Auta ideoimaan ominaisuuspistejärjestelmää ratsastuskouluun

• Kehittelen tulevalle Merrin Tallille uudenlaista (ja laiskoille harrastajille sopivaa 😄 ) hoitojärjestelmää tavallisen tarinoiden rinnalle.

Ideana on, että hoitajat ja hevosten omistajat voivat käydä klikkailemassa hevosen sivuilla (toiminnot eivät näy muille kuin hoitajalle tai hevosen omistajalle) erilaisia toimintoja kuten:
    • harjaa
    • putsaa varusteet
    • putsaa karsina
    • tarkista yleiskunto
    • selvitä harja
    • tarkista kaviot
    • auta tallitöissä
    • taluttele
    • putsaa juoma- ja ruokakuppi
    • pese hevonen

Lisäksi hevosen omistajalla voisi olla:
    • juoksuta
    • ratsasta sileällä
    • tee puomiharjoitus
    • hyppää esteitä
    • käy maastossa

Jos keksitte lisää hoitajille sopivia toimintoja niin please help me 😄

Jos toimintoja olisi X määrä, niin kaikkia toimintoja ei voisi joka kerta käydä klikkailemassa vaan toimintoja saisi tehtyä samana päivänä max. 8. Ja samana päivänä omistajakaan ei voisi tehdä useaa eri ratsastukseen liittyvää toimintoa.

Toimintojen perusteella hevonen ja hoitaja kerryttäisivät ominaisuuspisteitä. Eri toimintojen painoarvoa ei näytetä hoitajille/omistajille. Voi olla että lukuja jopa osittain arvotaan. Ominaisuuspistepotti vaihtelee siis tehtyjen toimintojen mukaan. Tällä hetkellä ominaisuuspistelistat näyttävät tältä.
    Ihminen
    Taito: esteratsastus
    Taito: kouluratsastus
    Taito: maastoesteet
    Tasapaino
    Kunto
    Herkkyys
    Hevosmiestaito
    Rohkeus

Hevonen
    Taito: esteratsastus
    Taito: kouluratsastus
    Taito: maastoesteet
    Nopeus
    Ketteryys
    Voima
    Rohkeus
    Nöyryys
    Voima
    Liikkeet
    Käsiteltävyys

Aluksi ajatuksena oli, että ominaisuuspisteet vaikuttavat esimerkiksi hoitajan ratsastustaitoon. Mutta en halua samaa hevosille, koska hevosten taso ei voi nousta rajattomasti ja toisaalta hoitaja harvemmin nostaa hoitohevosensa tasoa. Tykkään itse määrittää hevosten tasot ja pysyä niissä. Ja entäs sitten kun hoitaja lopettaa, mitä hevosen pisteille käy?

En vain keksi, että mitä positiivista ominaisuuspisteistä voisi olla hevoselle ja hoitajalle. Pisteet voisi ottaa huomioon ehkä kisoissa, mutta sekin on työlästä. Pisteillä voisi kyllä ansaita vaikka “kuukauden hoitaja”-palkintoja tai merkkejä tiettyjen virstanpylväiden kohdalla.

Vai onkohan mulla ominaisuuspistemittarit vaan persiillään 😄 Pitäisikö mitattavien asioiden liittyä enemmän hoitajan ja hevosen väliseen suhteeseen? Luottamus, yhteistyö, mutta mitä muita voisi olla? Oon näitä pyöritellyt jo yhden ikuisuuden enkä keksi mitään järkevää ja kohta pitäisi alkaa koodaamaan itse laskujärjestelmää, heh. Mitä mitataan/kehitetään ja mitä hyötyä kehittymisestä on?

Yksityishevosille on myös tulossa varmaankin painikkeet:
    - maksa vuokra
    - kutsu kengittäjä
    - tilaa eläinlääkäri rokottamaan (tai raspaamaan)
    - madota hevonen

Talli elää reaaliaikaa, joten vuokramaksunappi aktivoituisi kerran kuussa, kengitysnappi 6-8 viikon välein, madotusnappi kaksi kertaa vuodessa ja eläinlääkärinappi 6-12kk välein. Nappeja painamalla nappi deaktivoituu/vaihtuu tekstiin “rokotettu 00.00.0000” jne. ja muutama piste tipahtaa hevosen omistajan tilille.

• Tarinaheppailijat

Olen itse suunnitellut jo vuosia vastaavanlaista ja toteuttaisinkin talliani vähän tähän malliin, jos vain osaisin koodata! Millä tavalla/kielellä käytännössä olet pistämässä tätä kasaan?

Noin muuten samoja kysymyksiä kyllä pohtinut, että mitä iloa tällaisesta kehitystyyppisestä järjestelmästä on. Tuntuma edistymisestä? Riittääkö se? Tarvitseeko sitä välttämättä? 🤷

Pelimäinen mahdollisuus kiinnostaisi, mutten toisaalta haluaisi omaa talliani viedä kokonaan siihen. Mutta yhtenä piirteenä olisihan se aika hauska idea, että virtuaalitalli olisi enemmän ihan oikeasti pelityyppinen. Se ei toisaalta saisi rokottaa tarinallisesta puolesta, joka itselleni on prioriteetti.

• @alexiina-c Mulla on koko sivujen pohjana wordpress ja sen tietokanta, siihen päälle laskennallinen osuus ja esitys varmaankin javascriptillä sekä PHP:llä 😛 eli käytännössä tietokanta ja sen arvojen päivittelyä.

Mäkään en haluaisi tehdä tallista kokonaan pelillistä (A. mulla ei ole sellaseen projektiin aikaa, vaikka olis kyllä aika magee CV-palanen IT-puolella ja B. pidemmän päälle painikkeiden klikkailu on varmaan aika tylsää ja tarinallisuus sekä sosiaalisuus on se puoli joka ratsastuskouluissa edelleen viehättää). Mutta ajattelin, että tällainen järjestelmä voisi toimia lisämausteena tarinoiden ja piirtämisen ohessa ja houkuttelisi kävijöitä käymään sivuilla useammin, myös silloin kun aikaa tai motivaatiota tarinan kirjoittamiseen ei ole.

Mutta riittääkö pelkästään se pistepalkin kasvamisen näkeminen hoitajille/tuntilaisille/yksäreille, se vasta onkin kysymys… Ja kun valmennuksissa ja tunneilla ei ole ns. kilpailua niin se että toisella on paremmat pisteet kun toisella ei merkitse mitään. Eri asia tietysti kisoissa. Mutta mun tallin pääpaino ei tule olemaan siinä, että kasvattaisin kaikista kävijöistä himokisaajia ja tallilla olisi tallikisoja päivästä toiseen 😄

Ja tajusin vasta, että en aloitusviestissä ottanut tuntilaisia ollenkaan esille, heillehän ominaisuuspisteet voisivat korreloida suoraan ratsastustasoon. Jokainen aloittaisi aloittelijatasolta ja tunneilla käymällä voisi kehittyä ja nousta ratsastusryhmästä toiseen!

• Tämä viesti poistettiin!

• Ylöspäin 🙂 eikö tää herätä mitään ideoita 🙈 tuntuu että oon vieläkin umpikujassa, heh

• Varmaan osana tallitöissä auttelua, tai sitten erikseenkin, laitumen/tarhojen/kenttien siivoilu.
    Jalkojen kylmäily? Jokin erillinen napikka “kisahoitajana” olemiselle ja ehkä kisaamisellekin? (En tiedä, miten tallissasi kisaaminen hoituu joten se voi olla turhaakin 🤔 )

Täällä oli jotain tehtäviä, joista osaa ei ehkä ole vielä listassasi.

• @anarchy Hei tosi hyviä lisiä tehtävälistalle ja kiitos tuosta linkkivinkistä 😎

• upitus vielä

22

743
Käyttäjät

9.3k
Aiheet

161.8k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.