Realistinen harrastaminen

• Herättelisin keskustelua otsikon aiheesta, eli miten realistisesti harrastatte? Itseäni on alkanut tökkiä tuo peruskaava että hevosella kisataan heti syntyessään sijoitukset tappiin, kirjoitetaan se tusinaluonne, tehdään varsat jotta on jälkeläisnäytöt kasassa ja sitten laatisten kautta kuoppaan. Olen itse aina aiemmin kokenut yllämainitun tyylin omimmaksi, mutta nyt kiinnostaisi mielummin harrastaa realistisemmin. Miten te toteutatte tätä realistisempaa tapaa jos näin harrastatte?

Eli kertokaa ihmeessä teidän tyylistä, mikä tekee sun virtuaaliheppailusta “normaalia” realistisemman? Miten toteutat sen käytännössä? Keskustellaan aiheen ympäriltä!

• Ratsujen kanssa en harrasta mitenkään realistisesti, muuten kuin yritän kiinnittää ees vähän huomiota siihen, minkä verran minäkin rotuinen hevonen/poni voi hypätä tai miten se taipuu kouluun…
    Mutta ravureiden kanssa väkisinkin tulee vähän enempi harrasteltua sitten realistisemmin, kun seurailee mitä aikoja ne voi minkäkin ikäisenä mennä, onko hevonen statistiikaltaan ja mahdollisesti suvultaan sellainen että se kovan ajan nuorena juostessaan siihen pystyisi ymsyms… Hevoset kyllä ikääntyy heti kun X määrä startteja / ikävuosi on kasassa, eli realistisuutta on ainoastaan tuossa ennätysten seurailussa…

Mulla on ollu jo kauan päässä ajatus ostaa tai tehdä omista joku hevonen (ravuri) joka myös ikääntyisi reaaliajassa, eli 1v irl on 1v myös url. Mutta ei mulla hermot riitä odotella… 😄

• Piirrosharrastajat

Olen vähitellen päätynyt toteamaan, että mahdollisimman “realistinen” tapa harrastaa virtuaalihevosia on minulle se oikea ja kaikkein mielekkäin tapa. Tätä varten olen pykännyt/pykäämässä pari projektia, joista tällä hetkeillä parhaiten kuosissa on Kalvakan Ratsutila. Kalvakassa noudatetaan reaaliaikasta ajankulua, jonka mukaan kaikki etenee: varsoilla ei kilpailla, hevosten koulutus vie aikansa, hevoset eivät ala heti 3-4 vuotta täytettyään kilpailemaan odotetulla maksimitasollaan vaan etenevät vaiheittain korkeammille tasoille, varsat syntyvät keväällä/alkukesästä, jne. Myös esimerkiksi hevosten värit periytyvät reaalimaailman sääntöjen mukaisesti.

Olen huomannut, että ajankulun loogisuus on aika iso asia virtuaalihevosharrastuksen “realistisuuden” kannalta. Sen ei tarvitse olla reaaliaikainen, mutta tasaisuudesta ja jatkuvuudesta on hyötyä. Suurimmalla osalla muista projekteistani olen ottamassa käyttöön reaaliaikaista puolet nopeamman ajankulun, jossa yksi virtuaalivuosi on siis kuuden oikean kuukauden pituinen. Muutoin kaikki tapahtumat ovat samanlaisia ja sijoittuvat samaan “vuodenaikaan” kuin reaaliaikaisessa ajankulussa; esim. varsat syntyvät keväisin/alkukesästä joka virtuaalivuosi, siis kaksi kertaa oikean vuoden aikana.

(Nyt ei kohta ajatus enää toimi sitäkään vähää mitä yleensä, kiitos kellonajan, mutta jään seuraaman ketjua ja kommentoin varmaan myöhemmin vielä lisää kun aivoni ovat palanneet lomilta 😄 )

• Mulle tällähetkellä “realistisin” tapa harrastaa on Loitsula. Tykkään tarinoida enemmän kuin kisata, rakastan suunnittelua ja asioiden pyörittelyä. Koitan olla kiirehtimättä. Hepat oli kesän laitumella, nyt ovat tulleet jo takasin ja arki jatkuu. Viimein projekti, joka oikeasti innnostaa! Innostusta ja samalla realistisuutta tuo yksityiskohdat: varustekollaasit, kattavat luonteet ja hoito-ohjeet. Tykkään niin näpertää niitä ❤ Että hevot ei oo tusinakamaa, vaan kaikki tosi erilaisia ja tarkkaan mietittyjä. Kokeilin sitä kasvattien tehtailua, mut se vei mehut ja ärsytti vaan.

Nyt kun Loitsulaan syntyi eka oma kasvatti Myrick viime toukokuussa, voi sen kanssa alkaa etenemään tasan sillä tahdilla ja realistisuudella kuin ite haluan.
    Hepat ikääntyy VHKR-laskurilla, 1kk = 1v. Ehkä se on vähän nopea, mutta jos alkaa heppa kuolemaan käsiin niin nappaan sit laskurin vaan pois sivuilta ja ikäännytän oman mielen mukaan 😂 Tuskin niin kuitenkaan käy, oon ollut aika aktiivinen tallin kanssa nyt.
    Alan Myrikillä kisaamaan varmaan siinä viiden vuoden iässä, vaikkakin suoraan maksimitasolta. Ihan vaan koska haluan, että kilpailukalenterin kaikissa sijoituksissa lukee sama luokkataso 😄 Kisahommaa oon miettinyt, että se poikkeaa siitä mun rennosta “realistisemmasta” tyylistä aikalailla, kun heppojen kisakalenterit täyttyy kovaa kyytiä ja myös sellaisilta päiviltä, joina päiväkirjan mukaan ollaan käyty vaan rennosti maastossa… 😄 Mutta oon ajatellut, että se olkoon niin, haluan kuitenkin hepat laatiksiin viedä joten tarvitsevat täydet sijoitukset. Ja olihan mun Meganilla “kisatauko” jonkun pari viikkoa, kun Myrick syntyi 😂

• @elva said in Realistinen harrastaminen:

– heppojen kisakalenterit täyttyy – myös sellaisilta päiviltä, joina päiväkirjan mukaan ollaan käyty vaan rennosti maastossa…

Mulla on tähän selitys! Kerta virtuaalivuotesi kestää yhden oikean kuukauden, silloin yksi oikea päivä on hieman yli 12 virtuaalipäivää. Eli se, että 24.7. hevosesi on käynyt rauhallisella maastoreissulla ja kahdessa eri kilpailussa ei loppujen lopuksi ole mikään mahdottomuus. Itse pähkäilin samaa parin yksityisen päiväkirjan kanssa ja siksi olenkin laittanut sinne maininnan, että satunnaisen ikääntymisen myötä merkinnät eivät välttämättä ole realistisesti yhteydessä toisiinsa, vaikka noin muuten yritänkin pitää ne suhtkoht realistisina.

Mutta niin, mun tallien realistisuus pyörii lähinnä siinä, että hevosten värit periytyvät realistisesti, tammat varsovat enintään yhden varsan kuukaudessa (vaikka tarkkaa ikääntymistä mulla ei ole) ja hevoset eivät kilpaile kuin vasta 3/4-vuotiaina. Lisäksi Breandanissa pyrin myös hieman kilpailemaan taso tasolta, vaikka sekin on heti ristiriidassa siihen, että eihän jykevimmät irlannincobit todellakaan pärjäisi missään vaikean tason yhdistetyssä valjakkoajossa 😄 Mutta nyt oonkin siirtymässä porrastettuihin ja kaikkien maksimi tulee olemaan vaativa.

• Kouluratsastajat

Mun harrastustapa on puokkien kanssa nimenomaan just tuollainen, että kisataan tappiin, varsoja ja kuoppaan. Tottakai jokaiselle yritän kirjottaa jotain kivoja inspiroivia päiväkirjamerkintöjä ja luoda jokaiselle hevoselle omat luonteet. Jos hevonen ei inspiroi mitenkään, en pidä sitä.

Sitten mulla on muutama oma panostusponi, joiden kanssa harrastan realistisesti. Tällähetkellä mulla on yksi poni ja yksi pv, jotka olen ostanut varsoina. Aion kirjoitella niille päiväkirjamerkintöjä sisäänratsastuksesta, tapahtumista jne, ja harrastaa rentoon tahtiin. Käydä muutamissa harjoituskilpailuissa ja elää niin kuin elän mun irl heppojen kanssa. Näidenkin kanssa tavoitteena kuitenkin laatikset ja koulutustasoon nähden tappiin kisaaminen, mutta rennommalla kaavalla - vaikkakin yhtä tavoitteellisesti 🙂

• Hyvää keskustelua onkin jo saatu aikaan, jes! Itse kommentoin nyt kun pääsin koneelle vähän kattavammin omista ajatuksista.

Tällä hetkellä oma tapa harrastaa on siis tuo aloitusviestin mukainen liukuhihnatyyli joka tuntuu vievän kaikki mehut ja inspiraation virtuaalihevosia kohtaan. Kun palasin tauoltani jatkoin luonnollisesti tutulla ja totutulla tyylillä mutta se alkoi nyt samantien tökkiä.

Olen ajatellut sellaista tyyliä jossa minulla ei olisi tallikaupalla lajinsa parhaimpia kisahevosia, vaan jotkut jäisivät kisaamaan pienempiä/helpompia luokkia. Varsat saisivat elää varsoina jokusen kuukauden ennenkuin niitä koulittaisiin ratsuiksi ja viskattaisiin kisakentille. Haluaisin että hevoseni periyttävät realistiseen tyyliin värit ja ominaisuuksia, joku ori periyttäisi upeaa hyppytekniikkaa mutta samalla haastavaa luonnetta kun taas toinen periyttäisi mahtavaa luonnettaan. Ja tietenkin joku varsa jonka vanhemmilta pitäisi periytyä kaikkea hyvää tuleekin sellainen peruspolle jonka kanssa on turha haaveilla vanhempien tasolle kilpailemaan. Ja ehkäpä joku varsa kuolisi synnytyksessä tai joku tallin hevosista loukkaantuisi laitumella tai kisoissa. Hevoset kisauttaisin porrastetuissa, rauhassa edeten sitä omaa maksimitasoa kohti.

Nyt kuitenkin mietiskelin että miten te jotka esim “päätätte” että jostain varsasta tuleekin ei niin super-kisahevonen tai että joku hevosista loukkaantuu, niin miten te konkreettisesti päätätte/arvotte sen? Kuukausittain tms arvotte sattuuko hevosille jotain ja siitä sitten arvotte että kenelle sattuu ja mitä?

• Mä en sanoisi mitenkään erityisen realistisesti harrastavani, vaikka tuota liukuhihnameininkiä olen alunalkaenkin pyrkinyt välttämään. Mulla on Riemunkirjavassa vähän vaihdellut ikääntymisvauhti, nyt oon vakiinnuttanut tuon VHKR-ikääntymisen, eli 1 IRL-kk = 1 URL-a. Tosin tällä hetkellä mulla on jokunen mitkä ikääntyy omaa tahtia kun olisivat muuten jo parikymppisiä vaikka ovatkin ihan keskeneräisiä.
    Hevonen aloittaa kilpailemisen siinä 3-vuotiaana ja kisaa noin 15-vuotiaaksi. Myös tammat ovat kasvatuskäytössä tällä aikavälillä ja kantavat n. 3 IRL-viikkoa. Tosin tätä en ole vielä kertaakaan ehtinyt käytännössä testaamaan. Tuontiheppojen kanssa olen vähän huijannut iän kanssa ja hankkinut ne vasta silloin 3-vuotiaana. 😁 Olisi kiva tämä varsaikä hyödyntää ja rustailla vaikka päiväkirjaa, mutta mutta. Pitää perehtyä mitä hevosten kanssa käytännössä edes tehdään. 🤣

Hevosille olen määrittänyt luonne- ja taito-ominaisuudet Arnikan periytymisjärjestelmän avulla. Vasta kisaamisen aloittaneilla/alottavilla tämä myös määrittää niille kilpailukapasiteetin, että mille tasolle hevonen maksimissaan pääsee. Koulutustasolta toiselle hevonen nousee saamiensa sijoitusten myötä. Ja jos hevosen kattotaso on vaikka He:B, niin se sitten kisaa siinä hamaan tappiinsa saakka.

Nämä samat luonne- ja taito-ominaisuudet hevonen periyttää eteenpäin jälkikasvulleen. Samaten vanhempien säkäkorkeus ja väritys vaikuttaa varsan ulkoiseen habitukseen.

Vielä riittää hiomista, tai tuntuu että jotain puuttuisi, mutta ehkä se sieltä ajanmyötä löytyy. 😄

Antichance-ravurit taas elävät vähän enemmän ihan vaan virtuaalihevosmeiningillä. Oon ajatellut että ne saavat jäädä vaille luonteita sun muita tekstejä ikääntyen CAS-kalenterin mukaan ja kisaavansa sen 2-12/3-15-vuotiskautensa. Tiedä sitten jäävätkö ne eläkkeelle, lähtevätkö suoraan virtuaalimakkaratehtaalle vai innostunko kuitenkin raapustelemaan tekstit ja laittamaan vaikka laatiksiin. Riippuu varmaan myös yksilöstä onko se ollut vaan yksi muiden joukossa, vai jotenkin erityinen.

• Itellä aikalailla kaikki on menny tähän mennessä nimen omaan tolla liukuhihnatyylillä 😅 Nyt on pari turinaponia/hevosta, jotka menee paljon rauhallisempaan tahtiin ja vielä olis suunnitteilla toisen harrastajan kanssa kunnon puskatalli enemmän omaks iloks ja ajanvietteeks.

Hepat mahasta ulos ja lähemmäs suoraan kisakentille. Puokkien kanssa menee porrastetuissa ja tähän mennessä jokainen ikääntyy suoraan kaheksan vuoden ikään, alkuun mietin oikeesti “porrastaa” sitä ikääntymistä, mut mun harrastustahdilla ne olis 20-vuotiaita ja edelleen vt. 2 😄 Joten sama se on suoraan laittaa “täyteen ikään” ja inspiksen osuessa kohdalle ilmoitella kisoihin.

Perinteiset kisat on taas jääny itellä vähemmäksi ihan jo sen takia, ettei muotoonlaitto yksinkertaisesti nappaa, ei sitten millään. Nyt vielä kun on mahdollista käyttää php:ta ja tulostaa suoraan ominaisuuspisteet hevosen sivulle, homma sujuu kuin itsestään (niin pitkään kun kaikki toimii, ofc 😅 ).

Arnikan periytymisjärjestelmää joskus mietin käyttäväni, mut se jotenkin jäi. Kuitenkin koko ajan se kolkuttelee jossain tuolla (vähäisten) aivosolujen seassa, josko sitä kuitenkin vielä kokeilis. Olishan se aika hauska/kätsy varsinkin noille hitaammin ikääntyville nelijalkasille ottaa käyttöön. 😄

• Piirrosharrastajat

Arnikan periytymisjärjestelmän infosivu on ollut päivittämättä iäisyyden, pahoitteluni tästä! Pitäisi jossain vaiheessa saada sivuille asti version 2.0 tiedot, kun se on itselläni ollut jo käytössä ja uudempaa versiotakin pukkaa ajatustasolla jo maailmaan… 😓

• @arnika tuo sun periytymisjärjestelmä vaikuttaa ihan huikealta, odotan innolla jos saat päivitettyä uudemman version 🙂 Jotain tämän tapaista haluan käyttää myös omilla hevosilla, tuo ihan erilaisen fiiliksen kun hevoset ovat oikeasti eritasoisia eri osa-alueilla.

3

780
Käyttäjät

10.1k
Aiheet

178.2k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.