Suomenhevoskantakirja

• @eepu said in Suomenhevoskantakirja:

Mulla tuli mieleen olisi mahdollista esimerkiksi palata siihen että oreilla ja tammoilla on omat tilaisuudet? 🙂 Lisätilaisuudet ovat kuitenkin loistava idea ja varmasti toimiikin varmasti 😄

Tätä on itse asiassa jo käsitelty edellisellä sivulla. 🙂 Näillä näkymin muutosta sukupuolijaettuihin tilaisuuksiin ei ole tulossa, emmekä me ylläpitäjinä mielellään siihen lähtisi. Toki, jos tämä saa enemmistön kannatuksen, voimme palata erillisiin ori- ja tammakirjauksiin.

@tuire said in Suomenhevoskantakirja:

Monella varmaan on saman sorttinen tilanne kuin Haperolla, mutta eipä sekään ole reilua, että yksittäisten omistajat eivät mahdu mukaan. Toki mitä luultavimmin aina jossain välissä hekin sen yhden/kahden/muutaman saavat mukaan. Joten juurikin sen takia aivan mahtava idea tämä lisätilaisuus, toivottavasti tuomarit näyttävät sille vihreää valoa 🙂

Mukaan mahtuminenhan on kiinni omasta osallistumisripeydestä (ja toki muidenkin), ei siitä, montako hevosta ilmoittaa mukaan. 😄 Tällä hetkellä kolme tuomaria on näyttänyt vihreää valoa lisätilaisuudelle, joten sellainen järjestetään vielä tässä kuussa. 🙂

Jonkinnäköinen jonotussysteemi/kiintiö voisi olla toteutettavissa, mutta on helpompaa (ja rehellisesti; työn kannalta mukavampaa) pyörittää lisätilaisuuksia, mikäli tarve vaatii. Tai katsoa tilaisuuskokoa / osallistumisrajoja uusiksi. Katsotaan nyt pari lisätilaisuutta “ykköskierrokselle mahtumattomille”, mihin suuntaan asia kehittyy vai jääkö tämä (satunnaisiin) lisätilaisuuksiin.

@Sorel ja @matty kirjoittivat erittäin hienosti. Haluamme itsekin painottaa, että niin kauan, kun tilaisuuksissa on jokin osallistumisraja, kaikki eivät mahdu mukaan. Emmekä me ole ainoa laitos, jonka jokainen tilaisuus täyttyy semi nopsaan. Ainoastaan tuomarit mahtuvat aina mukaan (muihin nähden isommalla hevosmäärällä), ja saavat mahtuakin; he tekevät sen tuomarointityön, jotta teidän hevosenne saadaan kantakirjattua. He jaksavat katsoa 80 suomenhevosta ja mahdolliset lisähevoset (yleensä se sama 80 hevosta) siihen päälle, ja aika moni tekee muissakin laitoksissa (rakenne)tuomarointia. Kuten täällä on jo ehdotettu, jokainen on vapaa hakemaan tuomariksi ja saamaan siten hevosensa satavarmasti mukaan, kunhan vain ilmoittautuu ajoissa.

@matty said in Suomenhevoskantakirja:

En aina mahdu tilaisuuksiin, mutta musta on silti hyvä näin. Jos haluaisin aina mahtua tilaisuuksiin, menisin tuomariksi. Ei se ole niin rakettitiedettä loppupeleissä. Jos taas esteenä on se, kuinka paljon aikaa ja vaivaa tuomarityö vie, niin silloin on hyvä asettaa itsensä nykyisen tuomariporukan saappaisiin ja miettiä niitä rajoja uudelleen.

Tämä olisi jokaisen hyvä muistaa. Emme osoittele tässä sormella ketään erityisesti - haluamme vain yleisellä tasolla tuoda julki sen, että tässä taustalla porukka tekee aika paljon töitä muiden harrastamisen eteen. Totaalisesti kaikkia miellyttävää ratkaisua esimerkiksi tähän mukaan mahtumiseen tuskin on olemassa, mutta koetamme löytää jonkin keskitien, joka palvelee valtaosaa harrastajista. 🙂 Mikäli lisätilaisuudet osoittavat, että tilaisuuksiin olisi tunkua (ainakin) tuplaten sen, mitä mahtuu, tilannetta pitää pohtia uudestaan. Rajattomiin tilaisuuksiin emme kuitenkaan lähde, se olisi ihan kohtuutonta tuomareille. Ja tuskin muutkaan laitokset kiljuisivat riemusta, jos shktk nostaisi osallistujarajat taivaisiin - pitäisihän muidenkin sitten jaksaa! Vai onko tämä mukaan mahtumattomuus vain meidän kantakirjaamme koskeva harmi? 😄

/ Lissu

• Suomenhevoskasvattajat

Olen tässä pohtinut että hakisin kantakirjaan tuomariksi, onko mitään tiettyjä asioita mitä tuomarihakemukseen pitää laittaa vai saanko ihan vapaasti keksiä ite tärkeitä asioista jotka mun mielestä vaikuttaa tuomariksi pääsyyn? 🙂

• @eepu Ei ole mitään tiettyjä asioita, vapaamuotoinen hakemus riittää. 🙂 Toki voi mainita tallejaan ja mahdollisia muita vastuutehtäviään. Ja toki jotain siitä rakennetietämyksestä (vaikka tässä nyt kaikki ollaan itseoppineita amatöörejä :D). 🙂

• Suomenhevoskasvattajat

@lissu kiitoksia, koitan saada jonkinlaisen hakemuksen aikaseksi 🙂

• Kesäkuun ylimääräinen tilaisuus on julkaistu! Tilaisuus siis avoinna vain heille, jotka eivät varsinaiseen tilaisuuteen mahtuneet. 🙂

• Kesäkuun ylimääräinen tilaisuus, johon otettiin mukaan sellaisten ihmisten hevoset, jotka eivät mahtuneet varsinaiseen tilaisuuteen, sai 41/80 osallistujaa. Puolilleen jääneen tilaisuuden valossa suomenhevoskantakirja ei nosta osallistujien kokonaismäärää tai muuta osallistujakohtaista hevosmäärää.

Meistä pieni “ehtimisen kilpailu” ei ole mikään paha asia, kantakirjassa tai muissakaan laitoksissa. Aina ei mahdu mukaan, vaikka haluaisi, mutta tilaisuudet pyörivät onneksi joka kuukausi. 🙂 Normitilaisuuksien lisäksi shktk on järjestänyt lisätilaisuuksia (jotka ovat nimenomaan lisä, ekstra, eivät mikään itsestäänselvyys!), joten eiköhän jokainen saa suomenhevosiaan kantakirjattua pitkin vuotta, vaikka nyt joku tilaisuus jäisikin välistä. Kesäkuun tilaisuuden kaltaisia “kakkoskierroksia” voidaan järjestää kerran-pari vuodessa, jos sellaiselle tuntuu tarvetta olevan. 🙂

/ Lissu

• Kouluratsastajat

@suomenhevosktk said in Suomenhevoskantakirja:

Kesäkuun tilaisuuden kaltaisia “kakkoskierroksia” voidaan järjestää kerran-pari vuodessa, jos sellaiselle tuntuu tarvetta olevan. 🙂

mun mielestä nää on hyviä, koska en henkilökohtaisesti lähes ikinä ehdi osallistua mihinkään suokkien kantakirjatilaisuuksiin tai näyttelyihin ennen kuin ne täyttyvät : D mulla onneksi kuitenkin vähän kantakirjattavia suokkeja, joten kerran-pari vuodessa kuulostaa ihan hyvältä määrältä ( :

• @leahiiii Samaa mieltä! Muutama (eli ehkä yksi 😄 ) suokki vuodessa kun multa mahtuupi kantakirjaan niin hyvä homma, lisätilaisuuksista siis iso kiitos!

• Moderaattorit

@leahiiii said in Suomenhevoskantakirja:

@suomenhevosktk said in Suomenhevoskantakirja:

Kesäkuun tilaisuuden kaltaisia “kakkoskierroksia” voidaan järjestää kerran-pari vuodessa, jos sellaiselle tuntuu tarvetta olevan. 🙂

mun mielestä nää on hyviä, koska en henkilökohtaisesti lähes ikinä ehdi osallistua mihinkään suokkien kantakirjatilaisuuksiin tai näyttelyihin ennen kuin ne täyttyvät : D mulla onneksi kuitenkin vähän kantakirjattavia suokkeja, joten kerran-pari vuodessa kuulostaa ihan hyvältä määrältä ( :

sama!! Nyt sain kantakirjattavat tuohon lisätilaisuuteen, kiitoksia siis siitä. Mutta ois mukavaa jos tilaisuuksia olis hitusen useammin 😄

• Tärkein ensimmäiseksi; haluamme toivottaa suomenhevoskantakirjan uuden tuomarin, @reibili n, lämpimästi tervetulleeksi myös foorumin puolella! 🎊

Lisäksi haluaisimme puhua hieman lisätilaisuuksista. Ne ovat, nimensä mukaisesti, lisä, eivät mikään oletusarvo (meillä tai muillakaan lisätilaisuuksia järjestävillä laitoksilla). Tämän vuoden aikana suomenhevoskantakirja on järjestänyt kolme lisätilaisuutta, mikä on kolme enemmän kuin olisi tarvinnut. Näitä tilaisuuksia järjestetään joskus ja jouluna, pääosin fiilispohjalta, sillä ne ovat lisä. Lisätilaisuus, lisätyö.

Suomenhevoskantakirjalla on toki loistava tuomaritilanne, ja todennäköisesti lisätilaisuuksiin löytyisi kyllä tarvittavat tuomarit. Osa (itse asiassa suurin osa, jos ei jopa jokainen) tuomareistamme tekee muitakin vastuutehtäviä, joten emme halua tuoda heille lisäkuormaa joka kuussa. Vaikkei tuomarointiin nyt kohtuuttoman paljon aikaa menekään, niin voisi kuvitella tuomareiden haluavan kalenteriinsa täysin vastuutehtävävapaita viikkoja.

Lisätilaisuuksista saa toki kysellä, mutta kannattaa huomioida, että etenkin yksityisesti kysellessä vastaukset jäävät aika laihoiksi. Emme halua antaa kenellekään mitään etulyöntiasemaa ilmoittautumiseen kertomalla ennakkoon, milloin lisätilaisuus mahdollisesti järjestetään. 🙂

Tätä ei ole tarkoitettu piikiksi kenellekään, vaan ihan yleiseksi muistutukseksi. 🙂

• Esteratsastajat

Kiitoksia vastauksista : ) Lähinnä tarkoitinkin kysyä onko näitä nyt joka kuukausi tarkoitus järjestää vai miten 😊 Ei tarvitse sitten kytätä turhaan tuleeko sellaista :DD

• @jannica said in Suomenhevoskantakirja:

onko näitä nyt joka kuukausi tarkoitus järjestää vai miten

Ei ole, minkä lisäksi toivon, ettei kukaan ole tosissaan tämmöistä toivonut/olettanut. Normaalit kuukausittaiset tilaisuudet ja siihen joka kuukausi lisätilaisuus päälle? Vuoden päästä halutaan kolmas tilaisuus per kuukausi, kun kaksi on kuitenkin vakio?

• Kouluratsastajat

mun ymmärryksen mukaan oli aika selkeetä, että lisätilaisuuksia tulee 1-3 per vuosi ? : D todettiinkin ylempänä että se meille, jotka ei 90% ajasta ehdi ilmottautua niihin varsinaisiin, riittää, koska kantakirjattavia on ehkä se 1-9 vuodessa. on se nyt tuomareiden työmäärän kannalta ihan törkeää olettaa joka kuukausi kahta tilaisuutta, koska varsinaidet tilaisuudet on aina täynnä tai melkeen täynnä.

// minä ja ymmärtääkseni ainakin @Elisa ollaan hirmu kiitollisia siitä yhdestäkin lisätilaisuudesta per vuosi : D en muista tätä kolmatta henkilöä jonka kanssa tästä puhuttiin mutta varmasti hänkin ! eli siis @Elva ; )

• @leahiiii No ehottomasti ollaan! 🙂 Just toi kun kantakirjattavat on laskettavissa yhden käden sormilla.

• Esteratsastajat

En tuollaista aiemmasta keskustelusta huomannut, että näitä lisätilaisuuksia on 1-3 per vuosi, sen takia kysyin asiasta : ) (tosin mun aiempi viesti näkyi katoavan 😮 )

• Kouluratsastajat

@jannica ihan tässä topikissa asiasta keskusteltu, jopa tällä sivulla : D

• Esteratsastajat

Jaa juu niinpä olikin tuo 19vrk sitten lähetetty viesti : ) Ärsyttävää kun tää ei ilmoita aina uusista viesteistä ketjussa 😕

• Moderaattorit

@leahiiii said in Suomenhevoskantakirja:

mun ymmärryksen mukaan oli aika selkeetä, että lisätilaisuuksia tulee 1-3 per vuosi ? : D todettiinkin ylempänä että se meille, jotka ei 90% ajasta ehdi ilmottautua niihin varsinaisiin, riittää, koska kantakirjattavia on ehkä se 1-9 vuodessa. on se nyt tuomareiden työmäärän kannalta ihan törkeää olettaa joka kuukausi kahta tilaisuutta, koska varsinaidet tilaisuudet on aina täynnä tai melkeen täynnä.

// minä ja ymmärtääkseni ainakin @Elisa ollaan hirmu kiitollisia siitä yhdestäkin lisätilaisuudesta per vuosi : D en muista tätä kolmatta henkilöä jonka kanssa tästä puhuttiin mutta varmasti hänkin ! eli siis @Elva ; )

Tämä.

• Vaikka me dookien kanssa (tietenkin) tarkistamme tulokset, niin välillä noiden I/II/III -kanssa tulee joku virhe. (Tämän kuun tuloksista korjattu yhdelle hevoselle III-palkinto, tuloksissa vahingossa II-palkinto.) Ja jos huomaatte jonkun palkintoluokkavirheen niin huikatkaa, että saamme virheen korjattua mahdollisimman nopeasti! 😊

1

798
Käyttäjät

10.3k
Aiheet

183.7k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.