VPV: Puoliverivarsojen laatuarvostelu

• ♞ Puoliveriharrastajat

Kun VPVL alkaa olemaan jo aika hyvällä mallilla niin olemme Otterleyn kanssa alkaneet miettimään jo seuraavaa “aluevaltausta” ja varsojen oma laatuarvostelu voisi olla aika looginen siirtymä seuraavaksi.

Keskustelumme pohjalta on nyt syntynyt kaksi erilaista vaihtoehtoa tämän laatuarvostelun toteutukseen ja niistä olisi hyvä herättää keskustelua.

Vaihtoehto 1
    Kaikkien muiden osioiden pisteytykset arvotaan paitsi varsan suku. Arvostelu olisi koko ajan auki ja hevosia voi ilmoittaa jonoon omaan tahtiin josta sitten varsat arvostellaan suoraan. Varsinaisia tilaisuuksia kuukauden tai kahden välein ei olisi. Tämä vaatisi meidän lisäksi myös muutaman muun tuomarin mukaan jotta varsojen arviointi tapahtuisi jouhevasti eikä käsittelyajat venyisi mahdottoman pitkiksi.

Vaihtoehto 2
    Tässä toisessa vaihtoehdossa sitten taas kaikki pisteet tulisi suoraan arpomalla. Varsinaisia tilaisuuksia ei edelleenkään olisi. Tämän vaihtoehdon etuna olisi se, että varsan omistaja saisi palkinnon tietoonsa samantien eikä hidastaisi harrastamista laisinkaan.

Jos nyt kuitenkin kävi niin, että kumpikaan vaihtoehto ei miellyttänyt niin ilmaise toki tämäkin. Myös mieluusti otamme ideoita ja ajatuksia vastaan miten itse kokisit/näkisit parhaimmaksi tavaksi lähteä pyörittämään tätä arvostelua. Sana on siis täysin vapaa!

• ♞ Puoliveriharrastajat

Eka vaihtoehto kuulostaa hyvältä! En ite ihan hirveesti perusta täysin arvotuista tuloksista, ja suvun arvosteleminen on tietysti tosi loogista ja ehkä paras vaihtoehto kun kuitenkin on kyse varsoista. Mitä muita osa-alueita arvostelussa sitten olisi?
    Jonotusmenetelmä kuulostaa myös tosi hyvältä, kaikki mattimyöhäiset tietää kuinka ärsyttävää on mennä laatiksen sivuille kutsua katsastamaan, ja vip onkin juuri mennyt 🙄
    Voisin myös harkita tuomariksi tulemista, jos saatte laatiksen kasaan! 🙂

• Kouluratsastajat

Ykkönen. En mä näe syytä miksi suku pitäisi arpoa kun sitä pystyy mittaamaankin. Suvun jättäminen taas arvostelusta pois tuntuisi oudolta, kun ei varsalla oikein ole vielä hirveästi muita valtteja kuin suku, liikkuminen ja rakenne. Näistäkin emän ja isän jälkeläiset (siis varsan sisarukset) ovat ne mistä voi vähän ennustaa mitä vanhemmat jättää, mutta tämä ei url päde.

Mahtavaa saada puokeille oma varsalaatis 👍

• Oreihin hurahtaneet

Kannatan ykköstä 🙂

• Ykkönen. Mun mielestä näitten ois hyvä olla mahdollisimman samantyylisiä keskenään muitten varsa-arviointien kanssa, ketuttaa kerrata joka laatikseen, että miten se ja tämä nyt tässä menikään.
    Luulen, että tuo jatkuva jonotus käy teille turhan raskaaksi, mutta se taas ei ole mun asia 😄

• Sekalaisen sakin omistaja

Ykkönen ehdottomasti. Ja ite voisin tuomaroida mielelläni 🙂

• Kouluratsastajat

@serena said in VPV: Puoliverivarsojen laatuarvostelu:

Mun mielestä näitten ois hyvä olla mahdollisimman samantyylisiä keskenään muitten varsa-arviointien kanssa, ketuttaa kerrata joka laatikseen, että miten se ja tämä nyt tässä menikään.

Mä taas toivoisin, että tää eroaisi muista varsalaatiksista 😄 Tykkään siitä, että kun laatikset on vähän erilaisia niin aina identtiset hevoset ei saa niitä ykköspalkintoja vaan hevoset voi olla vähän erilaisia 🙂

Tässäkin voi esim ottaa enemmän mallia irl maailmasta. Puokeillahan paljon tuijotetaan sitä neljää sukupolvea ja kantakirjauksella ja kilpailutuloksilla ja etenkin aiempien jälkeläisten menestyksellä on iso vaikutus siihen mitä toivotaan, että varsasta tulee. Harmi kun kaikilla lajilaatiksilla & kantakirjalla ei ole noita jälkeläispalkintoja vielä kun niitä voisi hyödyntää nyt tässä 😄

• Kouluratsastajat

ykkönen ! : >

• ♞ Puoliveriharrastajat

Pisteytyksen suhteen ei ole tosiaan vielä tehty mitään päätöksiä, mutta oma mielipiteeni on, että sukupisteiden lisäksi arvottaisiin pisteitä suorituskykyyn ja luonteeseen liittyviltä osa-alueilta (näiden suhteen ehdotukset on tervetulleita!). Ainakin aluksi ainoat “käsin laskettavat” pisteet tulevat olemaan sukupisteet.

Olen yersinion kanssa samaa mieltä siitä, ettei ainakaan lähtökohtaisesti lähdetä tekemään arvostelua, joka on “linjassa” muiden laatisten kanssa, vaan lähdetään siltä kantilta, mitä halutaan tässä laatiksessa mitata. Ei ole kovin tarkoituksenmukaista, että alettaisiin esimerkiksi jäljittelemään KV:n pisteytystä suoraan, kun KV:ssa mitataan hevosen potentiaalia kouluratsuksi, meillä taas puoliverisen “rotuominaisuuksia”.

Ja mitä tuohon jonoasiaan tulee, niin itse ainakin koen jonon huomattavasti helpommaksi, kun kuukausittain tai joka toinen kuukausi järjestettävät tilaisuudet. Jonon myötä työt jakautuvat tasaisemmin ja tuomaroida voi silloin kuin ehtii. Varsa-aika virtuaalimaailmassa on myös niin lyhyt yleensä, että mielestäni on mukavampaa omistajille, ettei varsatilaisuutta tarvitse odottaa kuukautta tai kahta. Ja jos jono menee kovin ruuhkaiseksi, on aina mahdollista laittaa jono kiinni siksi aikaa, että ruuhka saadaan purettua, mutta toivottavasti tähän ei ole tarvetta 🙂

• @yersinio said in VPV: Puoliverivarsojen laatuarvostelu:

Ykkönen. En mä näe syytä miksi suku pitäisi arpoa kun sitä pystyy mittaamaankin. Suvun jättäminen taas arvostelusta pois tuntuisi oudolta, kun ei varsalla oikein ole vielä hirveästi muita valtteja kuin suku, liikkuminen ja rakenne. Näistäkin emän ja isän jälkeläiset (siis varsan sisarukset) ovat ne mistä voi vähän ennustaa mitä vanhemmat jättää, mutta tämä ei url päde.

Mahtavaa saada puokeille oma varsalaatis 👍

yersinio kirjoitti niin hyvin et komppailen vain ✌

• Kouluratsastajat

@otterley said in VPV: Puoliverivarsojen laatuarvostelu:

KV:ssa mitataan hevosen potentiaalia kouluratsuksi, meillä taas puoliverisen “rotuominaisuuksia”

Tämän mä halusin tuoda aiemmissa viesteissäni ilmi, mutta tässä se tuli selkeällä suomenkielellä!

• En tarkoittanutkaan, että pitäisi olla identtisiä. Enkä myöskään vertaisi niinkään koulu- tms. lajiarviointiin, vaan pikemminkin muihin rotuominaisuuksia mittaaviin, esimerkiksi SV ja NWA. Molemmissahan on sama; sukua lukuunottamatta muut osa-alueet arvotaan (paitsi 4v suokeilla luonne).
    Pointti oli lähinnä se, että minusta näissä olisi käyttäjäystävällistä jos suuntaviivat olisi samat käytäntöjen, rajoitusten ja pisteytysten mukaan, ja niiden sisällä voi sitten tehdä pientä eroa ja painottaa eri osa-alueita, jos katsoo tarpeelliseksi.

Toki tää ei niin tuu tässä esiin, kun tosiaan kyse arvonnasta, senkun katsoo, että suku ja sivu on kunnossa ja nakkaa mukaan. Mutta koen tosi raivostuttavaksi aikuisten rotulaatikset joissa ei oo oikein mitään linjaa keskenään.

• Ykköstä kannatan minäkin! Kuulostaa tosi kivalta.

Jos käyttöön tulee tuo jonotus, niin tarkastetaanko ikä sitten ilmoittautumispäivän mukaan? Vai tarkastetaanko ollenkaan?

• ♞ Puoliveriharrastajat

@serena said in VPV: Puoliverivarsojen laatuarvostelu:

(paitsi 4v suokeilla luonne)

Tästä tuli mieleen, että riippuen vähän varsojen ikäluokista laatiksessahan voisi arvostella myös luonnetta. Jos halutaan pitää rentoa fiilistä yllä, luonteesta voisi antaa muutaman pisteen ihan sillä, että se on olemassa ja täysin sisällön perusteella, ei sanamäärän.

• Esteratsastajat

Ykkönen, mutta olisi kiva jos suvuttomilla mahdollista korvata jollakin, esim. selvitys tmv.

• Ykkönen! Tykkään jonoajatuksesta, nykyään omat ei käy varsalaatiksissa kun en jaksa pitää niitä varsinoina niin pitkään. Tykkäisin myös että puuttumaan jääneitä pisteitä voisi kompensoida teksteillä, eli esim. luonteesta saisi jonkun “ylimääräisen pisteen” jos arvotut pisteet jää alhaisiksim

• Esteratsastajat

Piti myös kehua tuota jonoa, se on ollut kätevä welshienkin varsa-arvioinnissa : )

• ♞ Puoliveriharrastajat

Mitä tulee lisäpisteisiin/luonteisiin niin en ikävä kyllä jaksa uskoa, että niitä tullaan ottamaan ainakaan ihan heti mukaan pisteytykseen. Itse ainakin näen, että jos/kun tähän jono systeemiin lähdetään niin pisteytys on pakko pitää mahdollisemman yksinkertaisena ja helppona tuomaroida. Tämän takia siis mitä luultavammin tulemme pitämään pintamme tässä mallissa, että ainoastaan suvusta tulleet pisteet lasketaan ”käsin”.
    Suvuttom varsat tottakai huomioimme ja heillä pisteytys luultavasti tapahtuisi juuri sukuselvityksen perusteella.

Komppailen muuten sitten hyvin pitkälti Otterleytä. Ja jono asiaan kommentoiden itsekin koen tämän paremmaksi vaihtoehdoksi mitä kerran kahdessa kuukaudessa pidettävä tilaisuus. Jono on tuomareillekin helppo siinä mielessä, että sitä voi tyhjentää aina silloin kun kerkeää.

Mitä hevosten iän tarkkailuun tulee niin siihen en osaa vielä sanoa mitään tarkkaa joten tämäkin voi muuttua. Itse toki näen, että sivujen mukaan tulemme menemään. Eli sivuilla (myös vrl) olevasta iästä määritellään hevosen sen hetkinen ikä. Toki myös jos hevonen on ilmoitettu 2-vuotiaana niin kilpailuhistoriaa tms ei myöskään pitäisi löytyä.

• ♞ Puoliveriharrastajat

⬆

• ♞ Puoliveriharrastajat

⬆

4

798
Käyttäjät

10.3k
Aiheet

183.9k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.