Oikeinkirjoitus ("Kysely")

• Piirrosharrastajat

@Nikki kirjotin sulle tarinan, ihan sua varten

“Ketä on ostanu nämä keksit” maijukka huusi kun käveli tallin tauko tupaan. nuorukainen huomasi nopeasti kaikki kaverinsa, ja tuo meni heidän luokseen. tuo istui alas pirtti pöydän ääreen ja katsoi liisiä ketä oli tämän paras ystävä. nuorikko omaa pitkät punaiset hiukset ja lienee 175 cm pitkä muttei kuitenkaan ole “ginger”. liisi hymyili tuolle, jota maijukka ihmetteli.

• @J. Kiitos, se oli kaunis tarina, saisko sen vielä paperiversiona ni voin polttaa sen :slight_smile:

• Jota ja mitä, yhdyssanavirheet, ketä ja kuka, enään… varmaan mun inhokkeja 😄 toki siis itellekin tulee kunnon aivopieruja ja unohdan miten asiat kuuluu kirjottaa mutta voi elämä ku menee hermo joskus 😄 ja varsinaiseen kysymykseen voisin vastata että jos jaksan lukea tekstit ni kyllä kiinnitän huomiota myös oikeinkirjoitukseen 🙂

• Esteratsastajat

Ketä on tosiaan myös murretta ja sitä käytetään samassa yhteydessä, mutta ei sitä silti tarvitse kirjoitetussa muodossa viljellä :_D

Kiitti @Meow kun muistutit enään - sanasta xD

• @Jannica Olkoon miten murretta vaan, mä en siedä ollenkaan tota ketä 😄 Käy sääliks niitä, joiden kielikorva ei kerro, millo tulee ketä ja millo kuka

• minuu rassaa tuo ketä-sanan käyttö ihan kaikkialla koska argh… 😂
    keskustassa kun jutellaan ni mua ei häiritse oikeastaan mitkään kirjotusvirheet, kun miekin kirjotan puhekielellä ja esim en jaksa tässäkään viestissä käyttää isoja alkukirjaimia (#laiska) ::D tietysti ihan räikeesti silmiinpistävät virheet ärsyttää täälläkin mutta kihisen yksinäni raivosta sit.

mulla on kans tapana et ku luen tallien sivuja, puhun yksinäni ääneen niille sivuille ja valitan niiden kirjotusvirheistä… ns “virallisemmilla” sivuilla kaipaan ehdottomasti siistiä kirjotusasua, oikeinkirjoituksen hallitsemista yms yms, koska helposti laskee mielipide muuten kivasta tallista jos on hirveesti kirjotusvirheitä. esim just ne yhdyssanat. niiku. pls.

• @laura Feelaan. Teen omassa päässäni listaa kaikista kirjotusvirheistä, mitä tallien sivuilla on ja sit mietin et onks se niin hyvä talli, että asiasta kannattaa huomauttaa, vai annanko vaan olla ja pyörittelen silmiäni yksinäni 😄 #kielipoliisivalvoo #etsivänikki

• Toistuvat yhdyssanavirheet ja pilkkujen, pisteiden ja muiden erikoismerkkien virheellinen käyttö tekee tekstistä raskasta luettavaa ja pistää kyllä pitemmän päälle häiritsemään. Tiettyjä murteitakin on haastava lukea, mm. tuo ketä-sanan käyttö kuka-sanan korvaajana korpeaa xD

Heh, mulla tulee varmaan melko paljon käytettyä tuota nuorikkoa teksteissäni 😁 Täällä päin sillä viitataan monesti nuorkarjaan/nuoreen hevoseen, itse ole koskaan kuullut sitä käytettävän ihmisestä.

• Piirrosharrastajat

@Pierre ihmisestä puhuessa nuorikon oon ainakin minä ymmärtäny aina olevan jotain samaa luokkaa kuin miniä/morsian/kihlattu, mutta ehdottomasti naispuolinen otus vrt nuorukaiseen 😄 mutta murre-erot totta kai sekoittaa aina kaikkea soppaa

• @J. Miten hitossa miniästä, morsiammesta tai kihlatusta saa nuorikon 😅

• Piti ihan tutkia nuo nuorikko/nuorukainen, koska en itse todellakaan tiedä näiden tarkkoja merkityksiä. Toivottavasti en myöskään ole niitä missään liiemmin käyttänyt 😄

Löysin Googlesta tällaisen tekstin. Siellä kerrotaan, että nuorikko on siis tosiaan nuori vaimo (sekä nuori kana), mutta nuorukaisesta kerrotaan samaa, johon Pierrekin äsken viittasi, eli nuori härkä/hieho PLUS kansanrunoissa se on ollut myös nuori nainen ja jossain kunnassa nuori nainen on voinut saada kirjeen, jossa häntä kutsutaan nuorukaiseksi.

• Mä olen kans käyttänyt aina nuorikkoa kuvaamaan nuorta hevosta 😂

Pakko tulla vielä jakamaan tänne ylä-asteen äikänopettajan viisauksia: “Jos erehdyt sanomaan enään, potkaisen sinua nenään.”

• @Daisy Ihana, otan ton todellakin käyttöön, jos musta joskus tulee ope! 😂

• Yks ihanuus on myös sana verkkainen, jonka voi ymmärtää omasta murteesta riippuen täysin päinvastoin kuin kirjoittaja on sen oikeasti tarkoittanut.

• Piirrosharrastajat

@Pierre hidas? rauhallinen?

toinen paha on viruttaa ja älkää nyt ihan tosi kerettiläiset tulko mulle väittämään että se meinaa mukamas venyttämistä 😂 virutus on vesipesua, liotusta, huuhtelua.

ja @Tuire seuraavaan viitaten, tää rakkaan pääministerimme jatkuvasti sanoma “siittä” on kans jotenkin tosi ruma mun korvaan ja silmään

• Enään-sanan lisäksi mie inhoan kirjoitusasua viellä… Ei sinne kuulu kahta L-kirjainta, aivan sama kuinka sinä sen saatat itse ääneen lausua! Ethän sä kirjoita vauvaakaan kahdella V-kirjaimella, vaikka suurin osa varmasti lausuu sen muodossa vauvva. Mulla yks kollega aina kirjoittaa viellä ja toinen käytti tuota enään-muotoa ja ai että mie aina huomautin niille niistä 😄

Ei nyt ihan liity tallien, hevosten ym. sivujemme oikeinkirjoitukseen, mutta jotkut laittaa lauseen lopussa oleva hymiön perään vielä pisteen - mien voi sietää sitä! En kyllä yhtään tiiä, että kuuluuko se sinne laittaa, mutta se näyttää niiiiin typerältä, ettei sen ainakaan pitäisi kuulua 😄

Eri asia on, jos se lopetusmerkki tulee ennen hymiötä, vaikka kysymyksessä:

• Mitä sulle kuuluu? 😊

Mutta joku tällainen:

• Vähänkö oli hauskaa eilen 😆 .

• @Tuire Eikö noi ole makuasioita : - ).

(Sori, oli pakko, oon siis aivan samaa mieltä sun kanssas 😂)

• @Nikki Joo, varmaan onkin eli ei tosiaan taida olla oikeaa tai väärää tapaa. Paitsi ettei sinne perään kuulu laittaa lopetusmerkkiä 😝

@J. viruttaa eli vanuttaa eli venyttää! Joo, on kyllä ihan ihme sana tuokin. Mulla tuli jo vanuttaakin yllätyksenä, oma äiti sano joskus noin, niin piti ihan kysyä, että jaa niin mitä meinaat.

Ja joo, siittä… Minust tuntuu, että ainakin täällä Kymissä moni puhuu noin ja se tuntuu korvassakin niin pahalta. Tottakai, murteita on vaikka ja mitä eikä kaikista voi kaikki tykätä, mutta silti.

• @J. Joo ja samaten sitä käytetään myös merkityksessä nopea, muistan kun joskus lukion äikäntunneilla meillä oli hirvee taisto aiheesta ⚔ En vaan muista mistä päin porukka oli lähtöisin tai mitä murretta puhuivat.

• Piirrosharrastajat

@Tuire vanuttaa > huovuttaa? miten sä saat siitä venymistä?? XD joo ei, tästä jaksan aina riidellä, se on kuulemma aika tarkkaan keskeltä poikki itä- ja länsimurteita että miten tuon ymmärtää.

@Pierre siis apua mitä tää menee aina hullummaks

7

1.0k
Users

13.7k
Topics

262.3k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.