Navigation

Virtuaalifoorumi Keskusta

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Popular
    • Users
    • Groups

Puoliverikeskustelu

Keskustelu
    50
    251
    5593
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • maura
      maura @sarqquu last edited by

@sarqquu pidän ehdottomasti mielessä! ainakin jos yhteistä kasvattimyyntiä tms. mulla tosiaan on nyt töissä pari isompaa juttua jossa dedikset on marraskuussa, mutta ehkä sen jälkeen vois käyttää paukkuja tähän 😏

Heidseck Sporthorses - laadukkaita koulupainotteisia hannovereja vuodesta 2017 alkaen
      Savoir Showjumpers - saksalaisia estehevosia ja poneja
      VRL-04116

1 Reply Last reply Reply Quote 1
      • ScrewDriver
        ScrewDriver @sarqquu last edited by

@sarqquu Pakko kommentoida tähän että aivan ihana nimi ja ulkoasu 😊

VRL-14365 | impolite.orange@gmail.com
        Haras de Rouge (Z) ⇝ Seven Days (valjakko) ⇝ Yksityiset ⇝ HevosKTK ⇝ MSY
        Maple Wood Canadians & Supernatural (molemmat unilla)

P 1 Reply Last reply Reply Quote 0
        • P
          Poppens @ScrewDriver last edited by

Mä aloin tuossa viime viikolla suunnittelemaan uutta estepuokkitallia. Aluksi oli ajatuksena, että teen siitä "rennomman tallin", enkä panosta niin kamalasti laatuarvosteluihin, mutta tuota tallia väsätessä on alkanut Redwallia kohtaan olemaan kiinnostus aika vähissä :'D Nyt on vain ongelmana se, että tuo ääretön tekstien kirjoittelu (etenkin päiväkirjamerkinnät) ei oikein sovi tuon uuden tallin tyyliin, niin kysynkin teiltä, että onko teillä esim. noilla ERJ-palkinnoilla niin väliä, että arvostatteko enemmän sitä I-palkittua hevosta versus II- tai III-palkittuja?

Roduiksi tulee omaan talliin tutut hann ja holst. Yritin kyllä katsoa muitakin saksalaisia kantakirjoja, mutta ne ei vain jostain syystä nappaa. Tätä ketjua kun olen lukenut, niin on alkanut kuitenkin kuumottaa nuo zangersheidet 🙂 Mulla olisikin muutama kysymys teille, joilla on tuota kantakirjaa tallissa:

• Onko teillä jotain tiettyjä kriteereitä sille, minkälaisia hevosia käytätte jalostukseen (lähinnä silloin, kun esim. isä edustaa jotain toista kantakirjaa)?

• Onko kantakirjalla jotain tiettyjä kriteereitä (IRL) jalostukseen käytettävien hevosten suhteen, muuta kuin hyvä kilpamenestys rataesteillä (kaikki kantakirjat taisi olla sallittuja)?

Ja muutakin nippelitietoa rodusta kuulisin mielelläni 🙂 Itsellä puskee IRL-hommat päälle, niin ei kauheasti ole aikaa tehdä omaa tutkimustyötä, niin siksi kyselen täältä 🙂

Redwall - saksalaisia puoliverisiä
          Illyria Sporthorses - home of world-class showjumpers

ScrewDriver M sarqquu F 4 Replies Last reply Reply Quote 0
          • ScrewDriver
            ScrewDriver @Poppens last edited by ScrewDriver

@poppens Itse kasvattelen de Rougessa puhtaasti zangersheideja, mutta käytän jalostusmateriaalina mielelläni mitä tahansa kantakirjaa, mikä WBFSH:n listalta löytyy. Kasvatuksesta ja zangersheiden kantakirjasta voi lukea lisää täältä ja täältä, mutta long story short välitän ensisijaisesti KTK- ja EV-palkinnoista, suvusta ja jalostukseen lainattavan hevosen nimestä, sekä kilpailuhistoriasta.

Toisaalta multa löytyy myös paljon esim. evm-hevosia, joilla on vaan kuvat ja kisaavat porrastetuissa, ja sitten käytän niitä sellaisenaan jalostukseen. Mulla ei siis mikään muu varsinaisesti ole rajana esim. siitosorin valitsemiseen, kuin että ori on estepainotteinen ja kantakirjasta, jota saa IRL jalostukseen käyttää. Meiltä löytyy tallin listoilta esim. kwpn, luxwb, westf, sf ja hann tammoja ja oreja ihan vain jalostusmateriaaliksi. 🙂

IRL Zangersheide kantakirja järjestää ainakin WBFSH-listan kantakirjojen oreille avoimia testejä. Oreilla pitää olla myös näyttää 4-polvinen sukutaulu. Zangersheiden kantakirja on myös ns. tunnettu siitä, että kasvatukseen ja sen parantamiseen käytetään paljon geneettistä testaamista. Ja tosiaan hevoset tunnistetaan juuri tuosta Z-kirjaimesta nimen perässä, ja kantakirja on todella avoin sen suhteen, mitä saa rekisteröidä/käyttää jalostukseen.

• P
              Poppens @ScrewDriver last edited by

@screwdriver Kiitos informaatiosta 🙂 Mua kiinnostaa tuossa rodussa nimenomaan tuo kantakirjojen miksaaminen, kun tässä rodussa pyritään siihen "parhaan mahdollisen" esteratsun jalostamiseen, eikä esim. niinkuin FWB:n kanssa virtuaalimaailmassa, että sitä nyt vain miksaillaan 😄

Osaatko muuten sanoa tuosta WBSH:n testistä, että mitä se sisältää? Ja ilmeisesti jalostukseen käytettävällä hevosella pitää ainakin olla hyviä kilpatuloksia esteratsastuksessa, vai kuinka se oikein menee (eli koskeeko se kisamenestys IRL vain ulkopuolisten kantakirjojen hevosia)?

Jayde 1 Reply Last reply Reply Quote 0
              • M
                Milja H. @Poppens last edited by

@poppens minä nyt kasvatan pääsääntöisesti ruotsalaisia ja tanskalaisia puoliverisiä, mutta en ole nuuka kantakirjoista - kunhan vain ovat sallittuja kasvattamaani kantakirjaan sallittuja, kuten suurin osa puoliverisistä taitaa olla.

En ole myöskään tarkka laatuarvostelupalkinnoista, kuten en myöskään kisapisteistä. Plussaa molemmat, mutta en ole kovinkaan nuuka 🙂

Rehjaniemi - ravihevosia vuodesta 2020
                Regelbunden - ruotsalaisia kenttähevosia vuodesta 2020
                Niemensyrjä - raviponeja vuodesta 2021
                Stall Dagslys - tanskalaisia puoliverisiä ja ratsuponeja vuodesta 2021

• Jayde
                  Jayde @Poppens last edited by Jayde

@poppens Tosi kiva kuulla, että zangersheidet kiehtoo! 🙂

Löysin jotain tällaista tietoa tuosta oritestistä ("hengstenkeuring"). Pitää vilkuilla itse tarkemmin, nuo oritestit kun kiinnostavat itseänikin.

EDIT // Löysin vähän tarkempaa tietoa täältä, keskimmäinen kolumni kertoo jotain yksityiskohtia.

(Asun 1.5 tunnin ajomatkan päästä Zangersheiden tilasta, pitäisiköhän mennä käymään :D)

1 Reply Last reply Reply Quote 0
                  • sarqquu
                    sarqquu @Poppens last edited by

@ScrewDriver Kiiitos ❤ ihana jos miellyttää muitakin!

@poppens Uuu jee hei zangersheidei vaan kans kasvatteleen! Teen sulle samaa tarjousta ku mauralle et mieluusti sit voin jotai yhteistyöjuttui tehdä jos zangersheideihin päädyt ja meil kans toi hannover on pääkantakirjana 🤗
                    Ja itse kysymykseen niin mulla ei oo mitää merkitystä on palkinto ERJ-I vai ERJ-III 😄 Mä teen tällä hetkellä sitä vaan et vien hepat yleensä aikalailla suvulliset tekstittöminä laattiksiin 🙂 toki tykkään jonkun muutaman lauseen luonnekuvauksen aina kertoa joka hepasta et on ees pieni kuva siit millainen heppa kyseessä. Mä olen päätynyt tähän valintaan sen takia, että tekstien kirjoittelu ei yksinkertaisesti mun juttu ole tälläiselle hevoslaumalle 😄

1 Reply Last reply Reply Quote 0
                    • P
                      Poppens @Milja H. last edited by

@milja-h kiva kuulla 😊

@Jayde kiitti linkeistä, vähän näyttää siltä, että vaatimukset nousee oreilla mitä enemmän niillä on ikää 🤔 tai näin ainakin ymmärsin tuosta erittäin selkokielisestä hollanti-suomi googlekäännöksestä 😂 Mitenhän noiden tammojen laita? Pitääkö ne olla z-kantakirjassa vai minkälaiset kriteerit niille on, tiedätkö?

(mee kysäseen niiltä että mikä homma 😂. Mulla ois tuonne Cellen valtionsiittolaan suurinpiirtein yhtä pitkä matka. 😁)

@sarqquu joo vois kyllä jotain yhteistyöjuttuja kehitellä kun saa hommat rullaamaan😊 Mulla on tuon tekeillä olevan tallin kanssa se, että haluan noiten kopukoitten ja tallin sivujen olevan suht realistisia, niin siks esim. Pitkät luonnekuvaukset ja päikkymerkinnät ei oikein sopisi tallin tyyliin. Laskeskelin, että varmaan II ja III palkintoja saisivat ERJ laatiksesta, jos en väännä hevosia sitten tuohon muottiin, mitä laatikset pisteiden osalta vaatii. Hampaat irvessä saa kyllä ne pakolliset tekstit kasaan sivuille laatiksia ajatellen, mutta ajatuksena on tehdä tästä tallista vähän erilainen siihen verrattuna mihin olen tottunut 😁

Jayde 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                      • Jayde
                        Jayde @Poppens last edited by Jayde

@poppens Löysin tämän artikkelin, missä ukkeli sanoo näin:

"The Stud Book Z intends to put up as few regulations as possible. You as a breeder and mare owner determine freely which stallion you use. We understand that you wish to breed jumpers and that your mare is bred on performance lines or that your mare has been proven in the sport or by breeding performers that she is ‘Z’ worthy. Zangersheide Stud has had certain experience, for example, with the mare Argentina (by Almé out of Heureka) who did not perform herself but became the main pillar of the Zangersheide breeding program. We intend to evaluate the broodmares according to the breeding value regulations as developed for the Z stallions. These breeding value assessments will be published."

Eli näyttäisi siltä, että jos tamma hyppää tai sen sukulaiset hyppäävät hyvin, niin siitä vain mukaan. Tamman ei tarvitse olla ZANG-rekisteröity, riittää että sen sukutaulun linkittää mukaan.

Selasin Horsetelexiä, ja tarkastin sadan uusimman zetan suvut. Kaikki tammat olivat WBFSH:n hyväksymistä kantakirjoista, paitsi yksi outo italialainen tapaus. Sen sukulinjat olivat sentään eurooppalaisia puoliverisiä, kolmen ensimmäisen polven sisällä. En ole koskaan kuitenkaan nähnyt outoja zangersheide-linjoja, mutta pääsääntöisesti zangersheidessä on inspection-tilaisuuksia vain oreille ja varsoille.

(Edit: Ja Celle olis ihan huippukohde, pitää joskus miettiä et jos menis Saksan puolelle kuvaamaan 😄 Oon myös miettinyt tosissani, että laittaisin mailia tonne zangersheide-kantakirjan hepulle.. Vois saada parempaa tietoa)

P 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                        • P
                          Poppens @Jayde last edited by

@jayde hahaa, löysin tuon saman artikkelin eilen illalla 😄 Tuosta artikkelista löytyi kivasti historiaakin, miten jalostus on aloitettu, joten ei vaikuttaisi huonolta ajatukselta miksailla hannoverien ja holsteinien kanssa. Nuo rodut näyttää olleen myös IRL yksiä eniten rodun kehitykseen vaikuttaneita kantakirjoja. Pitää näiden tietojen pohjalta kehittää joku hieno jalostussuunnitelma omalle tallille 😄

Jayde 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                          • F
                            felissa @Poppens last edited by

@poppens said in Puoliverikeskustelu:

Nyt on vain ongelmana se, että tuo ääretön tekstien kirjoittelu (etenkin päiväkirjamerkinnät) ei oikein sovi tuon uuden tallin tyyliin, niin kysynkin teiltä, että onko teillä esim. noilla ERJ-palkinnoilla niin väliä, että arvostatteko enemmän sitä I-palkittua hevosta versus II- tai III-palkittuja?

Ei oo mulle ainakaan väliä millä palkinnolla hevonen on palkittu, tai jos ei oo (vielä) palkittu ollenkaan. Kilpailutulokset merkkaa eniten, että varsa saa sitten sukupisteet. Palkituista vanhemmista saa toki paremmat pisteet kuin vain kisatuista, mutta ei se 5p mulle ole niin tärkeä. Varsinkaan nykyään kun kauempienkin polvien palkituista hevosista saa pisteitä.

Pakko esitellä teillekin Kastehelmen uudet orit! Skurvashin kasvattimyynnistä tuli meille Luke ja Luxiasta sitten Luis, jonka isään kehitin jonkun pakkomielteen kun se oli myynnissä enkä kerinnyt siitä tarjoamaan. Molemmat orit on ihan junnuja ja aloittelevat kilpauriaan vasta.

Kastehelmen ensimmäinen kotiin jäänyt puoliverikasvattikin syntyi. Siitä tuli Alli! Ei näistä pitkäsukuisista kouluhevosista ilmeisesti pääse millään eroon 🙂

felissa VRL-04000 ~ felissa04000@gmail.com
                            Kastehelmi ~ Tuiskula ~ Huntbrook ~ Wettenranta

• Jayde
                              Jayde @Poppens last edited by

@poppens Hannot ja holsteinit sopivat oikein hyvin sinne mukaan 😄 IRL-elämässä BWP ja KWPN näyttäisivät olevan yleisiä miksauksia, ihan maantieteellisistä syistä jo.

Tuli muuten mieleen toinen hauska artikkeli. Suorasanaiset hollantilaiset sanovat näin ranskalaisista kantakirjoista:

What do the French have to offer the Dutch?

“I think the brain. Natural ability to free jump, natural ability to cope with the rider. I used to say people breed horses like themselves – French people are lazy and they try not to work very hard, so they need horses that learn quickly and don’t have to be worked seven days a week, which is a good quality for a sport horse. If you are an amateur you cannot give him a professional training seven days a week, so if he can remember what he learned from the week before, that is good…”

XD

1 Reply Last reply Reply Quote 7
                              • P
                                Poppens @felissa last edited by

@felissa Ehkä mä sitten uskallan toteuttaa tuon tallin tuolla konseptilla mitä olen suunnitellut, jos ei väki karsasta sitä, että hevoset ei välttämättä niitä I-palkittuja ole 🙂

@Jayde Voi taivas :DDD Kahden ekan lauseen aikana kuulosti vielä oikein hyvältä ranskalaisten näkökulmasta 😄 😂

• Theo
                                  Theo last edited by

Mun on pakko esitellä teille uusin puoliveritulokas Osku ❤ Myös uusi tuttavuus Chika on jo valloittanut mun sydäntä vaikken oo sille mitään luonnettakaan ehtinyt kirjottelemaan. Onko muilla uusia inspiroivia puoliveritulokkaita? 😊

Elixir Sporthorses — tavoitteellista pv-kasvatusta ja kilpailua, Rullegård — yksityistalli Norjassa, Aarrevaara — pieni sekalainen sakki sekä sydänkäpyset Lotta ja Osku

M ScrewDriver 2 Replies Last reply Reply Quote 4
                                  • maura
                                    maura last edited by

Mulla olisi yks aika kiva varsa suunnitteilla, en malta odottaa, että saan sille revittyä aikaa ja sivut väsättyä 😍

Heidseckissä uusimpia tulokkaita on mm. ihana Skurvash-kasvatti Dana, sekä halloweenin heräteostos Phantom. Phantom odottelee parhaillaan kv-laatiksen tuloksia, jonka jälkeen se pääsee sitten kisaturneelle mukaan. Myös Helmwaldista meille muutti pitkästä pitkästä aikaa heidän kasvatti, Dimitri.

Jonkin sortin kasvattimyyntiä voisi ehkä rueta myös suunnittelemaan jossain vaiheessa nyt kun on taas saatu vähän uutta verta talliin. Vielä kun raaskisi vanhoista vähitellen alkaa luopumaan, mutta en millään haluaisi laittaa ketään kuoppaan 💔 Onneksi virtuaaliheppojen ikääntymisen voi pysäyttää.

Heidseck Sporthorses - laadukkaita koulupainotteisia hannovereja vuodesta 2017 alkaen
                                    Savoir Showjumpers - saksalaisia estehevosia ja poneja
                                    VRL-04116

1 Reply Last reply Reply Quote 2
                                    • M
                                      Minni @Theo last edited by

@theo Onpas Osku ihana ja jään kyllä mielenkiinnolla seuraamaan häntä aina kun häneen sattuu törmäämään 🙂

Mulla ei oo oikeen mitään lempparia pv puolella tällä hetkellä, tai siis paljon sellaisia "ihan kivoja" löytyy, mutta mitään ultimaattista lempparia ei oo löytynyt.

Ens vuoden alussa on tulossa myyntiin Storyn 7v kasvatit ja niistä tulee viimoiset tarinakasvatit joten harvinaista herkkua tiedossa viiden varsan verran.

Blogi // Virtuaali index // YLA // Tarinahevosdisco

• ScrewDriver
                                        ScrewDriver @Theo last edited by

@theo Näinkin jo Oskun piirroskeskustelun puolella, ja jään myös innolla odottelemaan mitä hänestä kasvaa! On kyllä komea poika 😊

Meille muutti Escapismesta Hit, joka oli pakko saada ihan vaan myynti-ilmoituksessa olevan nimiehdotuksen takia. Siellä on Skurvashin, Thirteenin ja Faconden nimiä suvussa ❤ Hänestä ei muiden yksityisten tapaan tullut piirretty, koska vanhemmat valokuvallisia ja kantakirjausta toivottiin, mutta ei se meitä haittaa. Löytyi oikein kivat kuvat ja ori on jo kantakirjatilaisuuteen ilmoitettu. KV:n jälkeen lähdetään sitten tavoittelemaan mainetta ja mammonaa 😄

• Sylvi
                                          Sylvi last edited by

Pakko myöntää, että vuodesta toiseen virtuaalipuokit sytyttää mua eniten ja siksi on aina niin kiva palata vähän epäaktiivisemman kauden jälkeen Kastanjeholmin pariin.

Oon tainnut viimeksi elokuussa päivitellä mun puokkien kuulumisia, mutta kieltämättä mun hiljaisen kauden aikana ei hirveästi tapahtunut. Mut jotain kuitenkin!

Lusö I Wish I Was The Moon on tallin uusin hankinta ja kovasti tykkään hänen pitkästä suvustaan! Jos en väärin muista taisin löytää kaikille sukulaisille toimivat linkit 🤔 Saattaa siellä joku olla linkattu VRL-profiiliin, mutta noin pääsääntöisesti. Mulla ei ole kyllä tälle oria sitten tulevaisuudessa, joten tulen teidän pidempisukuisten esteorien kimppuun jossain kohtaa 😏

Sitten mulla on mietintämyssyssä yksi orivarsa, jolle pitäisi keksiä kiva Q:lla alkava nimi, mutta oon hakannut tän kanssa päätäni seinään jo tovin, joten katsotaan nyt mitä syntyy 😂

No... eipä meillä sitten oikein muuta ole tehty. Kasvatteja olisi myynnissä kolmisen kappaletta, mutta niille ei nyt markkinat näytä kovin suotuisilta. 😄 Erityisesti toi Nairobi kutkuttelis jättää kotiin, mutta niin vain suvut menee omassa tallissa ahtaiksi, jos kaikki jättäisi nurkkiin.

VRL-08179

Sylvi 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                                          • A
                                            alina last edited by

En viiti tehdä tätä varten omaa topaa, joten laitetaan tänne! Etsin jalostukseen tai liisaukseen yksipolvista koulupainotteista trakehnertammaa meidän Rokille. Varsa jäisi mulle tavoittelemaan KRJ-laatuarvostelua. Kantakirjaus plussaa, niin saadaan varsasta heti kantakirjauskelpoinen! 🙂

Lindgård
                                            Nuoskan ravitalli

Lissu T. 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                                            • 1
                                            • 2
                                            • 5
                                            • 6
                                            • 7
                                            • 8
                                            • 9
                                            • 12
                                            • 13
                                            • 7 / 13
                                            • First post
                                              Last post