Virtuaalinen Ratsuponiyhdistys (VRPY)
-
VRPY on vaihtanut ylläpitäjää ja osoitetta aivan viime vuoden lopussa, ja esitelty esim. Ratsuponit-topikissa, mutta tehdään nyt omakin lanka.
Uusi osoite on http://kimmellys.net/vrpy/.
Ylläpitäjänvaihdon jälkeen sivuille on lisätty jalostusohjeet eestiläiselle, irlantilaiselle ja itävaltalaiselle ratsuponille. Lisäksi hollantilanen ratsuponi on palautettu listalle, ja ranskalainen rp on saanut odotetun päivityksen jalostusohjeisiinsa. Tällä hetkellä työn alla on amerikkalaisen ratsuponin jalostusohjeet.
Laatuarvostelu ei ole tällä hetkellä toiminnassa, vaan sitä hoitavat kuntoon @leahiiii ja @Miia.
Yhdistyksen oma toiminta pyörähtää käyntiin toivottavasti tämän vuoden puolella (:D), ideoitu on esim. ratsuponiviikkoa/-mestaruuksia.
Mitä tulee ratsuponin polveutumistarkastuksiin, niin nehän eivät ole olleet pakollisia VRL:n puolesta piiitkään aikaan, mutta VRPY suosittelee edelleen ponien tarkistuttamista. Minulla ei totta puhuen ole kovin tarkkaa käsitystä siitä, ketkä tarkastuksia nykyään tekevät (minun ja alaeran lisäksi). Lisäksi tarkastusohjeet ovat mitä todennäköisimmin vanhentuneet, ja ajantasaisimmat ohjeet löytyvät nykyään aina VRPY:n sivuilta.
Mikäli sinulla on poneja, joille haluaisit VRL:oon merkinnän hyväksytystä polveutumisesta, niin minulle ainakin voi ilmoitella poneja jonoon esim. chattiin tai sähköpostiin.
!! Ratsuponikasvattaja, löytyykö tallisi kasvattajalistalta, tai tarvitseeko tietoja päivittää? Hihkaise, niin hoidetaan asia kuntoon.
Hakemuksia saa laittaa nyt myös tähän topikkiin.
!! Haluatko ratsuponitarkastajaksi VRL:oon? Ota yhteyttä!
-
Kalastinpas tiedot sähköpostista, VRL:n ratsuponirekisterissä töissä ovat ilmeisesti nykyään seuraavat henkilöt:
VRL-00033 @Cannabia kouluratsastaja@gmail.com
VRL-01026 @Marsupieni marsupieni@gmail.com
VRL-02116 @Cery cerppa@gmail.com
VRL-03933 @Troya liisa@heffalumps.net
VRL-05196 @Kirsiina virtuaali@pullatiikeri.net
VRL-06256 @Wolf wolfvirtuaali@gmail.com
VRL-13283 @alaera alaera.virtuaali@gmail.com
VRL-14355 @VP vpvirtuaali@gmail.comMikä on tilanne teillä?
Tarkistatteko vielä ponien sukuja ja onko kiinnostusta jatkaa? (Viivuska onkin jo vastannut niin en tägännyt enää
)
// edit: mietin vähän tota listaa ja tulin tulokseen, että cannabia, marsupieni, troya ja vp, mahdollisesti cerykin on vain näitä “VRL:n ylläpitotyyppejä” joilla on kaikki oikeudet?
eli jäljelle jäävät minä ja alaera, apua XD koska kirsiina on tauolla.
-
@indy said in Virtuaalinen Ratsuponiyhdistys (VRPY):
// edit: mietin vähän tota listaa ja tulin tulokseen, että cannabia, marsupieni, troya ja vp, mahdollisesti cerykin on vain näitä “VRL:n ylläpitotyyppejä” joilla on kaikki oikeudet? eli jäljelle jäävät minä ja alaera, apua koska kirsiina on tauolla.
Joo, jep. Meikäläiset on vaan listoilla koska oikeudet riittää - meitä ei siis kannata laskea lukuun xD
-
@indy Juurikin näin…
Mun puolesta voit rekrytoida 1-2 ihmistä lisää, mikä se tarve sitten ikinä onkaan.
-
Kasvattajalistalle voisi lisätä Dara Stablesin (liite Darach), vaikka ei olekaan kuin vasta yksi kasvatti
Esittelytekstiin voi laittaa
Vuonna 2017 perustettu Dara Stables kasvattaa vaellustoiminnan ohella monipuolisia ja syötävän suloisia irlantilaisia ratsuponeja. Rennolla otteella kasvatetut ponit ovat yleensä kenttä- tai koulupainotteisia.
/edit/ ai luin vasta nyt, että pitäisi olla enemmän noita kasvatteja. No, pistän tän joskus sitten uudestaanNiin, ja jos tarvitsette apua jonnekin niin napatkaa mua hihasta
-
nyt kun kirjotukset on ohi ja aikaa taas enemmän niin pystytään nyt varmaan oikeesti alkaa laatista kokoamaan fyysiseksi jutuksi ja toivottavasti toimintaan viimeistään kesällä !
katotaan millasella aikataululla saadaan Miian kans asiat hoidettua
-
Hei kiva tietää että rekisteriin saa tarkistettua tuon polveutumisen
Pitää huomenna muistaa katsoakin ponit läpi
-
@Lumikatti nyt ahkerasti vaan lisää kasvatteja suunnittelemaan! ja kiitos, pidän mielessä
-
nostellaan
-
Sivuilla nyt myös amerikkalaisen ratsuponin jalostusohjeet
-
-
Saksalaisen ratsuponin jalostusohjeita päivitetty ajantasalle. Muutoksia tuli kolmosryhmään, joka laajentui reippaasti.
ps. onko kellään skotlantilaisia urheiluhevosia, tahdon
-
@indy Onkohan toi ratsuponiprosenttien tarkastustopa elossa?
-
@kioja tuo alaeran topikki?
alaera edelleen tarkastelee näitä prosentteja, joten sinne voi varmasti edelleen laittaa viestiä. mä voin kans tarkastaa, saa laittaa sähköpostiin, chattiin, tähän topikkiin tai jonnekin mistä löydän helposti.
@alaera tägään sut
ja katso myös DRP:n uusi ohje (ryhmä III:ssa vain muutoksia)
-
DRP, ryhmä III: Arabian part-bred - Mitähän tällä ajetaan takaa? Voinko siis miksata esim. ara-appaloosaa, jonka naamioin arabian part-brediksi?
-
@jenna en oikastaan tiedä, rotulistassa luki arabisches part-bred, joka näyttäisi olevan joku oma “rotunsa”: https://www.vzap.org/rassen/arabisches-partbred/. noistakaan sivuista ei oikein ota selvää, olen yrittänyt tässä hetken ja menee jo silmät sikkuralle tässä vaiheessa päivää. jos joku haluaa selvittää lisää, niin olisin enemmän kuin kiitollinen
-
@indy Todella luotettavalla google kääntäjällä (koska saksaa en osaa) em. sivu kääntyy englanniksi näin
"Arabic Partbred
The Arabian Partbred is cared for by our breeding association in two types:On the one hand, the type “German riding horse”, this concerns horses with a share of Arab blood of at least 12.5%, the other ancestors come from Warmblutzuchten.
The other, now very popular type are the “special horses”, which are mainly crossbreeds with west breeds and / or colored horses.
More about the breeding program of the breed please find in the download area in our breeding book regulations."
Tämän perusteella siis voisi väittää, että ns. mikä vain missä on vähintään 12,5% arabia kävisi jalostukseen. Vaikkakin tuosta special horses viittauksesta tulee kuva, että kyseessä lähinnä jenkkiläisten rotujen ja arabien risteytykset eikä niinkään esim. arabi-shire tms…
-
Tuosta Special oli aika paljon esimerkkejä siellä
mm. friisi, appaloosa ym.
-
Mun saksan ymmärryksellä tuon sivun mukaan arabian part-bredillä olisi kaksi tyyppiä. Ensimmäinen on varsin selkeä: pv ja arabiristeytyksistä tuleva hevonen, jossa vähintään 12,5% arabiverta, sillä oletuksella, että jossain ei ole listaa sallituista tai kielletyistä pvkantakirjoista.
Tämä toinen “Spesiaalihevonen” taas on mun mielestä aika… epämääräisesti kuvattu, mutta jos tuosta yritän nyt jotain järkeillä, niin pääsääntöisesti käytettäisiin jenkkirotuja tai jenkkirotujen värisiä hevosia (appaloosat, paintit, pintot, quarterit jne. mitä näitä nyt on tai sitten näillä esiintyvien värien väriset hevoset, kirjavien eri skaalat, voikot, ruunivoikot jne.) Tämä päätelmä siksi, että “farbigen Pferden” viittaisi jonkin värisiin hevosiin, ei suoranaisesti kirjavuuteen, sillä uskon, että muutoin olisi käytetty sanaa “Schecke”. “Westenrassen” aka lännenrodut taas on niin suhteellinen käsite, mutta koska kyseinen sivu on ilmeisimmin eurooppalainen, niin otaksuttavasti viitataan nimen omaan JenkkeihinMutta mä voin katsella ja koittaa kaivella tästä lisää inffoa jos löytyisi jotain järkevää
EDIT// Tällaisen onnistuin löytämään ja tämä kuvaa “Specialpferdin” paremmin. Tuon sivun mukaan hyväksytään aikalailla kaikki muu paitsi kylmäveriset rodut: ratsuhevosrodut/lämminveriset ratsuhevoset (mm. jenkkirodut), “Specialpferdrassen”, joista löytyy jonkunlainen lista täältä, askellajirodut ja ratsuponirodut (oletan, että ratsuponien lisäksi kelpuutetaan connemara jne. ponirodut, mutta en päätäni lyö pantiksi). Tässä pitäisi olla vähintään 25% ZSAA hyväksymää rotua, en osaa sanoa tarkoitetaanko tällä koko tuota heidän rotuvalikoimaa vai puhdasta arabiprosenttia
-
@kioja ketjuun ilmoitetut ponit tarkastan kyllä, mutta olen toistaiseksi tietokoneeton, minkä takia tarkastukset ovat seisseet ja seisovat vielä kun en kännykällä niitä tarkasta.
@indy mäpä käyn perehtymässä!