Miten saada hevoset kaupaksi? Missä voi parantaa?

• Kenttäratsastajat

Tilausvarsat on näppäriä, mutta väittäisin, että valtaosa hevosmyynnistä on heräteostosta. En mä ainakaan kovin usein koe TARVITSEVANI välttämättä just tästä kombosta just tätä varsaa, vaan ostan mielenkiintoisia varsoja heräteostoksena. Just oli esim. Susirajan varsathread ja onneksi sieltä oli mennyt jo kaksi loistavaa varsaa tai muuten olisin tarjonnut niistä—ihan vaan heräteostoksena, koska ne oli siinä ja ne oli kivoja! Ei mulla ollut mitään akuuttia tarvetta uudelle hevoselle, mutta oon todennut, että jos heppa kolahtaa niin se kannattaa ostaa, koska sitten sille riittää inspistä!

• Ratsuponeilijat

• hepalle ei ole tarjottu nimeä
    • suku ei sovi suunnitelmiin (vaikka siis löytyy jo itseltä)
    • suku tuntuu jotenkin tekemällä tehdyltä (= persoonattomalta)
    • kasvattajalla absurdeja pyyntöjä (tätä ei ole kyllä nähnyt piiitkään aikaan ainakaan niiden rotujen parissa, joissa itse olen :D)
    • en tykkää kasvattajasta tai tämän hepoista jostain syystä (jotain ihan henkilökohtaista ongelmaa mulla, toisessa tuskin on mitään oikeeta vikaa)
    • yleispainotteisuus (en vaan tykkää näistä)
    • nimet jotka eivät ole rodunomaisia
    • kuvattomat vanhemmat
    • vanhemmilla sotkuiset sivut
    • suvun hepoilla kilometrin mittaset palkintolitaniat (näyttää rumalta)
    • liikaa hevosia jo valmiiksi :DD

• Piirrosharrastajat

@hm Jos haluaa löytää tietyn rodun kasvattajia niin pykää topan pystyyn 😉 Tai jos listaa haluaa koluta voi käydä VRLn kasvattajanimiä läpi. Musta tuntuu että muutenkin kaikilla on isompi tai matalampi kynnys tulla suoraan kyselemään, jonka takia niitä tilausvarsoja ei kai ihan hirmuisesti ole.

Joo, harvinaisilla varmasti yleinen myynti on kätevämpi, saa rotua samalla esille.

Ei tiedäkkään, sen takia uusien/palanneiden/whatever kannattaa pitää itsestään hieman meteliä. Vaikka esittelemällä tallinsa, varsinkin, jos haluaa kasvattejaan myydä. 🙂

// Ja noissa yleisissä myynneissä nimeonomaan mun mielestä kannattaa panostaa niihin kasvatteihinsa, laittaa pari nimiehdotusta ja jotain muuta tietoa (about syntymäaikaa, värimahdollisuudet jne), että siihen voi sitten ihmiset tarttua, niin kuin joku edellä sanoi. Pieni kuvaus tarjoaa jo paljon (varsaluonnetta/tulevaisuudesta tms), sen takia mulla esmes @Susiraja n kasvatit myynneissään kiehtoo hurjasti.

• Syitä miksi en välillä osta uusia hevosia:

• omaan harrastustyyliin kuuluu, että jokainen hevonen on persoona vaikka niitä on useampi sata eli jokaiselle on saatava kirjoitettua tekstit ja jokaisen kanssa on päästävä vähän kisaamaan --> ahdistaa, mitä enemmän tallissa on tekstittömiä/kisaamattomia hevosia eli hommat on kesken --> en yksinkertaisesti halua ostaa uusia hevosia ennen kuin entiset on jollain mallilla
    • myytävä hevonen ei inpiroi. Erittäin tärkeää, että miulle tulee ostohetkellä aina se fiilis, että “ei vitsi, tää hevonen olisi kiva nähdä omassa tallissa!” Se fiilis tulee välillä milloin mistäkin, nimestä, kuvista, suvusta, luonteesta, kaikesta yhdistelmänä … Yleensä näen hevosen ns. silmieni edessä tietynlaisena persoonana ja tietyillä kuvilla heti ostohetkellä, mikä luo sen “täämullenytheti”-fiiliksen
      – vinkit kasvattajalle: miulle myynti-ilmoituksessa plussaa on varsan söpö kuva tai aikuisen hevosen kuva (mielikuva persoonasta), pienikin luonnekuvaus ja nimiehdotukset (huippua myös jos kasvattajalta voi saada kasvatilleen, esim. suokki tai shettis, kivat kuvat mukaan mutta tää nyt on ihan erityisplussa eikä tietenkään aina toteutettavissa)
    • pienikin merkintä kasvattajan puolelta siitä, että hevosella tulisi kisata jotain tiettyä lajia (suositus menee, varsinkin jos kasvattaja valmis itse kisaamaan kasvatillaan). En osta ikinä, koska vaikka yleensä kisaan joka ainoalla hevosellani, en halua pienintäkään painetta kasvattajan puolelta kisaamista koskien. Koska niissä kisoissa kestää ja jos en koskaan sitten haluakaan kisata, niin haluan että sekin on ok

Ostan hevosia epätasaisista suvuista, eri kasvattajilta, innostun eri roduista ja ihmeyksilöistä, ostan samansukuisia hevosia talliin … Näistä asioista se ostaminen ei siis minun kohdallani kiikasta, miksi talli pursuukin vaikka minkälaisia otuksia ja heräteostoksia, joista kuitenkin tykkään vaikka ei ne yleisgenreen mitenkään istukaan :-DD Pidän siis itseäni bittiponien himohamstraajana ja niin pitkään kun se on kasvattajille selvää eikä mutinaa tule, niin en ala potemaan liikaa tunnontuskiakaan kun en hevosiani myöskään unohda (vaikka niiden kanssa asiat eteneekin etanan vuosivauhdilla). Pyrin ehkäisemään lamaa tarjoamalla myyntihevosista silloin kuin mieli tekee, kasvattajan ratkaisuhan se on myykö sitä kasvattiaan vai ei minulle. Edellä mainitut “en osta”-syyt kuitenkin pätevät aina ensimmäistä kohtaa lukuunottamatta (siihen tosiaan vaikuttaa päivän mukaan se oma omantunnon fiilis, kehtaanko ostaa vai enkö kehtaa kun ei tää ikuisuusprojekti tästä mihinkään kumminkaan katoa :’)). Olen kuitenkin satavarma, että ostan hevosia enemmän kuin niitä myyn, vaikkei tästä mitään suoranaista tilastoa olekaan nähtävillä :-DD

• Suomenhevoskasvattajat

Mun periaate on, että en osta saatika tarjoa hevosesta mikä ei syystä tai toisesta herätä suurempaa kiinnostusta - esim. Sukuun kiinnitän liian paljon huomiota, siksi että sen puolesta hevosen täytyy olla sopiva tallin jalostus suunnitelmaan. Suomenhevosen parissa toimiessa olen alkanut karttamaan enemmän lyhyen suvun kuin pidemmän linjan hevosia, joilla on jo jonkin verran historiaa takana sekä suku koostuu usean eri kasvattajan tekemästä kasvatustyöstä, mitä eritoten arvostan.

Hevosia ostaessa painavampia asioita ovat; hevosen nimi ja suku. Ihanteellisin hevonen on ostaa vanhemmista, joiden molempien sivuilta löytyy luonne, minkä pohjalta varsalle voi periyttää eri ominaisuuksia. Itse toimin pitkälti tämän mukaan myös omien hevosten jalostamisessa. Esimerkiksi kehnomman tamman (KTK-III) kanssa pyrin käyttämään vähintään KTK-II palkittua oria, jotta varsalle taataan mahdollisimman hyvät eväät elämään rakenteellisesti. Myös tutkin tarkasti tamman ja yhdistettävän orin luonteet, mikäli niillä sellaiset on ja mietin miltä osin toinen parantaa toisen ominaisuuksia ja miten se varsassa tulisi näkymään, jotta se soveltuisi myös erinomaisesti käyttöön.

Tämä on myös syy siihen minkä vuoksi en järjestä suuria kasvattimyyntejä, sillä haluan luoda jokaiselle kasvatille persoonan aina nimestä väriin, joka jää talliin tai ehkä yritetään myydä. Siltikään yhtään kasvattia en myy pakosta, mikä on lähestulkoon aina kirjoitettu myynti-ilmoitukseen.

• Kouluratsastajat

voin melkeimpä samaistua lähes 100 prosenttisesti tuohon @indy n listaan : D mua ei nimenpuute haittaa, jos nimiehdotuksia sitten saa ellei mulla itsellä tule heti mieleen jotain tai haluan keksiä itse. koska en tykkää kuvattomista hevosista, en myöskään halua ostaa hevosta jolle en löydä kivoja kuvia, koska ne kuvattomuus tai “tyhmät” kuvat vie inspiksen siihen hevoseen. samaten myös jos varsa on pakko käyttää kantakirjassa tai pakko käyttää jossakin laatiksessa tai arvostelussa, niin jätän ostamatta, koska en uskalla tätä luvata jos hevonen ei inspaakkaan.

en myöskään missään nimessä halua ostaa hevosta, jota en tarvitse tai joka ei inspiroi – riippuu tietenkin mihin tallille se on tulossa eli tavoitteista hevosen suhteen, että kuinka pitkä lista kriteereitä mulla on hevoselle. esim. Chelmsfordiin voin kuitenkin ostaa kivan trakehnerin jos suku miellyttää, vaikka mulla ei välttämättä olisi sille vielä käyttöä, koska hevoset eivät ole niin panostettuja kuin esim. Lionissa, joten se ei haittaa jos hevonen seisoisi IRL vuoden mulla ilman luonnetta, ilman jälkeläisiä ja vain hiljakseen kilpailisi. Chelmsfordissa kuitenkin pääpainotus on jalostuksessa, eikä hevosiin yksilöinä panosteta ihan niin paljon.

etenen mun tallien ja niiden sisältämien hevosten kanssa niin inspispohjalta, joten se on suurin syy sille, miksi en osta jos mulle ei tule “pakko saada” -fiilistä. Lionissakin on tietty yläraja hevosille, ja orit ovat jo omansa täyttäneet, joten en osta tai tee uutta oria ennen kuin joku vanhoista on myyty tai kuopassa.

näiden omien kriteereiden perusteella lähden myös suunnittelemaan myyntivarsat. haluan tarjota jo heti alussa niille samat – nimiehdotukset, mahdollisuus saada niitä lisää, mun mielestä kivat vanhemmat, … – jutut kuin mitä haluaisin löytyvän hevoselta, jonka minä olisin ostamassa. miksi turhaa myydä kasvattia, jota et edes itsekään haluaisi ? tämä on ollut hyvä motto ja sen avulla hevosmäärä onkin pysynyt kurissa ja kasvatit menneet joskus kaupaksi : )

tuli romaani, sori

// ja joskus olen niinkin nirso, etten osta hevosta, jos kasvattiliite ei miellytä ja sitä ei saa jättää pois :’)

• Ratsuponeilijat

@leahiiii ooh joo toi kasvattiliite unohtu 😄

• @primilla said in Miten saada hevoset kaupaksi? Missä voi parantaa?:

@enni Kokeilemallahan se selviää 😄 Mun käsittääkseni monet kuitenkin tarjoaa sitä yhtenä vaihtoehtona. Ja ainakin aikoinaan ku oon kyselly niin kasvattajat myy enemmän kuin mielellään, välillä ei kaikki hepat oo käytössä mut sit ehotellaan muita 🙂 Ei sitä missään nimessä kannata pelätä! Aika win-win situation, kasvattajalta ostajalle oikeasti mieluisa kasvatti maailmalle, ostajalle kiva heppa johon on saanu itte vaikuttaa.

Täysin näin! Mulla on pari hevosta, jotka olen hankkinut juurikin tuuppaamalla sähköpostia omistajille, että onnistuisikohan. Itse olisin myös jopa otettu, jos joku kysyisi tilausvarsaa. Ja kyllä, mullakin on hevosia/yhdistelmiä joista en välttämättä tahtoisi tilaria antaa (jälkeläismäärä jo “suuri”/yhdistelmä jo “käytetty”), mutta olisin täysin valmis ehdottamaan omista hevosista eri yhdistelmää, tai jopa etsimään ulkopuolisen “partnerin” omalle hevoselleni. Kiinnostus mun hevosia kohtaan on mulle tietyllä tapaa merkki siitä, että oon tehnyt jotain “oikein”, mitä se sitten ikinä onkaan.
    Eli sanoisin että rohkeasti kysymään, eipä siinä juuri hävittävää ole!

• @serena said in Miten saada hevoset kaupaksi? Missä voi parantaa?:

pitäisi uskaltaa astua ulos omalta mukavuusalueeltaan uskaltaen tarjota kotia sellaiselle hevoselle joka ei sovi omiin suunitelmiin.

Siis… ostaa sellaisia hevosia jotka ei kiinnosta?

Niin tai näin. Voi se suunitelmiinkin sopimaton hevonen olla kiinnostava, vaikka edustaisi täysin jotain muuta rotua.

Voi toki enkä mie sellaisessa tapauksessa näe ongelmaa hevosta ostaa.
    Mutta sellaisen hevosen ostaminen joka ei kiinnosta tai jossa joku asia tökkää vähääkään on mulle iso nou nou.

• Kouluratsastajat

@break said in Miten saada hevoset kaupaksi? Missä voi parantaa?:

Syitä miksi en välillä osta uusia hevosia:

• omaan harrastustyyliin kuuluu, että jokainen hevonen on persoona vaikka niitä on useampi sata eli jokaiselle on saatava kirjoitettua tekstit ja jokaisen kanssa on päästävä vähän kisaamaan --> ahdistaa, mitä enemmän tallissa on tekstittömiä/kisaamattomia hevosia eli hommat on kesken --> en yksinkertaisesti halua ostaa uusia hevosia ennen kuin entiset on jollain mallilla

jäin lukemaan nää vielä skipatut viestit ennen oman kirjoittamista ja voin samaistua tähän ^^ : D mullakin tällä hetkellä kauhea to do -lista, joka on 98% luonteita. siis ei. en Lionissa edes lisää hevosta hevoslistaan ennen kuin sillä on luonne sivuillaan. muilla talleilla olen vähän rennompi ja esim. Moorgatessa ponit saa vaan lyhyen 50-150 sanasen pätkän tärkeimmistä luonteenpiirteistä sivuilleen, koska ne eivät tule tarvitsemaan täysmittaista luonnetta laatista varten muttan en halua, etteikö niillä olisi mitään luonnetta koska se on mulle liian persoonatonta, yksi random poni vaan tallissa.

• Piirrosharrastajat

Tärkein syyt sille, miksi itse jätän hevoset ostamatta, on tässä ketjussa jo monesti mainittu: hevonen ei inspiroi. Siinä ei ole ns. tarttumapintaa: jos pienintäkään kuvausta luonteesta/historiasta/taustasta ei ole eikä hevosella välttämättä ole edes valmiiksi valittua nimeä tai sukupuolta, niin tosi hankala sen on herättää mitään tuntemuksiakaan, jotka saisivat inspiraation heräämään. Joskus toki joku hevonen saattaa tehdä vaikutuksen ihan muiden seikkojen perusteella, mutta sen inspiraationkipinän on joka tapauksessa oltava olemassa.

Toinen syy, jonka takia olen jättänyt hevosia ostamatta, on tyhmät/inhottavat nimet (hevosella tai sen suvussa). Myös hölmöt kasvattajaliitteet vaikuttavat. Tosi monesti on tullut vastaan talleja, joilla on tosi kiva ja ytimekäs nimi, mutta jotka jostain syystä ovat päättäneet kasvattaa hevosia/poneja jollain ihan typerällä väännöksellä, jolla ei välttämättä ole edes mitään tekemistä tallin nimen kanssa. Ostamatta ovat minulta jääneet näiden kasvatit, vaikka muuten olisivatkin olleet kuinka kivoja.

Itse en ole pitkään aikaan laittanut kasvatteja myyntiin, joten en tiedä miten hyvin kävisivät kaupaksi minun pikkukaakkini, joista olen yrittänyt tehdä sellaisia, että ne olisivat ostajien silmissä mahdollisimman inspiroivia. Nimet, sukupuolet ja väri on valmiiksi lyöty lukkoon, kuten myös luonne, josta on olemassa lyhyt yhteenveto/sepustus. Jännä nähdä, onko tällä mitään vaikutusta sitten kun pistän näitä joskus lopulta myyntiin 😄

• Miksi mä en osta hevosia?

• Tällä hetkellä olen tauolla. En ole edes uskaltanut avata myyntitopikkeja, etten osta hevosia joille mulla ei ole aikaa tehdä sivuja.
    • Hevosella ei ole nimiehdotuksia. Jos nimiehdotuksia ei ole annettu valmiiksi, en viitsi edes tutkia hevosen sukua ja tästä syystä monet suvullisesti mielenkiintoiset yksilöt voi jäädä ostamatta.
    • Rotu on väärä. Ostan lähinnä puoliverisiä ja monet muut jätän ostamatta, vaikka nimi tms natsaisi. Tiedän, ettei mielenkiintoni pysy yllä kauaa näihin “väärän rotuisiin” joten en turhaan viitsi niitä ostaa, vaikka myynti-ilmoitusta lukiessa hevonen vaikuttaisi mielenkiintoiselta.
    • Suku on liian lyhyt. Jos ostan lyhytsukuisen hevosen, sen täytyy olla jotenkin todella spesiaali. En tykkää alle 3-polvisista suvuista, mitä pidempi sen parempi.
    • …mutta pitkäsukuisissa taas on se, että niiden suvuissa toistuvat usein samat nimet ja muuten kivan hevoseb voin jättää ostamatta siksi, että suvussa on sellaisia nimiä, jotka on jo edustettuna mun tallissa.

Tilausvarsoja en oikein osaa ostaa. Kuten tässä topikissa on jo mainittu, harvemmin on pakottavaa tarvetta ostaa jotain. Jos on, laitan Linessä viestiä ja pääosin ostankin mun hevoset Linen ryhmän kautta. Siellä tulee myös joskus tehtyä heräteostoksia tutuilta kasvattajilta, jotka varmasti tietävät mun hitaan harrastustahdin. Tuntemattomilta kasvattajilta en oikein uskalla ostaa näitä “väärän rotuisia”.

Kasvatan nykyään lähinnä itselleni ja kasvattimyyntejä tehdessä kasvatteihin ehtii jo jollain tapaa kiintyä. Mua ei siis haittaa ollenkaan, jos ne jääkin mulle itselleni. 🙂

• Tarinaheppailijat

@hm said in Miten saada hevoset kaupaksi? Missä voi parantaa?:

pitäisi uskaltaa astua ulos omalta mukavuusalueeltaan uskaltaen tarjota kotia sellaiselle hevoselle joka ei sovi omiin suunitelmiin.

Siis… ostaa sellaisia hevosia jotka ei kiinnosta?

Niin tai näin. Voi se suunitelmiinkin sopimaton hevonen olla kiinnostava, vaikka edustaisi täysin jotain muuta rotua.

Voi totta kai, mutta mitä tekisin hevosella, joka ei sovi suunnitelmiin? 🤔 Ne omat suunnitelmat ovat kuitenkin se harrastuksen ydin ja ainakin minulle se kaikista tärkein asia. Koko hommasta menee maku, jos alan käyttämään tunteja aikaa siihen, että teen asioita jotka eivät vie itseäni lähemmäs sitä omaa päämäärää. En siis haluaisi ostaa ratsastuskouluun itselleni kisahevosta, jolla tähtäisin laatuarvosteluihin, sillä se söisi paljon aikaa niiltä omilta suunnitelmiltani, jotka koskevat ratsastuskoulua ja joiden suunnitteluun ja haaveiluun olen käyttänyt aikaa vuosikaudet 🙂

Ja vaikka ei tarvitsisikaan tehdä mitään, vaikka kuinka kiinnostava se “epäsopiva” hevonen olisikaan, jos en voi käyttää sitä haluamiini tarkoituksiin, eli ratsastuskoululla opetushevosena, en halua ostaa sitä. Tässä tulee toki omalla kohdallani lähinnä realistisuus vastaan: en ole koskaan tavannut IRL-ratsastuskoululla yli VaB/130cm-tasoista opetushevosta, ja lisäksi hevonen jota ei voi käyttää tunneilla vie tallista tilaa niiden asiakkaille sopivien, aivan yhtä mielenkiintoisten ratsujen tieltä.

En osaa sormella osoittaa, missä voi parantaa, koska kaikki hakevat niin erilaisia hevosia ja harrastavat täysin eri tavoilla. Täydellisessä maailmassa pyytäisin lisää pieniä talleja, rennompia komplekseja, joissa kasvatteja voisivat täydellisen hyvin olla harrastekäyttöön sopivat risteytysponit, eestinponit, ja tuotaisiin vaikka muille paperittomia, tuntemattomiakin hevosia - mutta jos ketään ei kiinnosta sellainen kasvatus ja tuonti, en minä voi ketään pakottaa sellaista tallia perustamaan, samalla tavalla kuin minunkaan ei ole pakko ostaa GP-tason puoliverisiä tai upeita askellajihevosia.

Jos kuitenkin jotain vinkkiä antaisin sellaiselle, joka haluaa kaltaiselleni puskatyypille myydä kasvattia, itse ostan kaikista mieluiten hevosen, josta tuntuu, että se on erityinen ja kasvattajakin edes vähän välittää siitä, vaikka sillä olisikin kymmenen täyssisarta. Erityisyys tulee ihan vaan vaikka siitä, että varsan luonnetta ja taustoja kuvaillaan parilla virkkeellä. Tai vaikka ei olisikaan kuvailtu, niin hevosessa viehättää sellainen tietyllä tavalla “elänyt” persoona, jolla on jokin tarina kerrottavanaan: se vaikkapa päätyi myyntiin, kun tapahtui asia x. Tämän mieltymyksen huomaa, kun selailee Pukkilan hevosia: esimerkiksi Netalla ja Samiralla on tarinat kerrottavanaan, vaikka ne ovatkin keksimiäni ja evm-sukuisia.

• Kouluratsastajat

Aika moni omaan ostopäätökseen vaikuttava syy täällä on jo mainittu, joten en niitä toista.

Mutta muutama lisää jotka ovat vaikuttaneet omiin ostopäätöksiin viimeisen vuoden aikana:

• Tarjottavat hevoset ovat lyhytsukuisia. Kun oma jalostusmateriaali on enemmän pitkäsukuista en tee lyhytsukuisilla välttämättä mitään.
    • Jos tuleekin tilanne, että haluaisin ostaa lyhytsukuisen on vanhemmat yleensä omaan toimintaan sopimattomia. Sivuilla on käytännössä perustiedot, kisoja, kantakirjaus ja (ehkä)näyttelymenestystä. Nuo ovat sellaisia asioita mitä voin toteuttaa myös itse joten teen mieluummin oman linjan kun käytän jonkun 1-polvista kasvattia. Eli ostaisin mieluummin oikeaa kasvatustyötä ja valitettavasti 1-polviset ei meillä nauti arvostusta pitkäjänteisestä kasvatustyöstä. Kiinnostun muiden lyhytsukuisista kun on tiedossa myös lajilaatuksia, YLAa ja hevosilla on kattava sukuselvitys.

Plussaa taas olisi

• suvun hepoilla kilometrin mittaset palkintolitaniat 😄

• Selaan myynti-ilmoituksia säännöllisesti ja en arkaile laittaa tarjousta kiinnostavista hevosista. Rotujen suhteen olen melko kaikkiruokainen, lähes kaikki muut paitsi suokit, russit ja ravurit kelpaavat. Ostopäätökseeni yleensä vaikuttaa:

• (Kasvattaja)nimi. En siedä numeroita enkä erikoismerkkejä nimissä. Erityisesti kasvattajanimien kohdalla olen ronkeli.
    • Myyntiehdot. En osta, jos yksikin kohta epäilyttää. Esim. “kasvattajalla on oikeus ottaa kasvatti takaisin jos se on täysin unohdettu vuodeksi” – mitä tämä tarkoittaa? Koskeeko myös valmiiksi kisattua hevosta, jonka sivuilla nyt vaan ei ole vuoteen tapahtunut mitään?
    • Suku. 2+ polviset kiinnostavat eniten. Pyrin ostamaan hevosia minulle uusista sukulinjoista.

Järjestelmällisestä myyntivarsojen teettämisestä olen luopunut aikoja sitten. Lähes kaikki kasvattini jäävät joko itselleni tai syntyvät tilausvarsoina suorien kyselyjen tai jalostustopikkien kautta.

• Esteratsastajat

Meillä ei ole vuosiin ollut kasvattimyyntejä, helmikuussa kokeilin pitkästä aikaa, mutta kun eivät kaupaksi menneet jatkamme samalla linjalla. Mukavasti kuitenkin tulee astutuskyselyä ja tilareita menee, niin miksi turhaan käyttää aikaa parien ja nimiehdotusten tekemiseen…

Itse ostaessani heppoja se on nimi johon kiinnitän ekana huomiota, joten ainakin nimiehdotusten tekeminen valmiiksi myyntikasvateille voisi auttaa yhtenä pointtina. Lisäksi tarpeellisten tietojen maininta myydessä olisi kiva (polvien pituus, painotuslaji ym). Mahdollisesti myös mihin käyttöön kasvatin haluaa ja muut odotukset, jos sellaisia on, madaltavat ostokynnystä paljon.

• @sakkura said in Miten saada hevoset kaupaksi? Missä voi parantaa?:

Esim. “kasvattajalla on oikeus ottaa kasvatti takaisin jos se on täysin unohdettu vuodeksi” – mitä tämä tarkoittaa?

Mulla on tällainen kohta kasvattieni myyntiehdoissa. Se tarkoittaa sitä, että jos kasvatti on täysin unohdettu (ei siis edes saanut tekstejä, kisoja, joskus edes kuvia osoitteen ilmoittamisen jälkeen. Sivuilla siis just ja just perustiedot esillä) ja omistaja on kadonnut (ei vastaa sähköpostiin). Yleensä kyselen vähän perään, jos kasvatin tilanne vaikuttaa huteralta ja monessa tapauksessa harrastaja on lopettanut. Jos sivut katoavat netistä niin se on minulle aikalailla vihreä valo sen suhteen, että kasvatti on hylätty. Tässäkin tapauksessa kyselen ensin sähköpostilla tilanteeseen selvitystä. Kasvattilistaani käyn kyllä harvemmin läpi, 3-4v. välein ja tällöin vanhimmat saavat vain olla. Uudempien perään tulee katseltua ensimmäinen vuosi vähän tarkemmin.

Jos en olisi tehnyt näin jo melkein 10v. ajan niin iso osa kasvatustyöstäni olisi kadonnut. Moni kasvatti on ensimmäisen kodin jälkeen päässyt uuteen kotiin, jossa se on päässyt jatkamaan sukuaan.

• @elen Ymmärrän tämän ja se on mielestäni ihan hyväksyttävää. Pointtini lähinnä oli, että välillä olen törmännyt tuohon lauseeseen ilman, että sitä on sen kummemmin avattu. Selkeyden vuoksi olisi kiva, että tarkempia syitä tai menettelytapoja avattaisiin hieman jo ehdoissa, jos sellaiset on olemassa.

Oon itse sen verran hidas harrastaja, että oikeasti mun yksittäisten hevosten sivuilla ei välttämättä tapahdu vuoteen mitään. Todella kiinnostavien hevosten kohdalla kyselen tarvittaessa tarkennuksia ehtoihin, esim. haluttuun kisaustahtiin jne.

• @Sakkura Itse olen myös hidas ja varsinkin todella hidas päivittämään sivuja. Ponilla saattaa olla arvonimiä, tekstit ja kisat kasassa, mutta päivitän sivut lopulliseen muotoonsa vasta kun ilmoitan ponin laatuarvosteluun.

• Esteratsastajat

@Sakkura meillä on kasvattiehdoissa tuo vaan että kasvatti otetaan takaisin jos sivut ovat toimimatta useamman kuukauden eikä omistajaa saa kiinni. Paljon kätevämpi kuin kytätä sivuja tapahtuuko siellä mitään 😄

8

718
Käyttäjät

8.8k
Aiheet

152.1k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.