Ratsuponit
-
Tietäiskö kukaan?
-
Nostan vähän tätä topaa kysyäkseni ratsuponien kuvista. Käytättekö lähtökohtaisesti ratsuponien kuvia myös virtuaalihevosella, vai onko ihan ok käyttää esim. connemaran tai muun vastaavan ponin kuvia, jos lähisuvusta löytyy paljon vastaavaa rotua?
-
@siguri este/koulukuvissa mää käytän ihan rp conn nf rist wB wpb ja kaikki jotka näyttää poneilta
-
@siguri Mä olen käyttäny minkävaan ison ponin kuvia. Ainoo mitä katon on, ettei kuvissa oo jotain rotutyypillistä varustusta (welsh tammojen riimut tms.)
-
Osaisko joku selventää mulle alla olevan pohdinnan oikean kannan mulle?
Aloin yhtäkkiä miettimään asiaa enemmän.
Kasvatan (tai tulen kasvattamaan, miten sen nyt ottaa) ruotsalaisia ratsuponeja ja mulla on myös muutama suomalainen ratsuponi vanhan tallin ajoilta. Voiko ruotsalaisen ratsuponin suvussa olla suomalaista, jos suomalaisen suvussa olevat rodut on sallittuja ruotsalaisen jalostuksessa? Suomalainen ratsuponihan ei ole mainittuna ruotsalaisen ratsuponin sallittujen rotujen listalla (kuten brittiläinen, saksalainen ja hollantilainen ratsuponi), mutta voiko tätä tavallaan “kiertää” edellä mainitulla tavalla?
-
@milja-h Sanoisin että ei voi käyttää koska suomalainen ei silti ole hyväksytty RRP
Toki voin olla väärässäkin, mutta itse en käyttäisi omaan jalostukseen sellaista ponia.
-
@milja-h mä oon kanssa ymmärtänyt, ettei olis sallittu. Mikä on tosi harmi kasvatuksen kannalta, koska on niin paljon hienoja suomalaisia ratsuponeja. Mulla on kans ajatuksena kasvatella hiljakseen ruotsalaisia ratsuponeja.
-
@turjake @Elli-L höh, taitaa nuo mun suomalaiset ratsuponit sitten joutaa myyntiin, kun mulla ei niille muuta käyttöä tule olemaan jatkossa
Eli jos kellään on tarvetta suomalaisille ratsuponeille, niin Regelbundenin sivuilta voi käydä katsomassa. Kenttää kisaavat tällä hetkellä kaikki, mutta ainakin osalla on kisattu myös koulua tai esteitä
-
@Milja-H Lähtiskö Criminal Curly Silk meille Ketjukolariin? Suunitelmat samat kuin meidän muillakin pojilla eli laattiksiin ja oriasemalle jalostusorin töihin.
-
@mirkku vie vain! Ori on tosiaan kisannut porrastetuissa loppuun eli suorilta pääsisi jalostuskäyttöönkin
-
@milja-h voithan sä kasvattaa sivussa suomalaisia
Onko täällä muuten ketään muuta jolla on ranskalaisia poneja? Paitsi @Kida
-
@turjake mä mieti tota samaa mut mun aivot tilttaa siinä kohtaa, jos ruotsissa kasvatetaan suomalaisia ratsuponeja, eikä ne mene rekisterissäkään tietty läpi. Ja sit ku mulla on perusperheen omistama talli eikä mikää ammattimainen siittola niin olis ihan epärealistista, et niillä olis sivubisnes Suomessa
eikä mun inspiraatio riitä kahden samanlaisen tallin ylläpitämiseen. Toki Vinhakulmassa oli/on suomalaisia ratsuponeja, mut ne on sieltä katoamassa kokonaan nyt sen myötä, kun kyhäsin pystyyn ruotsalaisen tallin.
-
Ylöspäin
-
Mun ratsuponitalli on ihan jäissä tällä hetkellä, tuli lieviä tappioita kuvien suhteen konerikon myötä eikä kaikkia ole saatu vielä palautettua
Onneksi osa kuvaluvista löyty mailista, mutta vanha maili poistettiin ja sen myötä osa katos ihan lopullisesti eikä kaikkia paikkoja voi millään päässään muistaa.
Pitäs varmaan vaan yrittää kysyä uusia kuvalupia jos sen myötä saisi palautettua inspiraation. Tarkoitushan oli siis kasvattaa saksalaisia ratsuponeja ja hollantilaisia sen puitteissa miten läpäisevät jalostusvaatimukset, hiton arabiveri
Talli sijaitsee hollannissa ja tää on välillä tuonut päänvaivaa, mutta onhan ympäri maailmaa irl kasvattajia (kuten vaikka jenkeissä) jotka kasvattaa saksalaisia ratsuponeja vaikka talli on muualla kuin saksassa. Mut virtuaalimaailma. Mullehan tämä ei ole ongelma, mutta välillä et muut harrastajat on kauheen tarkkoja siitä että sen kantakirjan poni on syntynyt maassa x eikä muualla.
Mutta jos teitä ei haittaa tällänen niin 1-polviset saksalaiset tammat KF Lady Paris ja KF Winona ettis uutta kotia. Kuvat saa mukaan jos Fee Fotografielle luvat. Uusista linjoista, rekisteröimättömiä (joten värin saa vaihtaa) ja vanhempiensa puolesta potentiaalia kouluradoille mut saa toki painottaa muuhunkin lajiin. Ei aktiivisuusvaatimuksia, vanhemmat tuskin tulee tähtäämään mihinkään ainakaan hetkeen pl Lady Parisin isä joka on jo palkittu.
-
En tiedä, onko tämä jotain mikä kauheasti vaikuttaa virtuaalimaailmaan, mutta NPA vaatii 20 % arabiverta. Ilmeisesti päivittynyt jossain vaiheessa, koska muutamalta vanhemmalta sivulta löytyy 12,5 % (ja jostain jopa 25…) .
Ilmeisesti niinkin lähiaikoina päivittynyt kuin 12/2020
Ja säkäkorkeus maksimi vaikuttaisi olevan alle 157 cm?Edit:
NSP, joka on melkein sama asia, on ilmeisesti hieman uudempi juttu. Siinä arabi veren maksimi on 20 %
(Tästäkin on 2 eri versiota. FB päivityksessä lukee 12,5…)
-
Onkos kuinka monella täällä ratsuponeja, joiden suvussa on russeja? Itse vähän karsastan russia ratsuponissa, vaikka onkin sallittu ainakin suomalaisessa ja ruotsalaisessa ratsuponissa (enkä katso pahalla, mutta vähän tietyllä tapaa vieroksun sitä siellä - älkää kysykö miksi, en tiedä itsekään), RRP:n kautta sitten myös tanskalaisessa ja saksalaisessa.
Mutta sattuuko yhdenkään ratsuponin suvussa olemaan tällä hetkellä russia? Mulla olisi yksi pv-tamma, josta voisin ratsuponivarsan ottaa, mutta tällä hetkellä ainoat 2-polviset poniorit mitä mulla on, ovat russeja. Että annanko mennä vaan, vai vieroksutaanko tätä varsaa sitten tavalla tai toisella, koska siellä on russi joukossa
-
@milja-h Mä katson vaan sukutaulusta arvonimet niin ei se rotu siellä pahenna ainakaan mulle
-
SSPn periytymismääräykset. Ei näköjään olekaan sama homma kuin VRP, mutta tuskin ketään haittaa, että laukkapuolen pari SSPtäni on päätynyt VRPksi rekisteriin.
Noiden periytymistä ei varmaan tarkistella (vielä ainakaan, tiedä sitten mitä uusi VRL tuo tullessaan).
-
@anarchy Tää sun laittama linkki ja sivuston muut linkit on linkitetty tyhjään kun niistä puuttuu perästä .html ^^"
-
…Jahas, mitähän siinä tapahtui. Muka kopioin linkin Wayback machinesta oikein
korjaan… (Jostain syystä nappasin tämän sieltä, kai siksi, että tuolla varsinaisella sivulla olevat linkitkään ei toimineet.)