Miksi juuri tämä rotu? -topic

• Mua kiinoistaisi kuulla miksi te olette valinneet jonkun tietyn rodun kasvatukseen. Itselläni on suomenhevoset ja suomenpuoliveriset, sen takia että suokit on suomesta, ovat monipuoöisia ja FWB on kivoja harraste kavereita (on tosin suokitkin). Onko se rotu sulle tärkeä tai jotenkin muuten tuttu jostain? Itse suokit ovat todella tärkeitä ja fwb on vaan tullu mulle metästä.

Entä sun?

• Oreihin hurahtaneet

itse en kasvata mutta valikoin nimenomaan käyttötarkoituksen mukaan. Itselleni mieluisella hevosella voin tehdä minullekkin mieluisia asioita ja usein rotu myös miellyttää silmääni jollakin tapaa 🙂 heh kliseehän tuo mutta usein noi ainakin vaikuttaa mulla

• Hannover ja holstein. Jotenkin oon tykästynyt niihin kovasti ja ne ovat roikkuneet mukana jo aika monta vuotta 😄 Hannoverien kanssa oon päässyt kasvatuksessa niin “laajalle” linjoissa että en halua lopettaa. Holsteista tykkään myös paljon vaikka niitä mulla ei oo tällä hetkellä niin paljon. Lisäksi KWPN on uusimpana kantakirjana puokeista, sopiva rotu esteille ja kouluun, mutta mitään erityistä syytä ei ole niille.

Welshejä oon kasvattanut jo moonta vuotta, niistä ehdottomasti parasta on koko welshporukka ja sen takia jaksaa vuodesta toiseen pakertaa welshien parissa vaikka kenenkään tallilla ei tapahtuisi mitään pitkään aikaan. Ja welshit on söpöjä ja niiden kanssa voi kisata showkisoissa.

Suokkien kasvatukseen en osaa sanoa mitään syytä, ehkä ne on sellasia monipuolisia 100cm - Helppo A tason puksuttajia ja perustin mun suokkitallin vuonna 2008 vai 2009 jo? Vähän on-off meininkiä on ollut mutta tällä hetkellä suokit pyörii aktiivisesti kuvioissa. 🙂

Sitten löytyy vielä brittiläisiä ratsuponeja, jotka ovat aika jäissä… Ne on welshien jälkeen kivoimia ja näteimpiä poneja. Sporttiponeja!

• Himoshoppailijat

Irlannincobeja kasvattelen, ja ykkösasiana onkin niiden kauneus. Tuuhea harja, tuuheat ja pitkät vuohiskarvat ja yleensä kirjavuus ❤ Irlannincobitkin on (mun mielestä) todella monipuolisia, ja muutenkin tykkään tosi paljon kaikista raskaista kylmäverisistä. 😄

• Muut rodut on tullu ihan sattuman kautta, mutta tosirakkaus amerikanpuoliverinen oli ihan harkittu juttu. Amerikkalainen kasarirock ja sen asenne on istuttanu muhun rakkauden Yhdysvaltoja kohtaan, joten totta kai mun piti saada sinne talli. Stratocasterin piti aina sijaita Los Angelesissa, edes Kaliforniassa, mutta jotenkin päädyttiin Indianaan ja siellä ollaan pysytty. Rotuna oli aluksi hollanninpuoliverinen, koska kaikki muutkin sitä kasvatti - amerikanpuoliverinen ihastutti kuitenkin monipuolisuudellaan ja avoimella kantakirjallaan. Realistista väriteoriaa lueskeltuani tykästyin myös erikoisväreihin ja niiden jalostamiseen. Amerikanpuoliverisessä yhdistyy puoliverisen sporttisuus ja amerikkalaisten rotujen värijalostus. Kuvia saa ettiä aivan liian kauan, mutta toisaalta se on sen arvosta. Hevosiin tulee väkisinkin panostettua. Melko yksinhän niiden kanssa saa harrastaa, mutta samalla se on ihan jees mulle - oon tottunut joutumaan tekemään omaa juttuani yksin, eikä ainakaan oo amwb-markkinoilla Devilsfairin lisäksi kilpailua.

• Piirrosharrastajat

Suomenhevoset on mulle The Rotu. Aina oon niistä pitänyt, mun virtuaaliharrastus on vaan ollu hakusassa viime vuodet, nyt kuitenkin tajunnu että suokit on se juttu ja pari päivää sitten sain uuden suokkitallin valmiiksi. IRL oon aina tykännyt suokeista, viime vuosina rakastunut syvästi, nyt jos pitäis valita niin ehdottomasti suomenhevonen eikä puoliverinen kuten ennen 😄

• Itsehän kasvatan monia rotuja, osalla on ollut puhtaasti se peruste, että kuvia on ollut omasta takaa.

Islanninhevosiin ihastuin aikoinani (2005) päästessäni islanninhevosvaellukselle ensimmäistä kertaa. Islanninhevosilla on myös mielenkiintoinen historia ja etenkin Islanti on aina kiinnostanut kulttuuriltaan. Lisäksi onhan näillä mielettömän laaja värikirjo.

En tarkalleen muista miten päädyin kladrubien pariin. Innostus lähti ensin kuvista, kun sain kuvalupia ja myöhemmin tustuttua rodun kulttuuriin ja historiaan ihastuin rotuun entistä enemmän. Ja tietysti niiden upeuteen.

Hollanninpuoliveriset ovat oikeastaan aina (2006) pyörineet kuvioissa mukana, en tiedä miten siihen päädyin alunperin. Myöhemmin intohimo kantakirjaan on vain noussut, osasyynä on värit. Löytyy kirjavaa, voikkoa, sabinoa, dominanttivalkoista sekä irl on myös olemassa ihka-aito hopeaa kantava ori Horizon. Irl kwpn on myös menestynyt eri lajeissa, joka oli varmasti osasyy aikoinaan miksi siihen päädyin.

Clydesdalet ovat uusin villitys, joka lähti liikenteelle kuvista. Lisäksi dominanttivalkoinen tekee näille aika jänniä kuvioita (sabinonkaltaisuutta, osa muistuttaa tobianoa tai päistärikköä).

Akhalteket on myös ollut sellainen rotu, joka on aina pyörinyt mukana. En muista miksi tekkeen juuri päädyin (silloin 2006). Mun ensimmäisellä tekellä oli ostetut kuvat, voi olla että innostus lähti liikkeelle Quamalitystä.

Oldenburgeissa viehättää niiden vanhempi raskasrakenteisempi tyyppi ja tietty tobiano väritys. Tosin meidän kaikki oldenburgit edustaa kevyempää tyyppiä ja vain yksi tobiano linja on lähtenyt liikkeelle tobianosta oldenburgista, muut hollantilaisista.

Lyhyesti sanottuna: Rakastan erikoisvärejä ja kaikkea jolla esiintyy splashia (amerikanmini, issikka, quarter). Toki näissä onkin se juju, että jos ei löydy kuvia niin ei silloin myös itse rotua.

• @hm islanninhevoset ovat kyllä ihana rotu!

• Suomenhevoskasvattajat

Tällä hetkellä ei piirrettyjen lisäksi jaksa oikein kiinnostaa muut kuin suomenhevoset. Onhan se nyt toki kansallisrotu ja Suomessa hyvin merkittävä joojuu. Virtuaalisesti kuitenkin eniten painaa iso, ihana ja yhteisöllinen harrastajaporukka. Olen löytänyt muista suokkikasvattajista sielunsisaruksia joiden kanssa jakaa inspiraatiota & kasvattajia joiden kanssa tehdä yhteistyötä niin jalostuksen, uusien hevosten, tekstien kuin kuvienkin kanssa. Uutta jalostusmateriaalia ja varsoja on aina tarjolla ja hevosia lainaillaan paljon puolin ja toisin. Kuvia löytyy jatkuvalla syötöllä, niin vapaasti kopioitavia kuin myytäviäkin. Myös kirjoittaminen on helpompaa, kun mennään vielä helpolla (ja vaativalla) tasolla ratsastuksellisesti - on ehkä jotain järkeäkin niissä jutuissa, kun tietää edes jotenkin mistä puhuu. 😄

• Syitä miksi valitsin juuri suomenhevosen:

• kotimaista kannattaa aina suosia
    • monipuolinen rotu
    • suomenkielisiä nimiä on hauska keksiä
    • kuvia on helposti saatavilla
    • rodun edustajat voivat olla keskenään hyvinkin erinäköisiä (ver-taa), joten hevosista on helppo tehdä persoonallisia
    • jalostusmateriaalia on tarjolla vaikka millä mitalla

• WESTERNRIDERS

Mulle Australia on se paikka, jossa pitää käydä enne kuolemaa. Jokin siinä maassa huokuttelee järkyttävästi - se on niiin erilainen Suomeen verrattuna. Palatessani virtuaalimaailmaan mietin, mihin haluan tallini perustaa ja mitä rotuja. Australiaan tottakai. Törmäsin sitten tutkiessani australianhevosiin ja -poneihin, ja australianhevosten monipuolisuus kiinnosti minua. Tutkin rotua paljon ja irl-aussikasvattajien sivuja. Perustin Cramptonin neljällä hevosella, joka muuttui kuuteen, ja positiivinen yllätys minulle on ollut se, kuinka muut harrastajat ovat ottanut rodun hyvin vastaan, eikä minun tarvitse harrastaa yksin.

Nykyään ausseja taitaa minulla olla päälle 15 ja paljon harmittaa, kuinka vähän aikaa minulla on harrastaa töiden ja muiden vuoksi. Tallin lopettaminen on käynyt lähes satoja kertoja mielessä, mutta nähty työ tallin eteen on lopettamista suurempi arvo, ja mieluummin pidän tallia ns. hiljaiselolla ja pyrin päivittelemään kuukausittain 😄

• Ponimania

Nyffit siitä syystä että irl mun ykkösrakkausponi vuonna nakki oli nyffi ja muutenkin oon irl kova ponityttö vaikka aika mummo jo 😅 Muutkin isot ponirodut ja shettikset kiinnostaa virtuaalisina varmaan lähinnä just siks että ne on niin nättejä ja oikeessa elämässäkin ihan parhaita! Ja virtuaalisina kivat nimet inspaa myös paljon.

Suokeista en oikeessa elämässä hirveesti välitä vaikka täällä niiden kanssa tulee tehtyä eniten. Johtuu ehdottomasti lähinnä siitä että rodun kanssa puuhaa niin paljon ja niin mukavaa porukkaa että on kivaa harrastaa! Ja onhan suokki kaunis ja persoonallinen rotu, nimiä on hauska keksiä ja niiden kanssa voi tehdä mitä vaan! Plus onneksi tämmöselle ponifanille on olemassa pienhevoset… 😎

• Kouluratsastajat

Friisiläisten kanssa harrastellessa mua aina harmitti, että oli tavallaan “jumissa” siinä tietyssä harrastajaporukassa (jossa ei tietysti ollut mitään vikaa), mutta kaipasin kasvatukseeni laajempaa hevosmateriaalia ja harrastusporukkaa.

Joten vaihdoin hevoset puoliverisiin. Oldenburgin valitsin siksi, että se on melko avoin kantakirja, joten vaikka oldenburgeja ei olisi, voisi kasvatuksessa tietyin säännöin käyttää myös muita kantakirjoja. Ja halusin saksalaisen kantakirjan sen vuoksi, että se on tietyin säännöin käytettävissä muille kantakirjoille mitä taas esimerkiksi FWB ei ole.

Oldit eivät olleet kovin suosittuja kun aloitin kasvatustoiminnan ja friisiläisten tapaan olen huomannut, että suosio aina aaltoilee sen mukaan kuinka on aktiivisia harrastajia. Oldien kohdalla muiden hiljentyminen ei kuitenkaan ole hidastanut omaa harrastusta, sillä silloin olen hyödyntänyt muita kantakirjoja siihen asti, että omasta kantakirjasta löytyisi taas sopivaa materiaalia.

Lisäksi halusin, että rotuni pystyy kilpailemaan kouluratsastuksen korkeimmalla tasolla ja siihen puoliverinen on varmin valinta.

• Russponit

Hmm mulla on aika paljo erilaisia rotuja. Brandenburgit valitsin siksi, koska ne olivat melko harvinaisia virtuaalimaailmassa, ja koska harvinainen vielä saksalainen puoliverinen, oli se mulle paras valinta. Saksa on maa joka on mulle todella rakas, siksi tuli valittua brandenburgit.

Suomenhevoset valitsin ihan sillä, koska ne oli taas yleinen rotu virtuaalimaailmassa ja ne on kyl kivoja suvuiltaan, varsinkin pitkäsukuiset! Tulee nostalgiset fiilikset.

Russit valitsin siksi koska tykkään irl russeista tosi paljon! Kasvattajiakin on pieni kourallinen ja yksi isoimmista kasvattajista virtuaalitouhut lopettikin. Ne on monipuolisia ja ihania poneja ❤ Niiden kaveriksi sitten otin shetlanninponit ja norjanvuonohevoset, ehkä siksi että halusin monipuolisuutta.

• Welshit, tarkennuksena sektiot C/D. Paha tapa ollut jo todella, todella pitkään. Kauniita, monipuolisia, kivoja sukulinjoja löytyy roppakaupalla. Tärkeimpänä kuitenkin on ehdottomasti jo Kidan mainitsema welshporukka (💚 ) sekä hyvin lähellä sydäntäni oleva (semiaktiivinen) rotuyhdistys, jonka parissa olen puuhaillut vuodesta 2004 asti. En enää edes pahemmin kasvata, ihailen vain ponilaumaani ja kälätän welshporukan kanssa : D

• Raviharrastajat

Shetlanninponit siitä syystä, että ne oli mun mielestä aiemmin söpöjä ja ihania. Nyt sitten on niihin mielenkiinto aika lailla laantunut. On ne toki söpöjä edelleen, mutta. Noh, viimeisiä viedään, kohta loppuu niiden kasvatus 🙂

Gotlanninruss on lähellä sydäntä myös IRL. Niiden monipuolisuus kiinnostaa, mutta erityisesti ravikäytössä ne kiinnostaa itseäni. Oma russi menee alle 2min ja hyppää ratana 70cm ja tekee vaikka mitä kouluratsastuksessa, ja on silti lasten ratsuna ihan pop. Että monipuolisuus… ❤ 😄 Ja valjakossakin ne menisi, jos VVJ kiinnostaisi… 😄

Pohjoisnorjanponeja haluaisin kasvattaa koska ne ovat kauniita, söpöjä ja monipuolisia ja niissä on enemmän värejä kun russeissa! Valitettavasti vaan kuvia ei löydy, joten niidenkin kasvatus loppumassa…

Pohjoisruotsalaisia kasvattelin aiemmin, mutta kuvapulaan loppuu sekin. Ne oli ihania tukkajumalia mun mielestä, komeita kun mitkä 😄

Suomenhevosia kasvattelen ravihevosiksi. Mikään ei ole kauniimpi, kun liinakkoharjainen piirtopäinen sopivan rautias suokki. IRL en tosin ottaisi suomenhevosta omaksi vaikka ilmaiseksi saisin, mutta xD

Lämminveriset ravihevoset sitten tietenkin raviurheilun takia. Raviurheilussa on se kivaa, että IRL:kin on jonkin verran sattumaa että vaikka astutat hyvän kuinka hyvällä, et vaikka saa huippua, ja sitten taas “ihan ok” hevoset risteyttämällä voitkin saada kelpo ravihevosen. Toki hyväsukuisella paremmat mahdollisuudet menestyä - mutta ei virtuaalimaailmassa, hiuppujen varsakin voi olla sitten vielä 7 vuotiaana 18,0 aikainen jos oikein hyvin menee virtuaalimaailmassa :'D Jotenkin se vaan kiinnostaa ja hevoselle tulee “ura”, jossa on huippuhetkiä ja huonoja kausia… Ei ole vaan sitä sijoitusten metsästämistä 🙂

Torinhevosia halusin joskus kasvattaa, mutta valitettavasti ratsukisoissa kisaaminen ei ole koskaan minua kiinnostanut (siis virtuaalisesti) niin en niitä sitten ole kasvattanut kuitenkaan… 😕

• @desmi kotiamaiset on aina parhaita 🙂

• Sekalaisen sakin omistaja

This post is deleted!

• Piirrosharrastajat

Mä kasvatin aluksi islanninhevosia ja olin ihan hulluna niihin 😁 Sittemmin ajoin issikoidenkasvatustoiminnan alas ja aloin pyörittämään “ostele mitä huvittaa ja tee mitä lystäät” tallia. Muutama issikka toki pitää yhä olla takataskussa. Mulla ei oo koskaan ollut kuvaongelmaa kun piirtelen kuvani itse. Voinkin sitten läiskiä erilaisia erikoisvärejä ja vaikka mitä hepoille ja piirtää niille persoonan.

Nyt oon innostunut erilaista sporttisista poneista. Tallista löytyy lewitzeriä, nyffiä ja sekä brittiläistä että suomalaista ratsuponia ja pohdin noiden ratsuponien kasvattamistakin. Siihen tosin tarvitsisi vähän enemmän jalostusmateriaalia, mutta ehkä sitä löytyy muualta. 😆 Lisäksi toki pitää olla kiintiösuokki, - puokki ja -täykki, pari sirpsakkaa akhaltekeä ja westernratsu. On mulla tässä kyllä ehtinyt olla laukkahevosta, ravuria ja valjakkoponejakin, vähän kaikkea oon testaillu 😃

• Shettikset siksi, koska ne on söpöjä, hauskoja, värejä ja lookkeja on monenlaisia pullukoista sporttisiin, helppo kuvata Suomessa ja tarjontaa virtuaalimaailmassa on hyvin. Mun (shetlannin)ponirakkaudessa ei IRL ole mitään logiikkaa, koska oon 178 cm pitkä ja oikeasti ratsastanut shettiksellä kerran elämässäni joskus 11-vuotiaana. Silti niillä ah niin ihanilla lapsuuden heppaleireillä sain kaksi kertaa leirihoitsuksi hölmöt shettistammat joita sitten puunailin. 🙂 💓 Ehkä sitten niissä vähän kiehtoo se lapsuuden nostalgia!

Connemaroista tykkään, koska ne on monipuolisia, ihanan näköisiä ja muotoisia ja niitä saa helposti kivoissa väreissä, kuten kimo/rnvkk. Se on myös kiva, että ne taas ei ole virtuaalimaailmassa se yleisin ponirotu, niin halutessaan saa tehdä salapoliisityötä kun etsiskelee oreja/tammoja/varsoja. Oon myös huomannut, että vaikka sellaiset sirot ponit ovatkin tosi nättejä, niin tykkään silti itse sellaisista semisti tukevampirakenteisista poneista. Siksi varmaan connemarat ja shettikset iskee.

4

936
Users

12.4k
Topics

230.7k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.