Kirjoitan valmennuksia / päiväkirjamerkintöjä

• Faraj, Karam ja Farrah kaipailisi mitä vaan tekstejä, jos joku näistä vaikka inspais? 🙂

• Tarinaheppailijat

Tykille saa halutessaan rustailla niin valmennusta (este, koulu, kenttä) kuin pk-merkintääkin ratsastuksen, rapsutteluiden tai muiden juttujen merkeissä 😉

• Rickille kelpaisi valjakko/kouluvalkka tai päikky 🙂 jos valmennus niin ratsastaja/ajaja voi olla vaikkapa Chiara 🙂

• Suomenhevoskasvattajat

Pupu kaipailisi palautusta maan pinnalle, esteet mennyt päin prinkkalaa viimeaikoina. Kelpaa päikkymerkintä tai valmennus 🙂

• Hipulle olisi tervetullutta vaihtelua valmennusrääkki kesän lomailujen päälle 😁

• Kiitos paljon! ❤

• Esteratsastajat

Wiikarille saapi kirjoitella noista lajeista mitä tahansa jos intoa piisaa 😊

• @vp said in Kirjoitan valmennuksia / päiväkirjamerkintöjä:

Amelie

Kiitos tuhannesti! 😍

• Kyösti ja Likka on kaksivuotiaita suomenhevosia, joita voi tulla tervehtimään esimerkiksi eläinlääkärin/kengittäjän merkeissä tai Likan tapauksessa voit tulla avittamaan tamman kouluttamisessa. Tottakai niitä saa tulla ihan vaan rapsuttamaankin, varsinkin Kyöstiä, kun se on edelleen vähän ujo poika ja kaipaisi rohkaisua uusien ihmisten seurassa.

• Suomenhevoskasvattajat

Perryn ja Camun kanssa saa tulla puuhastelemaan. Camun on vasta parivuotias eli selkään ei pääse mutta tuo nauttii hirveästi taluttelulenkeistä maastossa. Ja se on kuin koiranpentu ja rakastaa ihmisen seuraa joten kaikki puuhastelu on kivaa sen kanssa. Perry on kivaa maastoseuraa ja sen kanssa on kyllä ihan jees vääntää kentälläkin. Toisaalta en tiedä miten se toimii vieraan ihmisen alla, voit toki tulla myös valmentamaan meitä jos et selkään halua 😄

• Kenttäratsastajat

Sanon vaan et ❤

• Jatkan tänään kirjoittelua. Mulla ois inspis kirjoittaa vaikka heti nyt ratsutuspkmerkintä jollekin, mutta haluaiskohan joku sellaisen? Lajina koulu! 😊

• Oreihin hurahtaneet

Tässä ois muutama ratsutettava, kaikki suokkeja. Jospa joku sytyttäis! 😄

Nalle - nimi kertoo kaiken
    Ukko - tarvii rajoja ja rakkautta
    Hymy - hymypoika

• Mun viestissä eka ja kolmas kelpuuttaisi oikein mielellään koulumerkinnän 😊

• Esteratsastajat

@VP kyllä kelpaa koulupk merkintäkin 😊

• Kouluratsastajat

Betelle, Rentulle tai Eternumille saa koulua kirjotella tai sitten mitä päikkymerkinnän sisältöön ikinä keksikään : D jos valmentaa, niin Rentulle ratsastajaksi Zara, muuten Lea : )

• @leahiiii

Valmennuksen alkupuolella olimme Lean ja Ernon keskittyneet siihen, että hevonen kantaa itse itsensä, kulkee tahdikkaasti omalla moottorilla eteenpäin ja vastaa ratsastajan apuihin. Siinä samalla olimme keskittyneet siihen, ettei Lea tee selässä liikaa, sillä se tuntui toisinaan sekoittavan kuuliaan orin tekemistä; se kun halusi miellyttää ihmistään ja teki vähän kaikkea. Heti, kun Lea relasi selässä, myös ratsu rentoutui ja tekemisen meninki alkoi näyttämään välittömästi paremmalta.

“Nyt se on ihan mielettömän hyvä, vitsi se on makee kun sä jaksat keskittyä omaan tekemiseen etkä sählää liikoja! Taputa sitä ja ota vain käyntiin hetkeksi, niin jatketaan sitten laukan työstämistä. Tehdään ensin ihan vain pääty-ympyrällä vuoroin kokoamista ja vuoroin pidentämistä, ja lähdetään sitä kautta rakentamaan piruettilaukkaa. Laukassa sun on huolehdittava, että se ihan oikeasti kantaa itsensä, polkee takasillaan ja niska pysyy hevosen korkeimpana kohtana. Ja sitten kun lähdetään poljettamaan piruettilaukkaa, niin on erityisen tärkeää että pidät jalat lähellä hevosta jotta laukan aktiivisuus ei kärsi.” selitin ratsastajalle, joka oli erityisen tyytyväisen näköinen hevosen selässä.

Koska olimme keskittyneen valmennuksen alun hevosen liikkumiseen, ei laukansäätely tuottanut sen suurempia ongelmia. Itseasiassa ratsukon työskentely oli erittäin harmonisen näköistä - sekä laukkaa lisätessä, että kokoessa laukassa säilyi tahti, aktiivisuus ja mikä parasta, hevonen oikeasti jäi odottamaan ratsastajaansa takajalkojen päälle. “Tehdään vielä muutama piruettiharjoitus kokorataleikkaa-linjalla, eli tuu tuolta pitkältä sivulta ja kentän keskipisteeseen kokoat laukan, ratsastat piruetin alusta asti hevosta tukien ja nyt jos koskaan on tärkeää, että annat sille tilaa poistua piruetista. Eli käsi eteen, ja se saa laukata vaikka vähän suuremmassa laukassa piruetista ulos kiitokseksi siitä, että se jää odottamaan sua piruetin aikana.” ohjeistin ratsastajaa.

Ensimmäinen piruetti oli pientä haparointia ja piruetin kehä tuli aavistuksen suureksi, mutta jo heti toinen - kuten kaikki loputkin - piruetit olivat oikeastaan erittäin hyviä. Niissä säilyi aktiivisuus, eteenpäinpyrkimys ja hevonen polki rehellisesti sisätakasensa ympäri. Ja vaikka minut melko vakavanaamaisena ja -sanaisena valmentaja tunnetaan, oli hymy herkässä kun hevonen laukkasi piruetilta ulos tyytyväisen näköisenä korvat höröllä. “Ihan älyttömän hyvää tekemistä tänään Lea, voit taputtaa sekä hevosta, että itseäsi. Ravaile vielä eteen-alas, ja tuu sitten ratsailta alas kävelyttämään Erno.” päätin valmennuksen.

• @melba

Vaikken mikään yltiöpäinen kesäihminen olekaan, minun oli laitettava silmät kiinni, loihdittava kasvoilleni pieni hymy ja nauttia pienen hetken auringosta ja tuulenvireestä. Tai luulen, että nautin eniten siitä tuulenvireestä, jota ei ollut muutamaan viikkoon nähty yli kolmenkymmenen asteen helteillä. Nyt, kun asteita oli muutama vähemmän ja tuuli hyväili kasvoja, oli oikein hyvä.

Luulen, että Camu oli samaa mieltä. Se nautti tienpientareelta vihreää suuhunsa samalla hyvin tyytyväisen näköisenä - nyt ei kiusannut älytön paahde eikä ötökät. “Jaahas herraseni, eiköhän me jatketa matkaa taas.” totesin nuorelle oripojalle, ja taputin sitä kaulalle. Vaikka olin lupautunut käymään vain lyhyen lenkin sen kanssa maastossa, huomasin pian, että olimme samoilleet pieniä hiekkateitä ja metsäpolkuja jo toista tuntia. Ei tokikaan kokoajan edeten, vaan mukavasti aikaa viettäen - eli lehtivihreästä ja toistemme seurasta nauttien.

Takaisin tallille päästyämme harjailin vielä oria hetken karsinassa, ennen kuin vein sen takaisin tarhaan. Vaikka Camu on perusluonteeltaan hyvin energinen ja ehkä jopa vähän sählä, ei se jaksanut juuri eväytään liikauttaa - ehkä se keräsi vielä voimia jäätävän helleaallon jäljiltä. Ja sehän sopi minulle paremmin kuin hyvin; en olisi välttämättä jaksanut painia perustoimia suorittaakseni.

“Sä oot kyllä hauska kaveri” tuumasin Camulle ja kaivoin sille shortsien taskuista pienen makupalan.

• @Shannon

Olin luvannut Shannonille jo alkukesästä, että tulisin muutamaksi päiväksi ratsastamaan hänen arabejaan heti, kun löytäisin kalenterista sopivan välin. Majorithy Arabiansin hevoset olivat tehneet minuun muutaman päivän aikana suuren vaikutuksen, sillä hevoset oli pääsääntöisesti oikein hyvin ratsastettuja ja ne liikkuivat hyvällä eteenpäinpyrkimyksellä eteen. Harvoin muodostan asiakkaiden hevosista itselleni minkäänlaista mielitiettyä, mutta nyt sukkajalkainen, energinen Fajar teki minuun valtavan vaikutuksen.

Fajar hurmasi minut oikeastaan heti; se oli menossa alusta alkaen, mutta täsmällisellä ratsastuksella energisyyden sai käännettyä vuosisadan tappiosta melkoisen suureksi lottovoitoksi. Sen, minkä ori halusi liikkua eteen, sai kyllä säilytettyä, mutta tästä eteenpäinpyrkimyksestä sai osan siirrettyä myös ylös jolloin ori oli oikeasti maagisen upea. Se kantoi itseään hyvässä ryhdissä, jäi takaosansa päälle ja sen jokaiseen askellajiin - erityisesti raviin ja laukkaan - tuli aivan erilainen liitovaihe, mitä se perusliikkumisellaan tarjosi.

Ratsastin Fajarin molempina päivinä hyvin perusteellisesti läpi; ei mitään ihmeellistä temputtamista, vaan nimenomaan liike-energian suuntaamista maasta ylöspäin erinäisten tehtävien kuten avo- ja sulkutaivutusten sekä siirtymien avulla. Koska uusi liikkumistapa oli hevoselle raskasta, omassa tekemisessäni oli erittäin tärkeää, että kiitos hevoselle tulee juuri oikealla nanosekunilla. Heti, kun hevonen polki takasillaan vahvasti vatsan alle ja se tarjosi liikkumista enemmän ylös kuin eteen, minun oli kehuttava hevosta sekä äänellä, että kaulalle taputtamalla. Kun Fajar sai kiitoksen, oli se silminnähden ylpeä omasta tekemisestään; se jatkoi matkaansa korvat visusti eteenpäinsuunnattuina ja se odotti jatkuvasti uutta merkkiä minulta johonkin suuntaan.

“Fajar on kyllä ihan äärettömän upea niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Sillä on pirun hienot liikkeet noin normaalistikin, mutta nyt kun sen sai ratsastettua ihan uuteen muottiin, on se oikeasti niin hieno, että mä jopa mietin että tunnenkohan mä omiani. Ja siis tää pää, mikä tällä hevosella on. Se on täyttä kultaa - miellyttämisenhaluisempaa hevosta saa hetken hakea.” tuumin hevosen omistajalle samalla, kun hyppäsin hevosen selästä pois vaihtaakseni hevosen päivän viimeiseen ratsuun.

• Kiitos paljon! 😍

18

751
Käyttäjät

9.6k
Aiheet

166.8k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.