Pelisäännöt Keskustan käyttäjille?

• Heippa!

Kuulun muutamaan Facebook-ryhmään, ja niissä on lähes aina säännöt, joita keskusteluryhmässä pitää noudattaa (huolimatta siitä, että kaikki ovat aikuisia ja ns. fiksuja). Yleensä ryhmillä on myös moderaattoreita, jotka huolehtivat, että keskustelu pysyy aiheessa ja asiallisena. Minusta tännekin kaivattaisiin pelisääntöjä. Mitä olette mieltä? En oikein tiedä, lähtisinkö vai jäisinkö tänne. Mielestäni pelisäännöt kaipaavat keskustelua.

• Esteratsastajat

Mun mielestä toimii tällaisenaan juuri hyvin, jokainen osaa kuitenkin ottaa suhteellisen hyvin toiset huomioon ja ilmoittaa Tillille, jos tulee jotakin ongelmia tai esim. trolleja. Miksi sulle on sellainen olo tullut, että haluaisit lähteä 🤔 ? Yleensä täällä saanut puhumalla kyllä väärinkäsitykset ja erimielisyydet aina setvittyä.

• Minuakin kiinnostaisi tietää, että missä vika? Täällähän on moderaattorit, jotka varmasti perusylläpidon (siis tyyliin aiheiden siirtelyn ym.) lisäksi huolehtivat myös siitä, että ilmoitetut asiattomuudet hoidetaan. Onko jotain tällaista sitten tapahtunut vai minkä takia koet, että pitäisi lähteä täältä?

• Suomenhevoskasvattajat

Jokaisen on kirjoitettava nimimerkillä ja se riittää minulle. Ei kukaan täysjärkinen ihminen hyöki toisten kimppuun omalla nimimerkillään. Ja jos joku hyökkii, näkyyhän se täällä kaikille julkisesti, ja siinä on rangaistusta ja pelotetta kerrakseen. Oma kirjoituskammoni Keskustaa kohtaan kumpuaa ainakin ht.netistä. 🙂 Onko muille sattunut jotain ikävää täällä?

• Piirrosharrastajat

@miina said in Pelisäännöt Keskustan käyttäjille?:

En oikein tiedä, lähtisinkö vai jäisinkö tänne.

Kaikki muutkin on sitä kysellyt, mutta miksi näin? 😄 Mun mielestä täällä on tosi hyvä ilmapiiri, välillä ihmiset ottaa yhteen sellasta se on. En tiedä onko säännöille tarvetta, mutta ei ne kai haitaksikaan ole. Pääsääntöisesti ihmiset osaa kuitenkin käyttäytyä, näin mun kokemuksella 😊

• Omasta mielestäni Keskusta toimii hyvin näin - fb-ryhmät menee helposti ihan liian tiukkapipoisiksi, kun ruvetaan laatimaan sääntöjä. Ai luoja, jos heppamyyntikin menisi fb-kirppikseksi :----D Kuten @Primilla totesikin, niin joskus sitä otetaan vähän yhteen, mutta niin ihmisluonto toimii, ja yleensä osataan sitten vaan kiertää hieman kauempaa ne, joiden kanssa ei tule toimeen.

Ainoa, mistä on itselle jäänyt vähän huono mieli on se, kun käyttäjät ovat joutuneet huhuilemaan muita käyttäjiä foorumin puolella ja näin täyttäneet melkeinpä mustamaalauksen kriteerit. Näin on käynyt ilmeisesti vain niissä tapauksissa, joissa huhuiltua käyttäjää ei vain ole saatu kiinni, vaikka kaikkea muuta on kokeiltu, joten tapaukset ovat kyllä olleet oikeutettuja, mutta tälle olisi kiva keksiä jokin vaihtoehto.

Ja tosiaan, täällä mennään omalla nimimerkillä kuten @Oresama jo mainitsikin, joten Tillille varmasti ilmoitetaan, jos joku käyttäytyy jatkuvasti asiattomasti, ja asiaan voidaan puuttua.

• Lisäksi kysyisin myös, että mitä ihmeen sääntöjä pitäisi olla? Tarvitaanko me oikeasti jotain kirjattuja sääntöjä, että osataan keskustella virtuaaliharrastuksen foorumilla? Maalaisjärjen käyttö on riittänyt tähänkin asti, useimmat asiat on itsestäänselviä ja loput selviää silloin, jos teet jotain väärin.

Aloituksessa mainittiin faceryhmät, niin mennäänkö samalle linjalle:

• Et saa nostaa topikkia kuin enintään kerran päivässä
    • Älä postaa montaa kuvaa erikseen, vaan tee niille kansio
    • Laita aina ensin av, sitten vasta yv!
    • Poista edellinen nosto ja lisää vasta sitten uusi

Ja ihan huumorilla tämän tarkoitan, en todellakaan pahalla yhtään ketään kohtaan 😄

• Moderaattorit

Näin moderaattorin näkökulmasta katsoen on kaikki kyllä käyttäytyneet mallikkaasti. Me kyllä tarvittaessa keskustellaan muiden moderaattoreiden kanssa, mikäli asioihin täytyy puuttua. Toki me otetaan myös palautettakin vastaan.

• @Tuire “Mutta eikö otan viittaa, että tahdon ostaa hevosen?” “EI! av ja yv!” 😉 “Ootas kun mä lasken noita hevosia ja katon, että mahtuuko ja kannattaako”

• @nikki No tosta voidaan tehdä erillinen huomautus sääntöihin, että otan on sama kuin av 😄

• Esteratsastajat

Tuon @Tuire n “Et saa nostaa topikkia kuin enintään kerran päivässä” voisi kyllä ottaa käyttöön xD

• Esteratsastajat

Olen itse erittäin tyytyväinen Keskustaan, parantunut yhteishenki sai minut jäämään tänne Suomen virtuaalihevospiireihin. Toisinaan täällä keskustellaan varsin kärkkäästi asioista, mutta yleensä puhutaan asioista eikä ihmisistä. Virtuaaliyhteisön jonkinlainen ongelma taitaa kuitenkin olla se, että tykätään toisinaan keskustella muista harrastajista pahaan sävyyn suljetuissa kanavissa eikä kerrota asiallisesti ongelmaa itse henkilölle. Itse kannatan siis vielä avoimempaa kanssakäymistä 😄

Nyt kun jäin miettimään, huonoissa työpaikoissa on käytetty pelisääntöjä ja hyvissä mennään ihan maalaisjärjellä. Kaikki tunnepitoinen keskustelu ei ole yhtä kuin huono käytös ja rajoitukset luovat mielestäni vain lisää sellaista kyräilyä.

• ♞ Puoliveriharrastajat

Itsekään en koe mitään erillisiä sääntöjä tarpeelliseksi, vaan foorumi nykyisellään toimii hyvin. Kun jokainen kirjoittaa omalla nickillä, ei tule mitään älytöntä trollaamista, vaan harrastaja on itse vastuussa omasta käytöksestään. Mielestäni sääntöjen ei myöskään missään nimessä pidä rajoittaa sitä, voiko ihmiset aloittaa keskustelua tai ottaa kantaa aiheisiin, jotka saattavat aiheuttaa konflikteja ja siten välillä myös kärkästä keskustelua. Ilman keskustelua ei voi myöskään tapahtua kehitystä!

Olisi kiva kuulla millaisia sääntöjä @Miina tänne kaipaat? Siis aivan konkreettisia esimerkkejä!

• Himoshoppailijat

Tiedän että toistan muita, mutta: Mun mielestä täällä on tosi hyvä ilmapiiri eikä kiusaamista tai trollailuakaan oo näkynyt eikä ostotopiceissa oo mitään FB-kirppis meininkiä. (av, kysyn vielä mieheltä! EIKUN MINÄ VARASIN!!!) Jos on semmonen fiilis, niin kannattaa Tillille raportoida tai sitten mainita jossain rupattelutopicissa että oot huomannut jotain ärsyttävää/ilkeää toimintaa jos et uutta topaa tahdo tehdä 🙂

• Esteratsastajat

Jep, trollit saa aika nopeasti äkkilähdön, eikä niitä ole tänne paria enempää eksynyt, kun omalla nikillä pitää kirjoitella, niin rajoittaa ht.netin tapaista intoa aika paljon 😄 mustakin on kiva et siitä lafkasta päästiin tänne kunnon foorumille, joka on selkeä ja toimiva kun vanhakin oppi käyttämään : ) Keskustelua on vaikeammistakin aiheista tullut kivasti, tosin ehkä vielä enemmän rohkaisisin porukkaa käymään keskusteluun mukaan, täällä kun ei arvostella ja saa olla sellainen kuin on. Toki omat mielipiteet kannattaa järkevästi esittää, ettei tule turhia ylilyöntejä, meitä temperamenttisia kun mukaan mahtuu 😉 Ikävän hyvin on tuo ht.netin kulttuuri ihmisiin tarttunut, mitä on uusien kanssa täällä chatissa jutellut, niin ei vieläkään oikein uskalleta keskusteluun lähteä mukaan 😞

• Tarinaheppailijat

Mielipiteeni aiheeseen on suora: ehdottomasti ei. Lainaan muutamaa naulan kantaan osunutta: “Jokaisen on kirjoitettava nimimerkillä ja se riittää minulle”, “ryhmät menee helposti ihan liian tiukkapipoisiksi, kun ruvetaan laatimaan sääntöjä”, “Tarvitaanko me oikeasti jotain kirjattuja sääntöjä, että osataan keskustella virtuaaliharrastuksen foorumilla?”, “huonoissa työpaikoissa on käytetty pelisääntöjä ja hyvissä mennään ihan maalaisjärjellä. Kaikki tunnepitoinen keskustelu ei ole yhtä kuin huono käytös ja rajoitukset luovat mielestäni vain lisää sellaista kyräilyä.”

Erityisesti @Jayde:n sanat voisin ottaa omaan suuhuni. Sääntöjen kanssa on vähän sellainen haittapuoli, että ne lisäävät hierarkisuutta ja voivat entisestään nostaa joillakin kynnystä täällä puhua tai tehdä “ettei vain rikota mitään sääntöjä”. Säännöt kielivät epäluottamuksesta ja heikosta yhteishengestä, antavat mahdollisuuden saivarteluun ja lisäävät turhaa byrokratiaa, jota virtuaalitalliharrastus ei kyllä ollenkaan tarvitse. Niin kauan kuin mitään suurempaa ongelmaa ja soppaa ei säännöttömyydestä synny, niitä ei Keskustaan tarvita. 🙂 Korkeintaan ohjenuoria voi olla, mutta en ole oikein minkään tiukkapipoisuuden kannalla - monille foorumeille nettimaailmassa olen jättänyt liittymättä, vaikka olisi kiinnostanut, kun olen todennut sääntölitanniat liittymisinnon tappajiksi ja vapaan keskustelun rajoittajiksi.

Sitä paitsi, ei meitä harrastajia täällä niin montaa ole, että homma lähtisi ihan lapasesta (toisin kuin jossain naamakirjassa).

Hooteenetin villi länsi oli sitten ihan oma paikkansa, siellä eivät modetkaan juuri työtään tehneet, toisin kuin täällä.

• Ok, asia selvä 😄 Teillä on hyvin yhteinen mielipide.

Ei vaan, mutta mun mielestä viidakon lait ja julkinen häpäiseminen, jos on tehnyt jotain väärin, ei oikeen oo hyvätapaista. On myös yhtä monta mielipidettä nettikäyttäytymisestä kuin on ihmisiäkin - joku kevyt yhteinen linja olisi hyvä olla.

Lisäksi mua naurattaa, miten täällä vedetään niin usein se kortti “kun ollaan aikuisia” esille. Tai se kun joku tulee jatkamaan pahaksi äitynyttä keskustelua: “Mietin pitkään, sanonko jotain vai pahoittaako joku mielensä, MUTTA…” Ei jotenkin mun korvaan kuulosta kovin mukavalta keskustelun jatkamiselta 😄

Mun mielestä ei oo oikein nolata ihmisiä tai hyökkiä niiden kimppuun (vaikka ne ois jotain tehny väärinkin).

Miksi te vedätte tän ihan huumoriksi ja vertaatte FB-kirppiksiin? Ei ollu kyllä nyt mielessä sellaset ryhmät :'D Oon ollu toimivissakin ryhmissä, joissa ei olla tiukkapipoja, mutta joissa ei myöskään päde viidakon lait.

Mut olkaa ihan rauhassa ja ihmetelkää 😉

• @alexiina-c said in Pelisäännöt Keskustan käyttäjille?:

Hooteenetin villi länsi oli sitten ihan oma paikkansa, siellä eivät modetkaan juuri työtään tehneet, toisin kuin täällä.

Keskustassa saadaan trollit yms. kitkettyä paremmin pois ja muutenkin pidettyä juttu asiallisena moderaattorien puolesta, koska he ovat itse virtuaaliharrastajia = homma tulee hoidettua, mikä on pelkkää plussaa (kiitos siis modeille !).

kaikki ovatkin sanoneet jo hyvät perustelut sille, miksi Keskustaan ei sääntöjä tarvita, joten en ala toistelemaan : D

• @miina said in Pelisäännöt Keskustan käyttäjille?:

Ei vaan, mutta mun mielestä viidakon lait ja julkinen häpäiseminen, jos on tehnyt jotain väärin, ei oikeen oo hyvätapaista.

Mun mielestä ei oo oikein nolata ihmisiä tai hyökkiä niiden kimppuun (vaikka ne ois jotain tehny väärinkin).

Eikä tämä olekaan hyvätapaista eikä tällaista mielestäni täällä liiemmin olekaan. Pois lukien pari tapausta, joista ainakin toinen oli täysin hyväksyttävää: Jos useista yrityksistä ja tavoista huolimatta asianomainen ei vastaa tai tee kuten on sovittu, niin kyllä minusta silloin on täysin aiheellista laittaa julkinen viesti, jos sillä tavalla asianomainen saadaan kiinni.

• @tuire Minusta ei. On valitettavaa, että katoilemista ja tavoittamattomuutta tapahtuu, mutta ehkä sähköposti ja yksityisviestit ym. henkilökohtaiset viestimet tavoittavat tämän henkilön, jos hän tavoitetuksi haluaa tulla. On ikävää tulla selittelemään Keskustaan julkiseen topaan (koska tavoittamisessa ei ole vielä luovutettu) että nyt ei vain jaksa ja elämässä on paljon kaikkea. On ihan totta, ettei kannata mitään tekemistä ottaa kontolleen, jos ei tiedä, jaksaako hoitaa asiaa kunnolla, mutta julkinen topa menee minusta hyvän maun yli. Jossain vaiheessa pitäisi osata nielaista oma pettymys ja jatkaa eteenpäin.

1

867
Users

11.4k
Topics

208.3k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.