Tarinaheppailijat

• Tarinaheppailijat

Siis mulla on koko ajan ideat lopussa Storya kohtaan ja paikat mihin kirjoittaa… Miten tää on mahdollista? Olispa 2021 normaali vuosi nii pääsisin käyttämään yhden idean joka mulla on jo pitkään muhinut päässä, mutta kai sitä ennen pitäis keksii jotain, mistä kirjoittaa.

Joutuukohan saksanpähkinä taas kärsiin mun tylsyydestä…

• Piirrosharrastajat

Miua kiinnostaisi jostakin syystä hirveästi kuulla, kuinka ihmiset ovat kehitelleet pää- ja sivuhahmojaan, onko prosessi miten samanlainen kuin itselläni ja kuinka olette päätyneet juuri kyseiseen hahmoon — syntyikö hän tarinalliseen tarpeeseen vai kehittyikö ajan kuluessa aivan vahingossa? Haluaako joku esitellä ohjailtavansa vähän pintaa syvemmältä? Tein itse jopa blogiin esimerkin Efimistä siinä toivossa että se inspaisi muita. 😄 (Voin tehdä lisääkin jos joku tahtoo tietää jonkun tietyn hahmon taustalla pyörinyttä ajatustoimintaa)

• Tarinaheppailijat

@pölhö Mulla kun näitä on nämä 16? sankaria niin kenestäs aloitettaa 😄 No ei jos lähdetään liikkeelle eräästä saksanpähkinästä eli Maximillian Kühlingista.

Maxhan on semmosen 20-30 minuutin suunnittelun lopputulema. Suoraan sanottuna vitutti ja ärsytti kaikki IRL ja saatoin pakoilla työntekoa keskustassa ja jostain syystä sit eksyin Zenin topaan ja selaamaan hevosia. Ensin iskin silmäni erääseen samppanjaponiin ja jotenkin siitä sitten lähti ajatus siitä että mä haluaisin ehkä vähän jotain erilaista kuin mitä mulla oli siinä vaiheessa (silloin tais olla vaa Minni + Trevor + Minja + Miska matkassa).

Jostain siitä sitten lähti ajatus Saksalaisesta kouluratsastastajasta ja en oikein muista että tuliko tallipalo vai masennus ensin kuvioihin ja siitä sitten saatiinkin luotua jonkinlaiset raamit Maxille. Paljohan on tietenkin tapahtunut tässä 7,5kk aikana ja kehitystä on tapahtunut suuntaan ja toiseen ja välillä totta puhuen mä en oo itekkää tienny että mitä helkuttia tuo herra haluaa, mutta kai siitä tulee vielä yhdyskuntakelpoinen? Kai?

Maxissahan on ihan liikaa omalla tavallaan mua itteeni ja se tekee sen kirjoittamisesta niin paljon helpompaa, mutta samalla myös vaikeaa koska musta tuntuu välillä että mä teen ihan liian isoja ja nopeita muutoksia sen kanssa, mutta ehkä kaikki lähtee tästä rullaamaan kun mä vain opin sen sielunmaisemaa vielä paremmin koska vaikka tällä hetkellä homma on seesteistä, on nyt jo jotenkin oletettavissa se, että ensi kuussa tuon maailma todennäköisesti romahtaa joko kerran tai kaksi.

Tyler syntyi sitten tavallaan vahingossa kun kirjoittelin Trevorin kotimatkasta tai kaipuusta kotiin ja päätin että haluan nähdä tarinan toisenkin puolen. No lopputulemana mulla on x2 raivostuttavaa jenkkiä ja tiedä mikä kaaos syntyy kun pojat pääsee nokikkain taas joskus.

Karla syntyi myös halusta johonkin erilaiseen ja sen piti olla mun viimeinen hahmo spoilers ei ollut. Karla syntyi halusta päästä kiertämään useampia talleja ilman että täytyisi sitoutua hoitohevoseen tai omaan hevoseen ja tätä missiota ollaankin nyt suorittamassa naisen toisella työpaikalla ja katsotaan mihin sen kanssa vielä päädytäänkään.

• WESTERNRIDERS

@Minni:n vahvuus hahmonluonnissa on mielestäni hahmojen traumojen ja “synkkyyden” tuominen esiin aidolla ja kiinnostavalla tavalla. Osaat kirjoittaa ja käsitellä näitä hahmon pimeitä puolia ja rankkoja kokemuksia taidolla.

@Pölhö:n hahmot ovat kyllä mielenkiintoisimpia ja omaperäisimpiä mihin täällä olen törmännyt. Henkisenä ihmisenä minua kutkuttaa hurjasti hahmoihin mukaan kirjoitettu syvällisyys/filosofisuus/uskonnollisuus, joten etenkin Efim on todella kiintoisa. Otankin omien tärkeimpien hahmojeni kohdalla aina yhtenä osatekijänä huomioon hahmon elämänkatsomuksen.

Pölhö tuolla mainitsi, että jokaisessa hänen hahmossaan on jotain hänestä itsestään - pientä tai suurta. Minäkin pujautan usein hahmoihini jotain minusta itsestäni, mutta en lainkaan aina. Koska olen kiinnostunut psykologiasta ja ihmisten erilaisista persoonallisuuksista, kirjoitan myös sellaisia hahmoja, joissa ei ole mitään itseeni rinnastettavaa (tai ei ainakaan mitään, minkä tietoisesti huomaisin). Tällaisia tooosi not me -hahmoja ovat esimerkiksi Crid, Nora, Kitty ja Billy.

Toisaalta, sellaisia hahmoja, joissa on tietoisesti asennettuja piirteitä itsestäni, ovat esimerkiksi Alexiina (surprise), Charlotte, Mischa, Gillian ja Dewn. Alexiina-hahmoni tosin muistuttaa enemmän omaa äitiäni kuin varsinaisesti minua. Charlotte (myös ulkonäöllisesti) kuvaa jonkin verran itseäni teini-ikäisenä (tosin paljon pahempana) ja Mischa, Gillian ja Dewn edustavat henkisiä periaatteitani ja filosofioitani (kuten myös Moto). Mischan kanssa tein sen virheen, että tein hahmosta liikaa itseni kaltaisen ja rupesin sitä heti inhoamaan (osittain syy, miksi lopulta pistin koko hahmon pellolle). Mischa oli tahallinen kokeilu tällaisesta “self-insert”-tyyppisestä hahmosta, mutta totesin heti, että nope. Hahmo kyllä muuttui luonnin jälkeen, sillä koetin korjata siitä tarpeeksi erilaista, mutta edelleen näen siinä itseäni ja se häiritsee. Mitä erilaisempi hahmo on minuun nähden, sitä enemmän siitä melkein pidän - hassua kyllä!

Hahmoni syntyvät sekä tarpeeseen, että jonkinlaisesta “ideasta/mielikuvasta”, joka saattaa yhtäkkiä pulpahtaa päähän. Alexiinan syntyä en enää edes muista, siitä on jo niin pitkä aika (paluu 2005-2006 vuosiin). Yksi uudemmista hahmoista, Crid, syntyi halusta kokeilla jotain todella erilaista kuin minä tai yksikään toinen hahmoni, ja pienestä huumorimielellä leikittelystä. Cridin huumori ei vastaa omaani, sen mielenkiinnot eivät vastaa omiani (pl. hevoset), sen ulkonäkö tai kotitausta, suhteet tai oikeastaan yhtään mikään ei vastaa minua. Ja mikäs sen hulvattomampi hahmo perehtyä; sen mieleen sekä elämään sukeltaa! Ehkä tämä on samalla jonkinlaista empatiaharjoitusta. Kun kirjoittaa kaikenlaisista hahmoista, sitä oppii ymmärtämään oikeassakin elämässä erilaisia ihmisiä paremmin 😇

• Tarinaheppailijat

@alexiina-c mahtavaa kuulla koska mulla on monesti, varsinkin keväällä kun kirjoitin oikeasti sitä synkkyyttä ja mustuutta Maxille että mä meen jo liian syvälle ja silloin jopa oikesti teki pahaa kirjoittaa, vaikka mä tiesin että se on vain hommaan kuuluva vaihe ja että se nousee sieltä, hitaasti, mutta varmasti ja onhan toisaalta Max tällä hetkellä ihan erilaisessa tilanteessa kuin tuolloin, vaikka tosiaan tiedostankin jo nyt että tästä vain muutama viikko eteenpäin niin ollaan mahdollisesti taas aloittamassa samanlaista alamäkispiraalia ja totta puhuen mä en tiedä mihin se silloin vie, mutta toivottavasti ei ehkä ihan niin alas koska toivottavasti tukiverkko on silloinkin jotenkin samanlainen kuin mitä se on tällä hetkellä.

• Piirrosharrastajat

@alexiina-c 🎩 Ah, kiitos kauniista sanoista! En miekään mitään self-insert-hahmoja osaa tehdä (No, Eemil yritti olla, mutta sekin kokeilu lähti omille teilleen heti kättelyssä), mutta jotain pientä kun ujutan niin saan jonkun tutun aspektin kirjoittaa, esimerkiksi juuri tuolla blogissanikin mainitsema nenä. 😄 True story!
    Onhan tuossa hahmokirjossa sitten paljonkin poikkeavia persoonia, kuten Fric ja Amelie, mutta ensimmäisenä mainittu on versio teini-Pölhöstä (jos vaan voisin matkustaa ajassa taakse ja läppäistä itseäni poskelle) ja Amelien kunnianhimo on peräisin omilta kisa-ajoilta.

Ideoita erilaisiin hahmoihin olisi vaikka miten paljon, mutta ongelmana on se että minne heitä tungen… 🙈

Pakko sanoa että olen aivan in love Cridin kanssa! Mie olen hänen edesottamuksiaan seuraillut foorumilla, ja symppispisteitä sataa laariin. 😄 Ihanan spessu, omalaatuinen, luonnollinen ja lähestyttävä. Vaikka meissä ei paljoa samaa Cridin kanssa ole, ainakaan paljoa, silti olen 100% mukana ja ymmärrän häntä.

Sie kirjoitat todella taidokkaasti erilaisista persoonista, laidasta laitaan. Siksi olenkin niin ROW:iin ihastunut. ❤

• Tarinaheppailijat

Palautellaas tämä näkyville.

Osallistutteko mieluusti teemallisiin tarinakilpailuihin vai mielummin sellaisiin missä aiheet on ns. rennompia eikä sidottuna tiettyyn juhlaan?

Mietinnässä on vain kauden 2021 ensimmäisiä tarinakisoja ja niiden tehtävänantoja

• Suomenhevoskasvattajat

@Minni teemallisiin. Musta itestä on paljon helpompi lähteä kirjoittamaan, kun on jotain mihin tarttua. 😄

• Piirrosharrastajat

Samaa sanon, teemallisiin mieluummin. Mun tarinakisaosallistumiset menee yleensä yhteiseen tallipäikkyyn esim. Brittoniassa eikä sinänsä laatisteksteiks kun en jaksa muuta meriittiä ikinä keräillä, joten kisaan ja kisan teemaan jotenkin liittyvät aiheet on siks mieluisampia kuin joku ihan muu diipadaapa.

• Tarinaheppailijat

@minni Kaikki menee jos aihe on hyvä ja mulle sopiva. (Olen jo ihan liian monta kertaa höpissyt siitä, millaiset tehtävänannot just mulle käy. :D) Jos teema on järkevä, se on kivaa kun on teema. Esim. nyt sun kisoissa on teemana joulu ja se on kivaa, kun on joulu muutenkin mielessä. Sit jos teema taas on pakotettu ja ällö niin kuin äikän ylppäreissä tätä nykyä, niin ajattelen, että miksi se on pitänyt pakottaa mukaan tehtävänantojen kustannuksella.

• Tarinaheppailijat

@oresama Joo sillä mä ne vähän laitoinkin ja se ehkä myös omalla tavallaan helpotti tehtävänantojen tekemistä. En mä usko että mä mitään järkyttävää määrää noita tarinakisoja ens vuodelle kehittelen, mutta ajatuksena olisi että jos kerran kuukaudessa saisi jotain aikaan (poikkeuksena varmaan SDC kuukaudet).

Tietenkäänhän aina ei voi kaikkia miellyttää tehtävänannoilla mutta jos sais vaikka ees yhden osallistujan koko kisoihin niin pidän sitäkin voittona 😄

• Tarinaheppailijat

@minni Kerran kuukaudessa on jo ihanan superpaljon, kun niitä on aika rankka järjestää. :DD Ei sellaista tehtävänantoa olekaan, joka kaikille sopisi! Mä olen ihan samaa mieltä siitä, että yksikin ulkopuolinen osallistuja on jo voitto. Tarinakisoista ei esim. laatiksissa palkita tosiaankaan niin paljon, että se siinä mielessä kannattaisi. Ennemminkin just muutenkin tarinoiva kansa osallistuu niihin ja juuri silloin, kun tarjolla on jotain erityistä: just sopivaa inspiä tai mun kohdalla vaikka uniikki tarra… :DDD

• @minni Mulle henkilökohtasesti ei oo niinkään väliä onko tarinakisat teemalliset vai ei, tärkeimpänä pidän ehottomasti sitä et tehtävänto on semmonen josta on helppo kirjoittaa nimenomaa tarina johon sisällyttää se oma heppa, sillä jos tehtävänanto ei anna mahdollisuutta kirjoittaa omasta hevosesta et sen saa lisättyä sen hevosen sivuille/päikkymerkintöihin niin mitä varten minun pitäisi vaivautua sit kirjoittamaan koko tarinaa ylipäätänsä?

Tehtävänannostakin varmaan sen verran et vapaamuotonen tuotos ei oo aina se paras, itestäni on kiva jos siellä kerrotaan et sun pitää sisällyttää tarinaasin esim. jotkut pari tiettyä valmiiks ilmoitettua asiaa, eli et sen tarinan voi lähtä kirjottamaan sit niiden ympärille. Helpottaa kummasti ainakin itseäni. (Kunhan ne asiat ei ois joka kerta geneerisiä “mikä säikytti hevosesi kilpakentällä”- asioita)

Also pienet “kannustimet” antaa kummasti aina lisäpotkua kirjoittamiseen, olipa se sit ruusukkeen, tavaran tai rahapalkinnon muodossa. Ja tuotoksesta tulis ehdottomasti antaa kommentti, joka ei oo vaan yhden tai kahden lauseen mittainen, “no olipas oikeen kiva lämminhenkinen polletarina, mahtavasti kirjoitettu.” Se vaan saa miut pyörittämään silmiäni kun ajattelee et tämmösenkö takia miä käytin useemman tunnin ensin tarinan pohtimiseen ja toiset kaksi kirjoittamiseen, ja sit mahollisesti vielä ylimääräisen lisäkuvan piirtämiseen. Rakentavakaan palaute ei oo miusta koskaan myöskään pahitteeksi.

• Tarinaheppailijat

@mr-january joo, mä oon just yrittäny kyl kommentoida jotain, viimeksi taisin jättää kyl kommentoimatta koska en tainnu vaa löytää flow:ta.

Laitoin tänään kalenteriin ens vuoden ekat tarinakisat ja niissä on nyt ekaa kertaa luokka jossa ei oo mitää tarkempaa tehtävänantoa, mutta silti ehkä vähän jotain ohjenuoraa ja sit on ne kaks ”normaalia” luokkaa as well

• Tarinaheppailijat

Mä haluaisin tarinakisoissa nähdä aina arviointikriteerit. Vaikka toisilla kertojatyypeillä on helpompi voittaa kuin toisilla, en mä nyt suorastaan hävitäkseni kirjoita millään, joten haluan tietää, mitä mun pitää tehdä voiton eteen. 😄 Jos multa pyydetään vaikka perinteinen “maastokertomus kisan jälkeen”, en tiedä vielä mitä tehdä. Voittaako tunnelmallisimmalla tekstillä? Vai tekstillä, joka naurattaa eniten? Voinko voittaa, jos kirjoitan haikun, kun se on kuitenkin romaanikäsikirjoitusta kevyempi? Onko raportti paras, koska se on tarkin, vaikka se on tylsin? Mitä asiaa arvioidaan? Mä osaan kirjoittaa vitsin siinä missä runon tai uutisenkin, mutta mun olisi tiedettävä etukäteen. 😄 Mä olen jopa jäänyt voitosta joskus (ainakin pari kertaa) jopa siinä, että mun tarina on hyvä, mutta “ei voinut olla ihan ykkössijalla, koska ei liity tarpeeksi kisatapahtumaan”. En muista mitkä tehtävänannot oli kyseessä: oliko maastoilua vai mitä, mutta joka tapauksessa ei ollut aavistustakaan että kisoihin liittyvyys on arviointikriteereissä. Vaikka se yks voitto tai häviö ei oikeasti mun maailmaani kaada, tuntuu kuin matto vetäistäisiin alta joka kerta kun selkeästi on tarkkojakin arviointikriteereitä, mutta niitä ei ole kerrottu. :DD Täysin vapaissa tuotoksissa tää on isoin ongelma. Pahempaa on vain se, kun arviointikriteerit kerrotaan, mutta näitä asioita ei arvioidakaan.

• Tarinaheppailijat

Hyvää uutta vuotta 2021 kaikille tarinaheppailijoille!

Millaisia suunnitelmia teillä on vuodelle 2021?

Mä yritän tänä vuonna osallistua niin moneen tarinakisaan kuin mitä on mahdollista, en niinkään lisäpisteiden ja sijoitusten toivossa, vaan ihan sen vuoksi että haluan kannattaa niitä luokkia ja toivottavasti niin myös rohkaista niiden pitämistä myös jatkossa.

Tänä vuonna olisi tarkoitus myös tutustua tarkemmin muidenkin hahmojeni tarinoihin ja kehittää niitä niin ihmisinä kuin ratsastajinakin, sekä yleisesti vain mahdollisuuksien mukaan tarinoida mahdollisimman paljon, laajasti ja eri aiheista sekä ehkä jopa tehdä jotain tarinallista yhteistyötä jonkin toisen tallin kanssa.

• Minäkin ajattelin tänä vuonna osallistua tarinakisoihin ja muutenkin herätellä tarinaheppailupuolta itsessäni, kun ei jostain syystä jaksa tavalliset kisaluokat kiinnostaa. Täytyy vaan ensin saada hevoset siihen kuntoon että ovat valmiita toimintaan… 😃

Toivon siis tältä vuodelta että mahdollisimman moni jaksaa kaikkien iloksi tarinakilpailuja ja tarinatapahtumia järjestellä! ♥

• Tarinaheppailijat

@huliuli Mulla on ajatuksissa pitää helmi- ja heinäkuuta lukuunottamatta joka kuu tarinakilpailut. Muitakin tarinatapahtumia varmasti mahtuu vuoteen mukaan ja ehdotuksia otettaan vastaan aina 🙂

• Mulla on ollut kauhea kirjoitusblokki ja vähän aikapulaakin, joten ei oo onnistunut tarinatapahtumiin osallistuminen eikä niiden järjestäminen 😧 Mutta ehkä tää tästä pikku hiljaa ja myöhemmin keväällä jaksaisi taas. Jotain isompaa karkeloa ois kiva Cloudfieldissa järjestää, mutta koitan saada ensin tilusten pohjapiirroksen valmiiksi, niin olisi sitten tukemassa tarinointia.

• Tarinaheppailijat

Muapa on alkanut etäisesti ahdistaa tarinakisat. On alkanut tuntua epäreilulta ajatus siitä, että kaikkien kirjoittajien tarinat laitetaan vaan paremmuusjärjestykseen, viimeiseksi jäänytkin kerrotaan, ja kaikki eivät edes saa sijoitusta vaikka näkevätkin vaivaa. Täällä harrastaa kuitenkin niin monenlaista porukkaa. Osa on kaksitoistavuotiaita, kun samaan aikaan osa on kirjoittanut kaksitoista vuotta työkseen ja on paitsi äikänope ja julkaissut kirjailija, myös ollut kustannustoimittaja. :DD Vaikka kaikki pystyy kehittymään ja harjoittelu tekee ihan totta mestarin, asetelma on silti musta aika masentava. Muistan kun olin itse jotain kahdentoista. Jos olisin hävinnyt vaikka parissa luokassa toistuvasti nykyiselle itselleni, siinä vaiheessa olisin alkanut kuvitella olevani huono kirjoittaja, vaikka olin vain nykyistä kokemattomampi. Luulin kauan olevani sysihirveä piirtäjäkin, kun emmäkuitenkaapärjääPKKsa. 😄 En olisi enää tarinahommissa, jos olisin hävinnyt nuorena niin paljon kuin piirtämisessä. Kaikki ei tietenkään ole yhtä herkkiä kuin minä, ja ihan varmaan nuoretkin ymmärtää, että luokissa arvioidaan just sitä tarinaa eikä koko kirjoittajaa, mutta silti. Saisipa järjestää sellaisia alaisia tarinakisoja, että kaikki kommentoitaisiin kunnolla, voittaja valittaisiin, ja loput saisivat sijoituksen. Villeissä periaatteessa on tämä mahdollisuus, mutta villit kisat ei kiinnosta mua.

Mun mielestä viimeaikoina on saanut kuitenkin hyviä kommentteja tarinakisoista, ja ne toisaalta houkuttelisivat osallistumaan jatkossa samojen järjestäjien kisoihin. Toisaalta nykyään järjestetään niin paljon muutakin tarinajuttua, joista on tullut niitä ihania kommentteja. 😄

Mun pitää siis koota vielä ajatuksiani ennen kuin tiedän, mitä tarinahommaa mun (Hopiavuoren lisäksi) tuntuu hyvältä tänä vuonna tehdä!

23

1.1k
Users

14.1k
Topics

271.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.