Koiraharrastajat

• 0_1569010942466_vaavit.jpeg

Meidän vaavit ja mamma

• Se tunne, kun pystyt istumaan rappukäytävässä (ja luettua otsalampun valossa nummelan ponitalli kirjaa 😄 ) 20min, ilman että koira kokee, että se tulee kuolemaan!!

Meillä tosiaan kävi reilu kuukausi takaperin siten, että talonyhtiö laitatti talon ulkoseinään uuden rappuvalon ja tää kohta on viistosti mun makuuhuoneen ikkunan alla. No mulla on myös sitten erittäin paukkuarka koira (tuo 8v aussie). Ja ne oli sitten antaumuksella paukutelleen mun työpäivän aikana sen rappuvalon kanssa ja kun tulin kotiin, mua vastassa oli avoimet väliovet, rikkoutunut kenkäteline, kaadettu koiraportti ja koira jolla silmät pyöri hedelmäpeliä ja se stressiläähätti niin, että koko talo oli kuolassa.

Tästä alkoikin aika paskamainen juttu, kun koira pelkäsi olla täällä talossa, vaikka olin itsekin kotona. Jouduttiin lähtemään mun äidin luokse ensin asumaan, että saadaan koiran stressitasot laskemaan. Tuli useampaan kertaan todella kovia takapakkeja, mm. erittäin hitaasti edenneen yksinoloharjoitteluiden seuraava askel oli avata ulko ovi ja kun sen tein, niin koira oli koko illan stressissä ja jouduttiin alottamaan koko harjoittelu alusta.
    Olin jo aika pitkälti luopunut toivosta jo tän koiran kohdalla (se on myös erittäin vaikea uudelleen sijoitettava muutenkin vähän haasteellisemman luonteensa takia) ja mie jo melkein katselin päiviä sen lopetukselle, koska en vaan pystynyt katsomaan koiraa joka pelkää elää omassa kodissa.
    Mut onneksi mulla on mahdollisuus viedä se mun työpäiviksi mun äidille, jossa sillä ei ole mitään ongelmaa yksinolon kanssa ja ollaan saatu nyt uudelleen hitaasti harjoitella tätä kotona olemista ja yksinjäämistä.
    Ei tää vieläkään selvillä vesillä ole ja tiedostan sen realiteetin, että kaikki voi kaatua uudelleen, eikä asia ole lopunviimeksi välttämättä edes korjattavissa. Mutta olen niiiiin ilonen, että istuin just sen 20min tuolla rappukäytävässä, eikä koira kokenut, että sen maailma romahtaa sen päälle.

Ja tänään luultavasti syntyi meidän uusi perheenjäsenkin ❤

• Mä voisin kans liittyä tänne koiraharrastajien porukkaan 😀 Meiltä löytyy kotoa yks beussi ja yks paimensukuinen lapinkoira. Molempien kanssa käydään hakutreeneissä ja kotona ollaan yritetty treenata rallytokoa. Meillä täälläpäin toi haku on ainut varsinainen ryhmä ja jos haluaa harrastaa jotain muuta niin lähin porukka on 100km päässä, joten oon yrittänyt itse opetella noita kiemuroita jos sitä joskus pääsis kisakentille asti… Beussin kanssa ollaan myös käyty näyttelyissä ja pikkuhiljaa opetellaan vetämisen saloja, että päästäis canicrossaamaan. Hän vaan ei tahdo ymmärtää, et miks pitää vetää kun aikaisemminkaan ei oo saanut 😆 Ensimmäiset koirat kyseessä niin kaiken on saanut oppia kantapään kautta. Esimerkiksi sen et älä ota kahta pentua liian pienellä ikäerolla.

• Suomenhevoskasvattajat

Olisikohan kellään vinkkejä impulssikontrollin harjoitteluun koiran kanssa?

Aloitettiin meidän tibben kanssa tuossa paimennus ja se tulee ihan täysin kuuroksi nähdessään lampaat haluaisi vain päästä kokoamaan niitä… kotona tai pentuagissa kun harjoitellaan impulssinkontrollia kaikki sujuu mutta sitten nuo lampaat on sellainen että kaikki itsehallinta katoaa ;D

• 0_1575055606429_jade (2).jpeg

Meidän Danan vaavi. Tää tyttö, Jade, on vähän semmonen kimppa koira. Kuvasta ei tietenkään usko, mutta luoja mikä riiviö! Kolme minuuttia ennen kuvan ottamista tuo mokoma repi pissa-alustan, yritti syödä mun kengät ja roikku meidän vanhemman koiran hännässä…

• Mun koira on ollut tän viimeisen treenikauden ihan super ja näyttänyt jopa siltä että siitä voisi tulla joskus rally koira.

Oon myös itte vaihtanut toiselle puolelle ja vetänyt pari ryhmää rallya ja on ollut kivaa. Hain myös ens vuoden ekan kurssin vetäjäksi 😬

• Onko täällä muuten valjakko harrastajia?
    Me on alettu nyt tälle talvea (valjaat hommattiin kyllä jo viime talvena, mutta se vähän niinku loppu kesken :D) vetämään, tai siis koira on alkanu, mua potkurilla. Ihan muutamia edesottamuksia tässä ollut, isoimpana ehkä se kun toi on niin nenänsä vietävissä (ajokoira). Millähän noita äkkipysähdyksiä sais vähennettyä? Toki tässä vasta ihan muutamia lyhyitä vetoja alla, mitään ei olla asiaan liittyen opeteltu kun menty vaan, joten esim. seis tai vedä käskyt eivät kuulu ainakaan toistaiseksi meidän sanavalikoimaan. Sen sijaan EI, JUMALAUTASAATANA ja MENEMENEMENE kuuluvat melko vahvasti.

Ihan yllättävän hyvin tuo jättää kyllä hajusteluhommat kun sille ei:n karjasee, mutta kun on tommone isoegoinen uroskoira niin se vaan kovasti näkyis tekevän tinka merkkailla. Puhumattakaan sitten jos sattuis jonkin eläimen jälki tulemaan. 😬 No kerran tulikin, mutta se eläin oli onneksi pötkinyt tietä pitkin todennäköisesti meidän edeltä, joten viipotettiin siinä sitten jonnin matkaa oikein ajossa. 😂

• Tarinaheppailijat

Mistä hitsistä mä löydän listoja Suomen parhaiten näyttelyissä sijoittuneista collieista ja samojedeista? D=

• Tarinaheppailijat

@aava-p, itse kysyisin rotuyhdistyksiltä tietoja vuoden näyttelykoirista! Meidän yhdistys ainakin kerää joka vuosi parhaiten näyttelyissä menestyneet koirat listaksi 🙂

MESSARI ON IHA JUST. 😱

• Messaripaniikki täälläkin! Tai lähinnä ahdistaa kun ilmotin koirat Treelle itsenäisyyspäiväks ni saa perjantaina viel illalla tehä turkeille jotain ettei oo ruskeeks värjääntyneet hiekkaset koirat messarissa 😂😂

• Mä toivon että pääsen Messariin, riippuu aivan saanko auton korjuulle tulevalla viikolla ja miten paljon se maksaa…
    Tampereen itsenäisyyspäivän ryhmis jäi väliin tuomarin ja vetskuhinnan takia. Tai lähinnä vetskuhinnan takia, olisi kai samalle tuomarille neljännen kerran kehdannut mennä jos 10v+ oisi päässeet ilmaiseksi 😁

Turkuun mää ilmotin ton vanhan ukon ja hervottoman puudelilauman maaliskuun Club Show:hun 😄 Vielä arvon Jalostuspäivien ja Turun välillä. Turku oisi lähempänä mutta Jalostuspäivillä oisi tuomari joka tykkää mun pappakoirasta 😄

• Raviharrastajat

Mulla tarkoitus la tulla kuvaamaan Messarille, koska ainut vapaapäivä. Muuten koko viikko meneekin Messarilla ennen ja jälkeen lauantain 🙈 sunnuntaina mut voi bongata parkin puolelta 😅

• @reprobate Jos eksyt jh-kehille lauantaina niin isohkosta valkoisesta isovillapojasta voisi ottaa kuvia 😄 (Rotukehilläkin ois valkonen isovillapoikanen mitä saisi kuvata 😄 )

• @reprobate Ja flattikehällä ois mun junnunarttu, maksan kyllä kuvista jos sinne osut! 🙂

• Raviharrastajat

@aksu ja @felissa jos viititte, niin nakkaatteko meiliini (petraemilia.eloranta@gmail.com) aikataulua / kehää niin laitan itselleni ylös. En ole yhtään vielä aikatauluttanut päivääni, joten nyt siihen mahdollisuus vaikuttaa 😁

• Virtuaalikoirat

Mekin ollaan lauantaina messarissa suomenpystykorvakehässä. 🙂 Ehkä luultavasti tehdään vaan pikareissu, eli viime hetkellä sisälle ja kehään ja sit kiertelemään kojuja. En odota roppia, joten en oo varautunut osallistumaan ryhmiin. 😄 Eikä muutenkaan kahessa aiemmassa ryhmäkehässä oo tullut menestystä, niin vähän vaakalaudalla on, että jaksanko nytkään jäädä odottelemaan, jos joku megatuuri käy.

• Mua ärsyttää niin tuhat kiloa, että Tampereen ryhmis on ihan väärille roduille. 😂 Asutaan karvapedon kanssa about kilsan päässä ja haluan junnutuloksen alle, että voin kyniä tuon takkuturkin huitshelvettiin. Ois ollut ihanan helpon matkan lisäksi myös aikataulullisesti nyt, seuraavat järkevät joskus keväällä jos ja kun en jaksa lähteä HauHauhun.

Ei muuta, katoan takaisin maan alle. 👋

0_1575322877629_IMG_20191125_084741_244.jpg

• Mitä ruokaa teidän koirat syö? Meillä on sellainen ongelma, että itse kammoan royal caninia ja markettiruokia yli kaiken, mutta äidin mielestä kun eläinlääkäritkin rc:tä suosittelevat, niin se on ihan hyvää. Kotona siis 11-viikkoinen amerikankarvatonterrieri pentu, joka kasvattajalla syönyt Royal Caninin Starteria ja kasvattaja suositteli Acana Puppya ruuaksi ja sitä saatiin myös pieni pussi mukaan.

Acana ei kuitenkaan maistu erityisen hyvin tuolle naperolle, joten äiti päätti vaihtaa sitten siihen Royal Caninin Mini Puppyyn kaikista argumenteistani huolimatta… Pentu popsii sitä todella mielellään ja tykkää, että sinänsä ihan hyvä, mutta korvat ovat kuitenkin vähän törkyiset, silmät rähmivät vähän ja pientä näppylää ihossa. Näppylät tosin karvattomalle pennulle talvella ovat normaaleja kasvattajan mukaan, mutta osa varmasti voi johtua myös ruuasta. Äidin mielestä vika on tietenkin kaikissa herkuissa (jotka ovat viljattomia ja pääasiassa kanaa/kalkkunaa).

Edellinen koira oli extrasuperhyper allerginen about kaikelle muulle paitsi bataatille, ankalle ja maitotuotteille. Tälle pelastus oli RC:n hypoallergiaruoka, joka sopi ja söi sitä lähes koko ikänsä. Mutta kyseinen koira kuolikin sitten vain 7.5 vuotiaana todella harvinaiseen verisairauteen, jolle ei löydetty mitään syytä… Luuydin alkoi tuottamaan räjähdysmäisiä määriä punasoluja, mutta kuvissa/ultrassa ei löytynyt kasvaimia tmv. Alkukantainen ja keskikokoinen rotu oli kyseessä, eikä vanhemmilla tai sisaruksilla ole ollut mitään terveysongelmia, joten liian nuorena lähti. 😞

Joten, mitäs ruokaa teillä syödään ja mitä on syöty pentuna? Itse tykkäisin suosia raakaa tai 50/50, mutta on tullut varsin selväksi ettei äitiä kiinnosta 18v tyttärensä ideat koiran ruokinnasta. 😅

• Raviharrastajat

@rooa meillä syö koirat RC:tä ja hyvin uppoaa ongelmitta. 🙂 Onnea pienestä!
    Mitä tulee ruokintaan, kannattaa ensin muistaa oikeasti antaa sille ruoalle aikaa; älä vaihda heti kuukauden tai edes kahden jälkeen pois, odota se kolme, pitäisi tasoittua. Suosittelen jatkamaan RC:llä nyt sen aikaa kerran maistuu, katsoo sitten uudestaan.
    Rähmivät silmät voivat johtua myös vedosta sisällä, onko pentu käynyt pihalla, kylmä voi tehdä? Voi reagoida kylmään tai uuteen ympäristöön; esim. uuden pedin pesuaineet. Yleensä kannattaa pentujen kanssa myös käyttää vaikka se just ostettu peti pesussa ensin kevyellä pesulla.
    Korvat voivat reagoida nyt nopeasti vaihtuviin ruokiin puskemalla sitä likaa ulos, 11-viikkoisella kun ei ole hirveän pitkää aikaa ollut varmaan ruokien vaihtojen välissä.
    Ja mitä tulee näppylään, kuuntelisin kasvattajaa, voi olla tosiaan vaan pientä pentuajan herkkyyttä tai juurikin kylmän tekemää sekin varsinkin noin pienellä ja vielä siihen tottumattomalla tapauksella. 🙂

Vielä lisään, että korvia voi kevyesti putsata vanulapuilla tai nenäliinoilla, voi kostuttaa mutta erittäin kevyesti/puristaa ulos ne ylimääräiset vedet. Pyyhkikää myös rähmät. Kannattaa kysyä kasvattajalta, voisiko silmiin käydä hakemassa ihan kosteuttavia silmätippoja, josko ne helpottaisi. Meillä esim. käytössä ihan perus kosteuttavat tipat olleet, Bebanthen Eye -tipat omilla tarvittaessa. Toki löytyy varmasti muutakin, kyselkää rohkeasti siitä!

6

952
Users

12.6k
Topics

234.7k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.