VSR Suomenhevosten rotunäyttelyt / kutsu, tuomarirekry

• Vastailen nyt omalla tunnuksellani enkä VSR:n, älkää hämmentykö. 😄

@laura Jokaisella mielipiteellä on painoarvoa! Käytti rotunäyttelyitä sitten aktiivisesti, satunnaisesti tai jätti kokonaan käyttämättä. 🙂 Minustakin rotunäyttelyt luovat mukavat puitteet päikkymerkinnälle. Pitänee laittaa seuraavaan rotunäyttelykutsuun, että kinkerit järjestetään Susirajan tiloissa, niin on sitten jotkut ‘viralliset’ puitteet järjestyspaikalle ja miljöö näyttelypäivälle. 😊
    Tuomarointi tympii lähinnä, jos samaan luokkaan sattuu kovinkin paljon samoja kuvia / saman hevosen kuvia. Tässähän tämä menee missä muutkin rakennetuomarointini. 😄 Laskeva osallistujamäärä toki harmittaa ihan oikeasti. Eniten tässä rotunäyttelytuomaroinnissa tökkii se, etten tosissaan näe tämän kaltaisessa pitkin vuotta jatkuvassa shownäyttelymallissa kamalasti järkeä, jos tuomarointi on kuitenkin koko ajan yhden ihmisen näkemyksen varassa.

Saakohan tästä mun hölinästä edes kiinni (hana kevätflunssa ❤ ), mutta tosiaan, tuntuu vähän hölmöltä pyöritellä enimmäkseen samoja BIS-hevosia lähes täysin itsekseen koko vuosi, joka kuukausi, kun periaatteessa asia ratkeaisi yksillä näyttelyillä. 😅 Onneksi tämä nyt ei ole ollut pelkkä Lissushow, onhan mulla ollut jokunen luokka- ja BIS-tuomari kaverina. ❤

@aksu Sinä kyl kepitit kaikki viime vuonna. 😄 (Saisit kyllä tuoda AH Tuiverrusta näytille, upea tamma!) Ymmärrän kyllä loistavasti BIS-sijojen houkutuksen vähänkään kilpailuhenkisemmällä ihmisellä / jos nyt sattuu olemaan niiden upeuksien kuvia. Kuitenkin sitä toivoisi vähän laajempaa kirjoa osallistujiin, näin ylläpitäjänä ja tuomarina. 😄
    Jos tuomarointi yhtään nappaa niin nyi hihasta jotakin kautta! Yksikin luokka jonkun muun tuomaroimana antaa vähän sitä tuloshajontaa. 💪

@Jenna Tympeä tilanne sulla! 😕 Ja täysin ymmärrettävää, että kännykkäharrastelun varassa jätetään paljon pois. En minäkään jaksa (enkä viitsi!) kovin paljoa kännykällä tehdä. 😄

• Mulle on käynyt näiden kanssa niin, ettei nää koskaan ole osunut mun silmiin, kun avoimia kutsuja on ollut! Olisin varmasti osallistunut ainakin osaan, mutta olen onnistunut missaamaan ne täysin. Lisäksi ongelmana on, että oon aiemminkin koittanut tutkia VSR:n sivuja, mutta en pääse tällä Macbookilla eteenpäin linkeistä. Koska mulla on välimuistissa tallennuksessa vain suomenhevosvarsojen arviointi niin en käy koskaan niillä muilla sivuilla 😆

Ehdottomasti osallistun nyt avoinna olevaan kutsuun ja yritän jatkossakin muistaa nämä! Mulla tosin ei oo suuremmissa määrin ollut suokkeja kuin muutaman kuukauden, että ennen sitä mulla ei oo ollut mitään millä osallistua 😂

• Suomenhevoskasvattajat

Joo linkit ei toimi VSR:n sivuilla. 🙂

Mä tykkään rotunäyttelyistä. On kiva, kun kaikki saavat palkinnon eivätkä vaan parhaat - siksi mä kierrätän näissä mun kaikki suokit, myös ne jotka saa nipin napin kolmosen kantakirjasta. SLA-piste on toinen hyvä motivaattori.

Oon kanssa huomannut, että osallistujamäärät on pienentyneet, ja se on tosi harmi. Mua itseäni kiinnostaa rakenneasiat kyllä kovasti, että ehkä mun pitäisi nyt oikeasti perehtyä lisää… En nyt uskalla luvata mitään kuitenkaan vielä. 😄

• Suomenhevoskasvattajat

Tykkään kovasti näistä rotunäyttelyistä! ❤ Mut miekään en muista osallistua kun tosi harvoin vaikka kutsut tulee täällä vastaan välillä. 😧 Jotenkin kaipaisin jotain muutakin pientä meriittiä näistä rotunäyttelyistä kuin noi eliittitammat- ja orit varsinkin kun niin harvoin muistaa osallistua. Jotain erikoismainintoja mahdollisesti? Paras ravuri, pienhevonen, erikoisvärinen tms? Vaikka näillä ei olis muuta painoarvoa hevosen menestyksen kannalta niin vois saada just hyviä pk-merkintöjä aikaiseksi tai muuten vaan ilahduttaa myös hevosten omistajia, jotka jaksaa hevosiaan tuoda tilaisuuteen esille. Jos on tarve niin voin vaikka auttaa tuomaroimaan näitä enemmän hömpän puolelle meneviä erikoismainintoja kun en niin rakenteesta osaa ehkä sanoa. 😄

Oma tavoite oli kerran edes voittaa kasvattajaluokka ja vihdoin maaliskuun näyttelyssä saatiin se tavoite täyteen. ❤

• Suomenhevoskasvattajat

Mä kannatan rukkasen ehdotusta erityismaininnoista! Inspiroisi paljon kirjoittamaan. Niiden jakamiseen mäkin voin osallistua 😄

• Mulla kans menee kutsut usein tehokkaasti ohi silmien ja sitten jos kutsun bongaan, niin tällänen perseelle potkittava tyyppi kun oon, ni jos en heti ehdi osallistua niin takuulla unohdan 😰 😁
    Mä en siis erikseen varta vasten koskaan käy VSR:n sivuilla katsomassa mitä kinkereitä siellä on tarjolla ja milloin.
    Viime vuonna mun ainoot osallistumiset näihin kinkereihin taisi olla just niitä ku @aksu potki mua persuksille että nakkaisin joitain omia mukaan 😂
    Yritän ottaa itteä ny niskasta kii ja kärrätä näihin enempi hevosia mukaan.

Tuomarointi näissä vois periaatteessa kiinnostaa myös, mutta tällä hetkellä miun IRL elämä on sen verran sekaisin, etten kovin usein ehdi varmaan kuitenkaan muiden vastuuhommien ohella… 😐

Sanoisin, että jos osallistujamäärät on laskeneet, joka toinen kuukausi järjestettävä tilaisuus on ok. Ja jos osallistujamäärät näyttää sitten nousevan, voihan aina palata takaisin tähän kerran kuussa systeemiin.

• Miekin ajatuksena tykkään rotunäyttelyistä, mutta harvoin muistan osallistua (täytyisi muistaa laittaa linkki kisalistaan laatislinkkien rinnalle). Ja kun tässä mietin, niin koen nämä syystä tai toisesta ehkä vähän tylsiksi, joskaan en osaa nimetä varsinaista syytä tälle.

@rukkanen mainitsikin jo sen mitä olin aikeissa tulla sanomaan, eli ehkä näihin voisi kehittää jotain muutakin tittelihässäkkää tuon vuosittaisen palkinnon lisäksi.

• @lissu Kyllä mä varmaan voisin uskaltautua tässä kesällä tuomaroimaan jotain… 😄
    Haha, hyvä tietää tuosta Tuiverruksesta, se just varsoi aivan itsensä näköisen tammavarsan… 🤣

Kun osallistujamäärät on laskenut niin voisikoilmoitettavien hevosten määrää nostaa ? Minä ainakin mielelläni ilmoittaisin vaikka sen 5 hevosta 🙂

Oo, ja rukkasen erikoismaininta-ajatus on minustakin kiva 😄

• @Sylvi Noissa VSR:n linkeissä on tosiaan jotain häikkää, mutta Milja korjailee asian ehtiessään. 🙂 Huutelen kyllä tässä topassa aina avoimesta kutsusta ja tuloksista, joskaan en erityisemmin tätä uppaile. Toki kaikkein parasta olisi päästä selailemaan niitä varsinaisia sivuja ja mitä kaikkea sieltä löytyy. 😄 Tiedä sitten mikä on mennyt rikki.

@Crimis Olen itse asiassa todennut toiselle tuomaroinnista kiinnostuneelle, että “Mun puolesta rotunäyttelyihin riittää, että erottaa hevosen sukupuolen, rodun, ei laita varsaa aikuisluokan voittoon yhtään sen enempää kuin kaikki jalat harallaan seisovaa aasiakaan. Mitään isoa rotu- tai rakennetuntemusta mä en rotunäyttelytuomareilta odota (plus kaikkihan tässä ollaan eri asteisia amatöörejä, kellään ei taida olla IRL tuomaripätevyyttä, että sen puoleen :D).”

Olkoonkin miten näyttelyt, niin mielestäni näiden rotunäyttelyiden pitäisi kaikin puolin olla matalan kynnyksen tapahtuma ihan jokaiselle! Meillä on kuitenkin NJ, VSN ja kantakirjat tarkempaa rakennetarkkailua varten, rotunäyttelyiden ei mun puolesta tarvihe olla ihan niin vakavat. 🙂 Yleensä ne huippuhienot ja pahnanpohjimmaiset erottuvat kuitenkin joukosta myös vähän ohkaisemmin rakenteesta mitään tietäville, se on sitten se tasaväkisempi keskiporukka, jonka kanssa raavitaan päätä. 😄 Mutta nykäise hihasta, jos haluat kokeilla!

@rukkanen Jos joku askartelee mulle / mahdolliselle toiselle tuomarille kaverina erikoismainintoja, niin toki. 😄 Myönnän ihan suoraan, etten itse ihan hirveän innoissani keksisi joka kuukaudelle jotain mainintoja. Paras ravuri, piekkari ym. nyt on tosi simppeli jakaa joka kuussa, sellaiset nyt jaksan ja viitsin laitella itsekin, jos se muita motivoi. 🙂 Mutta mitään kovin personoituja mainintoja tuskin jaksaisin keksiä joka ikinen kuukausi, jotain toki silloin tällöin. Jotkin vakiomaininnat tosiaan voin ilomielin jakaa joka kuussa / ohjeistaa mahdolliset muut tuomarit jakamaan ne. 😊
    Onnea rotunäyttelytavoitteen täyttymisestä! ❤

@reibili IRL ensin ja vanhat URL-vastuut. Jos munkin pitäis vastuuhommista nipistää ni varmaan laittaisin nämä tylysti joka toiselle kuukaudelle, kyllä esim. kantakirjatuomarointi nyt ajaa rotujärjestön bonusnäyttelyiden edelle. Vaikka totta kai mielelläni mä kaikkea ekstraa pyöritän niin kauan, kuin siinä on osallistujamäärien ym. puitteissa mitään tolkkua. 😄

@serena Minäkin olen itsekseni pohtinut, että ovatko nämä vähän tylsät, kun näistä ei periaatteessa sen isommin saavuta mitään (vs NJ ja VSN). 😄 Mitään kamalan isoja karnevaaleja näistä ei tule, eikä rotunäyttelyiden kautta tulla jakamaan ktk-kelpoisuuksia tai mitään sellaista ‘tylsyydenpoistajaa’. @rukkanen mainitsemat erityismaininnat on tosiaan kohtalaisen vaivatonta toteuttaa ja jos ne muita motivoivat, niin sellaiset nyt on nätti toteuttaa. Haluan kuitenkin pitää nämä työmäärältään kohtuullisina näyttelyinä, niin itselleni kuin mahdollisille muille tuomareille.

@aksu Osallistujakohtaisesta hevosmäärästä voidaan kyllä keskustella. 🙂 Tosin koen mahdollisen hevosmäärän nostamisen lähinnä tekohengittämisenä, mikäli rotunäyttelyt pysyvät muutamien harrastajien hevosten leikkikenttänä; hevosmäärä ehkä lisääntyy, osallistujamäärä ei. Tosin toukokuun rotunäyttelyyn on tullut jo mukavasti väkeä, ilmeisesti tämä keskustelu on herätellyt väkeä talviunilta. 😄 Mutta kesällä voisi ihan hyvin vetää läpi yhden ‘testinäyttelyn’, joihin osallistujakohtaista hevosmäärää on nostettu, ja katsoa vaikuttaako se osallistumisintoon tai… mihinkään. 😄

• Toukokuun tulokset. Näissä näyttelyissä jakelin toivottuja erikoismainintoja. Jätin nyt Päivän piekkarit ym. jakamatta, keksin kaikkea muuta. 😄 Mitäs olette mieltä? 😊

Kesäkuun rotunäyttelyt pitävät huilikuun, palaillaan näiden pariin ensi kuussa. 🙂

// Erityismaininnat jaettiin ihan kuvien ja fiiliksen mukaan, joidenkin hevosten kohdalla eksyin lukemaan luonnetta ja se näkyy joissakin palkinnoissa. Joillekin keksin jotain ihan päästäni, jos hevonen jotenkin jäi mieleen. Ensi kerralla voisin olla sen verta tarkkaavainen, että koettaisin ihan asiakseni jakaa jokaiselle osallistujalle (= ihmiselle) jonkun maininnan. No, koevedos, ja ajatus mukana vasta jälkijunassa… 😅 🤦

• Olipa kivoja nuo erikoismaininnat, piti käydä ihan kahtomassa jokaisen maininnan saaneen sivut ja etsiä miks ne on just sen saanut 😄

• Mun piti kans kuikuilla erikoismainintojen saaneita ja omien saamat kyllä lämmittää mieltä 😄 Tuommoset vähän hupsutkin on just kivoja, ainakin minusta 😄

Ja K.R. Karu Koston ykkönen ja BIS-sija tuli kyllä täysin puskista 😍

• Suomenhevoskasvattajat

Ihania nuo erikoismaininnat! ❤ Juuri tällaiset on sopivia eikä niiden tarvitse tuottaa liikaa vaivaa tuomarille vaan tulla vähän kuin sivutuotteena. Kiitos Lissu, että jaksat näitä tuomaroida! 😍

• Minäpä nakkelin vähä yyveetä!

• Jes, ihana kuulla, että tykkäätte! 💪 Näiden keksiminen oli puolet helpompaa ja hauskempaa kuin mitä oletin, etenkin kun totesin itselleni, ettei tämä ole niin vakavaa, ja rustasin ylös ne hupsutkin erityismaininnat. 😄 Plus kuka ei rakastaisi Maranellon viiksiä (tai niiden tynkiä)! ❤

@reibili Oooh! 😎

• Skippaa yksi kuukausi ja putkiaivona meinaa skipata toinenkin…
    Uusi rotunäyttelykutsu on julkaistu, mahdolliset kutsusivumokat menevät väsymyksen piikkiin ja korjailen ne vähin äänin maanantaina viikonloppureissun jälkeen. 😊

Tuomarit lisätään kutsuun jälkikäteen, puuttuvaa tuomarilistausta ei tarvitse ihmetellä. 🙂 Tervetuloa rotunäyttelyihin!

• Lissu

• This post is deleted!

• Pitääkö osallistuvan hevosen sivuilla lukea ikä tai ikääntyminen jossakin?

• @jenna Ikä olisi hyvä lukea, suurin osa luokista kun on jaoteltu iän mukaan. Vaikka jos ihan rehellisiä ollaan, minä en ole jaksanut hevosten ikää tarkistella, oletan osallistujien tarkistavan osallistumisvaiheessa meneekö hevonen varsoihin, aikuisiin vaiko senioreihin. 😄 - Lissu

• Heinäkuun tulokset, suurkiitokset @reibili ja @dookie ! 😊
    Elokuun kutsu, @reibili tuomaroi tammaluokat. 🙂

10

941
Users

12.5k
Topics

231.9k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.