Onko kasvatustoiminta aloitettava evm sukuisilla?

• Kouluratsastajat

Otsikossa siis kysymys.

Voisitko kuvitella aloittavasi kasvatustoimintasi jonkun toisen aloittamien linjojen pohjalta? Aivan kuten oikeilla hevosilla, olisi hevosilla heti suku ja oman kasvattilinjat jatkuisivat siitä eteenpäin?

Itse olen aloittanut friisien ja oldien kasvatuksen pääasiassa evm sukuisista. Sen sijaan harvinaisia halusin joskus kasvattaa valmiista linjoista. Nyt jo lopettaneeseen Salpicariin hankin melko paljonkin valmiiksi suvullisia hevosia.

Jos nykyään aloittaisin kunnolla vaikka suomenhevoskasvatuksen niin en usko, että talliin tulisi evm sukuisia tai ylipäätään yhtään lyhytsukuista hevosta sillä suomenhevosia ja käytettäviä linjoja on niin paljon tarjolla(ainakin näin ulkopuolisen silmiin se näyttää runsaalta). FWB:n kanssa oikeastaan sama juttu.

• Esteratsastajat

Meiltä löytyy sekä evm sukuisista aloitettuja, että suvullisia. Melkein jopa pidän helpompana aloittaa toisen kasvattamista luomaan linjaa, parhaassa tapauksessa on jo painotuslajit ja nimiteemat valmiina silloin.

• Musta kasvatustoiminnan voi ihan hyvin alottaa pidempisukuisilla, jos haluu. Ite tykkään alottaa evm-sukusilla, mutta kannattaa tosiaan tehdä kuten ite haluaa - useinhan ne tuonnitkin on jonkun evm-kasvattajan kasvattamia.

• Riippuu pitkälti.

Jos aloittaisin suvullisilla hevosilla kasvatuksen, niin sen hevosen suvun täytyy tällöin merkitä mulle jotain. Mun on vaikea “samaistua” sellaisiin suvullisiin, joiden suvun hevosia en tunne. Kun luo uusia linjoja tuontihevosista, niin siinä samalla tulee tietty side näihin hevosiin. Suvullisilla sitä ei ole.

Suvullisten hevosten ostaminen on mulle joissain tapauksissa jopa hankalaa. Koitan ottaa huomioon miten laajasti hevosen suku on levinnyt, esimerkiksi käyn läpi vanhempien ja isovanhempien jälkeläiset ja lähden tutkimaan näiden jälkeläisiä koittaen selvittää missä tallissa/talleissa hevosen suku vaikuttaa. Tämä kaava toistuu silloin kun ostan itselleni hevosen sellaisesta suvusta, joka on mulle entuudestaan vieras.

Tämä meni nyt pahasti aloitusaiheen vierestä. Mutta omasta mielestäni kasvatustoiminnan voi hyvin aloittaa myös suvullisilla hevosilla 🙂

• Piirrosharrastajat

Mä haluan aloittaa sen sieltä evm hevosista, ihan puhtaasti siitä syystä että voi mainostaa kuinka on alusta saakka itte kasvattanut. 😄 Mun mielestä se on jonkinlainen “saavutus” (en nyt keksi parempaa sanaa), jota arvostan. En kuitenkaan todellakaan katso kieroon jos aloittaa muiden linjoista, ja kyllä oon ottanu myös niitä kasvatuksen alkuun evm heposten rinnalle.

• Mä oon tosi huono evm Hevosten omistaja ja tälläkin hetkellä mulla o tallissa vaan yks oma evm tuonti (http://taikaponi.net/veera/ponipallero/minerva.html) koska en vaa kiinny niihin 😄 Suvulliset on aina toiminu mun kohdalla paremmin mutta en olekaan mikään kovin tavoitteellinen kasvattaja, silti kasvatteja yhteensä 340 😛

• Aloitin 2008 Presta Ahaltekesin juurikin suvullisilla hevosilla, koska niitä kuitenkin löytyi ja siihen mennessä olin touhunnut pääasiassa vain evm-sukuisten kanssa. Mutta jostain syystä ajauduin silti evm-sukuisten pariin, koska juurikin Prestaan tuli pari uutta rotua ja pelkästään evm-sukuisina ja myös teket siirtyivät enemmän evm-puolelle. Toki tekkejen kohdalla oli vähän pakkokin, koska pitkäsukuisia varten tarvitaan sitä uutta verta koko ajan.

Nythän mulla on aktiivisena Breandan, jonka myös aloitin evm-sukuista, koska aluksi oli tarkoitus pysytellä vain omissa tuonneissa, jotta ei synny mitään paineita minkään suhteen. Mutta jo ennen tallin varsinaista valmistumista, olin jo ostanut muutamat “ulkopuoliset” hevoset talliin ja sen myötä olenkin enemmän tai vähemmän aktiivisesti käyttänyt muiden hevosia jalostukseen ja tietysti myös ostanut niitä suvullisia.

Eli ainakin omalta osaltani evm-sukuiset tuovat paremmin sen vapauden tunteen, kun ei periaatteessa ole mitään velvoitteita. Vaikka tottakai varmasti niitä suvullisiakin saa ilman sen suurempia velvoitteita, mutta ainakin minusta aina kun hevonen on jonkun kasvatti, niin se tuo tietyn paineen siihen, että jotain sen kanssa vaan on tehtävä.

Ja kun noista linjoista puhuttiin, niin ihan yhtälaillahan ne mun linjat alkaa tasan siitä ensimmäisestä omaa kasvattajanimeä kantavasta hevosesta, oli sillä takanaan nolla, viisi tai viisitoista polvea muiden kasvatteja. Toki evm-sukuisten kanssa on helpompi sanoa, että tässä on mun nelipolvinen kasvatti, jossa on vain omia hevosia (mulla edelleen tällainen työn alla, vaikka talli täytti jo kuusi vuotta…). Kun taas suvullisten kanssa joutuisi sanomaan, että joo, neljä uusinta polvea on mun omaa linjaa, sitä edeltävät viisi polvea on sitten muiden työn helmiä.

• Suomenhevoskasvattajat

Mä en jostain syystä osaa omistaa evm-hevosia… joskus aikanaan brandenburgejen kanssa mulla oli omat kantahevoset, mutta jossain vaiheessa alkoi käydä niin, ettei evm-sukuiset hevoset (ja sukuselvitysten kirjoittaminen) tuntunut omalta, joten myin kaikki evm-hevoseni. Sen jälkeen olen aina välillä yrittänyt aloittaa parin rodun kohdalla kasvatuksen ns. alusta, muttei se mitenkään onnistu. Aina palaan niihin muilta ostettuihin hevosiin ja muiden tallien kantahevosien “hyväksikäyttöön”. Jännäähän se on, että heti kun hevosella on sukua edes yksi sukupolvi, niin sen kanssa harrastaminen on jotenkin helpompaa 😄 .

Mulla siis oman kasvatuksen “kantahevoset” on pääasiassa suvultaan 1 polvisia hevosia, jotka on ostettu muualta. Toki mun kasvatus ei usein jää niihin pariin ekaan polveen, joten tällainen pieni oikaisu alussa ei varmasti haittaa. Fwb:den ja suokkein kohdalla olen pääasiassa aloittanut suoraan 3+ polvisilla hevosilla ja suvultaan alle 3 polviset hevoset tuntuvat oudoilta 😄 . Samoin ratsuponien kanssa, tosin ne tällä hetkellä vain homehtuvat.

Vaikka mä en niitä evm-hevosia itse omista, niin niiden kantahevosten valinta on ihan yhtä tärkeää. En vain itse tee niitä evm-hevosia.

• Moderaattorit

Jännä kysymys, johon en osais kyllä ite antaa mitään vastausta 😄
    - sarjassamme turhat kommentit osa 1.

Okei jos yritän miettiä, niin en osaa kyllä alottaa kasvatustoimintaa jonkun toisen hevosella. Tähän asti on aina ollut ensimmäisinä ne evm-hevoset, joista sitten on lähtenyt kasvattamaan. 1-polvisista eteenpäin on voinut kuitenkin jo lisätä jonkun toisen kasvatin jalostusohjelmaan mukaan.

• Friisiläiset

Riippuu rodusta. Yleisen/suurilukuisen rodun kasvattamisen voisin aloittaa esim. 3+ polvisilla ja käyttää jatkossakin muiden hevosia, mutta harvinaisen/pienilukuisen kanssa aloittaisin evm-hevosilla ja luultavasti en käyttäisi muiden hevosia omien linjojen jalostamiseen.

• Itse kasvatan sekä että. Musta on kiva, että on vanhoja linjoja ja sitten vaikka joku ihan oma kasvattama pohja, joka jossain vaiheessa yhdistyy vaikka perinteikkäiseen vanhempaan linjaan.

Mitä enemmän kasvatan, sitä enemmän kyllä herää halu säilyttää jo olemassa olevia linjoja ja laajentaa niitä, koska loppujen lopuksi piirit on melko suppeat.

• Suomenhevoskasvattajat

Jos aloittaisin suokkikasvatuksen tänään, aloittaisin pitkäsukuisilla. Sitä ei oikeastaan kukaan vielä tee (ainakaan kovaan ääneen), että kasvattaisi vain pitkäsukuisia. Sen sijaan vain lyhytsukuisten “kasvattaminen” on yleistä. Suokkilinjoissa on mistä valita ja rakennella pidempisukuisia. Muiden rotujen kohdalla ei kuitenkaan ole yhtä paljoa valinnanvaraa, joten on vähän pakko pitää ainakin rinnalla evm-sukuisia omia hevosia.

Aloitin nyt puuhaamaan shettisten kanssa. En vielä kasvata, mutta jos kasvattaisin joskus, käyttäisin ainoastaan muualta ostettuja, väh. 2-polvisia, mielellään pidempisukuisia poneja jalostukseen. Ja tietenkin niiden jälkikasvua 😄

• FWB

Nukkumatin ollessa toisaalla innostuin lueskelemaan virtuaalihevosblogeja ja päädyin parin mutkan kautta tähän keskusteluun. Vaikka keskustelu on jo pari kuukautta vanha, niin ajattelin avata oman sanaisen arkkuni, vaikka näin neljä varsaa teettäneenä hevoskasvatuksen parissa vielä ihan alkeissa olenkin.
    Mun virtuaalihepostelu alkoi suvullisella tammalla, jolle joskaan en ole vielä ennättänyt jälkikasvua hankkimaan. Joku kynnys on teettää virtuaalivarsoja, vaikka se onkin periaatteessa ja käytännössä simppelimpää verraten vaikka virtuaalikoirien kasvattamiseen. Valitaan ori ja tamma, joista syntyy aina se yksi varsa, jonka voi hyvin mielin jättää itselleen. That’s it.

Mun hevosmäärän kasvaessa eksyi porukkaan paljon suvullisia. Jokunen Alegresta, jokunen kasvattajilta. Toisaalta nyt pohtiessa musta on myös vähän jännää käyttää jalostukseen jonkun toisen kasvatteja, joilla sitä sukulinjaa se parikin polvea on jo takana. Vaikka täällä meininki tuntuu olevan rennompaa ja helpompaa näiden suhteen verraten vaikka noihin koirapiireihin. Onhan hevoskannatkin moninmoninkertaisia niihin verrattuna, että tuskin mä yhdellä kahdella huonolla valinnalla koko rodun kantaa onnistuisin pilaamaan. 😆

Varsinaisia tuontihevosia mulla on ollut määrään nähden hirveän vähän, vaikka haaveena olisikin lähteä omaa linjaa luomaan. Toisaalta ainakin tämänhetkiset kasvatusrotuni (sh ja fwb) on sellaiset joissa suvut on jo pitkällä, että sitä miettii olisiko täysin oman linjan luominen turhaa ja merkityksetöntä. Vaikka sitten taas, puhutaan virtuaalihevosista, ja tärkeintähän on miettiä miten itse haluaa harrastaa. Olisihan se myös hienoa nähdä niin ikään oma kädenjälki hevosessa jonka taustalla on pelkästään omia hevosia, joista jokainen on itselle tuttu.

Kenties tämän yöllisen pohdinnan myötä voisinkin vihdoin tuoda ne liudan evm-sukuisia ratsusuokkeja ja puoliverisiä. 🤔

• Otsikon kysymykseen vastaukseni on, ei. Harvalukuisemmilla roduilla (esim. dartmoorinponit) olen tarkoituksella tuonut evm-yksilöitä paljon koska muuten linjat ovat nopeasti todella ahtaat ja 2-3p. yksilöille ei enää löydy erisukuisia kumppaneita. Roduilla, joilla on jo enemmän kantaa niin mielelläni ostan uusista tuontilinjoista (1-2p.) uutta materiaalia kasvatukseeni tai käytän muiden omistamia yksilöitä. Usein olen ostanut tällaisia mm. suntuubitalleilta kun kriteerit eivät ole kovat.

• varsinainen tavoite luoda omia linjoja jotka vielä myöhemminkin näkyisivät virtuaalimaailmassa on mulla itse asiassa vain holsteinien kohdalla Lionissa : D siellä olen tehnyt perustustyötä viimeisen vuoden ja luonut rauhassa omista evm-hepoista 1-polvisten hevosten kannan. muutamia yksilöitä olen ostanut muiltakin, jotta myöhemmin pidemmissä suvuissa olisi jotain erilaisuutta.

otsikon kysymykseen vastaukseni on lyhyesti ei. pidemmin, että jokainen harrastaa omalla tyylillään ja mullakin on käynyt varsinkin suokkien kohdalla mielessä aloittaa muiden kasvateilla. evm-sukuiset ovat lopulta työläitä, varsinkin jos haluaa laatiksiin, joten niiden kanssa aloittaminen voi olla oikeasti tosi vaivalloista.

toisaalta mun mielestä osa kasvatuksen hienoudesta on siinä, että tuo evm-hepat, käyttää vaikka sen IRL-vuoden niiden valmiiksi saamiseen ja on sitten myöhemmin itse ylpeä siitä, että vitsi mulla on kiva pohja kasvatuksessa : ) mulle kuitenkin riittää, että olen itse tyytyväinen hevoseen, joten ei sen välttämättä tarvitse edes käydä laatiksessa. Lionissahan ei tammat tee mitään muuta kuin kilpaile ja varso, vaan orit on ne jotka käy laatiksissa ja hankkii näyttelyarvonimiä ja kantakirjauksen : D

tiivistettynä kasvatusta ei ole pakko aloittaa evm-sukuisilla, koska ne voivat olla vaivalloisia. tosin kaikki harrastavat omalla tyylillään, ja joillekin sopii paremmin evm-suvut ja toisille se, että hevosilla on jo valmiiksi sukua netissä kun ne omaan talliinsa ostaa.

1

935
Users

12.4k
Topics

230.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.