VWY:n tiedotustopikki

• Tämä topikki on tarkoitettu welshponien oman rotuyhdistyksen, VWY:n, tiedotuskanavaksi.

• Dani siirtyi (toistaiseksi kai…) taka-alalle yhdistyksen sekä laatuarvostelun suhteen ja homma pyörii nyt pääosin minun ja Nintsun hartiavoimilla. Yhdistyksen suhteen ei ole luvassa mitään kummempia suunnitelmia, homma pyörii vanhaan tapaansa.
    Jälkeläispalkinnoille on tarkoitus kehittää jonkinlainen pisteytyssysteemi porrastettuja varten. Tätä varten on jo vaihtoehtoja kasassa, mutta ne vaativat vielä hiomista ja testaamista.

Laatuarvostelu muuttaa nyt kesäkuussa uuteen osoitteeseen ja sanomme hyvästit pitkään palvelleelle Websille. Pääasiassa muutto johtuu sivutilan tarjoajan toimivuuden epävakaudesta ja sivujen takkuavasta päivitettävyydestä. Uudet sivut ovat jo aikalailla kasassa, mutta niitä viilaillaan pikkuhiljaa julkaisukuntoon.

Seuraava laatuarvostelun tilaisuus järjestetään näillä näkymin heinäkuussa 2018.

Sitä ennen on luvassa kuitenkin laatuarvostelun pisteytyksen/arvostelun pientä hiomista sekä uudistamista. Ehdotelman uudeksi pisteytykseksi näet täältä. Uusi pisteytys otetaan käyttöön seuraavan tilaisuuteen.

• Tieto pisteytyksen uudistusaikeista lisätty myös laatuarvostelun etusivulle.

• Nostellaas…

• Muuten tää pisteytys näyttää todella hyvältä ja selkeältä, mutta tuo suvullisten ponien vanhempien arvostelu vähän häiritsee ja siitä olisi muutama kysymys 🙂

Meriitti-/kilpailupiste max. 5 p. ja sen jälkeen mahdolliset tuomarin omat pisteet +7 p. Mitä noita tilaisuuksia nyt on katsellut, niin vanhemmilta saatavat pisteet ovat jääneet aina alhaisiksi, korkeimmat mitä oon nähny viime aikoina on ollu n. 8/12 p.

Mahdolliset tuomarin omat pisteet on mielestäni todella ympäripyöreä ja epäselvä tapa muotoilla. Millaiset vanhemmat sitten olisivat täyden 12 pisteen arvoiset? Ja vain 5 p. kilpailuilla/meriiteillä on mielestäni aika vähän, millä ne loput pisteet sitten voi ansaita (kuvat, tekstit, jälkeläiset? 1-2 p./kohta vai tuomarin fiiliksen mukaan ihan lonkalta?) Joku esimerkki/selkeä linja tähän ois tosi kiva 🙂

Muuten tosiaan todella hyvän oloinen ja selkeä laatuarvostelu, en malta odottaa, että saan ekat ponit valmiiksi tuota varten!

• @Sonja Mitä itse olen tuomaroinut niin parhaimmillaan poni on saanut vanhempiensa meriiteillä yksinään jo 8-9 pistettä. Aiemmin tuota vanhempien maksimimeriittipistemäärää ei ole ollut käytössä. Tuomarin omat pisteet tarkoittavat omalla kohdallani sitä, että millaisia poneja suvussa on yhdistelty. Onko yhdistelty vain menestyneitä poneja vai haettu mukaan uusiakin linjoja, näyttääkö suku omaan silmääni tasapainoiselta. Pisteet ovat tosiaan jokaisen tuomarin oman mielipiteen mukaiset ja jokainen katsoo eri asioita. Ei ole yhdenlaista “hyvää sukua” mitä lähteä tavoittelemaan vaan poni lähes kisaamattomilla vanhemmillakin voi olla hyväsukuinen.

• Jos ihan rehellisiä ollaan, mua on aina vähän hiertänyt toi suvun arvostelu “naamarajalla”/oman maun mukkaan 😄 Tykkään ilmoittaa hevosia laatiksiin niin, että pystyn mahd. pitkälle ennustamaan palkinnon, tässä kohtaa ärsyttää jos pitää jättää pisteitä suvun varaan ja sitten sieltä tulee jotain ihan mitä lie. Suvun arvostelu on isoin syy siihen, etten ole jaksanut edes kiinnostua laatiksesta sen vertaa, että katsoisin laukkaponejakin sillä silmällä.

Osaako tuomarit arvioida muitakin kuin valtavirtawelshejä, vai tuleeko laukkaponeille automaattisesti huonot sukupisteet koska ne eivät ole yhtä monipuolisesti panostetun näköisiä ulospäin? Kun kisamenestys (statsit, voittosummat, arvokisat) ratkaisee sen mitä risteytetään kenen kanssa.

• @taffel Riippuu tietenkin tuomarista, mutta itselleni laukkaponit ovat “uutta verta” ja uusia linjoja, näen ne hyvin positiivisessa valossa vaikka kisaavatkin erikoisempaa lajia. Ainoa mikä niissä voi kaihertaa on se, jos ponin vanhemmilla ei ole edes kuvaa. Kuvattomuus kun on laukkapuolella ilmeisesti suht yleistä.

Laukkasukuinenkin voi saada hyvin kakkosta, Gaia esimerkkinä.

• @elen said in VWY:n tiedotustopikki - pisteytyksen uudistus:

@taffel Riippuu tietenkin tuomarista

Saako täällä sitten valita sukutuomarin tai katsotteko sen ponin painotuslajin/“tyypin” mukaan 😄

• VWY on perinteisesti ollut laatuarvostelu, jossa ykköspalkinto on vaikea saada (vrt. lajilaatikset, joissa ykkönen on lähinnä sukulaisten ja jälkeläisten kilpailutuksesta kiinni) eikä me haluttu elenin kanssa lähteä tätä muuttamaan. VWY-I-palkintoa on saaneet eri omistajien ja kasvattajien ponit, joukossa myös ei-welshharrastajia, eli puolueellisuuteen en tässä kohtaa usko. Allekirjoittaneella ei muuten ole yhtään VWY-I-palkittua, vaikka ensimmäisen welshini olen raahannut arvosteltavaksi vuonna 2009 ja väittäisin omaavani ihan hyvän “naamakertoimen” welshpiireissä 😉 Tämä lähinnä tällaisena yleisenä huomautuksena, sukupisteiden tuomaroinnista elen tietää huomattavasti paremmin, koska on niitä vuosikaudet tuomaroinut.

@taffel pisteytystä ei ole vielä lyöty lukkoon, joten me otetaan mielellään kyllä ideoita edelleen vastaan! Ihan täysin ei tuosta tuomarin mielipiteen osuudesta varmasti luovuta, mutta ainahan tuota voi vielä fiksata. Kilpailutulosten ja meriittien osuutta pisteissä ei haluttaisi lisätä, koska rotulaatikseen tulee paljon eri taustoilla olevia poneja.

• Esteratsastajat

Hei tuli mieleeni vielä kysäistä, kun en tuomarointien yhteydessä saanut vastausta ja voi olla että joku muukin on asiaa pohtinut 😊 Eli lasketaanko laatispisteisiin (vanhemmat ja mahd. ponin aiempi palkinto) VWY palkinto? Siitä ei ole nyt lainkaan mainintaa (vaikka jälkeläispalkinto löytyy) ja oishan se vähän hassua jos ks. tilaisuudessa ei vanhempien palkintoja huomioitaisi 😄 Ja toinen kysymys koski noita tarinakilpailuiden tuotoksia, eli lasketaanko ne teksteiksi?

• @Jannica vanhempien VWY-palkinnot lasketaan sukupisteisiin toki, mutta jos poni on uusimassa palkintoa niin ei lasketa palkinnoksi sen omiin meriittipisteisiin 🙂 Tarinakilpailuiden teksti menee päiväkirjamerkinnästä. (pst. anteeksi jos jäi pisteitä kootessa vastaamatta, oli hieman hermot kireällä websin takia…)

• Esteratsastajat

Eipä mitään, näin olin ajatellutkin mutta aina hyvä varmistella 😊 on kyllä tosi outoa tuo toimimattomuus, mulla toiminut koko vuoden kaikki tunnukset websissä xD

• @Jannica sillä on jotain mua vastaan :'D Sen jälkeen kun avasin mun ikivanhan tallin sivut jäädytyksestä, ei oo enää toiminut mikään muu tunnus paitsi se vanhan tallin… Toki oli toiminut huonosti jo sitä ennenkin.

• Esteratsastajat

Aijaa 😮 siitä en kanssa tiedä et onko nuo ilmaissivut jotenkin eri toiminnon alla, et voisko sen takia takkuilla 🤔 Mulla teki tuota jumitusta/hidastelua myös silloin kun sivutila alkoi loppumaan kävijämäärän suhteen.

• Nyt saa myös ehdottaa miten kannattaisi toteuttaa welshien jälkeläispalkintojen porrastettujen pisteytys. Koska meillä on monta sektiota niin homma ei ole ihan niin helppo kuin alkuun luultiin. Welsh mountainit (ja miksei myös pienet B-ponitkin) pääsevät porrastetuissa huomattavasti vähemmällä kisaamisella maksimitasolleen kuin isommat ponit ja pisteytyksestä pitäisi saada tasavertainen kaikkien sektioiden kesken.

24.6. asti aikaa ehdotella vielä muutoksia/parannuksia laatuarvostelun pisteytykseen! Kesäkuun viimeinen viikko on varattu laatuarvostelun uusien sivujen viimeistelyyn, uusi kutsukin julkaistaan varmaankin juuri ennen kuun vaihtumista.

• Nostellaas…

• Nostellaas taas…

• Hiiops…

• Welsheille avoin VWY-Cup starttaa heinäkuussa!

Cup järjestetään joka toinen kuukausi, kilpailulajeina esteratsastus, kouluratsastus, kenttäratsastus sekä valjakkoajo. Cup-sijoituksista saa VWY:n laatuarvostelussa 1 lisäpisteen.

VWY-Cup

15.07.2018 Heinäkuun VWY-Cup

3

800
Käyttäjät

10.3k
Aiheet

184.1k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.