Hollanninpuoliverikeskustelu

• Huomasin tässä että hollanninpuoliverisillä ei ole lainkaan omaa keskustelua ja koska kasvattajia on ihan kiitettävästi, niin ehkä saataisiin jotain juttua aikaiseksi tänne 🙂

Esitelkää tallinne, hevosenne, uusimmat hankintanne tai jakakaa ihan mitä vain mitä mieleen juolahtaa! ❤

Tiedänkin jo osan kasvattajista entuudestaan, mutta aina on ilo törmätä uusiin kasvattajiin ja hevosiin.

Mulla on itselläni Zonjiet Stud, joka kasvattaa hollanninpuoliverisiä Namibiassa (etusivulla on ikuisuusremppa). Kasvatustyö alkoi jo ennen Zonjietin perustamista Eucarya Warmbloods nimisellä tallilla, joka pistettiin sileäksi pari vuotta sitten ja kaikki jäämistö kiikutettiin Namibiaan.

Alunperin meillä oli myös estehevosia, mutta ajan myötä estehevoset ovat karsiutuneet pois ja käteen jäi pelkät koulupuoliveriset. Olin pitkään vannoutunut kwpn x kwpn = kwpn kasvattaja ja olen vasta hiljattain rohkaissut mieleni käyttää myös muita kantakirjoja jalostukseen, oldenburg taitaa olla meillä käytetyin.

Toinen asia mihin meillä panostetaan kasvatuksen lisäksi on värijalostus, se hollantilaisessa onkin justiinsa parasta että värejä ei ole rajoitettu (mm. hopea kwpn ori Horizon, tobianoa ja voikkoa esiintyy, olen törmännyt jopa yhteen dominanttivalkoiseen, päistärikköyskään ei ole täysi mahdottomuus sekä tietty sabinoa esiintyy). Meiltä löytyy Zonjietista niin tobiano, voikko ja sabinolinjat. Aikoinaan oli myös dw linja (joka oli lähtöisin täysiveriseltä), mutta se karsiutui kauan sitten pois.

• Mulla ulkoasuremontissa oleva Stud Roibrant 🙂 Kasvatamme vain ja ainoastaan hollantilaisia putteja ja uusin asukki on Make - joka on jostain syystä 2v jälkee eka 2-polvinen ori… XD

edit// ja roissa tykätään myös värijalostuksesta ❤

• Uuuuuuuu 😻 tähän soppaan mä tungen lusikkani! Ja tässä samalla vaikkapa pieni puhelinvastaus.

Täältä suunnalta löytyy Nevelnor, tän vuoden puolella jo kahdesti ulkoasunsa vaihtanut talli. Hollantilainen ainoana kasvatusrotuna ja hevosia löytyy esteille, kouluun sekä kentälle. Valjakkoon tuskin edes lähetään.

Hevoset kilpailee porrastetuissa omassa lajissaan maksimitasolle asti ja siitä vasta “virallisesti” jalostukseen. Aikaisemminki niistä vauvoja (eka kirjotin vaivoja) saa, mut u get the point, right ? 😄 Tekstit kirjotetaan jos kirjotetaan. Tästä en todellakaan aio itelleni pakkopullaa tehä 😄

Yhen yhteistyötallin jos vielä jostain löytäis nii olis jepa 🤔 jalostukseen ynnä muuhun, vaikka yhteisiä kasvattimyyntejä jne, mut yhes järkätyt muut suuremmat tapahtumat voidaan aika pitkälti jättää väliin :'D valitettavasti tälläkin puolen ruutua on ihan IRL elämän velvollisuuksia jotka tulee tielle. #työhaittaaharrastusta

Ps. Zonijet ❤ mun suuri rakkaus ja esikuva, keep up the good work !

Pps. Sinne meni se “pieni” puhelinvastaus :'D

• Esitellään nyt vielä Keskeneräinen, joka toiminut jo vuodesta 2013. Vieläkään en voi uskoa, mutta 2.7 tulee jo 5 vuotta täyteen! Vieläkin muistuu mieleen, kun tallin nimi aiheutti hiukan ihmetystä kanssaharrastajissa XD

Tallin alussa mukana oli vain estehevosia, mutta koulupainotteiset ovat saapuneet myöskin tallin tiloihin ja niitä löytyy kyllä, vaikka estehevosissa edelleen suurin kanta onkin. Myöskin erivärisiä tuontihevosia on talliin saapunut, että saataisiin niitä erikoisemman värisiäkin otuksia liikkeelle. Myöskin yksi valjakkopainotteinen kwpn löytyy joukosta.

Tämän hetkinen tilanne on se, että olen palannut mukaan, vaikka talvi/kevät menikin melkolailla taukoillessa kiireisen työn takia. Nyt on tavoitteena saada vanhempia hevosia laatiksiin (kwpn tilaisuuksia varsinkin odotellessa, kun 7 hevosta olisi sinne valmiita)

• @Jasmin Hienoa nähdä että Keskeneräinen porskuttaa vieläkin menemään 🙂 Teidän kasvatti Victreebel Kern onkin päässyt jo haudan lepoon ja liikkuu parhaillaan neljännessä polvessa

@turjake Roibrantia olenkin tässä jo monesti ihaillut, teidän ulkoasut on aina yhtä hienoja, etenkin tämä uusi! 😄

@Jere Zonjiet on pystyssä varmaan vielä maailmanlopunkin jälkeen 😄 Nevelnor on mulle suhteellisen uusi tuttavuus vielä, sun pitää vinkata kun teille on tulossa kasvattimyynti, oon varmasti heti ensimmäisenä jonossa kyttiksellä

• Caswell kasvattaa hollareita uusista linjoista!

Talli perustettiin viime maaliskuussa, kun halusin hankkia myös koulupainoitteisia hevosia ja Halifax Showjumpersiin ei niitä voinut tunkea. 😄 Halissa kasvatettiin vuoden verran estepainoitteisia hollantilaisia.

Aikaisemmin mulla on ollut muutamia hollantilaisia ainakin Bexhillissä ja pari Cranleighissa, joskus vuonna 2014? mutta niitä ei ollut kovin montaa ja nyt olen hurahtanut tähän rotuun vasta viime vuosien aikana kunnolla. 🙂

• @hm Oho! Hienoo nähä et on noinkin pitkällä taulussa mun kasvatti (ja onhan siellä pohjalla 3 mun tuontihevostakin) 🙂 Tosiaan vasta nyt Victreebel Kern in isä menossa laatiksiin

• Joyancesta löytyy joitakin hollanninpuoliverisiä, lähinnä estepainotteisena. Olen minä näihin saattanut muitakin kantakirjoja vähän sekoitella, mutta pääosin katson vaan etten sotke suomalaista puokkia näiden sukuihin. Muuten olen huoletta käyttänyt ainakin hannoveria näissä kun ei itsellä löydy tarpeeksi “puhtaita” hollanninpuoliverisiä että saisi jotain kunnollisempaa kasvatustoimintaa aikaan.

Luultavasti johtuen siitä että omat hollantilaiset ovat huomattavasti “paremmista” suvuista kuin suomalaiseni, olen näiden kanssa ollut vähän tarkempi ja tavoitteellisempi. Panostetut, ulkopuoliset vanhemmat ovatkin innostaneet panostamaan siihen itse varsaankin alusta asti enemmän 🙂

Ja tosiaan hollanninpuoliveri-innostus on itselläni nousussa juurikin sen takia, kun näille löytyy paljon muita kasvattajia, ja rodulle löytyy oma laatis jne. Yksi mahdollinen kissanristiäinen enemmän innoittaa kummasti puuhaamaan rodun parissa 😄

• Sanotaan nyt Nevenki kasvatuksesta sen verran, et tällissa ri tuu olee muita ku kooveepeeänniä ja tallin sisäset astutukset on aina kwpn x kwpn, ulkopuolisista voidaan ottaa muitaki kantakirjaan hyväksyttyjä rotuja, mut linjat tulis pysyy tallin hevosilla mahd. puhtaana (pois lukien pari yksilöä). Nimeäminen tapahtuu rodun omien “sääntöjen” mukaan.

(Ja ei. Tää teksti ei oo vielä ehtiny juosta kasvatuksen omalle sivulle, but we’ll get there !) 😄

Ps. @Taciturn jos täältä löytyy sulle puhtaita nii laita vaa viestiä, aina jotai keksitää 😉

Pps. Lavina olis ensimmäinen hevonen valmiina jalostukseen kisojen puolesta, joten komiat pojjaat ottakee yhteyttä 😉

• Hollantilaiset ❤ Ikuinen puoliverirakkaus hannoverien rinnalla! Mulle tuli ekat hollantilaiset heti silloin, kun tän harrastuksen aloitin vuonna öööö… 2012?

Royal Gear nyt sulkee ovensa, mutta en tosiaankaan ole lopettamassa puoliveristen parissa saatika luopumassa kaikista hollantilaisista. Echo Warmbloods kohoaa (toivottavasti) syksyn aikana täyteen loistoonsa ja jäljelle jääneet hollantilaiseni muuttaa sinne, ja niistä tulee olemaan tarjolla niin puhtaita kuin sekajalostettuja varsoja.

Echo Warmbloodsiin ois aikeena ottaa kaikkia mahdollisia kantakirjoja ja jalostella niitä ristiin rastiin, saa nähä ostaako näitä sitten kukaan, kun tää puhdas jalostus tuntuu olevan niin muotijuttu :'D Mua se vaan alko puoliveristen parissa kyllästyttämään ja halusin löystää pipoa ja kokeilla kaikkea uutta.

PS. Ois viimeistä kertaa mahdollista ostaa multa RGE-hollantilainen 😉 Freesia RGE etsisi vielä uutta kotia, puhdasverinen ei kyllä tämäkään ole vaan isän puolen suku pelkkää hannoveria.

• Meille muutti tänään ruunivoikonkirjava Tregaro 😍

Kuvien tapaus ei ole kovin puoliverimainen, mutta puoliverinen se on ja uskomattoman pieni, 157cm korkea polveutuen tšekin ihmeestä

• @hm miten söpö 😻 tuun kinuu tost joskus vaavia. Iha näi btw xD

• ♞ Puoliveriharrastajat

@HM Apua miten ihana väri 😍 sulla on kyllä joku kuudes aisti löytää hepoille superkivoja kuvia!

• @jere Tervetuloa! 😄

@Amy Olen vaan hirmu ahkera kysymään kuvalupia 😄

• Multa löytyy muutama hollantilainen ja tallikin, joka ei kyllä koskaan ole päässyt kunnolla toimintaan. 😅 Wezenlijk on perustettu vuonna 2009. Se on nämä 9 vuotta ollut jatkuvasti remontissa kun en saa tehtyä sitä loppuun (tekstitkin noilla sivuilla on aika nolot), mutta en silti raaski lopettaa sitä kun mulla on hyviä muistoja tolta ajalta kun Wezenlijkin perustin… 😊 Katsotaan jos jossain välissä saan jostain motia pistää toi talli kuntoon!

Hollantilaisia toisiaan mulla on (ollut) useampia, mutta ehdoton suosikki on Rinn van Vrolijk, joka on mun ensimmäinen kwpn. Tätä en aio monttuun pistää ikinä. Colossalista tykkään kanssa ja Thelor on viimeisin, johon aion panostaa piirroshevospuolella. 🙂
    Edit. Pois ylimääräisiä sanoja…

• Nostellaan pitkästä aikaa 🙂 Omalla kohdalla on ollut vähän hiljaiseloa kiireestä johtuen.

Mun ei pitänyt hommata enään ainuttakaan erikoisväristä, mutta vahingosta seurasi Astor

• ♞ Puoliveriharrastajat

Esitellään nyt me kans Atorina, joka on kylläkin ollut hiljaiselolla useamman kuukauden omistajan kiireiden ja koneen rikkoutumisen vuoksi.

Atorina perustettiin virallisesti vuonna 2015, josta suurimman osan ajasta se on ollut aikalailla vain hiljaiselolla. Hollantilaisia aloin kuitenkin kasvattamaan jo 2009 vanhoilla talleillani ja rakkaus hollantilaisiin on pysynyt tähän päivään saakka. Muitakin kantakirjoja löytyy tallista runsaasti. Suurin osa hevosista on koulupainoitteisia ja kaikki kisaavat porrastetuissa. Lähes kaikilla hevosilla on kantakirjaukset ja laatikset sun muut tavoitteena, osa jo ne käyneet.

Meiltä saa rohkeasti kysellä hevosia jalostukseen tai vaikkapa tilausvarsoja!

7

778
Käyttäjät

10.1k
Aiheet

177.7k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.