Mitä kaipaat pieneltä piirrosyksityistallilta? KYSELY: omistajat/hoitajat

• Suomenhevoskasvattajat

Koska piirroshevosia kasaantuu, päätin perustaa kuusikolle ihan virallisen tallin ja samassa sitten tarjota viisi yksäripaikkaa muille. Lisäkarsinoiden määrä voi vielä muuttua sekä olen miettinyt josko tarjoaisi vaikka kolme pihattopaikkaakin. Joten nyt haluaisin tietää mitä kaipaat yksityistallilta jossa ei ole saatavilla viiden tähden palvelua?

Tallilta löytyy peruspuitteet ja maneesi hieman kauempaa. Ideana on kuitenkin että talli sijaitsee pariskunnan pihassa ja haussa olisi rento meno ja porukka olisi mahdollisimman tiivis ja porukka tulisi toimeen toistensa kanssa. Emme pakota ketään olemaan aktiivinen kokoajan, taukoja saa ja tulee ottaa eikä porukasta potkita pihalle!
    Hoitajatoimintaa tulisi varmaankin olemaan ainakin tallin omien hevosten kohdalla ja yksityisten omistajat saavat myös hakea omille hevosilleen hoitajan. Tallin hevosten kohdalla hoitaminen vastaisi IRL-vuokraamista, sillä melkein kaikki omat hevoset ovat jo kisaeläkkeellä ja näin ollen lähinnä pihankoristeita jolla humputellaan ja joskus treenataan. Hoitajilla olisi myös mahdollista kilpailla omalla hoidokillaan ensin tallin omissa kisoissa ja siitä sitten eteenpäin.

Tallilla on kuviteellinen viiden hengen henkilökunta, omistajatar (minä luonnollisesti), paperityöt hoitava aviomies, tallityttö joka on omistajan paras ystävä ja toimii oikeana kätenä kaikessa, laiskotteleva rööki suunpielessä jossain istualtaan torkkuva tallityöntekijä, jonka hommana olisi hoitaa kaikki muu sekä joskus ja jouluna ratsuttaa. Kerran, kaksi kuussa käyvä valmentaja on myös osa henkilökuntaa, mutta pyörii joskus tarinoissa mukana.

Tallille on tulossa hyvin kattava esittely aluekarttoineen, tallinpohjapiirroksineen ja mahdollisimman tarkalla kuvailulla sekä koristeeksi tulee muutamia piirrettyjä kuvia ainakin toivottavasti.

VASTAA KYSELYYN!

Omia ajatuksia on kasattuna PÄIVITETTY 7.9

• tallivuokra maksetaan kirjoittamalla tarina tai osallistumalla yhteen tallin järjestämään aktiviteettiin kuukaudessa (käytössä kuitenkin kuvitteellinen summa joka merkataan listaukseen maksetuksi)
    • oma chattailupaikka jossa voi porista IRL elämästäkin. Tähän sopisivat esimerkiksi discord tai Line, jotka kumpikin ovat sekä koneelle että puhelimelle saatavia appeja. Itselle mieluisin on discord. Tästä keskustellaan sitten talliporukan kanssa kunhan sellaista alkaa tulla. Mikään pakko ryhmächattiin ei ole liittyä, yleistä pulinaa tapahtuu ja pitääkin tapahtua foorumilla
    • tallilla on käytössä foorumi, jonne tapahtuu tarinointi sekä tulee kaikkien henkilö-esittelyt. Odotamme jokaisen tekevän hahmostaan esitttelyn, jotta hahmoasi on helppo lainata tarinoissa sekä mahdollistaa roolipelaamisen.
    • roolipelaaminen on todella suotavaa, koska porukka on pieni tulevat hahmot helposti tutuiksi ja näin myös henkilöiden suhteet kehittyvät. K-18 pelaaminen on mahdollista, tälle tehdään oma alueensa foorumille.
    • suurinosa tarinoista (pl. roolipelaaminen) tullaan kommentoimaan. Jokainen tarina kuitenkin luetaan, ja tarina saa joko jonkinlaisen merkinnän (riippuu proboardsin mahdollisuuksista) tai sitten kuittaan alle luettu-tekstin
    • tallin henkilökunnalla on myös mahdollisuus hypätä remmiin messiin, mikäli joku hahmoista on kiinnostava. Henkilökunnalle tulee piirretyt kuvat sekä en pidä pahana vaikka joku haluaisikin henkilökuntaan hypätä täysin uutena persoonana, jolloin “valmishahmot” sitten poistuisivat.
    • valmennuksia ja muita tapahtumia (esim. PKK:n alaisia näyttelyitä, villejä ja alaisia kisoja) tultaisiin järjestämään jonkin verran. Sekä esim. jouluriehoja jne. mukavaa ei niin virallista touhua!

Alle saa laittaa rakentavaa kommenttia ja omia ehdotuksia. Alan sitten näistä kasailemaan tiivistystä ja rakentamaan talli hiljakseen.

• Kouluratsastajat

Kuusikon sivuja?

• Suomenhevoskasvattajat

@luna-laakso kuusikko on tällä hetkellä täysin irtonainen kuuden hevosen komppania joista kaikilla ei ole edes sivuja… Ollaan siis tästä lähdössä liikkeelle, muuttumaan kunnon talliksi jonka sivuja en vielä halua julkaista kun siellä ei ole edes mitään nähtävää…

• Suomenhevoskasvattajat

⬆

• Suomenhevoskasvattajat

⬆

• Suomenhevoskasvattajat

Aloitusviestiin lisätty kysymys tallipaikka-paketeista!

• Suomenhevoskasvattajat

Eikö tosissaan kellään ole kiinrnostusta antaa kommenttia toiminnasta tai ehdottaa vaihtoehtoisia vuokran maksutapoja?

• Tarinaheppailijat

Minä voisin vastailla aikani kuluksi ihan omista ajatuksistani, en nyt suoraan sinun tallisi mahdollista toimintaa koskien, vaan yleisesti siihen, mitä haen yksityistalleilta. 🙂 Olen nimittäin tässä pohtinut, että olisi kiva taas majoittaa yksäri jonkun muun tallille, kun edellisen yksityishevosen kanssa puolenvuoden jakso oli niin hauska kokemus!

Ylläpidon on ainakin oltava aktiivinen ja tallin päivittämisen, jos ei päivittäistä, niin ainakin suhteellisen säännöllistä. Olen niitä nörttejä, joilla on aikaa istua koneella melkein 24/7, joten saatan turhautua, jos vastavuoroisen osapuolen rytmi on kovin hidas (pyh, miten niin muilla voi olla elämää tietokoneen ulkopuolella?). Toisekseen, fiilistelen paljon tallin ulkoasun kanssa, joten sen olisi oltava minua houkutellakseen kodikas ja mielenkiintoinen. Yksinkertaisuus ja pelkistetty luukki eivät tässä tapauksessa saa syttymään.

Mitä ehdottomasti vaadin yksityistallilta, oli sitten pieni tai suuri, on kunnollinen ja kattava esittely ympäristöstä sekä henkilökunnasta! Kun alan tarinoimaan tallilla, tarvitsen pohjustusta varten selkeän vision paikoista, joten vajaavainen esittely on iso miinus. Alue- ja tallikartat ovat myös ihan ehdottomia. Tallin puolesta tarjottujen hahmojen toivon olevan aidontuntuisia, erilaisia persoonia, eikä sellaisia massakliseehenkilöitä, joita näkee joka virtuaalitallilla… Mieluummin vähemmän henkilökuntaa, kuin hirveän pitkä litania hahmoja, joista on vaikea päästä kärryille, että kuka on kuka. Ja kunnon esittelyt myös näistä ihmishahmoista! Olisi sopivaa, että ylläpitokin tarinoi omilla hahmoillaan, jolloin voin vähän tsekata näiden henkilöiden puhetapaa ja “matkia” sitä omissa teksteissäni, kun käytän mukana yp-hahmoja - mutta tämähän nyt menee ehkä hifistelyksi 😅 Toivon myös, että ylläpito kommentoi kaikkiin yksäreiden teksteihin tai “pelaaminen” saattaa alkaa tuntua liian yksipuoliselta!

En toivo tiukkoja rajoitteita aktiivisuudelle, tai ainakaan tarinoimiselle. Kuten sanottua, olen luonnostaan itse aika aktiivinen, mutta esimerkiksi kuukausiaikataulu saattaa tuntua pakottavalta. Voin kuitenkin osallistua toimintaan ja kyttäillä tallin sivuilla/foorumilla, jos sekin lasketaan aktiivisuuden osoittamiseksi. Mistä päästäänkin siihen, että toivon yksityistallilta säännöllisesti erilaisia tapahtumia, kisoja ja vaikka valmennuksia, joihin pääsisi osallistumaan.

Vuokranmaksun suhteen olen aika montaa mieltä. Jonkin virtuaalisen summan maksaminen tuntuu hauskalta ja realistiselta, mutta toisaalta saattaa helposti unohtua, ellei sitä ole toteutettu jotenkin helposti ja muistettavasti. Tallipaikkapaketit on hyvä olla olemassa ja niistä helppo sitten sopivin napata, mutta ehkä niissä voi olla jotain joustonvaraa?

Foorumi on aika must, mutta sen on oltava siisti (tallin ulkoasuun sopiva) ja käyttäjäystävällinen (ProBoards on aika nopeasti opittavissa, kun siihen ensin vain rauhassa tutustuu ja testailee). Vieraskirjoista en pidä, enkä tiedä mikä on discord… En usko olevani kovin jutteleva virtuaalihevostelun ulkopuolisista IRL-asioista yhteisissä chateissä tai vastaavissa muiden pelaajien kanssa, vaan keskityn mieluusti ihan vain pelin sisäiseen maailmaan, joten tällaiset “pulinapalstat” eivät ole tallilta vaatimus, vaikkakin niitä on kiva sivusta seurata.

Huh, pitkä pulina tästä nyt tuli ainakin, mutta toivottavasti vähän auttoi! 😌

• Suomenhevoskasvattajat

@alexiina-c tästä oli paljon apua, pitääkin aloitusviestiä päivittää tai tehdä kokonaan uusi topik tai laittaa aloitusviestiin google forms-kysely. Kiitos! ❤

• Suomenhevoskasvattajat

⬆

• Suomenhevoskasvattajat

Hyvät naiset ja herrat, seuraa Oresaman esikoisromaani nimeltään Vaadin aina yksityistallilta kolmea asiaa.

Ensimmäinen ja tärkein on tarinoiden kommentointi. Siis kunnolla ja kattavasti, ja aika nopeasti. Haluan edes välillä kommentteja, joiden avulla kehityn kirjoittajana. Kommenteista täytyy myös tulla hyvä mieli. Jokaisen kommentin ei tarvitse koskea kaikkia asioita tarinassa. Välillä voi kommentoida tarinan tapahtumia, välillä vaikka oikeinkirjoitusta, välillä tarinan rakennetta, tai mitä tahansa muuta. Kommentit ovat minun palkkani ja pitävät inspiraation yllä. Valitettavasti minulle käy aina niin, että tarinoitani kommentoidaan aluksi hyvin ja kattavasti ja sitten vain parilla lauseella. Taidan pitkän päälle väsyttää tallien ylläpitäjät tarinoillani. 🙂

Toinen asia, joka tallilla on oltava kunnossa, on keksityn ja oikean henkilökunnan sekä miljöön esittelyt. Etenkin henkilökunta on tärkeää. Tekstin on kerrottava henkilöistä tarpeeksi tarkasti, mutta jätettävä jotain aukkoja minunkin täytettävikseni. Lisäksi henkilökunnan on oltava okeanlaista. Tallilla on oltava vähintään omistajahahmo (mahdollisesti perheineen), parhaaksi kaveriksi sopiva hahmo ja joku keksitty hahmo, jota on ihana inhota. Plussaa siitä, jos tallila on esim. ihastukseksi sopiva hahmo tai jonkinlainen neuvonantaja. Ei siis riitä, että hahmot on kirjoitettu hyvin: jokainen pitää olla suunniteltu sopivaksi johonkin ihmissuhdetehtävään. Tallin esittelystä puolestaan täytyy saada hyvä ja elävä kuva ympäristöstä. Sillä ei ole merkitystä, onko talli hulppea palatsi vai pieni pihattokatos jonkun takapihalla, kunhan se on kirjoitettu auki hyvin.

Kolmas asia, jota aina vaadin on se, ettei tallilla ole mitään kirjoituspakkoa, esim. just kerran kuussa. Olen tällä hetkellä sellaisessa työssä, että välillä olen yötä päivää kaksi kuukautta reissussa ja välillä lomailen kotona. Lisäksi kiinnostukseni ihan kaikkeen on kausittaista. En halua olla langoilla koko ajan, vaikka vaadinkin sitä ylläpitäjältä. Joskus ei huvita kirjoittaa kahteen kuukauteen mitään, ja joskus kirjoitan kaksi tarinaa päivässä. Vastaan kyllä, jos minulta kysytään, haluanko vielä pitää tallipaikan, mutta en jaksa ilmoittaa joka poissaolosta niin kuin töihin sairauslomista.

Kyllä, olen ärsyttävä ja vaadin muilta enemmän kuin itseltäni. 🙂 Mutta aina kun olen löytänyt hyvän paikan, olen kyllä roikkunut siellä viimeiseen asti. (“Viimeiseen” on aina tallin lopettaminen tai kommentoinnin niukkeneminen kuukaudesta toiseen niin minimaaliseksi, että inspiraatio kuolee.)

• Ite kaipaan ihan hirveästi vuorovaikutusta muiden kanssa ja sitä, että tallilla on aktiivisia jäseniä myös omistajan lisäksi. 🙂 Oon kiinnostunu kans, että minkälainen tallista tulee, mulla ois nimittäin yks tosi inspaava hevonen, jonka haluaisin viedä yksäriksi johonkin.

• Suomenhevoskasvattajat

@oresama kiitos todella kattavasta vastauksesta. Tarinat tai ainakin suurinosa tullaan kommentoimaan, sillä en oman kuntoni vuoksi jaksa välttämättä jokaista kommentoida. Lisäksi olen miettinyt että vuokranmaksu voisi tapahtua myös osallistumalla yhteen aktiviteettiin kuukaudessa.

@Tinsu kiitos kivoista sanoista. Enköhän tätä projektia ensiviikolla ala tässä topikissa vilauttaa. Projektin valmistuminen on vaan hidasta sillä mulla on ulkopuoliset piirtäjät, koska en itse osaa piirtää. Tarkoitus tosin olisi kokeilla esittelukuvista edes yksi piirtää 😂

Päivitän aloitusviestiä ensi viikolla kun menen kotiin tai käväsen täällä koneella kirjottamassa uusiksi koko tekstin. Sen verta monia ajatuksia tullut lisää ja kysymyksiä paljon, mistä päästäänki viimeiseen asiaan: perinteinen kysely täällä vai google forms-kysely?

• Suomenhevoskasvattajat

Tallin osoite paljastettu, aloitusviestiä päivitetty ja ennen kaikkea kysely-julkaistu!

• Suomenhevoskasvattajat

Nostellaan! 🐴

• Suomenhevoskasvattajat

Nosto vaihteeksi

• Suomenhevoskasvattajat

Yönosto 🙂

• Suomenhevoskasvattajat

⬆

• Olen hirmu huono pitämään hopusiani yksityistalleilla mutta vastaan nyt kuitenkin 😄 Tärkeimpänä pidän monipuolista tapahtumatarjontaa, vaikken itse kaikkeen osallistuisikaan niin haluan että on mistä valita. Valmennuksia, yhteisiä maastoretkiä, kisamatkoja… Tarinoilleni haluan ehdottomasti kommentteja, en välttämättä joka kerta kaipaa rakentavaa kritiikkiä vaan ihan hyvänmielen kehujakin on kiva saada ja ne innostavat kirjoittamaan lisää. Ja mieluiten kirjoittelen foorumille jolla on siisti ja selkeä ulkoasu.

Aktiivisen omistajan ja tallin lisäksi haluan kunnon kuvailun tallista ja sen henkilöistä. Kunnon kuvailun ei tarvitse olla kilometrin mittainen kuvilla höystetty teksti vaan sellainen josta saan tarpeeksi hyvän käsityksen tallista jne jotta voin käyttää sitä tarinoissani luontevasti ja että saan luotua siitä oman mielikuvani minkä pohjalta tarinoida. Mitään yhteistä chattia en talliporukan kesken kaipaa lainkaan, harrastan tyytyväisenä yksin ilman IRL jutuista höpisemistä. Tykkään eläytyä hahmooni jolla olen mukana siellä tallin tarinoissa ja mielikuva rikkoutuisi jos kirjoittelisinkin omana itsenäni yhtäkkiä.

Kaikkein tärkeimpänä kuitenkin sellainen sopiva massasta erottuva tyyli. Oli se sitten kirjoitustyyli, sijainti, kuvat… Mikä vaan mikä erottuu muista talleista ja herättää inspiraation.

7

770
Käyttäjät

9.9k
Aiheet

173.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.