Värikeskustelu
-
@melina joo. Oletko laittanu saksalaisen foorumin kautta kyselyy? Sieltä vastaa ainaki nopeasti yleensä.
-
@sonja
Nnoh. Mielelläni sanoisin, ettei tuo nyt ainakaan mikään oppikirjaesimerkki ole framesta. Jonakin toverona pitäisi itse ennemminkin, tobianoksikin liika valkoinen. Jos olisi edes vähän tummaa väriä ylälinjalla, niin sitten voisi, mutta kun ei ole.
Mutta. Frame on aika vaihtelevaksi osoittautunut kuvio sekin. Tässä keskustelussa muistaakseni joitain kymmeniä sivuja sitten linkitettiin jokin qh tai paint, joka näytti enimmäkseen suomenkirjavalta tai sabinolta, mutta oli testattu frameksi. Siis isohkot merkit, herasilmät, muttei muuta kirjavuutta sinänsä. Ja olikohan ne merkitkään nyt niin isot, en muista... Eli tosi vähän kuvioitu hevonen, jota ei frameksi tietäisi ilman geenitestiä (tosi "kiva" silleensä kun tuplaframe varsa on elinkelvoton ja jos sit vahingossa risteyttääkin tällaisen "ei-framen" framen kanssa...). Että jos minimaalinen frame on sellainen, niin voisiko maksimaalinen frame olla sitten tällainen? En tiedä, en muista koskaan nähneeni, mutta en nyt ensimmäisenä sulkisi mahdollisuutta kokonaan poiskaan.
Jos ei olisi muuta vaihtoehtoa, panisin tämän kuvan oriille ja väittäisin kirkkain silmin frameksi. Näitä on tehty ennemminkinJa joo, galleria ei toimi ilman käyttäjätunnuksia.
-
@turjake En ole, mulla ei ole sinne tunnuksia. Mutta jos jollain muulla on ja viitsii nykäistä häntä vähän hihasta niin iso kiitos
-
-
@Sirpa @Anarchy Isänsä on kyllä ihan tobiano myös Munkaan mielestä tuo ori itsekään ei näytä overolta, mutta oon etsinyt kissojen ja koirien kanssa kuvaa enkä oo löytänyt mistään frame overolle kuvia... Bob Langrishilta ehkä löytyisi, mutta en tykkään yhtään niistä kuvista sen valtavan copyright-logon kanssa En hanki erikoisvärisiä enää ikinä, mutta tän yhden nyt haluaisin prkl. Jos joku keksii mulle jostain käyttöön frame overolle xx orille kuvat niin pelastaa kyllä mun sieluparan.
-
Joo, Ghost of Manitun emä on ihan perus-raudikko, tsekkasin itse mitä SportHorse Datasta löytyy. Joka tapauksessa ori saattaa olla oikeasti tobiano, ei edes tovero vaikka tuolla sitä tarjosinkin todennäköisimmäksi väriksi ulkonäön perusteella. No, vaikea sitä tietysti on sanoa, että tulisiko nyt jostain jokin muu kuvio tobianon kaveriksi, kun varsinkin W20 on aika piilotteleva kaveri ja trakeilta on muistaakseni SW1:stäkin löytynyt eikä sekään aina selkeän kirjavalta näytä ettei silleensä toveroa voi ihan kokonaan sulkea pois, mutta ei nyt ainakaan selkeä tapaus sukunsa puolesta.
Mutta siitähän tässä ei ollut kyse vaan että menisikö oriin kuvat framella. Pysyn edelleen kannassani että ehdottomasti ehkä. -
@sirpa Ehkä mua ei kivitetä jos paremman puutteessa länttään nuo kuvat framelle, jos en nyt äkkiseltään ala löytämään parempia. Sit on sekin pohdinnan aihe, että menisköhän tuo muös ruunikosta framesta? Rautias se tais olla virallisesti, mutta on niin valkea, että ainakin omaan silmään noista ruskeista kohdista ei voi päätellä, olisko pohjaväri punasävyinen rautias vai ruunikko
-
Olikohan ahaltekeillä splashia? En ainakaan löytäny nopeesti googlettamalla varmaa tietoa, mutta niillähän on noita isoja valkoisia merkkejä ja sinisiä silmiä.
-
@katariina-a Niiden kirjavuus vaikuttaisi toimivan samalla tavalla kuin splashed white 1, mutta varmuutta ei vielä ole. Sabino 1 on kuulemma luettu ulos mahiksista.
-
@katariina-a
Samoilla linjoilla Lithyn kanssa siinä, että niillä on jonkin verran splashed whiten kaltaisia merkkejä, toisinaan myös herasilmiä, valkoista mahan alla jne, mutta itse en muista nähneeni vielä minkäänlaista varmistusta siitä, että niiltä olisi testeissä löytynyt SWx. Tosin en ole itse koskaan nähnyt kuvaa sellaisesta ahaltekistä, jota voisi epäillä ulkonäön perusteella homotsygootiksi SW1:ksi eli jolla olisi paljon valkoista, käytännössä laaja valkoinen yhtenäinen alue jaloissa, vatsassa ja kaulan alaosassa. Tietysti tämä ei vielä varsinaisesti tarkoita mitään.Jos pitäisi tehdä jonkinlainen valistunut arvaus, niin tekeillä on SW1, se kuitenkin on aika laajalle levinnyt jo muutenkin. Toisaalta SW2:sta on löydetty norikereista ja lipizzoista. Ei ne nyt mitään lähisukuisia rotuja ole ahaltekille todellakaan, mutta yllätys sen löytyminen eurooppalaisista roduista taisi vähän olla eikä voi tietää, jos SW2 yllättää jatkossakin. Eikä koskaan ehkä voida sulkea pois sitä mahdollisuutta, jos ahaltekeiltä (tai miltä tahansa rodulta) löytyisi taas uusia SW-variantteja.
En muista ulkoa, onko W20 löytynyt tekeistä, mutten välttämättä pitäisi sitäkään mahdottomana, vaikkei vielä olisi positiivisia testituloksia.
Sabinosta en muista lukeneeni varsinaisesti mitään, mutta sitä lienee kai testattu joiltain yksilöiltä eikä löydetty. Sinänsä sitäkään ei ehkä voi sulkea pois ihan kokonaan, yllättihän sekin löytymällä haflingereista. -
W20 on mahdollinen, mutta sitä ei ole googlekaivausten myötä näkyny testatuissa. Vain noista SB1sistä puhuvat.
-
Onko samppanjancremellolle joku fiksu värilyhenne jota voisi käyttää?
-
Mikähän tämän virallinen värimaailma on kirjavuudessa?
https://www.flickr.com/photos/jim_babbage/28881756098/in/album-72157696219279371/ -
@vibaja Varnish roaniks laittaisin.
-
@vibaja Sille taitaa olla pari mahista. cha cre / ch cre / cha bec .. Paha sanoo et mikä ois vakiintunein
-
@anarchy Voiko ton värinen tulla näiden kahden yhdistelmästä? Tuskin jos siellä on päistärikköä seassa.. voi himputti. EI varmaan mee sekakarvasta?
https://pullatiikeri.net/p/birch/capitals.php
https://pullatiikeri.net/p/birch/chocomas.php -
@vibaja Anarchy tai joku muu tiikerinkirjavamestari voi korjata, mutta varnish roan on aika helppo saada leopard appaloosista kun se on se sama geeni josta on vaan pilkkugeeni jäänyt periytymättä.
Varnish roan ei siis ole päistärikkö. Ne ovat kaksi eri geeniä ja on helppo harhaanjohtavan nimensä takia sekoittaa.
EDIT: Ymmärtääkseni noista kahdesta pitäisi saada varnish roan aikaiseksi. Varnish roan ei kaiketi periytä pilkkuja jos toinen vanhempi ei ole leopard appaloosa.
-
@vibaja Joo niinku Lithy sanoi, niin varnish roan on vähän erehdyttävästi nimetty Lp geenin tekele, eikä sillä ole päistärikön (Rn) kanssa mitää muuta tekemistä
Tiikerinkirjavuuksien periytyminen kaikkine kuvioinee on vähän mysteeristä, mutta joo, luultavasti noista saa tuon kuvan hevosen kaltaisen
-
@anarchy Jollakin oli se teoria et
pattern 1Lp olis yksinään ilmanleopardiaptn1stä varnish roan -