Aasien ja muulien kilpailuluokkien kysely KRJ ERJ KERJ
-
Noniin! Kuten jo tonne aasitopaan laitoinkin, mut tehdään tälle vielä omansa ettei muu keskustelu huku joukkoon. Poikkeustilanteen takia teen nyt yhteisen topan henkilökohtaisella käyttäjälläni koskien KRJ ERJ KERJ, ettei tarvitse kolmea erillistä topaa samoin asioin tehdä.
Tämä keskustelu on tarkoitettu vain luokkaehdotuksille, ei muulle keskustelulle!
Kaikki muu on jo tullut esille ja perustelut kerrottu ja haluamme tulla linjauksessamme osin vastaan aasimuuli-harrastajia.
Tulemme vastaan tässä aasimuuliasiassa KRJ ERJ ja KERJ, ja jaokset ottaisivat nämä mukaan vain kisaamaan ja niiden oma järjestönsä hoitaa mestaruudet ja laatikset. Aasitopassa olikin hyvin jo keskustelua sen perustamisesta, sinne siis kantamaan korsi kekoon!
Kisaamista koskien haluaisin kuulla, mikä/mitkä on luokat, millä aasimuulit haluavat kisata kys. jaoksissa? Luokkaehdotusten on oltava realistisia ja ne eivät perustu muutaman superkoulutetun supermuulin tasoon. Faktana kun on, että niitä Suomessa ei tämänhetkisen kisatilaston mukaan ole.
Halutaanko toteuttaa myös porrastetusti? Vai riittääkö pelkät perinteiset kisat?
Painoitan myös, että kisat pystytään rajaamaan avoimiksi vain hevosille / poneille. Niin kuin ne voidaan nyt rajata tietylle rodulle. Muussa tapauksessa aasimuulit menevät yhdessä asetettavien luokkarajoitusten kanssa!
Miksi? Siksi, että kaikki eivät halua aasien ja muulien kisaavan samassa luokassa (tämä ei ole vain minun mp vaan keskusteluissa käynyt ilmi). Siksi luomme mahdollisuuden toteuttaa kisaamista niin, ettei kaikkien tarvitse kisata samoissa luokissa aasimuulien kanssa.
Tästä rajoituksesta lisätään sääntöihin kohta, ja uuden kuin vanhan harrastajan tulee joka tapauksessa lukea säännöt ennen kisan järjestämistä tai osallistumista; säännöissä, sekä kutsussa on selkeästi rajattu sallitut asiat. Tämä koskee minkä tahansa sääntöuudistuksen tekemistä.
Kyselyyn on aikaa vastata 7.11. saakka
Tasot ovat:
KRJ: aasit Helppo D / muulit Helppo B
ERJ: aasit 50cm / muulit 90cm
KERJ: ei aaseja / muulit harrastetasoja päivitetty 7.11. klo 23.50 vastaamaan kyselyn mielipidettä ja re tasoja nostettu pykälällä alimman ehdotuksesta vastaamaan ylempää ehdotusta (=puoliteitse tultu vastaan).
Mikäli kyselyyn ei vastata, ylläpito päättää avoimet luokat jokaiseen jaokseen.
-
Viestiä päivitetty, äänestystä tarvittaisiin näistä aasimuuleille avoimista luokista!
-
Itse sanoisin, että kouluratsastuksessa Helppo A -tasolle asti ja esteillä n. 100 cm asti voisi olla sopiva, kenttäratsastus sitten niiden pohjalta eli helppo-taso?
-
Aika samoilla linjoilla Sonjan kanssa nykyisen tietämyksen mukaan vaikka mä varmaan downgradesin vähän tyyliä HeB HeA 80cm ja kenttäkin kuullostaa jotenkin hurjalta, mut paneudun asiaan ja yritän löytää jonkinlaisia lähteitä myös
-
Selkeydeksi aaseille ja muuleille saa olla eri tasot, kun aasi ei nyt oletuksena kykene samaan mihin muuli. Vai onko helpompi rajata ne samaan?
Itse jos saisin päättää, niin
ERJ aasit menisivät max 40cm ja muulit +/- 90cm
KRJ aasit heD ja muulit max heB
KERJ muulit max tutustumisluokkaKERJ kohdalla aasit on kyl vähän päänvaiva, 60cm vaikuttaa jotenki tosi korkeelta aasille?
-
Mä äänestän seuraavia maksimitasoja:
KRJ: aasit Helppo D / muulit Helppo B
ERJ: aasit 40cm / muulit 80cm
KERJ: ei aaseja / muulit harraste -
Minä sanosin
KRJ: aasit Helppo C / muulit Helppo B tai He A
ERJ: aasit 40cm / muulit 80cm
KERJ: ei aaseja / muulit harrasteAaseilla on kuitenkin laukka ja etenkin isot aasirodut on sellaisia, että niellä on ihan hyväkin laukka. En nyt löytänyt youtubesta kuin yhen videon nopeasti (IG löytyy paremmin), mutta tässä esim aasin laukkaa (kohta 7.55-->). Tää on toki joku superaasi kun menee passageakin, mutta siis tuollainen laukka on ihan perus riviaaseillakin (hieman toki rodusta riippuen).
Aasi kouluratsastuksessa pystyy aikalailla samaan itseasiassa kuin hevonen, mutta koska aasit ovat sen verran itsepäisiä elukoita niin ei kukaan jaksa niitä kouluttaa talutusratsastusta korkeammalle Tämä on muulienkin kohtalo. Kapasiteetti muuleilla on hyvä, mutta kuka haluaa eläimen joka on puolet vaikeampi kouluttaa kuin hevonen? Harva ja siksi niitä osaavia muuleja on vähän kun kukaan ei jaksa/osaa kouluttaa niitä. Ne muulit mitkä on ammatilaisen toimesta koulutettu on yleensä ihan yhtä toimivia kuin hevonen. Tässä esim nuorten hevosten kilpailun finaalin kvaalannut muuli. Eikä tämä ole mikään poikkeuksellisen lahjakas tai upealiikkeinen, mutta hyvin koulutettu.
-
Tässä vielä pari videota perus aaseista eli niillä on ihan laukka, minkä vuoksi Helppo C voisi olla kun Helppo D luokassahan ei ole laukkaa?
https://www.youtube.com/watch?v=se7ocky3sCs
https://www.youtube.com/watch?v=CQIXnXPwewg 0.45--> aasi -
Aloitusviestiin päivitetty ehdotetut tasot! ️
Päivitän myös illemmalla lajijaoksien luokkiin näkyviin tämän hetken rajoitukset selvyydeksi, ///ne löytyy kyllä sieltä sääntö-sivulta ja porrastetuista, ettei tässä nyt olla sortamassa aasimuuleja, vaan siellä on jo olemassaolevia säkäkorkeus- ja roturajotteita!
//aivopieru korjattu, jaokset eikä laatikset duh
-
KRJ: aasit Helppo C / muulit Helppo B
ERJ: aasit 60cm / muulit 100cm
KERJ: aasit aloittelija / muulit Helppo -
@anarchy said in Aasien ja muulien kilpailuluokkien kysely KRJ ERJ KERJ:
KRJ: aasit Helppo C / muulit Helppo B
ERJ: aasit 60cm / muulit 100cm
KERJ: aasit aloittelija / muulit HelppoÄäni tälle!
-
Mun mielestä Anarchyn ehdotus kuullostaa aika hyvältä lähinnä sen takia että on aasejaki erilaisia, oon ollu absent taas virtuaalihommista ni kuten aiemmi sanoin katon toho keskiyöhö mennessä...
-
KYSELY ON SULKEUTUNUT ja aloitusviestiin päivitetty tulevat tasot, ne lisätään jaoksien sivulle tämän vuorokauden sisällä. Näin ollen aasit ja muulit saavat aloittaa kisaamisen tasojen sallimissa rajoissa 9.11. eteenpäin!
@elisa suljetko tän ketjun joutessasi?
//️ edit 0.14 mietinnässä KERJ jonkinnäköinen "aasiluokka" (=ns. puomiluokka) matalammilla ko re me tasoilla?
-