Virtuaalikoirat

• Virtuaalikoirat

@yuri hyvä kysymys 😂 ei noita valion arvoja oo hiihdosta vielä kenelläkään, niin ei oo koskaan tarvinnut arvonimeäkään… Eiköhän se ole tuo vKHV. Lisää valioksi Hupiliittojen sivuilla, niin eiköhän se arvonimi ilmesty valiolistalle.

T. Ylläpitäjä joka käy tietokoneella joskus ja jouluna 🙄

• Pistin hakemukset vetämään, vielä ei sivuille ilmestynyt mitään, mutta en ole varma oliko tarkoituskaan? 🙂

• @Lumikatti vintit, toko ja agility on meidän kisalistalla 🙂 Pahoitteluni viimeisimpien osallistumisieni sekavuudesta ja virheistä 😂

// VINK VINK kaikki! Meillä on italiaanopentuja! :3

• Virtuaalikoirat

@Anarchy @Lumikatti nyt on pelastuskokeiden arkisto korjattu!

@Yuri Hupiliittojen valiolistat myös korjattu. 😄 Onnea kaikkien aikojen ensimmäisitä hiihtovalioista!! 🎉 🎉

Mulla oli siellä koodissa ihan käsittämättömiä aivopieruja, niin tulipa jumpattua aivoja sunnuntai-illan ratoksi. 🤣

• @timberwolf Jee kiitos! 😍

Tulin tuossa eilen ajatelleeksi näitä koirien sukuja ja piti tulla kysymää että kuinka paljon virtuaalikoira maailmasta löytyy tälläisiä ”pitkäsukuisia” koiria ja kuinka pitkä suku lasketaan jo pitkäksi? Hevospuolella ainakin olen huomannut että kun mennään sinne 5 ja ylöspäin polvissa niin hevosella on jo pitkäsuku. En ole itseasiassa juuri suvullisiin koiriin törmännytkään vielä, vaan suurin osa on evm tai yksi polvisia. Voiko joku linkata koiria joilla pidempi suku tai mistä voisi niitä löytää? Kiinnostaisi katsella 🙂 Vai onko koirapuolella suku tai sen pituus edes isossa osassa/arvossa?

• Piirrosharrastajat

This post is deleted!

• @yuri Musta taas tuntuu, että koirapuolella olisi suurimmaksi osaksi 2- ja 3-polvisia, tai riippuuhan tuo aina rodusta. Itse arvioin lähinnä paimenkoirien tilannetta. Ne on suosittuja ja niitä on kasvatettu jo pitkään ja hartaasti, joten materiaaliakin löytyy. Vähänkin harvinaisemmissa roduissa on varmasti totta tuo, että suurin osa koirista on evm tai yksipolvisia. 🙂

Uskoisin, että helpoiten löydät pitkäsukuisia koiria bordercollieista, belgianpaimenkoirista, kultaisistanoutajista ja saksanpaimenkoirista.

Aiemmin koirapuolella ei juuri oltu kiinnostuneita sukutaulun pituudesta tai tasaisuudesta. Joskus vuosina 2013-14 tähän tuli käänne, ja tasasukuisten kasvattaminen ja yhä pitempien tasaisten sukutaulujen tavoitteleminen on koko ajan yleistynyt. Nykyään tämän huomaa siinä, että epätasaiset suvut, etenkin lyhyet sellaiset, menevät aika huonosti kaupaksi.

Tasaisia pitkäsukuisia pentueita on tähän mennessä syntynyt aika niukasti, koska sen tasasukuisen koiramassan tuottaminen edes viisipolvisen pentueen aikaansaamiseksi vie aikaa. 😅 Ja se työ alkaa nimenomaan niillä evm.-sukuisilla ja 1-polvisilla koirilla.
    Uskon, että koirapuolella raja menee samoissa mitä hevospuolellakin: noin viisipolviset alkavat olla jo pitkäsukuisia.

Omasta kennelistä voin antaa muutaman esimerkin: Hiljamieleen (ja sitä edeltäneeseen Kemroesiin) on syntynyt pitempikinsukuisia pentueita ja muutama olis edelleen teettämättä.

1. pentueen suku on epätasainen mutta pitkä
    2. pentueen sukutaulu on tasainen, 5 polvea

Lilla on 4-polvinen
    Härmä on pitkäsukuinen (webarchive, tällä ei oo pentuja teetetty, ehkä pitäisi… 🤔 )

Omat tavoitteet ovat pitkään olleet tasasukuisten linjojen jalostamisessa, joten loppujen lopuksi aika vähän on esimerkkejä näytettävänä vanhoista suvuista. Niitä jos etsisin, kurkkaisin ehdottomasti @Juinttu n Pennyroyalia (bc) ja Bad Karmaa (belgit). Myös @Shady on käsittääkseni teettänyt monta pitempisukuista kultsupentuetta (de la Dorado). 😄

Tää onkin mielenkiintoinen aihe, pitäis varmaan ottaa turrilankin puolelle pulistavaksi!

• @sparkle Sulla on ihania koiria 😍 Ihan ymmärrettävästi nuiden suosittujen rotujen seasta löytää parhaiten niitä pidempi sukuisia. Käyn kyllä läpi nuo kasvattajat mitä mainitsit 🙂 Ja tää on kyllä mielenkiintoinen aihe, jonka saa kyllä halutessaan siirtää turrilaan!

toiseen aiheeseen…
    En tiedä oonko hakoteillä nyt, ko musta tuntuu, että koirapuolella pyöritään aika paljon vain muutaman tietyn rodun ympärillä? Suurin osa kasvattaa niitä perus belgejä, sakuja, novascoteja, kultsuja, bordeja, shelttejä jne (semmoiset noin 30 perusrotua joita nään kokoajan ja jotka itse koen yleisyyden vuoksi hieman tylsiksi). Mulla voi olla väärä havainto, joten korjatkaa.

Mutta jos asia todella on näin, mikä on syy? Uskon kyllä että muitakin mielenkiitoisia rotuja olisi hurjasti tarjolla? Varsinkin jos niitä evm koiria on muutenkin paljon, ei ongelman luulisi olevan ainakaan ne jo olemassa olevat pitkät jalostus linjat ja se ettei haluta alottaa sieltä evm koirista. Vai onko nuo vaan yksinkertaisesti ne enemmistön ultimate suosikit 😆 toki se niinkin voi olla. En tietenkään sano etteikö muiden rotujen kasvattajia olisi, kuin näiden mitä mainitsin… mutta varmasti hoksasitte mitä tarkoitan. Noistakin kenneleistä mitä olen ottanut linkinvaihtoon Antikaurin kanssa, olen siis kysynyt lähes kaikkia joita olen löytänyt suntuubista silloin aikoinaan ja niistä noin 80% on sakujen ja bordereiden kasvattajia (linkinvaihdossa yhteensä 18 kenneliä).

Onko ongelma sitten se että ei haluta ottaa liian harvinaista rotua, ettei kasvatus mene vaikeaksi jos ei löydä kasvatukseensa avuksi muilta koiria? Mä en tiedä joten siksi aloitan keskustelua. Itseä juurikin motivoi näiden lähes tuntemattomien rotujen kasvatus hirveästi. Tällä hetkellä siis japanilaiset ja EFR ryhmään lukeutuvat paimenet. Onneksi oon saanut japanilaisten tueksi jo Niken Akishi kennelin, jonka kanssa tehdään yhteistyötä, kiitos hänelle kun kysyi 🙂

Kiitos jos joku tietää tästä asiasta enemmän ja vastaa. Mä oon kuitenkin ollut näissä piireissä vasta 6kk, enkä tiiä tämmösistä.

• Tarinaheppailijat

Kysymykseen miksi vastasitkin jo itse: näitä rotuja on eniten, siksi on myös helpompi harrastaa (esim. jalostus) niiden rotujen kanssa. Ja tietenkin myös virtuaalisuosio kulkee käsi kädessä IRL-suosion kanssa. Eihän esimerkiksi nyt vaikka sinun virtuaalisesti kasvattamia shibojakaan ole Suomessa kuin kourallinen kun vertaa vaikkapa kultsuihin ja bortsuihin jne. IRL, meidän kotipaikkakunta on esim. reippaasti yli 100t asukkaan ja täällä asuu vain kymmenisen shibaa! Siinä kun suhteuttaa niin aika suhteessa virtuaalimaailman harvinaisemmat irl-harvinaisempien kanssa 😅

• Tarinaheppailijat

This post is deleted!

• @matty Joo näinhän se taitaa olla 🙂 mietin vain juurikin sitä onko jotain muita syitä tälle. Mutta ei taida olla mitään sen kummempaa 🙂 Totta tuokin että monesti halutaan sitten niitä rotuja mitä on esim jopa itsellä kotona yms.

@Lumikko Mä en itse juuri puhelimella kenneleitäni muokkaile, mutta luulen että esim wix saattas toimia ihan hyvin? Taikka weebly, kun ne taitaa olla niitä isoimpia ja suosituimpia, niin luulisi että niillä on myös toimivat puhelin versiot. Omat kennelini olen tehnyt Bloggeriin, eli googlen omaan. Muokkaus puhelimella kyllä onnistuu 🙂

• @yuri Mä en varmaan kasvattaisi isoja rotuja ollenkaan, jos kuvien hommaaminen harvinaisemmille roduille olisi helpompaa… Kuvalupia ei hirveän helpolla heru (tai sitten oon huono niitten kyselemisessä). Piirtämään pitäis kyetä 😬

• Ponimania

Mä oon tälleen koirapuolella aktiivisen epäaktiivisesti aina välillä pyörinyt, ja nyt hyppäsin mukaan tännekin! (kun huomasin virtuaalikoira-palstan xd)
    Oon aika samalla linjalla kuin Sparkle, että mitä harvinaisempi rotu, sitä hankalampi löytää kuvia, ja mitä mun piirtotaitoihin tulee, olisi mun koirat sitten varmaan kuvattomia, niin tylsää kuin se onkin. Erityisesti rakennekuvien löytäminen on mulle tosi hankalaa, koska en oo kauheasti jaksanut kysellä lupia kuviin.

Mulla oliskin kysymys: oon varmaan perustamassa nyt kenneliä, niin mitä rotua te suosittelisitte? Haluaisin ehdottomasti jonkun vähän harvinaisemman rodun, enkä jotain perus bortsua (vaikka ne toki on ihania), vaikka kyteehän siinäkin se, ettei pentuja osteta, ja jos ostetaan, rotua on sen verran vähän, että kaikki yhdistää samat koirat ja tulee samat linjat. Jelppiä?

• @Pampula kiinnostaako vinttarit?

• @Sparkle Joo ymmärrän kyllä! Kyllähän se aikaa vaatii niitä viestejä lähettää, mitä nopeasti laskin niin oon tainnu pistää noin 30-35 viestiä ja luvat olen saanut 4, että joutuu kyllä kyselemään ja selittämään joskus mitä nää virtuaalikoirat edes on.

@pampula Joo ihan totta että kuvia ei sitte oo nii paljoo tarjolla, mua ittee vaan motivoi just se et joutuu vähä ettii ja kyselee. Mä oonki jo saanu kuvaluvat 3 kenneliltä noille japanilaisille roduille mitä kasvatan (jotka on harvinaisia). Mutta kyllä sitä on monta viestiä enkuksikkin joutunu lähettää 😆

• @lumikko Aiemmin mainittujen lisäksi harkitsisin Webnodea! Ite en oo sitä käyttänyt mutta mitä nopeasti vilkaisin niin ainakin jonkinlainen Webnode-äppi löytyy 🤔 😄 Olis kyllä kätsy päivitellä puhelimellakin näitä koirahommia!

• Ponimania

@Shannon , joskus mietin niitä vinttareita, kun niistä löyty esim. flickristä ihan kivasti kuvia, mutta oon joskus sortunut valitsemaan rodut kuvien saatavuuden perusteella ja se ei toiminut… :'D En ees tiedä minkä tyyppistä rotua haluaisin! Villakoirat on ihan kiva rotu mun mielestä, onko niillä millaista suosiota vr-maailmassa?

• @pampula Suosittelen ehdottomasti valkkaamaan rodun enimmäkseen sen mukaan mikä itseä kiinnostaa. 😄 Kuvat on sitten toissijaisina, motivaatiota ei varmaan nimittäin kellään riitä jos rotu ei oo yhtään omaa sydäntä lähellä.

Villakoirille on kyllä mielestäni ihan hyvin kysyntää (mm. täältä löytyy kiinnostunut!!), tosin niin on varmasti mille tahansa muullekin rodulle, kun niitä vaan tarpeeksi suurella sydämellä kasvattaa! Se, kiinnostaako kasvattajaa, näkyy kyllä lopputuloksessa. 😇

• Löytyykö Keskustasta suomenpystykorvista kiinnostuneita harrastajia? 😄 Sellaista harvinaista herkkua olisi nyt nimittäin saatavilla: Mettälaulun eka pentue on esillä turrilassa!

• Iik! Innostuin pitkästä aikaa ilmoittamaan koiria vähän agilityyn ja tokoon 🙂

4

963
Users

12.7k
Topics

237.2k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.