Askellajihevoset
-
Hadawayssa yritettään silleen joskus ja jouluna tahdilla kasvattaa vähän realistisemmin saddse arabeita. Vähän realistisemmin on syytä lukea niin, että kasvatteja ei synny koko ajan vaan yritän vähän laittaa niitä ryppäittäin ja toisaalta myös yritän kisata vähän realistisemmin, ettei nyt ihan 100 starttia samalla päivällä.. Lisäksi vähän koitan katsoa niin, ettei samalle päivälle tulisi kahden eri tallin kisoja. Kotiin jääneitä kasvatteja on kolme ja yhteensä noita kasvatteja on kuusi, joista jo yksi on saanut ARJ-II palkinnon!
Pitäisi taas kesän kunniaksi laittaa perinteisiä kisoja pystyyn saddse luokkien parissa.
-
Porrastettujen järjestäminen olikin yllättävän helppoa ja hauskaa hommaa, joten kävin lätkimässä lisää kisoja kalenteriin. Samalla yritän innostua kisaamispuolestakin, sillä melko helppo tapa kisata hevosia... Ikääntymisten kirjaaminen on vaan melkoista tuskaa.
-
Jos jollain on ARJ:n porrastetuissa vielä vapaata quotaa, niin saddleseat-kisoja voisi järjestää! Minun piti, mutten tiedä että mikä meni pieleen nyt sitten kun taisin järjestää jotakin ihan muuta kuin saddleseat-luokkia...
-
@sirpa Laitoin kuun loppuun asti saddle seat kisoja
-
@sirpa said in Askellajihevoset:
Noista hackneyponien ajoluokista en ole niin innostunut, kun niissä on säkäkorkeusrajoituksia, joita en muista ulkoa ja joita on vaikea hakea tuolta, koska niissä on maksimikorkeudet ja porrastettujen kisalistaa pystyy sorttaamaan vain minimikorkeuden mukaan...
Tuli tässä mieleen, että ainakaan VRL puolelle ei ole merkitty näihin rajoituksia Edit// Toki, sinne saa vain minimimorkeuden eikä maksimia, mutta kuitenkin
-
Täällä ehkä joku tietää, toivottavasti! Kertokaapa, että oliko niin että 5-käynti issikka saa kisata myös 4-käyntihevosen luokissa? Vai oliko tästä edes mitään sääntöä, muistelenko vaan omiani...?
-
@jesse Saa kisata. Vain ARJ-cupissa on sääntö, että nelikäyntiset nelikäyntiluokkiin ja viisikäyntiset viisikäyntiluokkiin. Mun kaikki viisikäyntiset kisaa kaikkia issikoiden askellajiluokkia
-
@kioja jes kiitos!
-
Kysyn tässä, kun en viitsi tehä omaa topaa tälle, että olisiko kellään pitkäsukuista issikkaoria Vingulle?
https://veera.sumuvuorten.net/pyokki/vinku.htmlTai tammaa Kurrille?
https://veera.sumuvuorten.net/pyokki/kurri.phpToiveena, että olisi kisattu perinteisissä ja ehkä olisi vähän tekstin tynkää sivuilla luonteesta! Ajattelin eka noista keskenään varsaa, mut kaks varsaa yhden sijaan kotiin jätettäväksi olisi kivempi
-
@veerar Nää on nuoria, mut ikäännytän tota Solia pian aikuisikään. Vinkulle Vargur ja Kurrille Svarta-Sól?
-
@kioja Kolmepolvea on ehkä vähän liian vähän Vingulle, mutta Sól kävisi hyvin Kurrille mun puolesta! Haluaisin orivarsan, haluatko laittaa sille syntymäaika ja nimitoiveet yv? Ja tiedon, että laitetaanko teidän vai meidän kasvatiksi
-
Noniin, loma vähän venähti mutta viime viikolla vihdoin pääsin takaisin virtuaalihevosten pariin ja laitoin muutamat porrastetut tuonne kalenteriin. Ihanaa kun näytti kisat pyörivän vihdoin ihan oikeasti aktiivisesti jos saisi loputkin askellajirodut kisaamaan porrastetuissa, pitäisi vaan lisätä VRL-profiileihin ikääntymiset ja laiska ihminen ei vaan jaksa
Askellajipiirit on sen verta pienet että kaikki tuntee jo luultavasti toisensa ja tietää kaikki tallit, mutta siltä varalta että tänne eksyy joku uusi tyyppi uteliaana, niin itse ylläpidän seuraavia talleja:
Hazard - täältä löytyy kaikkea muutakin kuin askellajihevosia, ja tarkoitus olisi pikkuhiljaa vähän karsia noita kasvatusrotuja (nou hätä, lähinnä siirtelen useampaan eri talliin näitä kun tuntuu että saman katon alla tämä hevosmäärä on ihan kamala sekamelska eikä todellakaan inspaa aina harrastella tämmöisen kanssa). Hazard on ollut pystyssä vuodesta 2014, päätoimena aina harvinaisten kasvatus. Varsinkin viime vuosina toiminta on pyörinyt yhä enemmän nimenomaan askellajihevosten ympärillä, mutta varsinkin westernhevosia ja muita hairahduksia tuolta löytyy. Haaveena olisi toki joskus ihan kunnon westerntalli kun ei nuo quarterit ja paintit aina oikein tunnu sopivan meidän jalostusohjelmaan...
Glademist Foxtrotters - tämmöinen hyvän mielen hidas pikkuprojekti. Virtuaalimaailman luultavasti tällä hetkellä ainoa talli joka kasvattaa pelkästään missourinfoxtrottereita. Näitten hevosten kanssa kisaillaan hissukseen ARJ:n alaisia, ja ilman mitään sen kummempaa mainintaa toimii Glademistin hevoset "vapaa-ajallaan" karjatilan töissä ja ovat siis myös jonkin sortin westerntaitureita. Ehkä joskus kisaillaan myös westernissä, katsotaan miten innostaa.
Sitten minulla on toki tuhat muuta sivuprojektia, osa rekattuna VRL:oon lähinnä sen takia että saan lisää kisapaikkoja kun lätkäisen useammat kilpailut aina samalle päivälle. Ehkä joku näistä talleista näkee joskus vielä kunnolla päivänvalon, kuitenkin olen sen verta ujonlivakka ja perfektionisti että en ikinä esittelisi talliani jos se ei ole täysin valmis (ja tällä jaksamisella ja panostuksella mikään talleistani ei ole ikinä valmis )
Ja sitten vielä itse jaoksen puolesta, olen tosiaan sekä ARJ:n että ARJL:n ylläpitäjä, tainnut olla nyt parisen vuotta jos oikein muistan. Laatuarvostelu tosiaan pyörii koko ajan, ja käytössä on jonojärjestelmä. Myös keväällä tullut varsalaatis on toiminnassa, johon voi rohkeasti osallistua jos on 2-, 3- tai 4-vuotiaita askellajihevosen alkuja tallissa.
Tällä hetkellä jaoksen työntekijätilanne on melkoisen hyvä, kisakalenteria on käyty aktiivisesti tyhjäämässä ja sekä aikuisten että varsojen laatiksissa on riittävästi tuomareita. Kaikki apu on kuitenkin yhä tervetullutta, ja ARJL:ssa varsinkin varatuomarin paikka kaikille osa-alueille (erityisesti kisapisteille) on auki ja tähän olisi jopa toivottavaa saada joku.
Varsalaatiksessa on tällä hetkellä kaksi tuomaria, ja myös tänne voi hakeutua pestiin jos kiinnostaa. Osallistujien määrä ei ole mikään hirmuinen kummassakaan laatuarvostelussa, joten homma on kovin rentoa. Käytämme jonojärjestelmää, ja tuomarointiaikaa on yleensä kolmisen viikkoa siitä kun hevosia tulee jonoon. Ilmoitan aina tuomareille kun jono täyttyy, joten tuomarin ei tarvitse itse aktiivisesti olla tarkistelemassa onko arvosteltavaksi tullut hevosia.
Mitäs muuta... Katselen nyt tämän syksyn ajan miten aika riittää virtuaalihevosille. Saattaa olla, että tällainen osittainen loma vielä jatkuu, tai sitten pääsen ihan normaalisti hoitamaan niin vastuutehtävät kuin muutkin virtuaalijutut. Mutta mikäli niin käy ettei aika riitä vastuuhommille niin alan etsimään kakkosylläpitäjää ainakin laatuarvostelulle. Jaoksen itsensä pitoon nyt ei tarvita muuta aktiivisuutta kuin silloin tällöin vastata harrastajien kysymyksiin, ja siinä samassa joutuu itsekin miettimään että mitenkäs tämä nyt olikaan... Tätä katselen kuitenkin myöhemmin tuossa syksyllä, tuppaa kuitenkin olemaan niin että talvella ei muuta olekaan kun aikaa, nyt tämä kesä vaan on ollut niin täynnä kaikkea muuta kivaa.
-
@taciturn Mää voin tulla kisapisteisiin (vara)tuomariksi Ja jos jälkeläisiin tarttee varatuomaria niin siihe kans.
-
@mari-h jeps, pistän tuossa @ joku päivä. Siellä on jonossa tällä hetkellä kaksi hevosta joista toinen on oma niin sille ainakin olisi hyvä saada joku muu kuin minä tuomaroimaan nuo kisapisteet (ja jatkossa myös niin ei tarvitse miettiä että miten saan omat hevoset käytettyä laatiksessa). Ja kaikkiin osioihin tarvitsee varatuomaria, niin lisään sinut tuonne tuomarilistalle varatuomariksi kisa- ja jälkeläispisteisiin, ellei tuo kisaosio kiinnosta ihan kokoaikaisesti.
-
Minäkin voin tulla tuomariksi johonkin, vaikka varallekkin vain
-
@taciturn Voin kyllä tulla ihan kokoaikaiseksi tuomariksi kisapisteisiin
-
@veerar varatuomareille on vielä paikkoja auki kaikkiin osa-alueisiin paitsi jälkeläispisteisiin. Oletko valmis tuomaroimaan kaikkia osa-alueita vai jotain tiettyä? Osaan sitten sen perusteella nykäistä hihasta jos vakituinen tuomari on estynyt.
-
@taciturn Aivan tosiaan, kaikki muu paitsi rakenne
-
Laatiksen arviointisivulle on lisätty porrastettuja koskevia huomioita. Lähinnä korostetaan, että jos hevonen on kisannut sekä perinteisissä että porrastetuissa, on hevosen sivulta löydyttävä selkeä maininta kumpi kisaustyyli on ensisijainen eli minkä perusteella hevosen kisapisteet arvioidaan. Sama koskee myös vanhempia ja jälkeläisiä.
Jos hevosen itsensä sivuilla ei olla selkeästi mainittu ensisijaista kisaustyyliä, niin lisääthän tästä maininnan vapaamuotoisesti laatisilmoittautumisen yhteydessä. Muussa tapauksessa tuomari laskee pisteet jomman kumman kisaustyylin perusteella, sen enempää vertailematta olisiko hevonen saanut paremmat pisteet perinteisten vai porrastettujen perusteella laskettuna.
Tämä ei koske hevosia jotka ovat kisanneet vain porrastetuissa. Sivuilta on kuitenkin kaikilta porrastetuissa kisanneilta löydyttävä vähintään VH-tunnus, mielellään myös linkki VRL-profiiliin. Myös maininta porrastetuista kisaamisesta on enemmän kuin tarpeellinen, niin ei vahingossakaan tule hylkyä nollan kisapisteen takia.
Tämä tulee voimaan tästä päivästä eteenpäin ilmoittautuneiden kohdalla. Kommenttia saa antaa, miltä ylipäätänsäkin tämä ARJL:n arviointi vaikuttaa varsinkin porrastettujen pisteytyksen yms suhteen. Tarkoituksena on, että laatis on sekä käyttäjä- että tuomariystävällinen, ja haluan pitää säännöt mahdollisimman selkeinä. Mahdollisuus on myös ottaa mallia muilta laatiksilta porrastettujen suhteen mitä tulee kisailmoon, mutta itse en siihen mielelläni menisi.
-
@taciturn
Minusta nuo ARJ-laatikset ovat ihan tarpeeksi helppo juttu, en tosin ole perehtynyt juuri muihin laatiksiin (paitsi WRJ:stä on yksi palkinto, mutta siellä ei porrastettuja ole toistaiseksi lainkaan, joten sen kanssa ei niitä joudu pähkimään). Tuorein mukaan ilmoittamani poni onkin vähän sellainen kokeilu, että miten niiden porrastettujen kanssa nyt sitten menee. Toki sivuilta puuttuu selkeä ilmoitus, että tämä pitäisi arvostella porrastettujen mukaan, samoin kuin toinen sen varsoista (toisella onkin jo "perinteinen" ARJ-palkinto).Aiheesta sivuun:
ARJ-Cupin suhteen törmäsin ongelmaan. Minulla ei ole enää monessakaan rodussa pelkästään perinteisissä kilpailevia hevosia ja eihän porrastettuja kisaavaa hevosta kannata ilmoittaa mukaan cupiin. Se siitä mitään hyödy kun päinvastoin, vie niitä cup-pisteitä pois muilta, jos sattuu sijoittumaan. Onkin nyt eka kerta varmaan muutamaan vuoteen, kun Ionicista EI tullut täyttä hevoslastia cupiin...