Laittomat kuvat, mitä niille voi tehdä?

• Kyllä, tiedän ettei ole minun asia puuttua mutta mitä voin tehdä jos huomaan jonkun käyttävän kuvia joihin hänellä ei ole lupaa? Tiedän yhden tallin, jossa suurin osa kuvista on luvattomasti kopioitu ja niissä on vielä väärät tekijänoikeusmerkinnät. Jotkut kuvat hän on kopioinut luvatta, koska muillakin harrastajilla on eikä ole saanut kuvaajilta lupaa.
    Olen tämän siis varmistanut farmeilta/kuvaajilta itseltään, kuviin ei ole lupaa ja ne on törkeästi kopioitu ilman maksua. Hevosiaan hän ilmoittaa ahkerast KTK-tilaisuuksiin ja näyttelyihin…
    Olen seurannut häntä jo yli puoli vuotta ja copyj ei ilmesty ja kuvat ei vaidu, joten en usko vahingoksi. Tuo yksi Tanskalainen kuvafirma ainakin nostaa syytteet kuulemma, mutta en tiedä tuleeko tässä tapauksessa seuraamuksia…
    Jos tunnet omatuntosi kolkuttavan, vaihda kuvat luvallisiin 🙂 En viitsisi mainita nimeäsi tässä

• Piirrosharrastajat

@kärkky Oletko kuitenkin tälle henkilölle itselleen sanonut asiasta nätisti ja selittäen? Käräytyksen sivut voi kans linkata, kun sieltä saa hyvin infoa tekijänoikeuksista 🤔 Mun mielestä on kaikkien edun mukaista että kanssaharrastajat pitää toisistaan huolta ja jakaa tietoa muille. Tekijänoikeudet on virtuaaliharrastajilla olleet pitkään ongelmana milloin miltäkin kannalta, mutta onneksi nyt porukka on valaistuneempaa aiheesta

• Laittomat kuvat ovat suuri ongelma kaikkialla netissä. Itse törmään asiaan hyvin paljon, sillä olen kohta valmistuva kuvataiteilija, ja olen menettänyt hyvin monta tilausta kopiotaiteen myyjille. Monet selkeästi ymmärtävät ostavansa laittoman kuvan, mutta eivät välitä, koska saavat kuvan halvemmalla kopiona.

Tilaustöideni hintoja on kauhisteltu, vaikka viimeisimmästäkin tilauksesta tuntipalkaksi jäi noin 1,5€. On totuttu siihen, että kopioijilta saa halvalla, ja toki heidän tekemisensä on paljon nopeampaa, sillä valmiin kuvan päälle tekeminen on aivan eri asia kuin kokonaan uusi, uniikki kuva.

Olen puuttunut asiaan monella sivulla, ja olen kohdannut hyvin paljon ihmisiä joita ei vain kiinnosta, koska " kaikkihan sitä tekevät / kuka nyt kuvista haluaa maksaa / kuka jaksaa kaikkeen pyytää lupaa ". Toki, on myös oikeasti tietämättömiä, jotka korjaavat tilanteen hyvin ripeästi kun ymmärtävät tilanteen. Silti, tietämätön tai ei, jos on huono tuuri, voi olla oikeusjuttu edessä.

Yksi asia mikä tuntuu hämmentävän paljon, on päälle piirretyt kuvat. Vaikka tekijä kuinka piirtäisi itse omalla kädellä kuvan läpi, siitä ei tule piirtäjän oma, sillä kuva on vain kopio alkuperäisestä. Päälle piirretyn, kopioidun kuvan oikeudet ovat yhä alkuperäisen kuvan tekijällä/ottajalla. On eri asia ottaa kuvasta inspiraatiota, tai käyttää mallina aivan uuteen kuvaan. Toistan kuitenkin, että kuvan jäljentäminen, olkoon päälle piirtämällä, ruutu ruudulta tai vierestä katsomalla, EI tee kuvasta jäljentäjän omaisuutta.

Nyt moni varmasti ajattelee, että eikö sitten saa ottaa mallia. Saa, ja se on taiteilijan oppimiselle ehdottoman tärkeää. On kuitenkin eri asia kopioida kuva ja väittää sitä omaksi, kuin että reilusti kertoo mistä kuva on, ja miten se on tehty. Mallista piirtämällä oppii hyvin paljon, mutta mikäli kuva on yhä tunnistettavasti mallikuvan näköinen, mallikuva tulee mainita ja antaa krediitit alkuperäiselle. Huomioitavaa toki on, että on myös kuvia, joita ei luvata minkäänlaiseen käyttöön.

Miten siis otetaan mallia aivan uuteen kuvaan? Esimerkiksi, jos vaikkapa maalaat hevosta, ja otat pään muotoon mallia yhdestä, korviin yhdestä, taustaan yhdestä, asentoon vaikkapa useammastakin kuvasta - ja tällä tavalla luot aivan uuden kuvan. Lopputulos ei ole yhdenkään mallikuvan kopio, vaan se on uniikki teos.

Tekijänoikeudet voi olla hankala asia, mutta aina on parempi kysyä ja olla varma. En halua loukata ketään, mutta tämä on tärkeä asia, ja tietämättömiä pitää valistaa, ettei kenellekään käy huonosti. Niille taas, jotka tietävät, mutta siitä huolimatta jatkavat kopiointia, sanoisin, että kannattaako. Kiinni jäädessä voi odottaa tuhansien eurojen korvaukset. Kopioidun taiteen tekeminen muille on myös rikos, kopioidun kuvan myyminen toiselle ei siirrä vastuuta.

Pyydän, kiinnittäkää huomiota, ja seuraavan kerran kun joku kauppaa yltiö halvalla minkäänlaisia kuvia, miettikää kahdesti.

• @kärkky Näissä farmikuvissa on joskus useampi ihminen vastaamassa sähköposteihin. Toinen lupaa kuvat käyttöön, toinen sanoo ei, ihan sattumankauppaa kuka sattuu vastaamaan. Ja jos niitä ei merkkaa mihinkään ylös, vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee.

(Sanon tämän siksi, että kaikki ei nyt ala syynäämään farmikuvia läpi sillä perusteella, ettei itse ole saanut lupaa niihin)

Ja Kiojan kanssa samoilla linjoilla, käy kysymässä ja ohjaamassa. Jos sitten ei tule muutosta, antaa valokuvafirman hoitaa hommansa.
    Pahimmillaan tämä aiheuttaa sen, että porukka ei enää halua antaa kuviaan Vtalleille käyttöön, kuten on jo monessa tapauksessa käynyt…

• ♞ Puoliveriharrastajat

Laittaisin asiasta viestiä kyseiselle ihmiselle, kuvissa kuitenkin on jonkinlaiset tekijänoikeudet, joten voi olla että hän ei vaan tiedä miten ne kuuluisi laittaa tms, varsinkin jos muilla on samoja kuvia käytössä. Ja niin kuin @Anarchy sanoi, viesteihin voi olla vastaamassa useampi ihminen. Jos on tästä kyse, apusi voi tosiaan pelastaa oikeustaistelulta!
    En tiedä ootko virtuaalihevostelija vai et, mutta ehkä tällaiset asiat voisi kuitenkin jatkossa hoitaa omalla nimimerkillä.

• Piirrosharrastajat

Muut tässä antaneet jo hyvää ohjeistusta, joten en itse alkuperäiseen kysymykseen enää vastaa koska olen täysin samoilla linjoilla heidän kanssaan, mutta: mikä ihme tässä aloituksessa oli niin kamalaa, että sitä varten piti tehdä oma erillinen “anonyymi” käyttäjätunnus? 😄

• Esteratsastajat

Oikein hyviä pointteja edellisiltä! Eli ihmiselle viestiä, jollet ole sitä jo tehnyt (ilmeisesti olet koska olet häntä seurannut pidemmältä ajalta ja muutosta asiaan ei tule). Minua kyllä ihmetyttää se ettei ktk tilaisuuksissa tai näyttelyissä asiaan ole puututtu. Kuvien copyt kun pitäisi olla nähtävissä ja itse ne tarkastan sekä kysyn tarvittaessa jos ne puuttuvat poniktk. Näyttelyjen osalta ei suoranaista ohjeistusta ole merkintään, hylkäys tulee jos kuvat ovat 100% luvattomat (omalla kohdallani esim. vain Hippoksen luvattomista kuvista, koska en rupea kyselemään mistään erikseen onko lupia vai eikö). Mikäli copyt puuttuvat kokonaan olen asiasta huomauttanut henkilölle erikseen yv. Etenkin nuorempien harrastajien kohdalla koko copyasia voi olla, kuten aiemmin mainittua vieras ja ohjeistuksen kautta saadaan parasta tulosta, kuin sillä että setvitään täällä asioita. Mikäli olet jo ohjeistanut ja mitään tulosta ei synny, olen itse vastaavassa tilanteessa laittanut viestiä esim. Suntuubin tukeen, mikäli sivut ovat sen alaiset. Useimmiten sivut on tällöin jäädytetty tai poistettu kokonaan. Tähän kuitenkin vaaditaan jo ne todisteet, että näin pystyisi toimimaan, eli viestit studeilta tai mistä kuvat ovat. Tuomarina olisi kiva kyllä tietää kenestä on kyse, että osaisi itsekin asiaan kiinnittää huomiota / tarkastaa tilanteen paikkansapitävyyden, jos laitat vaikka yv minulle?

• En saa yksityisviestiä laitettua kun ei näy kenttää mihin voi kirjoittaa.
    Kyseessä siis http://ribcage.suntuubi.com/
    Hänellä lukee monessa kuvassa ”kuvaaja ei halua nimeään mainittavan” Vaikka usea esim. tammakuvista on kopioitu suoraan tanskan pv-liiton tms sivuilta, ja he ovat kuvat ostaneet yritykseltä, jonka copyt kyllä pitää olla esillä.

• Hei! Oon monesti itse pohtinut Ribcagesin tekijänoikeusmerkintöjä ja kuvien luvallisuutta mutta en ole asiaan kuitenkaan puuttunut vaikka vähän on kutkutellut.

Nämä kuvat on esim Altmarkhofista, oon sinne itse aikoinani luvat kysynyt eikä missään kohtaa ollut mainintaa että kuvaaja haluaa pysyä nimettömänä.

Nämä kuvat on farmilta, oon sinne kanssa muinoin saanut luvat ja tällöinkään ei ollut puhetta että halutaan pysyä anonyyminä. Silloin sen farmin kuvat oli kovin suosittuja tallien keskuudessa ennen vuotta 2009. En nyt farmin nimeä tähän hätään muista, mutta sivuja ei ole päivitetty vuosiin ja etusivun tekstin mukaa Ribcages on perustettu vuonna 2016. Toki voi olla mahdollista että luvat on saatu jo ennen tallin perustamista, mutta musta se on epätodennäköistä koska VRLn mukaan manaaja on liittynyt sinne vuonna 2016.

Todella monessakin muussa on maininta “Kuvaaja ei halua nimeään mainittavan” ja samoja kuvia näkyy myös muilla harrastajilla, mutta kaikilla muilla lukee kyllä ihan selvästi farmin nimi tekijänoikeuksissa.

Toivottavasti tähän asiaan saataisiin nyt selkyys, hyvä että ketjun aloittaja nosti kissan pöydälle 🙂

• Esteratsastajat

Kiitoksia @Kärkky @HM tiedän pitää silmällä… En oo tuohon paikkaan ennen kiinnittänyt huomiota ja tokihan kuvat voivat luvallisiakin olla, mutta aina toki ihmetyttää jos copyt poikkeavat kovasti toisistaan (tosin ainahan kuvalupiakaan kysyttäessä ei paikat anna mitään ohjeistusta copyihin ellet niitä erikseen tajua kysyä, mutta silloin kannattaa merkitä copyksi studin tai kuvaajan osoite).

Huomioitavaa on myös (lähinnä uusille harrastajille tiedoksi tämä) että studeilla voi olla sivuillaan ammattikuvaajien kuvia, jotka tunnistaa copyista ja joita ei saa kopioida vaikka luvat studin kuviin olisikin. Luvat pitää tällöin tietenkin pyytää suoraan kuvaajalta 😉 Viime aikoina olen törmännyt myöskin useissa paikoissa MBFoton kuviin, jotka on ostokuvia ja suuri epäilys siitä, että porukka kopioi niitä heiltä jotka ovat kuvat ostaneet, ilman lupaa… tämän vuoksi meillä on jo hetkisen kirjoitettu paikan ostokuviin erikseen teksti “ostokuva, ethän kopioi”. Useimmiten ostokuvissa on kuitenkin joko erilaiset copyt kuin “vapaasti kopioitavissa” tai ei copyja lainkaan.

• Tanskan pv-yhdistykseltä tämä ja tämä ja kuvat on ottanut ridhesten, ja sivuilla kyllä lukee selkeästi copyista, ne on mainittava.
    tämän otti Ruotsalainen Laila B. kuva varastettu Ruotsin hevoshuutokaupan sivuilta.
    Kyselyä ostoista kysytty jo ja ei kuulemma ole.

Onkohan nuo Tanja U.n kuvatkaan ostettu vai vaan kopsattu muilta…

• @jannica mäkin olen kirjoittanut joihinkin ja silti ne on päätyneet toisille käyttäjille joskus 🤦🏼♀

• Onko kellään tietoa mitä “todisteita” tarvitsee suntuubille ilmoittaessa? Ja onko joku saanut häneen yhteyttä?

• Onko tuo talli muuten nyt poistunut kun en pääse sivuille?

• @kärkky said in Laittomat kuvat, mitä niille voi tehdä?:

Onko tuo talli muuten nyt poistunut kun en pääse sivuille?

Ei ole poistunut, Suntuubi saattaa todeta ettei ole vastuussa käyttäjien lataamasta sisällöstä ja odota nyt saatana että henkilöön edes saadaan yhteyttä, ennen kun rupeet laittamaan Suntuubille ilmotusta. Oon laittanut käyttäjälle viestiä, että btw sut on ilmotettu julkisesti topiikissa, mutta tästä on kulunut päivä, pysy siis housuissas. Jatkossa tämmöset vois hoitaa omalla nimimerkillä - kuten aiemmin onkin jo sanottu - ja jos tarvitsee tulla huutelemaan foorumille tästä sen sijaan, että laitat viestiä henkilölle, josta tässä on kyse, niin opettele nyt edes käyttämään yksityisviestejä. Harvoin otan osaa näihin, mutta mulla on tän topan takia nyt ananas syvemmällä perseessä kun tällä “syytetyllä” todennäkösesti tulee olemaan. Et myöskään missään vaiheessa vastannut, oletko itse laittanut viestiä henkilölle. Jos et, niin siinä tapauksessa tää koko topa ja lupien kyttääminen kuvaajilta on äärimmäistä ylireagointia.

• @kärkky Normaalisti toimii. Kokeile toisella laitteella ja netillä? Sinulla voi olla IP esto päällä, mikäli olet ottanut häneen vieraskirjan kautta yhteyttä. Tai sitten suntuubi häröilee, se ei ole uutta sekään.

Edit:// Minä aikanaan otin yhteyttä websiin tai vastaavaan sivustoon löydettyäni luvattomasti kopioitua tavaraa.
    Olivat valmiita poistamaan ne, kunhan vain olisin antanut todisteet.
    Ilmeisesti kovisteluni kuitenkin meni perille muka niin badass teinix porukkaan joka sivua ylläpiti, kun kuvat alkoivat vaihtua alun nikottelun jälkeen. En sitten lähettänyt niitä todisteita.
    Ainakin tällä sivustolla siis oli käyttäjäehdoissa jokin “No copyrighted material yadda yadda”.

• @nikki Pakko ihmetellä, miksi olet niin vihainen siitä että asiaa selvitetään? Kuten edellisessä viestissäni yritin selittää, laittomat kuvat voivat johtaa vakaviin ongelmiin, eikä kyseiseen talliin ole ilmeisesti saanut kahdenkesken yhteyttä, niin asia tuotiin tänne selvitettäväksi.

Mikäli kyseessä on tahaton erhe, itse ainakin olisin vain kiitollinen siitä että asia selvitetään ennen kuin kenellekään käy pahasti 🙂 Toisaalta, jos kyseessä on täysin tahallista laiminlyöntiä, syyllistyy tekijä varkauteen, ja ansaitseekin joutua vastuuseen.

Ymmärrän että topiikki herättää tunteita, mutta laittomat kuvat eivät katoa koskaan, mikäli kukaan ei puutu asiaan. Lisäksi, en moittisi Kärkkyä noin kovin sanoin anonyymiydestä, olen itse selvitellyt näitä asioita ympäri nettiä, ja kerännyt hyvin paljon aiheetonta vihaa niskaani - monet eivät halua paskamyrskyn keskelle vain siksi, että yrittävät toimia oikein.

Korostan, tässä ei ole kyseessä kiusanteko, vaan valistaminen. Toivon että osaisit hyväksyä asian sellaisena 🙂

• Piirrosharrastajat

@noster kellekään ei ole keskustassa asioiden selvittely ollut ongelmana. Täällä on hyvin pystytty yhdessä puimaan niin käytös-, käytäntö kuin käyttöasiatkin. Ihan jos joku huolettaa niin tuttujen kanssa voi puida läpi.

Foorumi pistettiin pystyyn kuitenkin osaksi sitä varten, että hevostalli.netin täyttänyt anonyymi huutelu ja solvaaminen saataisiin kitkettyä pois. Oli niin jäätävän huono ilmapiiri siellä että on ollut helpotus, kun tällä foorumilla asiat on hoidettu kukin omalla nimimerkillään järkevästi huolensa ilmoittaen ja niihin vastaten.

Tämä kuvakysymys esimerkiksi on niin järkevä huoli, että ottaa pattiin ihan jo minuakin joka taidetta teen ja myyn, että onko siitä pakko nimettömänä tulla “meille muille” keuhkoamaan. Varsinkin kun yleisesti ottaen suuri osa valokuvatalleista hoitaa kuvaluvat ihan fiksusti.

Miksei omalla nimimerkillä oteta yhteyttä kys. henkilöön, tai jos ei saa yhteyttä niin sitten omalla nimellä pystyyn ketjua “hei sinä NIMI! Olisi asiaa” jossa sen voi ilmaista. “Hei te kaikki muut, NIMI TEKI NÄIN” on vähän huono lähtökohta siinä, että kukaan muuhan hänen tekemisistään ja menemisistään ei voi suoralta kädeltä vastata, vaikka asia olisikin tärkeä.

Sillä hoituisi ilman syyttäviä sormia ja anonyymikiukuttelua, joka ei loppupeleissä tee muuta kuin ahdistaa kaikkia osapuolia - varsinkin sivulla, jolla anonyymihuutelun oli tarkoitus loppua.

Ylenkatsova “toive siitä, että toinen hyväksyy totuuden” ei myöskään yleensä viestin lopussa lepytä tai ilahduta ihmisiä sen enempää. Nikkihän esimerkiksi ihan omalla nimimerkillään toi kantansa selvästi esille, eikä siihen kantaan kuulunut kuvavarkauksien puolustamista. Pointti oli foorumin käytösetiketin puolesta.

• @j Puutun tähän sen verran, että kyllä tälläkin foorumilla edelleen esiintyy tätä “En uskalla sanoa, kun pelkään saavani paskamyrskyn niskaan.”

Minä esimerkiksi Ilmoittaudun tällaiseksi. Olen mieluummin puuttumatta, vaikka jokin jurppiikin. En jaksa sitä jälkipyykkiä, jossa kaikki pahimmassa tapauksessa vihaa minua, kun astuin ison kihon varpaille.
    Useammasta keskustelusta löytyy muita myös.

• ♞ Puoliveriharrastajat

Juuri niinkuin @J sanoi, ainakin mun takamustani kutittaa lähinnä se, että tätä “asioiden selvittämistä” varten piti tehdä anonyymi nimimerkki. Aloittaja ei käsittääkseni ole ottanut henkilöön suoraan yhteyttä, vaan on kytännyt toisen tekemisiä jo pidemmän aikaa silmiään pyöritellen, minkä jälkeen on tehnyt anonyymin tunnuksen että saisi asiansa sanottua vähemmän asiallisesti. Pelkkä Keskustan yksityisviesti kun ei todellakaan ole ainoa tapa lähettää jollekin viestiä. Mulle tuli tästä sellainen fiilis, että koko topa on tehty joukkolynkkauksen toivossa.

Lukittu

2

815
Käyttäjät

10.6k
Aiheet

189.5k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.