Askellajihevoset
-
@Kioja kysyn nyt näin päin, koetko että esim. tuo jälkeläisosio on ratkaisevassa asemassa siinä osallistutko hevosella laatikseen?
Nämä tällaiset jutut on vähän sellaisia että itse ainakin tarvitsen miettimisaikaa että voin käsitellä muutosehdotuksia mahdollisimman monelta kantilta ja ihan oikeasti pohtia mikä on reiluinta/järkevintä muiden harrastajien kannalta
-
@taciturn Ei se tietenkään mikään este ole, lähinnä olen kasvattanut pienimuotoisesti issikoita, ja sitten hoksaan yleensä lähes valmistelun loppuvaiheessa että se toinen jälkeläinen puuttuu. Sitten se hevonen jää roikkumaan kuukausiksi, enkä voi yleensä myydä sitä jälkeläistä ainakaan sillä aikaa, kun koitan nyhtää perinteisistä kisoista sitä viittätoista sijaa Ja tietty kun pääasiassahan toiminta ei oo issikoissa, vaan suomalaisten puoliveristen kasvatuksessa, niin en kumminkaan voi loputonta määrää hevosiakaan pitää.
-
@sirpa said in Askellajihevoset:
Tämä hyvä tieto, minulle ainakin, koska en tosiaan ole tuohon laskuriin perehtynyt. Ja saattoi olla että tämä nyt sai minut sen laskurin kannattajaksi,
Eh, minä en tosiaan taas tajunnut, että laskuri ei toimi kun kisapisteiden maksimi on 45p, eikä 40p Eli ei toimi nykyisellä pisteytyksellä.
Minulla ei ole tähän jälkeläisasiaan mitään selkeää mielipidettä, en itse koe ylitsepääsemättömäksi kahta kisannutta jälkeläistä, vaikkakin onhan se työlästä (itse en yleensä jätä kuin 1 varsan/hevonen kotiin, joten tuurista riippuu saako muita varsoja myytyä/kilpaileeko omistaja niillä).
En tiedä pitäisikö tähän liittyen avata ihan oma keskustelunsa (selkeällä otsikolla, jotta kaikki löytäisivät keskustelun pariin)?
Jos siirrytään yhteen jälkeläiseen niin varmaan helpoin tiputtaa pistemäärä 20 pisteeseen (0,5p/sijoitus tai op laskurilla taso 9 täysiin pisteisiin) ja lisäpisteet pitää ennallaan (+2p ARJ palkittu jälkeläinen, max 4p).
-
Tässä nyt tuosta porrastetuista ja sekakisauksesta muuten, voihan tuota vahtia jos haluaa niin sitten tuomari tarkistaa esim. hevosen osallistumisten määrän lajissa x sen VRL-profiilisivulta ja miinustaa sen mukaan. Pitää vain kiinteä kaava tähän keksiä.
Ja ehkä on joo parempi oma keskustelu tälle, minulle passaa suoraan vaikka ihan äänestys kustakin nyt esille nousseesta pisteytyskohdasta jotta lopputulos onmahdollisimman järkevä ja useampaa harrastajaa palveleva.
-
@taciturn Tuosta sekakisauksestahan ei ole taidettu koskaan rankaista. Enkä siis sinällään usko, että sitä tarvii lähteä muuttamaankaan. Ominaisuuspiste laskurihan tämän vain tekisi automaatisesti porrastettujen kohdalla, toki se ei poista sitä että kisataan esim ARJ:tä porrastetuissa ja muita lajeja perinteisissä.
Laitetaanpas oma keskustelu sitten pystyyn tälle ja nakataan äänestys siihen messiin! Joudutte vain pari pv odottelemaan (ellei @Taciturn ehdi muotoilemaan aloitusta), sillä ehdin kunnolla koneelle vasta torstaina
-
Mä olen sekakisauksesta kysynyt sähköpostilla aikaisemmin ja silloin vastaus oli, että siitäei rangaista, mutta sen jälkeen on porrastetut tullut mukaan. Näkisin että porrastettujen sekakisaus on eri kuin normien sekakisaus lisäksi koska sekakisaamalla voidaan pisteitä kerätä porrastetuissa nopeammin. Normikisoissa sekakisaaminen ei kuitenkaan nopeuta mitään Kummasta tässä nyt siis puhutaan kun puhutaan sekakisaamisesta?
Edit // olen siis kysynyt perinteisten kisojen sekakisaamisesta 2021 huhtikuussa, mut nyt hämmennyin että mitä tässä keskustelussa tällä sekakisaamisella haetaan Tuli myös toisesta keskustelusta mieleen, että onhan perinteisten kisojen ARJ Pleasure driving luokkiin edelleen kaiken rotuiset tervetulleita?
-
ARJL 45 kisapisteen maksimi on peruja niiltä ajoilta, kun lajia harrasti varmaan alle kymmenen ihmistä. Niinä aikoina hevoselle sai kerättyä sijoitukset kasaan todella nopeasti, kun kisoihin tuli erittäin hyvällä tuurilla viideltä eri harrastajalta hevosia, ja sekin oli jo paljon.
Noin muuten ARJ:n linja oli pitkään laatiksen osalta se, että ykköspalkinnon pitäisi olla ihan tosissaan meriitti ja että kakkospalkintokin on saavutus.
Niin ja pakko lisätä vielä että onpa mahtavaa nähdä oikeasti rakentavaa ja ennen kaikkea asiallista keskustelua aiheesta ARJ, jossain on tultu eteenpäin!
-
@veera-r Kyllä minä ainakin viittaan sekakisauksella ihan yleisesti sekakisaukseen Eli sekä porrastettujen, että normikisojen kohdalla. Mutta tosiaan, tähän tuskin tulossa muutosta, ellei haluta nostaa tätäkin asiaa keskusteluun ja äänestykseen.
@TK Joo, tälläkin hetkellä on vain muutamia aktiivisesti osallistuvia. Viimeksi pyöräytin perinteisen kisat (poislukien issikat) melkeinpä vain omilla hevosilla... Nykyään taitaa olla hankalampi vain saada sijoituksia, kun kisoja järjestetään todella vähän. Itsekkään en ole jaksanut hetkeen järjestää kun raskasta laittaa sijoja muotoon kun vaan omia hevosia kilpailemassa xd
-
Nyt on avattu oma keskustelunsa / äänestys koskien jälkeläispisteitä!
Tästä keskusteluun!
Jos haluatte nostaa äänestykseen muitakin asioita, niin laitelkaa tuonne niin voidaan lisätä aloitusviestiin
-
En tiedä miten pahasti sohaisen nyt muurahaispesää, mutta haluan keskustella aiheesta ARJ:n porrastetut ja roturajoitukset – onko niillä enää väliä?
Minä vanhan koulukunnan ARJ-kisaajana olen pitänyt porrastettuihin osallistuessanikin kiinni eri luokkien ja lajien roturajoituksista, muutamin pienin joustoin. Esimerkiksi yleisiin 3,- 4- ja 5-käyntiluokkiin olen ilmoittanut kaikkia erikoisaskellajirotuja, vaikka perinteisten puolella nämä luokat on (ainakin yleensä) rajattu muille kuin isl, twh, sdb tai nsh. Samoin olen hackneyponien omissa ajoluokissa (pleasure pony, cobtail, road pony) "unohtanut" eri luokkien säkäkorkeusrajoitukset, näillehän on perinteisten puolella olemassa säkäkorkeusrajoitukset, jotka vähän vaihtelevat luokkakohtaisesti enkä muista niitä ulkoa. Olen ajatellut että tällainen sääntöjen venyttely on ehkä vielä ok, mutta onko se?
Sitten on tämä toinen ääripää, jossa ns. väärällä rodulla kilpaillaan kaikissa mahdollisissa ARJ-luokissa, islanninhevosten tölttiluokista saddlebredien rackin ja tennesseenwalkerien running walkin kautta pasoluokkiin. Kyseinen hevonen ei ole mikään näistä roduista ja kuuluisi rotunsa puolesta yleisiin 3-/4-/5-käyntiluokkiin. Samoin hevonen osallistuu kaikkiin oman tasonsa saddleseat-luokkiin ja ajoluokkiin vaikkei se ole edes saddleseat-rotu eikä oikeutettu osallistumaan ajoluokkiinkaan, paitsi pleasure drivingiin, joka on kaikille avoin. Olenko minä ainoa, jota tämä silleen lievästi närästää?
Koska ARJ:n porrastetuissa hevoskohtainen osallistumisrajoitus on oletuksena löysä (yksi hevonen saa osallistua max. 10 luokkaan per kisa, jos kisajärjestäjä ei ole rajoittanut tiukemmin, harva tuntuu tekevän niin, minä teen) ja kisakutsuissa on yleensä paljon luokkia, joten tällä tavalla saa hevosen tosi nopeasti kisattua ns. valmiiksi. Siitä ei jää edes kiinni esimerkiksi ARJ:n laatuarvostelussa, koska VRL-profiilissa ei näy porrastettujen kisatiedot mitenkään, vain luokkamäärä, prosentit ja hevosen saavuttama taso. Halutaanko laatuarvosteluissa siis palkita esimerkiksi puoliverinen, joka on saanut porrastettujen pisteensä kilpailemalla askellajirotujen luokissa? Puoliverinenhän voi kilpailla pleasure driving -luokissa eikä porrastettuja kisanneelta hevoselta pystytä tarkistamaan, että mitä kaikkea muuta se on kilpaillut sen sallitun luokan lisäksi.
Okei, myönnän että ongelma ei ole ainakaan toistaiseksi ollut iso. En tokikaan jatkuvasti tarkista ARJ-porrastettujen osallistujalistoja, mutta joskus katson, että keitä muita siellä on ja vain muutamia kertoja olen onnistunut tässä reilun vuoden aikana bongaamaan jotakin sellaista, joka ei niihin luokkiin kuuluisi. Lisäksi ne ovat ainkain toistaiseksi olleet yksittäisiä omistajia ja hevosia ja harvoin toiminta on jatkunut kovinkaan kauaa. Teoriassa tässä kuitenkin olisi mahdollisuus kaikenlaiseen puliveivaamiseen, jos halutaan nopeasti hevonen jälkeläisineen laatiskuntoon tai muuten vain loppuun asti kisatuksi. En sitten tiedä, että näkevätkö muut harrastajat tätä ongelmaksi.
ARJ on lajina poikkeuksellinen muihin lajeihin nähden, koska se on ensinnäkin roturajoitettu ja toisekseen sen alle kuuluu esimerkiksi tosi monta eri lajia, mutta porrastetuissa ne käsitetään yhdeksi lajiksi. Kouluratsu ei hyödy siitä, että se kisaa porrastetuissa estekisoissa, tai se voi ehkä hyötyä pisteiden valossa, mutta se näkyy heti hevosen kisaprofiilissa. ARJ:ssä joudutaan ehkä jopa liikaa luottamaan siihen, että ihmiset tietävät säännöt ja noudattavat niitä vaikkei niitä valvota.
-
@sirpa Niin, tämäpä se on ongelma porrastetuissa, kun osallistujia ei voi oikein valvoa mitenkään. Eikä tähän ole tietääkseni mitään keinoakaan valvoa, eli vaihtoehdot on käytännössä vain "kärsiä" tai poistaa porrastetut kokonaan. Pitää vain luottaa, että suurin osa porukasta ilmoittautuu oikeisiin luokkiin ja noudattaa roturajoituksia. Tietenkin tuota voisi ottaa itsekkin käyttöön, että rajaa osallistumismahdollisuuden max 3 luokkaan niin ei nyt ainakaan ihan kaikkiin luokkiin pääse osallistumaan.
Itsehän en jaksa jaotella hevosia enää saddle seatin puolella omiin ryhmiinsä, vaan ilmoitan ne porrastettuihin summassa. Koin liian hankalaksi ylläpitää listaa jossa hevoset pysyisivät omassa ryhmässä ja oikealla tasolla.
-
Näinpä se on, osallistujia ei voi oikein valvoa vaan pitää luottaa siihen ettei kukaan tieten tahtoen huijaa. Jos tuota ilmenee suuremmissa määrin niin sitten voidaan kyllä vaikka jaoksen puolesta lähestyä harrastajia ja muistuttaa olla tarkkana luokkien roturajoituksista. Nyt mitä katsoin tulosarkistosta niin siellä oli yksittäinen hevonen lähiaikoina väärissä luokissa. Sittenpähän sen näkee jatkossa että onko ollut kyseessä ihan huolimattomuus vai tahallinen sääntöjenkierto.
Lähtökohtaisesti haluan luottaa kanssaharrastajien vilpittömyyteen, mutta jos tällaista on enemmissä määrin niin jotain pitää ainakin yrittää tehdä asialle. Mutta kuten Mari sanoi, niin aika vähän tuon asian suhteen oystyy tekemään, ja äärivaihtoehtona on sitten porrastettujen poistaminen ARJ:n valikoimasta jos kävisi niin ikävästi että sääntöjen kiertämisestä tulisi arkipäivää askellajiharrastajien parissa.
Ja täällä kanssa yksi joka ei jaksa katsoa mihin luokkiin osallistuu kunhan roturajoitteita noudatan tarkkaan.
-
Nyt lisäyksenä viimeisimpään keskusteluun, ketä harrastajia tämä viesti nyt tätä kautta tavoittaa niin olkaahan oikeasti tarkkoja niiden roturajoitusten kanssa vaikkei niitä voi varsinaisesti ylläpidon puolesta konkreettisesti pakottaa noudattamaan.
ARJ:n rotulista löytyy täältä
Luokkalista rajoituksineen löytyy täältäTässä muutama sääntö joiden mukaisesti ei ole viime aikoina toimittu yhden taikka useamman harrastajan toimesta:
Erikoisaskellajiluokkiin vain luokan nimessä lukevat rodut, esim. issikkaluokkiin vain issikat, ei mikään muu rotu
3-, 4- ja 5-käyntiluokkiin ryhmän 1 hevoset, mutta EI SEURAAVAT: islanninhevonen, saddlebred, national show horse, tennesseenwalker. Sääntö löytyy tältä sivulta, pitäisikö olla jossain vielä selkeämmin kun tämän kanssa varsinkin nyt on ollut ongelmia? Ei löytynyt suoraan tuolta varsinaiselta luokkalistasivulta.
5-käyntiluokkia löytyy kolmella eri rajoituksella: 1.islanninhevoset | 2.saddlebred ja national show horse | 3. ryhmä 1, poislukien edellämainitut rodut ja tennesseenwalker. Tämän kanssa on oltava tarkka, ja katsottava vähän minkä luokkien seassa se kyseinen kutsussa oleva 5-käyntiluokka on. Myös luokan nimessä lukee tuo roturajoite.
Saddle seat- ja ajoluokissa näyttäisi olevan asiat hyvin. Kävin äskettäin läpi kaikki omat rodut ja huomasin itsekin töppäilleeni muutaman osallistumisen kanssa. Vakavaahan tämä ei ole, ja lähinnä muistuttaisin itse kutakin vielä varmistamaan mihin luokkiin minkäkin rotuinen hevonen saa osallistua.
Edit. näitä luokkia on sen verran paljon ja monella eri rajoituksella että hetkessä on mahdoton muistaa kaikkea. Toivoisin kuitenkin että jokainen askellajiharrastaja joka tämän nyt näkee, perehtyisi vielä kerran noihin sääntöihin ja luokkarajoituksiin. Moni ns. tehty virhe mitä olen harrastajilta tässä ylläpitoaikana nähnyt, on ollut sellainen että huolellisella sääntöihin tutustumisella asia olisi voinut ratkenta itsestään taikka ollut alusta asti hyvin ymmärrettävissä. Ja sääntöjähän voi tulkita monella tapaa, ei siinä mitään. Kuitenkin, kun muihin lajeihin vertaa, niin tuntuu että ARJ:n kohdalla on joutunut jatkuvaan tekemään tarkennuksia ja tarkennuksen tarkennuksia ja silti joku löytää aina vielä jotain epäselvää.
Tietysti epäselvissä tilanteissa saa jatkossakin olla yhteydessä ylläpitoon, sillä tavalla meidänkin puolesta saadaan asioita selkeytettyä. Henkilökohtaisena toiveenani - ei jaoksen yleisenä kantana - onkin tässä nyt se, että harrastajat ihan oikeasti perehtyisivät niihin sääntöihin tai kysyisivät ennen kuin toimivat oman tulkinnan mukaan mikäli säännöstä on yhtään mitään epäselvyyttä.
Monta kertaa olen varsinkin muutama vuosi sitten ylläpitoon vasta ryhdyttyäni joutunut selvittämään sellaisiakin tilanteita, missä lähestytään suunnilleen näin: Harrastaja X tekee asian tuolla tavalla, saako niin tehdä? Ja kyseessä on useimmiten ollut joku sääntö tai sellaisen puute, jota tämä harrastaja X on tulkinnut omalla tavallaan ja aiheuttaa muissa harrastajissa ihmetystä. No, nämä asiat on saatu ratkaistua joka kerta, eli eipä siinä mitään. Jokaisen sääntötarkennuksen jälkeen käsitelty asia on aina kaikille selkeä.
-
@taciturn
Hyvä tiivistelmä ja selvennys! (Vaikkakin ikävähkö lopputulos noiden porrastettujen 3-/4-/5-käyntiluokkien kohdalla kun niitä rotukohtaisia luokkia harvoin järjestetään ja jos järjestetäänkin niin on usein tosi vähän osallistujia. Mutta, tiedän, itsepä lähdin rajoja venyttelemään ihan tietoisesti.)Yhden toiveen jos saisi kuitenkin esittää: nuo hackneyponien omat ajoluokat ja niiden säkäkorkeusrajoitukset. Voisiko niistä luopua? Kas kun porrastettujen kisalistalla pystyy hevosia filtteröimään minimisäkäkorkeuden perusteella, mutta näissä luokissa on maksimisäkäkorkeudet, joten kisalista on näiden luokkien kanssa käytännössä käyttökelvoton. Pieni ongelmahan se on, harvalla hackneyponeja on ja harvoin niille noita omia ajoluokkia järjestetään, mutta jos niitä järjestetään, niin tuo säkäkorkeusrajoitus on yksi vaikeus niiden kanssa.
Itse haluaisin muistuttaa yhdestä asiasta vielä, nimittäin ajoluokista pleasure driving on kaikille avoin luokka, myös porrastetuissa siis. Sanoo hän, joka on kilpaillut siellä SGSH:lla.
-
@sirpa osaatko sanoa tarkemmin noista hackneyponiluokista, onko niille jotain tarkkaa IRL-vastinetta mihin nuo säkäkorkeusrajoituksetkin perustuu? En itse näe mitään syytä varsinaisesti pitää noita säkäkorkeusrajoituksia kun valmiiksi jo tiukka roturajoitus noissa luokissa.
Oikeastaan en ole ollenkaan perehtynyt näihin hackneyponiluokkiin niin jäänyt nuo säkäkorkeusrajoitukset huomaamatta (tietysti kun en omista kuin yhden hackneyponin ja en ole vielä kilpaillut sillä).
@Mari-H onko jotain mielipidettä tähän? Minulle ainakin on ok jos nuo säkäkorkeusrajoitukset poistaa tai ainakin jotain tekee asialle.
-
@taciturn @Sirpa Nuo luokat ja rajoitukset näyttäis tulevan suoraan IRL säännöistä, lähde.
Mun puolesta säkäkorkeuksista voidaan luopua, jättää vaikka vaan maininnan, että osallistumisoikeus 147cm ja alle korkeilla hackneyponeilla. Näyttäis nuo irl luokat keskittyvän nimenomaan et tiettyyn luokkaan osallistuvan ponin täytyy olla tietyn kokoinen ja näköinen (hännän pituus), niin en koe että virtuaalimaailmassa tarttee tommosia rajoituksia
-
No niin, sieltä tuli jotakin linkkiä jo aiheeseen. Luulisi nuo luokkamääritykset löytyvän myös AHHS:n sivuilta, mutten nopealla vilkaisulla onnistunut bongaamaan mitään rules-sivua sieltä. Luotetaan sitten tuohon Twin Lakes Stablen sivuun.
Minä tietysti olen iloinen, jos kaikkien noiden luokkien maksimisäkäkorkeudeksi asetetaan se 147 cm, mutta kuten sanoin, pieni ongelma ja koskee varmaan pääasiassa minua, sillä muuten ei hackneyponien ajoluokkiin ole juurikaan ollut tunkua. Ja harvoin noita luokkia järjestetään edes. Reaalimaailman sääntöjen venyttelyähän tuo tietysti on ja jonkun mielestä ehkä paha asia.
-
@sirpa Eipä nuo saddle seat luokatkaan mene irl sääntöjen mukaan eli sen suhteen ei ongelmaa
-
Nostellaan tätäkin keskustelua ja samalla infoksi, että
ARJ:n laatuarvostelu ja varsalaatuarvostelu ovat toistaiseksi tauolla!
ARJ:lle etsitään sekä toista ylläpitäjää, että laatuarvosteluihin tuomareita. @Taciturn ille kiitos ja kumarrus ARJ:n ylläpidosta ja laatistuomaroinnista, ja nyt sitten etsinnässä minulle uusi kaveri ylläpitoon!Lisää vois lukaista täältä
-
Semmoinen pieni mainos tähän väliin, että myyntiketjussani on kaupan muutamia pitkäsukuisia issikoita ja kasa suvuttomia saddlebredejä. Saddlerit on kaikki kisattu porrastettujen puolella valmiiksi, issikat puolestaan pääasiassa perinteisissä ja niillä on jopa suurin osa sijoituksia sivuille merkittynä.