Welshkeskustelu
-
Tässä oma keskusteluketju welshponien kasvattajille, omistajille ja muuten vain rotua fanittaville. Pidetään laajemmat myynti-, osto- ja jalostuskyselyt mieluiten tämän keskustelunketjun ulkopuolella / chatin puolella
Rotuyhdistyksen viralliset tiedotukset löydät VWY:n omasta tiedotustopikista.
-
Jee welshkeskustelu!
Vinhakulmalla oon uusi, hempeämpi ulkoasu ja ponitkin saivat vaihteeksi ihan uudenlaisen ulkoasun sivuilleen. Pienensin vähän ponikantaa ja keskityn nyt ihan tosissani vaan mountainponeihin (ja shettiksiin). Oon löytänyt ponieni suhteen kivan rennon ootteen, enkä edes haaveile niiden suhteen laatispalkinnoista. VWY:n omassa laatiksessa olisi ehkä kiva jotkut käyttää, mutta näillä näkymin näiden kanssa keskitytään kantakirjauksiin ja muihin näyttelyihin. Kisaavat toki kaikki sen 20 sijaa, jos jälkeläisten kanssa joku haluaa kiertää laatiksia.
Yksi uusi ponikin meille on eksynyt, upeaakin upeampi Llanwenarth Sir Iorwerth
-
Mä kriiseilen ihan huolella täällä welshien (tai no, ponien ylipäätään) kanssa.
On ollu jo jonkun aikaa mielessä, että ajaisin Rushock Bogin maan tasalle sen nykyisessä muodossa, tai sitten yhdistäisin sen jotenkin Elvensbyn kanssa. Jälkimmäisen oli tarkoitus olla vähän enemmän tarinapainotteinen ja tunnelmallinen, mutta en saa siitä nyt oikein otetta, ja Rushockin taas puhtaasti kasvatukseen panostava, mutta sekään ei tämmöiseltä virtuaaliponeihin liian syvästi kiintyvältä tahdo onnistua.
Mulla on näiden kahden jonkinlaisesta fuusiosta jo ollu paljon ajatuksia tässä, lähinnä niin, että panostaisin Rushockissa sitten nimenomaan welsheihin, mutta tää nyt hakee vähän sellaista kunnon punaista lankaa.
Mulla ois tälle yhtymälle nimikin, mutta toisaalta mietin raahtiiko Rushock Bogin nimeä sitten kuitenkaan muuttaa kun se tavallaan on jo saanu paikkansa virtuaalimaailmassa.
Täytyypä kahtua oisko meillä poneja laatikseen!
-
Pitäisi ehkä tutustua joskus tuohon VWY:iin, kun niin kovin harvassa ovat ne rodut, joilla on toimiva rotuyhdistys. No, on sanottava kuitenkin että kisaamisessa aktivoitumisesta huolimatta en siltikään ole mikään laatuarvosteluorientoitunut harrastaja welshien(kään) suhteen ja useimmat rotuyhdistykset keskittyvät kovasti juurikin laatiksiin. Ehkä joku poneistani saattaisi onnistua saamaan säälipalkinnon, onhan siellä joukossa joitain ihan kivasti SPC:ssä aikanaan pärjänneitä elukoita.
Tuosta kasvattajapalkinnosta ehdin jo melkein innostua, mutta eipä tällä lähes 10 vuoden suht aktiivisella welshien kasvatustoiminnalla ole näemmä mitään merkitystä. Väärää ja miltei jopa haitallista se on kun ei ole kisoja, luonteita ja laatispalkintoja... Mutjoo, se tästä purkauksesta. Ei liity welsheihin sinänsä, samat ongelmat ovat vastassa kaikkialla muuallakin.Ionicissahan on tätä nykyä kaikkia sektioita: A, B, C ja D. Ei nyt mitään jättisuuria määriä, mutta kuitenkin. Lisäksi löytyy muutama wpb ratsu- ja risteytysponien puolelta.
Meillä on pääasiassa pahuksen pitkäsukuisia poneja. Poiketen monesta muusta rodusta, meillä ei ole mitään omia sukulinjoja olemassa, kaikki ponit tälläkin hetkellä polveutuvat ihan ostoponeista ja muiden keksimistä ja kasvattamista yksilöistä. Ionicissa kyllä kasvatettiin B- ja D-sektiota silloin aikojen alussa, 2004-06 ja silloin oli omia tuontejakin, mutta koska roduista luovuttiin, niin ponit myytiin tai lopetettiin eikä niitä ole juuri säilynyt nykyponien sukuihin asti. Muutama sentään on ja olen joitain yksilöitä onnistunut pyydystämään itsellenikin. Ja tietysti pakasteen käyttö on aina mahdollisuus, taannoin syntyi orivarsa eräästä Ionicin aikoinaan omistamasta ceridwyniläisestä oriista.Cobien puolella olen ihaillut aina Crialltia ja tallin lopettaessa haalin sieltä itselleni toistakymmentä cobia. Eivät edes olleet ensimmäiset crialltilaiset cobit meillä, joten sen puolen suvut ovat paljolti täynnä sitä lajia. Muista sektioista en osaa sillä tavalla sanoa, niistä olen keräillyt poneja aina kun on sattunut olemaan ostohousut jalassa ja tullut sopiva vastaan.
-
Saako nyt horrostaa taas pari vuotta kun tnä saatettu kolme ponia laatisvalmiiksi?
Näistä tammoista saa myös kysellä tilareita.
-
@sirpa said in Welshkeskustelu:
Pitäisi ehkä tutustua joskus tuohon VWY:iin, kun niin kovin harvassa ovat ne rodut, joilla on toimiva rotuyhdistys. No, on sanottava kuitenkin että kisaamisessa aktivoitumisesta huolimatta en siltikään ole mikään laatuarvosteluorientoitunut harrastaja welshien(kään) suhteen ja useimmat rotuyhdistykset keskittyvät kovasti juurikin laatiksiin. Ehkä joku poneistani saattaisi onnistua saamaan säälipalkinnon, onhan siellä joukossa joitain ihan kivasti SPC:ssä aikanaan pärjänneitä elukoita.
Tervetuloa mukaan! Laatista on helpotettu vuosien varrella aika paljon ja 100 sanan luonteetkin riittää ja pitkäsukuiset saavat suvun pituudesta ekstrapojoja sukuosiossa. Mm. Kaiken muun ohella
-
Tägäilenpä itseni tänne mukaan taas. Mulla on Cloudfieldissä enää jokunen muiden sektioiden welsh, muuten pääpaino on siirtynyt täysin part bredeihin
-
Oliko näitä irl-pohjasia (welsh+kaikki rodut sallittu) wpb kasvattajia kuinka paljon? Kiinnostaisi vähän kartoittaa että keitä muita nämä kiinnostaisivat.
-
@lithy En tiiä ymmärsinkö kysymystä oikein? Mä en oo ikinä perehtynyt welshien IRL-jalostussääntöihin, VWY:n sivuilta oon kattonut ohjeet. Ite käytän part bredeihin wA-D, täysiverisiä ja kaikkia eurooppalaisia puoliverisiä. Saako niihin oikeassa maailmassa tosiaan käyttää mitä vaan hevosia ja poneja...?
-
@sonja Saa, asia on varmistettu https://wpcs.uk.com/ puolelta. Ainoa raja tosiaan on, että Welshiä on 12,5 %
-
Anarchy kerkesikin nopeampana. On joo kaikki sallittu irl.
Mielenkiintoisena esimerkkinä esim welsh A + shetu -risteytykset.
-
Kaikkea sitä oppii! Mä oon jotenkin ajatellut, että VWY:n sivuilla oleva sääntö on kopioitu oikeasta maailmasta. Saakos nyt sitten udella, että miksi virtuaalimaailmassa on oma linjauksensa asian suhteen?
-
-
Sen kummemmin aiheeseen kantaa ottamatta, VWY:n polveutumissääntö ei ole ihan tuulesta temmattu, sillä muistaakseni vasta vuodesta 2013 on Suomessa IRL noudatettu poniroduilla alkuperämaan sääntöjä ja wpb on saanut olla welsh + mitä vaan ja saanut wpb:n paperit. Sitä ennen wpb on ollut polveutumiseltaan welsh + pv/Täykkäri. Korjatkaa, jos muistan väärin.
-
Joo mun mielestä tää on ihan ok linjaus, en mä kuitenkaan käyttäisi jalostukseen mitään shettiksiä tai muita poneja saatika muuta kuin puoliverisiä ja täysiverisiä. Se ei aja sitä tavoitetta mihin mä part bredeillä pyrin: tavoitteena on meillä kasvattaa urheiluponeja niin korkealle tasolle kuin ponit vain pystyy, joten sitä tavoitetta ei mitkään shettisristeytykset tms. aja eteenpäin
-
@sonja Muttei kuitenkaan sit sitä tiukinta wpb-kirjaa, NWRää?
-
@lithy Juu NWR ei ole meillä tavoitteena, haluun käyttää nimenomaan puokkeja jalostukseen, koska niitä mulla on tallit täynnä. Täysiverisiä en omista ollenkaan.
-
@lithy Tosiaan unohdin sanoa, että kasvattelen IRL sääntöjä noudatellen vähäsen.
Meneillään on hauska projekti "kuinka monta väriä voi saada ja pitää samalla koni WPBnä". Helpoimmalla varmaan pääsen jos kasvatan pari tarvittavaa väriä rinnalla itse...Seuraavaksi sama projekti ilman potkua evm tuonnilta...
-
@anarchy Säälin sitä artistia, joka joskus näiden varsoille piirtää sit kuvia. Velmu prokkis kyl
-
@lithy aika helppoja loppupeleissä, kimoja ku kerta on vähä pitää ihon/kavioiden/silmien väriä vaihella