta ei mitään megapalkintohirmuja. Nämä vois esim multa saada samat pisteet, koska mun mielestä jo tuollaisen historiallisen suvun olemassaolo ja ylläpito on jo itsessään eräänlainen statementti, koska niillä ei ole lajilaatisten tai muiden vastaavien silmissä mitään arvoa, kun 2000-luvun alun hepoilla oli sivuillaan tyyliin kolme kisaa ja kaikissa niissä se sijoittui viimeiseksi. Paras meriitti on esiktk vuodelta 2004. Vaivaa on joutunut näkemään ei sukulaisten kisaamiseen mutta sukulaisten kaivamiseen netin syövereistä jne.
Mut miten se sit järkevästi laitetaan auki sivuille.. No, jotenkin!Kaikki tuomarit saavat nyt miettiä mikä itselleen on tärkeintä esim em tilanteissa ja koitetaan yhdistää ne jonkinlaiseksi sepustukseksi sivuille
-
@dani Kuulostaa oikein hyvältä, että jotain lisäselostusta sivuille tulossa! Mulle on enemmän kuin ok, että I-palkinto on ollut ja tulee jatkossakin olemaan erittäin vaikea saada VWYL:n puolella. Tämän käydyn keskustelun jälkeen ymmärrän huomattavasti paremmin, minkälaisia ajatuksia tämän takaa löytyy. Mutta todella kiva juttu, että myös meitä käyttäjiä asiallisesti kuunneltiin! Pitää tulevaisuutta ajatellen koittaa vihdoin osallistua myös VWY-cupeihin, joskos sitä vaikka loppuvuodesta saisi jotain poneja vihdoin kokeiluun VWYL:n arvosteluun
-
Mahtava yllätys reilu parin viikon "muu elämä"-pikselöintitauon jälkeen tulla Keskustaan ja huomata, että Welshkeskustelu on täynnä uusia viestejä Kiva, että rotulaatis kiinnostaa!
Ymmärrän, että "tuomarin omat pisteet" on aika ympäripyöreä ilmaisu ja herättää ajatuksia ihan aiheestakin. Kuten jo keskustelun alussa itse totesin, sukupisteytys on kaikista haastavin avata ja @dani antoi siitä loistavan esimerkin miksi. Otetaan tosiaan kuitenkin työnalle, että miten sukupisteytystä saisi sivuille paremmin avattua ilman, että siitä tulee romaani. Ohje "yksi piste tästä ja toinen tuosta" ei tule olemaan mahdollinen, koska VWYL on valinnut olla suosimatta vain yhdenlaista sukua.
Katsotaan myös saadaanko luonnepisteystä vielä selkeytettyä, mutta se on minun näkemykseni mukaan hieman sama kuin rakennepisteytys: on olemassa ohjeistus (rotumääritelmä), mikä on hyvä rakenne, mutta silti harvoin tulee vastaan sitä täydellistä rakennetta. Kuinka usein missään lajilaatuarvostelussa tai kantakirjassa on annettu täysiä rakennepisteitä? Ei kovin usein. En muista onko VWYL:ssä omana aikanani (noin 10v) annettu koskaan 10/10 luonteesta, mutta 8-9 on tullut vastaan. Vastaavasti kukaan ei tänä aikana ole saanut rakenteesta täysiä pisteitä. Silti, jos se täydellinen "wow!" rakenne tai luonneteksti tulisi vastaan, täydet pisteet tietenkin annettaisiin. Toki, kuten dani sanoi, virtuaalihevosen luonneteksti on tekstilajina aika rajattu, joten wow-efekti on aika haasteellinen.
Kun pisteytystä edellisen kerran isommin muutettiin 2018, mietittiin tuota @Lissu-T n esiin tuomaa SLA:n I*-palkintoa ja harkittiin vastaavaa palkintojakoa. VWYL on kuitenkin ollut toiminnassa melkein 20 vuotta samalla kolmeportaisella palkintojaolla, joten uuden palkintoluokan tuominen nähtiin tuolloin hankalalta ja vertailu vanhoihin palkintoihin olisi ollut sen jälkeen vaikeaa. SLA:ssa muuten SLA-I palkintoon vaaditaan 78% kokonaispisteistä (90/115), VWYL:ssä I-palkinnon saa noin 81% kokonaispisteistä (50/62), eli täydet pisteet luonteesta, suvusta tai rakenteesta eivät ole välttämättä tarpeellisia I-palkinnon saavuttamiseen. Jos saa täydet kilpailu- (20p), meriitti- (5p) ja lisäpisteistä (5p), riittää rakenteesta, luonteesta ja suvusta 3x6,5+0,5p (esimerkiksi rak 7p, luonne 6,5 ja suku 6,5). Kolmospalkintoon riittää 50% pisteistä ja sen saa jo ilman tuomarien omia pisteitä.
@Helga ja @Elli-L sukulaisten meriittejä ei ole pakko merkitä sukutauluun, mutta toki historian säilyttämisen kannalta se on ihan suositeltavaa. Palkinnot tarkistetaan kunkin sukulaisen sivuilta tai VRL-profiilista sekä tarvittaessa kunkin laitoksen palkitut-listalta. Muihin teidän kysymyksiin olikin jo taidettu vastata
@JP 49,5p on ehkä ärsyttävintä, mitä laatiksesta voi saada! I feel you Sun toinen 49,5 taisi saada vajaat meriittipisteet eli ykkönen hyvinkin mahdollinen, vaikka yhdellä cup-sijalla tai jälkeläispalkinnolla.
@Sonja sulla on viesteissä hyvää pohdintaa ja pointteja ja yritetään ottaa ne huomioon lisäselvennyksiä koottaessa. 1-polviset ponit ovat vähän väliinputoajia ja ongelma on tunnistettu, mutta siihen ei ole vielä keksitty ratkaisua. Sukuselvityksellä ei suvullisten (mitä 1-polvinenkin on) kohdalla saa lisää sukupisteitä, koska se katsotaan panostukseksi siihen suvuttomaan vanhempaan, eikä 1-polviseen arvosteltavaan yksilöön (toki esim. siellä vanhemman sivuilla oleva sukuselvitys voi nostaa vanhemmista saatavia pisteitä). Kaikki luettelemasi asiat (meriitit, kuvagalleriat, tekstit) hyödyttävät sukupisteiden saamisessa, mutta kuten dani myöhemmin antamassaan esimerkissä näytti, ne eivät ole se ainoa, mikä merkkaa.
-
Hitaasti, mutta varmasti sain ährättyä muutaman welshkasvatin (yksi tästä joukosta puuttuu kun en mountti tammalle meinaa löytää kuvia, joutuneeko myymään höh). Nämä nyt syntyivätkin yllättävän helposti kun antoi asialle ajatusta ja aikaa.
Olen muuten hieman järkyttynyt, että tässä syntyi myös ensimmäinen(?) oma virtuaaliponi jonka emälinja polveutuu suoraan omista kasvateista tuontitammaan 3. polvessa. En ainakaan muista, että olisin moiseen aiemmin kiinnittänyt huomiota enkä olisi kyllä uskonut, että tämän rajapyykin ylittää welshi.
Mutta ihastelkaa nyt tekin:
D t. Neifion Huey Nymue
D t. Neifion Gúð-wine
D t. Neifion Mintys Môrfilwr
B t. Neifion Last Tango, Then Paris -
Mulla ois taas kysymys VWYL:stä ja sen pisteytyksestä (yritän kattoa mitkä ponit ois suunnilleen valmiita :D). Lisäpisteissä valmennuksista ja pk-merkinnöistä sanotaan:
Jokainen alkava 50 sanaa per päiväkirja-/valmennusmerkintä = 0,5p./50 sanaa, max. 5p. (merkinnän tai merkintöjen yhteispituus yli 500 sanaa).
Eliiii siis tarkottaako tää että jos ois vaikka teksti jonka pituus on 130 sanaa, siitä tulisi 1,5 pistettä? Vai? Miun pienet aivot ei ymmärrä
-
@indy pisteytys-sivu on tällä hetkellä remontissa ja pisteytystä on tässä viime aikoina viilailtu sieltä ja täältä, joten sivulla on vielä virheitä. Jokaisesta täydestä 50 sanasta saa 0,5 pistettä, mutta tuonne on näköjään vielä jäänyt tuo alkava-sana väliin Minä olen muka eilen viimeksi läpilukenut tuon sivun, mutta jäänyt tuo korjaamatta Hyvä, kun huomasit!
-
@nintsu Aaah noniin, no se on sillä selvä. Kiitos vastaukstesta
Millonkohan on muuten seuraava laatistilaisuus?
-
@indy alunperin huhtikuun loppuun oltiin suunniteltu seuraavaa, mutta ollaan nyt käyty pisteytystä ja pisteytyssivua täällä aiemmin tulleiden kommenttien pohjalta läpi, joten katsotaan milloin editään saada päivitys valmiiksi.