Alter egot virtuaalitalleissa

• Jutellaanko hetki teidän virtuaalitallien omistajista ja muusta henkilökunnasta!

Useimmat täällä esiintyy jollakin nimimerkillä ja useimmilla tuo nimimerkki on käytössä myös tallin/tallien omistajana. Joillakin tämä käy ilmi tallin sivuilta jossa henkilökuntaa tai vähintäänkin omistajaa historioineen esitellään enemmän tai vähemmän. Toisilla taas omistajajehun nimi tulee lähinnä esille hevosten päiväkirja- ja valmennusmerkinnöissä. Ja sitten on niitäkin joilla on vain talli ja siellä hevoset eikä muuhun hevosten ympärillä tapahtuvaan olla sen kummemmin takerruttu.

Joka tapauksessa, monet niistä jotka tätä asiaa ovat lähemmin ruotineet, näyttävät käyttävän tallin omistajana jonkinlaista alter egoa. Tai en ainakaan ole törmännyt esimerkiksi sellaiseen, jossa virtuaalitallista vastuussa oleva irl-henkilö olisi tallissa esimerkiksi hevosenhoitajana tai kilparatsastajana, ja katselisi tapahtumia tästä näkövinkkelistä. Sama näyttäisi pätevän niihin jotka eivät ole paneutuneet tallinomistajan persoonaan sen tarkemmin.

Te joilla on useita talleja;
    Onko niillä sama omistaja? Eli pyörittääkö niitä sama alter ego / url persoona.
    Ovatko ne silloin tavallaan eri “todellisuudessa”? Tai oletteko esimerkiksi vain muokanneet esimerkiksi omistajahahmon nimeä sopivammaksi vaikka toiseen maahan, mutta persoona sen alla on sama?
    Vai oletteko luoneet ihan oman henkilönsä toisen/toisten tallien omistajaksi?
    *Jos tallianne pyörittää teidän alter egonne, oletteko luoneet tallia jossa ette alter egon ominaisuudessa ole mukana?

Muita ajatuksia?

Omalla kohdallani lähdin pohtimaan tätä asiaa kun alkoi häiritä se, etten tunnu löytävän samanlaista suhdetta Rushock Bogiin kuin mitä mulla Jeiliin on. Erityisesti hevosten luonteiden ja muiden tekstien kirjoittaminen on hankalaa. Itselläni on siis Jeilissä alter ego, Serena, ja kirjoittelen asioita hänen näkökulmastaan. Rushock Bogin kohdalla tein kuitenkin sellaisen ratkaisun, etten ole “itse” tallin elämässä mukana laisinkaan. Pohdiskelinkin tässä voisiko tämä olla syy tähän tietynlaiseen etäisyyteen mitä tallia kohtaan koen (vaikka sitä rakastankin, ihan ehdottomasti). Kuvittelisi, että sitä ropettajana osaisi eläytyä monenlaisten ja monien hahmojen taakse, mutta jotenkin koen asian nyt hankalaksi.

Alter egoni, Serenan, kohdalla vaikeaksi puolestaan osoittui se, että mulla olisi kovasti kaikkia pieniä, ei suoranaisesti hevosiinkaan liittyviä tarinoita joita voisin tallin arkeen yhdistää. Serena on kuitenkin taas liian henkilökohtainen, että tuntuu ihan tekemättömältä paikalta asettaa se ja sen tunteet esille.

Että tämmöstä tälläkertaa. 😄 Seuraava tallini on sitten lista hevosista ja se on siinä.

• Miulla on nykyisillä tallien etusivuilla nimimerkki ja VRL-tunnus, mutta itse talleilla on sitten erilaiset henkilökunnat. Suomessa sijaitsevassa Vindhanissa mulla ei ole tallin henkilökunnassa ns. omaa hahmoa, vaikka tallin valmentaja onkin melko saman oloinen kuin muilla talleilla oma hahmoni. Ykköstallissani Darassa taas tallin omistajaan Vickiin oon selvästi hämmentänyt henkilökohtaisia juttuja itsestäni, jonka myötä mulla on paljon läheisempi suhde Daraan kuin Vindiin. Kiiluniemellä ei taas ole minkäänlaista esittelyä henkilökunnasta ja siellä keskitynkin enimmäkseen satunnaisten hevosten kanssa kisaamiseen yms. - Kiilua sanonkin usein mun jämätalliksi; siellä on kaikki ne, jotka eivät muualle sovi 😄

Kyllä mä sanoisin, että Dara on mulle tärkein ei vain itse tallin ja hevosten myötä, vaan myös henkilökohtaisen hahmon myötä. Vindi on nyt muutenkin jäänyt vähän pienelle huomiolle piirrustusinnon lähdettyä lomailemaan. Kiilussa tykkään nimenomaan siitä, että mun ei tarvitse huolehtia tallin tapahtumista missään määrin.

Niin ja onhan mulla toi Kosma Kossunen, joka sekin on turhan vähällä huomiolla tällä hetkellä. Sen omistaja on oikeastaan muutamia yksityiskohtia huomioimatta ihan täysin puhtaasti minä, osittain taustatkin ovat yhtenevät. Yksärin kanssa halusin vähän sellaista fiilistä, joka vähän voisi helpottaa kaipuuta takaisin aktiiviseen tallielämään ja voisin purkaa omia mietteitä ja huolia kirjoittamisen kautta.

Tälläinen turhanpäiväinen ohi aiheen menevä romaani nytten sitten, mutta miten vain 😄 Näin lyhyesti sanoisin siis, että jos mulla ei olisi tällä hetkellä näin vaikeeta IRL niin eniten tykkäisin harrastaa niiden tallien parissa, joilla mulla on samaistuttava hahmo.

• Anarchien omistaa Flannacan Ó hAodha (jonka sukunimen joudun edelleen googlettamaan… Kauankohan se on ollut olemassa 🙄 ) joka on alunperin ropehahmoni.
    Anarchien oli tarkoitus olla kokoelma kyseisen ropehahmon hevosia, kuten joskus vuonna x tein vihkotallini kanssa. Toisin kuitenkin kävi, Anarchie levisi käsiin eikä se ole juuri lainkaan yhteydessä ropehahmooni.
    Flanca kuitenkin pyörii kuvioissa parin sukulaisensa kanssa, lähinnä niminä päiväkirjamerkinnöissä.

Miksi? No… Se helpottaa kai kirjoittamista, kun ei tarvitse kirjoittaa “se ratsastaja” “hoitaja” “tallin omistaja”. Lisäksi näillä hahmoilla on jo luodut persoonallisuudet olemassa, eivätkä ne sinänsä ole häviämässä yhtään mihinkään joten… Pyörikööt mukana.

• Mulla on epävirallisesti kullakin tallilla oma alter ego, ei niillä kuitenkaan nimiä ole vaikka pyörivätkin mukana päiväkirjamerkinnöissä.

Zonjietissa esimerkiksi mun alter ego on vannoutunut kouluratsastaja, joka on naimisissa esteratsastajan kanssa, josta on pakosti koulittu kouluratsastaja. Lisäksi vaimo sattuu olemaan shoppailuhullu, rakastaa tehdä päättömiä hevoshankintoja kertomatta miehelleen saati sitten kysymättä miehensä mielipidettä. Tästä saa aina hyviä päiväkirjamerkintöjä aikaiseksi 😄 Ukkoressukka taitaa olla aika pahasti tossun alla. Tästä huolimatta romanssi kukoistaa ja suhde on terveellä pohjalla, vaikka oon kyllä välillä kaavaillut että pitäisikö ukko pistää vaihtoon. Joku miljonääri voisi toimia, joka voisi sitten kustantaa vaimonsa kaikki hevoset.

• Himoshoppailijat

Mulla on aina sama hahmo, sama ulkonäkö ja luonne, mutta tausta, perhe ja ikä vaihtelee eri paikoissa. Käytän aina nimenä Saippuaa, koska en oo vielä keksiny jotain kivaa, kaunista, helppoa ja uniikkia oikeaa etunimeä, mut en tiiä tahdonko. 😄

• @serena said in Alter egot virtuaalitalleissa:

Onko niillä sama omistaja? Eli pyörittääkö niitä sama alter ego / url persoona.

Meiju K. omistaa apauttiarallaa kaikki, mutta henkilökunta sitten tallin sisällä muuttuu (jos kirjoittaessa jaksaa muistaa, että se muuttuu…)

Ovatko ne silloin tavallaan eri “todellisuudessa”? Tai oletteko esimerkiksi vain muokanneet esimerkiksi omistajahahmon nimeä sopivammaksi vaikka toiseen maahan, mutta persoona sen alla on sama?

Nää, Meiju vaan lentää kauhean paljon ympäri Eurooppaa. 😄

Tarkoituksena olisi saada joskus tuo ikuisuusprojekti Circadia pystyyn, jonne sitten rakentuisi ihan oma hahmo sitä johtamaan, ja jossa Meiju on ns. osakkaana. Piru olkapäällä on hyvä olla. 😄

• Kenttäratsastajat

Yksi talli, yksi alter ego 😅 Kyllä on helppoa kun ei oo joutunut edes ajattelemaan noita monitodellisuuksia jne.

Mutta silloin kun aloin kirjottamaan Kärmeniemeä, alter ego -Julia oli vähän sellainen vastarannankiiski ja vasten tahtoaan hommassa mukana, sitten oli se bilettävä ikisinkku -vaihe ratsastuskouluaikoina (mun alter ego oli pullan- ja darrantuoksuinen heppojen taputtelijatyyppi ja toisen ylläpitäjän alter ego sitten taas rempseä ja tiukkatahtinen opettajahahmo, ja nää kaksi sitten pyöritti sitä kaaosta yhdessä) ja nyt se on onnellisesti (tai ehkei sittenkään) parisuhteessa ja äiti. Hirveetä kyytiä menty, mutta kymmenessä vuodessa ehkä parikolmekymppisillä elämä menee näin. Mulle Kärmis on siis ennen kaikkea tarinallinen projekti vaikkei ehkä heti siltä vaikutakaan, mutta mun suhde talliin on todella läheinen. Vaikken ole ottanut kamalasti elementtejä itsestäni tähän alter egoon, rouva Kärmeniemi on silti mulle todella helppo kirjoitettava! Kaikkiin tallin hevosiin on myös lämmin suhde—en pidä tallissa hevosta, jolle päiväkirjamerkintä ei tule tuosta noin.

En tiedä kuinka epäsuosittu tämä mielipide on, mutta VIHAAAAAAAN kun pitää käyttää nimimerkkejä teksteissä. Itse tykkään ottaa muiden tallien omistajia päiväkirjamerkintöihin jne ja ai että joskus oon jopa hylännyt idean kun ei se nimi ole vain realistinen. Toki on näitä, jotka menee rajoilla (esim. VP ja Siguri), joita vielä voi käyttää sen tuomatta säröä tekstiin, mutta kyllä mun ihokarvat nousee pystyyn joskus jos saa vaikka valmennuksia, joissa käytetty ”matty” siellä tekstin joukossa 🙈 Nimimerkit erikseen ja realistiset alter egot kaikille!!

• Esteratsastajat

@serena said in Alter egot virtuaalitalleissa:

Omalla kohdallani lähdin pohtimaan tätä asiaa kun alkoi häiritä se, etten tunnu löytävän samanlaista suhdetta Rushock Bogiin kuin mitä mulla Jeiliin on.

Tuohon tosiaan voisi auttaakin se alteregon vaihdos tai toisen henkilön käyttäminen Rushockissa jos se tuntuu helpommalta ^^

Minulla on silloin kun oli vielä aktiivisesti useampi talli niin kaikissa sama alterego, se tuntui helpoimmalta, etenkin jos suuri osa hevosista kävi näyttelyissä tai kilpaili, niin sivuilla oli sama omistaja. Toki pieni viehätys olisi uutta tallia pykätä pystyyn toisella hahmolla, mutta toisaaltaan onhan siinäkin puolensa kun samaa käyttää 😊

• Tarinaheppailijat

Kiva aihe ottaa esille, koska olen ajatellut tätä paljon itsekin.

Olen ehkä huono puhumaan useiden tallien pitäjänä, vaikka onhan minulla noin kaksi ja puoli virtuaalitallia. Yksi on kuitenkin se pääjuttu ja loput on-off, joskus ja jouluna -projekteja. Olen kuitenkin tehnyt kaikkien tallieni kanssa niin, että ne ovat jollain tasolla yhteydessä toisiinsa ja eri alter egoni, eli ne eri talliomistajat näillä talleilla, tuntevat toisensa. Kaikki tallit ovat siis “samassa todellisuudessa” ja joskus hahmot toiselta talliltani vierailevat tällä toisella tallillani.

Komppaan muuten @matty tästä: “Itse tykkään ottaa muiden tallien omistajia päiväkirjamerkintöihin jne ja ai että joskus oon jopa hylännyt idean kun ei se nimi ole vain realistinen.” En esimerkiksi voi kuvitella kirjoittavani jollekin valmennusta, jos ratsastaja on sunpony123… Tässä virtuaaliharrastuksessa olen hevosten ohella hyvin kiinnostunut ihmishahmoista ja tutustunutkin uusilla talleilla aina innolla henkilöesittelyyn. Mistä pääsen seuraavaan aiheeseen:

Minua kieltämättä häiritsee hyvin monilla talleilla henkilökunta, joka koostuu suunnilleen siitä parikymppisestä pitkänhuiskeasta tai vastaavasti “häneltä löytyy vain vajaat 155 cm pituutta” -naispuolisesta talliomistajasta, joka pyörittää isoa ja mahdollisesti kisahevosiakin asuttavaa talliaan 16-22v. ikähaarukassa olevien työntekijöiden voimin. Hmmh. Ja totta kai vähintään yksi tästä porukasta on se komea puoliksi ulkomaalainen nuorukainen, joka naurattaa aina naisia tyttöjä ja jolla on juttua talliomistajan tai jonkun muun nätin tallineitosen kanssa, mutta joka on kuitenkin liian rebeli voidakseen oikeasti sitoutua…

Okei, kiitos, että sain avautua tästä. Jokainen tietysti koostaa fiktiivisen hahmogalleriansa kuten tykkää, mutta silti. * Huutaa hiljaa jostain kaukaa: realismi!!! *

• Itsellä ei ole kuin kaksi tallia ja yksi räpellys. “Päätallia” pyöritän omalla nimellä (Nikki lyhenne nykyisestä nimestä Rihuna Líden), sivuprojektia hoitaakin sitten venäläissyntyinen alter, ja tämän niin sanotun räpellyksen, eli yksityisporukkani ympärillä pyöriikin jo kaksi muuta alteria. Tykkään kirjoitella erilaisten ihmisten kautta tarinoita, jolloin lähetyminen asioihin muuttuu aika paljon ja antaa vaihtelua. Ja on tietysti vaikea siirtää ravitallia pyörittävä n.35-40v rentoilija hikipipoiseksi hevosen kouluttajaksi ja kilpailijaksi yksityistallille…
    Ja tietysti erikseen löytyy liuta sitten ihan keksittyjä “altereita”, kuten ohjastajat, joille on kuitenkin kaikille keksitty nimi ja historia ja ehkä jopa luonnetta!

Itseäkin ehkä hieman häiritsee tämä ainainen parikymppisten pyörimininen jokaisessa kolossa ja tallissa, sekä tuvassa. En ole asiaa hirveästi omien altereiden kohdalla ajatellut, mutta nyt kun asiaa pohtii, niin ei omista kuin yksi hevosen omistaja ole kuin 25? Muut olen mieltänyt mielessäni selkeästi vanhemmiksi 🤔 No kaikki tietty tyylillään

• Piirrosharrastajat

Mä olen tosi hahmovetoinen harrastaja tätä nykyä. En enää pystyisi siihen, että tämä mun tarinallisesti abstrakti foorumikäyttäjä-LynnVRLsitäjatätä jotenkin omistaisi ja pyörittäisi talleja siellä sun täällä ja olisi monen lajin/rodun asiantuntija.

Mua kiehtoo elämäntarinat ja niiden tekeminen, ja niinpä puoliverisiä keräilee mun kymmenkunta vuotta tarinoissa pyörinyt alkuperäinen passiivinen sivuhenkilö. Danielin tie vaan vei ammattilaiseksi Seppeleen kautta, ja sitten se voitti miljoonia ja mitä muuta se olisi niillä tehnyt kuin haalinut hevosia. Ehkä nyt, kun sillä on vauva, se tai sen vaimo alkaa kasvattaa poneja 😂 Ei noita puokkeja varmaan olisikaan mulla näin paljon, jos ne ei olisi tulleet tarinan mukana ja sitten vieneet mukanaan.

Mä en oikeastaan ole tallinpitäjätyyppiä, vaan tykkään vaan tehdä hevosyksilöitä ja suunnitella niille ulkonäköjä ja varsojen nimilinjoja. Siksi mulle on myös fine, että mulla on hevoslistamainen jäsentymätön kaaos suokki”tallina”. Siellä ei olisi väliä, lukeeko omistajien kohdalla mitään, mutta koska tykkään kirjoittaa luonnepätkät tyylillä ”Meidän Pertsa on kyllä mainion paksupäinen ja hyllyväpyllyinen suokinlyllerö”, niin kai siellä joku ympäripyöreä tiimi on.

Ja niin kuin matty, tykkään, että tarinoissa käytettävät nimet on ns. oikeita nimiä 😇

• Minun onkin pitänyt tästä joskus blogata, mutten ole vielä saanut ajatuksiani jäsenneltyä kovin hyvin. Tämä topikki auttaa siinä kyllä!
    Minulla ei ole sinänsä mitään varsinaista hahmoa, jolle olisikin kirjoittanut tai edes miettinyt minkäänlaista elämäntarinaa tai muuta. Harvakseltaan minkäänlaista tietoa omistajasta edes tarvitsee, mutta joissain harvoissa luonnekuvauksissa ja blogiteksteissä kyllä täytyy käyttää omaa omistaja-persoonaa. Ja se olen minä, tosin vain reaalielämää ratsastustaitoisempana ja ylipäänsä tyyppinä, jonka elämä on pyörinyt hevosten ympärillä paljon enemmän kuin reaali-minäni. Persoonaltaan se tallinomistaja on jonkinlainen karikatyyri minusta itsestäni, ei mikään täysin oma hahmonsa.

Tämä omistaja osaa siis ratsastaa kyllä, muttei ole mikään huippu siinä hommassa ja jättää mielellään vaikeat tapaukset ja kilpailemisen ammattilaisille, joita talleilta löytyy pilvin pimein. Myönnän että tämä omistaja on vähän tällainen tätiratsastaja, tykkää korskeista hevosista, jotka kiinnittävät huomiota, ja kouluratsastuksesta, koska se on kaunista ja esteet vähän pelottavat. Eikä todellakaan valmentaudu mitenkään tavoitteellisesti, vaikka paljon ratsastaakin valmentajien silmien alla, on enemmän kuitenkin puskaratsastaja sielultaan (paitsi jos puhutaan siitä kouluratsastuksesta). Ja on vähän värifriikki myös!
    Tällaisia johtopäätöksiä voisi tehdä noista muutamista luonnekuvauksista, joita olen kirjoitellut. Tässä on vähän listaa niistä luonnekuvauksista ja muista teksteistä, joissa tämä omistajapersoona tulee esille:
    Applejack Ion
    Claridgen Palokärki
    Arlington Heights GA (erityisesti tuo historia-osio)
    Metsästyskauden aloitus

• Näitä juttuja oon pyöritellyt päässä paljon!

Rushock Bogin kohdalla tein kuitenkin sellaisen ratkaisun, etten ole “itse” tallin elämässä mukana laisinkaan. Pohdiskelinkin tässä voisiko tämä olla syy tähän tietynlaiseen etäisyyteen mitä tallia kohtaan koen (vaikka sitä rakastankin, ihan ehdottomasti).
    @serena

Yawpissa mulla ei ikinä ole ollut samanlaista pelaamista ja tarinointia kuin Loitsulassa, ei omistajahahmoa tai muuta vastaavaa. Hepat omistaa Elva VRL-14586, mutta hahmona Elva ei siellä näy. Olen ajatellut sen niin, että Yawp on virutaalitalli jota pyöritän minä, ihan oikea ihminen. Sen kylkeen en ole koskaan kaipaillut kuvauksia tallista tai siellä pyöriviä hahmoja.

Loitsula taas on enemmän sellainen peli, jota minä pelaan keksimilläni hahmoilla. Siellä asuu siis Ojanteen perhe, johon kuuluu myös hahmo nimeltä Elva. Tallin pyörittämisestä eniten vastuussa on hänen siskonsa Sylvi, Elva on vähän hahmona unohtunut.

Tavallaan tällanen jaottelu on ollut helppo ja selkeä, Yawpin kuitenkin ollessa lähinnä kasvatukseen ja kisaamiseen painottuva talli, siinä missä Loitsulassa tarinoin ja hommat tapahtuvat realistisemmin. Toisaalta Yawp on ehkä jäänyt etäisemmäksi projektiksi juurikin siksi, että siellä minulla ei ole “hahmoa” eikä edes ideaa siitä, mitä talli ja sen tilukset näyttävät. Loitsula taas on tarkkaan mietitty paikka, sitä ympäröivää kylää myöten.

Minua kieltämättä häiritsee hyvin monilla talleilla henkilökunta, joka koostuu suunnilleen siitä parikymppisestä pitkänhuiskeasta tai vastaavasti “häneltä löytyy vain vajaat 155 cm pituutta” -naispuolisesta talliomistajasta, joka pyörittää isoa ja mahdollisesti kisahevosiakin asuttavaa talliaan 16-22v. ikähaarukassa olevien työntekijöiden voimin. Hmmh. Ja totta kai vähintään yksi tästä porukasta on se komea puoliksi ulkomaalainen nuorukainen, joka naurattaa aina naisia tyttöjä ja jolla on juttua talliomistajan tai jonkun muun nätin tallineitosen kanssa, mutta joka on kuitenkin liian rebeli voidakseen oikeasti sitoutua…
    @Alexiina-C

Tätä oon kans miettinyt tosi paljon, mutta liekkö tämä tallinpyörittäjien suppea ikä- ja ulkonäköhaarukka periä juurikin siitä, millaisia me harrastajat olemme. Elva on ensimmäinen hahmo, joka Loitsulaan keksin - hän on vajaa parikymppinen (niinkuin minäkin), keskimittainen (niinkuin minäkin), kevytrakenteinen (niinkuin minäkin) ja niin edelleen. Sylvistä tein vanhemman, sitten tulivat teinikaksoset Valo ja Maisa ja lopuksi koko porukka tarvitsi vielä isän taikka äidin. Porukan järjen ääni on siis Ukko Ojanne, joka hahmona inspiroi, mutta jonka syvimmästä luonteesta en ole vielä saanut kiinni. Viimeiset kolme asuvat kotitalossa, Sylvi heidän pihallaan pienemmässä talossa ja Elva jossain kaupungissa. Sylvillä on mies, pitäisköhän sen olla joku tulinen keskieurooppalainen adonis 🤔

Varmasti hahmot ja niiden seikkailut peilaavat vahvasti sitä, millainen niiden luoja on. Joku haluaa tehdä samanlaisen kuin itse on, toinen taas aivan itsensä peilikuvan, ja hahmon elämään väännellään ja käännellään niin orpoutuminen, ulkomailla naimisiin meno ja kaksikymppisenä ison kisatallin sekä sen henkilökunnan pyörittäminen. Minä en peräänkuuluta realismia vaan mielikuvitusta, sen käyttämistä ja sen haastamista.

• Tähän väliin aivokuolleena totean, että ainakin omalla kohdalla noiden keskeisimpien hahmojen ikäjakauma tulee siitä etten kyllä mitenkään pystyis samaistumaan esim. 40-vuotiaaseen. Tai lapseen. Siis kun joku 30v perheenisäkin tekee vaikeaa. 😂 Oon kyllä muilta osin yrittänyt pitää hahmot monipuolisia, mutta toi ikä on hankala, samoin sellaiset elämänkokemukset joita itsellä ei ole.

• Minua kieltämättä häiritsee hyvin monilla talleilla henkilökunta, joka koostuu suunnilleen siitä parikymppisestä pitkänhuiskeasta tai vastaavasti “häneltä löytyy vain vajaat 155 cm pituutta” -naispuolisesta talliomistajasta, joka pyörittää isoa ja mahdollisesti kisahevosiakin asuttavaa talliaan 16-22v. ikähaarukassa olevien työntekijöiden voimin. Hmmh. Ja totta kai vähintään yksi tästä porukasta on se komea puoliksi ulkomaalainen nuorukainen, joka naurattaa aina naisia tyttöjä ja jolla on juttua talliomistajan tai jonkun muun nätin tallineitosen kanssa, mutta joka on kuitenkin liian rebeli voidakseen oikeasti sitoutua…

tähän on hyvin kiteytetty se, minkä takia mulla on fiksaatio siihen, että tallia ei pyöritä itse alter ego vaan tämän vanhemmat: en näe vajaa kaksikymppistä pyörittämässä tallia omin nokkineen, varsinkin niin että hevoset menestyvät ja rahaa virtaa kuin roskaa. Kaakkilan olen kuitenkin tästä huolimatta kuvitellut yli kaksikymmentävuotiaan, mutta silti alle kolmekymppisen naisen pyörittämäksi läjäksi suomenhevosia - sillä on siellä mies auttamassa ja varmasti koko maailma tukena, koska itse ensi vuonna kaksikymmentä täyttävänä en kokisi, että voisin lähteä tästä tallia pyörittämää.

Mulla on myös useita hahmoja, ihan vain sen takia että toiselle haluan esimerkiksi yhden, sen THE HEVOSEN, toiselle vain vuokraponin ja kolmannen perheelle vajaa kymmenpäisen hevoslauman. Hankalaa tästä tekee se, että vaikka näitä hahmoja on ja keksin niitä, liittyvät esimerkiksi hevosta vuokraava ja kymmenpäisen hevoslauman etupihallaan omistava vahvasti toistensa elämiin, enkä voi luoda kahta samaa hahmoa (esimerkiksi juurikin niin, että vuokraava vuokraa tämän hevoslaumallisen perheeltä ratsua yms.). Pulmaksi muodostuukin aina, että kun en voi kahta Neiti Sievästä luoda samaan tarinointiympäristöön, ja mulla on se yksi tietty hahmo joka eniten inspiroi. Tämä sitten omistaa aina esim yksityishevoset, joita majoitan muille talleille yms.

Jokaista näitä hahmoa yhdistää kuitenkin yleensä se, että he jotakin kautta tuntevat noin kolme vuotta sitten Pappilan ponitallille luomani hahmon - se on ollut mun lemppari ikinä (ja porskuttaa tällä hetkellä menemään Leijonalaaksossa kasvaneena jäpikkäänä) ja niiiiiiiiin kuuma, että kukapa nyt ei sellaista elämäänsä tahtoisi XD

Tähän väliin aivokuolleena totean, että ainakin omalla kohdalla noiden keskeisimpien hahmojen ikäjakauma tulee siitä etten kyllä mitenkään pystyis samaistumaan esim. 40-vuotiaaseen. Tai lapseen. Siis kun joku 30v perheenisäkin tekee vaikeaa.

Tämä on se syy, minkä takia en hirveämmin nuilla esim perheen vanhemmilla kirjoittele :DD Ne on kuitenkin pakko luoda olemaan, pyörittämään paikkaa ja tuomaan rahaa koska en luovuta talliani nuorten huostaan 😄

• Tästä voisi juontaa myös siihen, millaisia asioita käsittelette / hahmonne käsittelevät tarinoissa tai vaikka vain kulissien takana? Mistä on OK kirjoittaa julkisesti?

Esimerkiksi Kärmeniemessähän tuossa oli aika realistisen ja loogisen kuuloista kehityskaarta, ei pelkkää ruusunpunaista menestyjäliitoa.

Mulla itselläni esimerkiksi hahmoja joilla on päihdeongelmaa, aviokriisiä ja hankaluuksia seksuaalisen identiteetin kanssa, mutta en oo varma onko nää semmosia juttuja joita voi tarinoissa sivuta (kun kuitenkin on sitä nuorempaakin ikäpolvea täällä).

• ♞ Puoliveriharrastajat

Hukkapuron taustalla häärää Wilsonien perhe, johon kuuluu Otterley, tämän aviomies ja nykyään varmaan jo lähemmäs täysi-ikäinen tytär. Pitäisi varmaan pyöräyttää toinen lapsi, että saisi taas jonkun poni-ikäisenkin kuvioihin mukaan 😄 Wilsonien perheen tarina syntyi jo, kun Hukkis oli vielä kymmenenpaikkainen pieni tarinatalli, mutta oon yrittänyt pitää tarinaa mukana, vaikka Hukkis onkin lähtenyt lapasesta jo aikoja sitten. Lisäksi löytyy muutama nimetty tallityöntekijä ja toki hevosmäärä huomioon ottaen aikamoinen lauma muuta erikseen esittelemätöntä henkilökuntaa. Meidän esittely-sivulta löytyy lyhyehkö esittely tallin henkilökunnasta.

Viimeaikoina oon haaveillut erittäin paljon siitä, että saisin tallin “realistisiin” mittoihin, jolloin olisi luontevampaa panostaa myös enemmän tallin henkilöihin ja kirjoitella tarkempia taustatarinoita. Samoin olisi luontevampaa kirjoittaa tallipäiväkirjaa ja pitää hevosille päiväkirjoja, joissa käyttää näitä tallin omia hahmoja. Oon varmaan vähän mielikuvitukseton, kun kaipaan sitä, että voisi tarinoida nimenomaan realistisemmin ja kokonaisvaltaisemmin tallin elämästä. Ehkä joskus… 😄

Käytän samaa Otterley hahmoa myös yksityishevosten kanssa. Yleensä tällöin hahmo on tiukkapipoinen kouluratsastaja, joka on saanut tarpeekseen oman tallin hälinästä ja lähtenyt hakemaan rauhaa joltain syrjäiseltä yksityistallilta. Oon kuitenkin ollut aika kehno olemaan aktiivinen mun yksityisten kanssa. Joskus oon myös ollut hoitajana toisten talleilla niin silloin oon luonut ihan uuden hahmon, joka ei tähän tallinomistaja alter-egoon liity millään tavalla, mutta näin se taitaa useimmilla muutenkin mennä.

• Mulla on vaan Hallava, joka on tarinallisesti jakautunut Ratsastuskouluun ja noin vuosi sitten perustettuun Ratsutalliin. Molemmat on pääsääntöisesti tarina- ja kuvapainotteisia ja siks on tuntunut tosi luonnolliselta luoda myös (läjäpäin) hahmoja.

Ratsastuskoulun omistajana pyörii Aleksi (joka on linjassa miun nimimerkin alex kanssa), jonka loin 29-vuotiaaksi silloin kun olin itse 18 (nyt oon 23). Nyt se 29 alkaa tuntua vähän turhan nuorelta, eli varmaan ikäännytän hänet sinne 35 paikkeille 😄 Aleksi on persoonana saanu vähän mun sellasta “ammatti-identiteettiä” eli miten toimii vastuutehtävissä ja näin, mutta muuten hän sitten on paljon rempseämpi.

Nanna oli toinen hahmo jonka loin, estepainotteinen ratsastuskoululainen ja Nannaan sitten työnsin ihan kunnolla omaa persoonaani ja fantasioitani siitä millainen tyyppi ehkä itse haluaisin olla.

Ratsullin puolella mulla sitten onkin enemmän hahmoja (ja Nannakin on siirynnyt sinne) koska siellä kirjotan itse hevosten päiväkirjoihin ja henkilöhahmojen kautta se on helpompaa. Ratsutallin omistaa lapsuudenystävykset Naava ja Elyssa ja lisäksi siellä on yksärinomistaja Henry, joka myös liikuttaa muutamaa Naavan ja Elyssan hevosta.

• Kaikki Nikkin tallit sijaitsee eri todellisuuksissa taikka eri ajoissa (ennen/jälkeen toisen olemassaolevan tallin), eli yksikään ei mene päällekäin. Joissain talleissa, jonne Nikki ei sovi, on sitten alter ego, kuten Hukkalammella on Katti, mun ja Nikkin välimuoto. (Ja virtuaalinen Jyrki 69 😏)

• Heitetääs vielä tähän; ikääntyykö teidän ihmiset?
    Onko jollain tallin ottanut haltuun seuraava ihmissukupolvi?

8

718
Käyttäjät

8.8k
Aiheet

152.1k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.