VWY:n tiedotustopikki
-
Tämä on VWY:n tiedotustopikki koskien kaikkia sen toimintamuotoja!
Pyrithän välttämään muuta keskustelua/kyselyitä tässä topikissa, yhteyttä voit ottaa sähköpostitse!
-
Laatuarvostelun 79. tilaisuuden kutsu on julkaistu!
-
Vieläkös näille juhlavuoden tuontiponeille saa tarjota koteja? Ottaisin mielellään wB-tamman Gwaithmaenllyn Lluned Brightwoodiin. Tulisi kisa- ja siitoskäyttöön.
Briedston China Doll olisi myös upea, eli jos sen varaaja on sattunut katoamaan tai luopuu varauksesta tms. niin täällä yksi ottaja tammalle!
-
@jp Synttäritopikki ollaan nostamassa pian pystyyn ja poneille pystyy sitä kautta tarjoamaan koteja
Myytyjen ponien listaus on ajan tasalla ja jo myydyt on merkitty sinne.
-
Laatuarvostelun avoimen tilaisuuden vippi lähestyy!
-
Neljä päivää laatuarvostelun vippiin!
-
Kysäisin WPCS:ltä, millaiset rajoitukset heillä on Welsh Part Bredeille. Ainoa raja on 12,5 %, ja shettis x Welsh A olisi ihan kelpo WPB heidän kirjoihinsa vaikka siinä onkin muuta ponia kuin Welshiä.
Are there any other breed restrictions for Welsh Part Breds? Would a, for example, Shetlandpony x Welsh A be eligible for registration, WPCS Medals & Awards and other WPCS related activities such as stallion licences?
The only criteria for registering a Welsh part bred is that it must have a minimum of 12.5% of pure Welsh blood in its pedigree. Therefore the Shetland pony x a Welsh section A would be a paert bred as it has 50%
-
@anarchy Joo tästä aiheesta on säännöllisen epäsäännöllisesti ollut keskustelua mutta ne keskustelut ovat tietenkin kadonneet tuhka tuuleen meidän kaikkien tuntemasta syystä. Onhan noita shettisristytyksiä Suomessakin syntynyt ja rekattu viime vuosina. Kukin tehkööt mitä parhaaksi näkee mutta VWY:n linja ja viime forkalla keskusteltu yleinen ilmapiiri harrastajien keskuudessa on pitää kiinni virtuaalimaailmassa vakiintuneesta polveutumismääritelmästä.
-
@dani Muistan keskustelut, mutta muistelin niissä todettaneen näiden "ihme risteytyten" olevan jonkun muun kuin alkuperäisen welsh kirjan rekisteröimiä, joten otin ja varmistin.
Ilmeisesti nämä realististen sääntöjen mukaan kasvatetut eivät ole tervetulleita VWYn laatiksiin ym? -
@anarchy Juu, VWYn toiminta on VWYn sääntöjä noudattaville.
-
@dani Ok, harmi
-
@vwy Viitaten mun aikaisempaan viestiin tuolla ylempänä: onko juhlavuoden myyntiponeille tulossa siis ketju vielä juhlavuoden aikana vai voiko tarjouksia pistää esim. sähköpostiin?
Olisin edelleen samasta ponista kiinnostunut.
-
Ohops, tänne unohtunut päivittää, että laatuarvostelun uusimman tilaisuuden tulokset ovat tulleet. Laatiksen historian pienin osallistujamäärä ikinä!
Harkinnassa on pitää vielä joulukuussa yksi tilaisuus tälle vuodelle.
-
VWY:N TOIMINTAMUODOT
Tiesitkö, että rotuyhdistys järjestää myös nuorille poneille toimintaa? NWA eli virallisemmin nuorten welshponien arvioinnit on arvontaan perustuva nuorten ponien arvostelu, joka on ollut toiminnassa vuodesta 2016 saakka.
-
JÄLKELÄISPALKINTOIHIN LIITTYVÄ KYSELY
Kysely koskee sitä, kuinka porrastettujen kilpailuiden tulokset tulisi ratkaista jälkeläispalkintoa ajatellen. Kaikki welshponikasvattajat ja harrastajat reippaasti vastaamaan, nyt on mahdollisuus vaikuttaa. Kysely on auki 31.10.2021 saakka!
-
@vwy Mä nyt en tiedä onko tällä vaikutusta suuntaan tai toiseen, mut itse en ainakaan porrastetuissa noilla pikkutasoilla kilpailleilta edes saa täysiä kisapisteitä (ellen sit kisaisi niitä ns. maksimitasolta valmistumisen jälkeenkin), joten jos ajattelee, että muuttaisi kisapisteet sijoituksiksi, niin kyllähän tuo kompensoisi vähän. Olettaen, että muilla myös näin, en oo asiaa tutkinu. Tai sit mä vaan kisaan jotenki väärin.
-
Vastailin kyselyyn. En oikein ymmärrä, miksi pienempiä/matalatasoisempia poneja pitäisi rokottaa siitä, että ne joutuvat kisaamaan vähemmän saavuttaakseen maksimitasonsa. Lajilaatiksissakin matalampitasoiset saavat maksimitason saavuttamisesta täydet kisapisteet siinä missä GP-tasoisetkin, mikä on mun mielestä täysin oikein.
En just nyt jaksa puolustella pikkuponeja pitkän kaavan kautta, mutta musta tuntuu, että isompien ponien "puolelta" ainut argumentti on se, että niiden kisauttamiseen pitää nähdä enemmän vaivaa. Nykyisessä VRL:ssä mulla ainakin kestää alle minuutti avata haluamani porrastetut kutsut uusi välilehdille, avata ja kopioida kisalistat, pastettaa ne kutsuihin ja klikata "lähetä". Ja isommat ponit viipyy kisalistoilla ehkä vain viikon tai pari pidempään kuin pikkuponit, koska avoimia kutsuja on yleensä useita viikon jokaiselle päivälle. Tämä ei siis ehkä ole oikea paikka arvioida vaivannäköä.
Ja jos puhutaan realistisuudesta niin eihän oikeassa elämässäkään pikkuponeilla yksinkertaisesti ole ponnua isoille tasoille, mutta silti ne voivat tulla palkituksi ties missä kissanristiäisissä ja olla loistaviamahtaviaupeita nimenomaan sillä omalla, matalalla tasollaan. Ei sen pitäisi olla muilta pois, kun laatikset on yksilöarvosteluja eikä poneja pistetä paremmuusjärjestykseen.
@Serena Eikös kaikilla tasoilla ole tuo juttu, että täysiä kisapisteitä varten pitää olla periaatteessa 1 taso ylempänä maksimiaan, esim. tasolla 4/3 että saa tason 3 kisoista 40p?
Mulla ainakin esim. poni tasolla 3/2 saa HeC/2. tasosta 40p VRL:n laskurilla, esim. tämä. Tai sitten mulla meni jotain ohi.
Jos sun ponit kisaa useita lajeja niin se ainakin vaikuttaa kisapisteisiin?
-
@jp Eikös he C / B ole 1-tasoa?
Mutta joo, jottei mene ihan ot:ksi, niin en katsoisi pahasti vaikka esim. 0-2 tason poneilta otettaisikin joku 25% kisapisteistä pois. Enemmän tähän mun mielestä vaikuttaa se, että esim. he c/b luokkia on perinteisissä vähemmän, kun taas porrastetuissa melkein joka kilpailussa. Muuten nuo kai olisi lähes yhtä helppo kerätä kasaan. Toisaalta haittaako se, jos alin palkinto onkin vähän helpompi saavuttaa, nuissa lopuissa arvonimissä kun vaaditaan jo sitten muutakin.
-
Vielä hetki aikaa vastata jälkeläispalkintoihin liittyvään kyselyyn!
-
VWY:N TOIMINTAMUODOT
VWY:n laatuarvostelulla on takanaan hieno ja pitkä historia jo vuodesta 2004 saakka. Laatuarvostelussa mitataan ponin ominaisuuksia rotunsa edustajana, tavoitellen useammalla osa-alueella pärjännyttä welshiä.
Lisätietoa laatuarvostelusta löydät täältä
Arvostelukriteerejä on muokattu 27.10.2021 seuraavasti: lisäpisteisiin uusi osio (historiakertomus), sukututkimuksen pistemäärää muutettu, rikkinäisiä linkkejä korjailtu, kisapisteisiin lisäys kilpailutapojen yhdistelymahdollisuudesta
Laatuarvostelutilaisuus 25.11.
Uusi tilaisuus on julkaistu - tervetuloa!