Valjakkoajo, lajin suosio, aktiivisuus etc.

• Minen nyt voi kauheasti muutoksista sanoa kun oon keltanokka. Mielestäni tällä miun reilun parin kuukauden katsauksella kisoja on ollut runsaasti (oon jopa jättänyt joillakin valjakkohevosilla kisoja välistä tasoittaakseni tahtia :D) ja itselle sopivia luokkia hyvin. Vaikeita luokkia aika hintsusti, tosin miulla ei itselläni niihin ole osallistujia joten en oo niin tarkkaan havainnoinu - ehkä ei muillakaan? Pariluokistakaan en osaa sanoa kun en juuri harrasta sopivien hevosten puutteen vuoksi, muutamaan oon törmännyt.

Meillä kasvatetaan Jeilissä shetlanninponeja joiden päätarkoitus on toimia valjakkoponeina. Pari suokkiakin harrastaa sivutoimisesti, mutta tykkään pitää suokkini ratsuina enkä koe, että ihan kaikkea voi treenata aktiivisesti kisaten. Rushockin ponit myös tulevat mahdollisesti aika isolla prosentilla kilpailemaan valjakkoponeina.

Kaikkien valjakkopainotteisten kanssa tähdätään laatiksiin, ja muiden harrastelijoiden kanssa katsotaan tapauskohtaisesti.

Miekin mieluiten osallistuisin yhdistettyihin.

• @Creimeide Juu ei tuo mittään, muualta pääsi onneksi oikeaan osoitteeseen :ok_hand_tone1: Kerrassaan jännä öh… ominaisuus? :rofl: Kyllä se sieltä joskus löytyy!

Tällaisena suurkilpailuhimoitsijana (ts. lisäpistehamsterina…) utelen, onko keilakunkkua joskus aikomus elvyttää, vaikka vain kokeilumielessä? 😄

• Valjakkoharrastajat

@Anarchy Jep, viime vuonna ei ollut edes tarkoitus pitää taukoa vaan se tuli ihan vahingossa. Tänä vuonna taas messissä mukana!

Sain sen linkin jo korjattua muuten 😉

• Itse järjestin aina vain yhdistettyjä luokkia ja aina kaikkia tasoja, mutta mulla tulikin “pikkuinen” tauko viime toukokuusta tämän vuoden puolelle, joten en ihmettele, jos on tuntunut, ettei niitä järkätä lainkaan. Aion jatkossakin järjestää yhdistettyjä luokkia, vaikka mulla onkin tällä hetkellä avoinna noviisikisat, joissa on pelkästään osakokeet.

Itse nimittäin osallistun aina vain yhteen luokkaan per hevonen, vaikka olisikin kyse osakokeesta. Paljon yksinkertaisempaa kilpailemista ja kisattaviakin mulla on esimerkiksi noviisissa tällä hetkellä 131 hevosta, joten saapahan kaikille pikkuhiljaa joitain tuloksia. Ja tämä olikin yksi syy, miksi järkkäsin nuo noviisikisat ja aion vastaisuudessakin niitä pitää, mukaan tulee jatkossa myös yhdistetty luokka - tai parikin!

En tuon taukoni takia osaa sanoa, onko harrastuksen aktiivisuus liikkunut suuntaan tai toiseen, mutta omalta osaltani on tietysti hiipunut: Juurikin tuo tauko oli itsellä, en järjestänyt kisoja enkä liiemmin niihin osallistunutkaan. Nytkään en ole kovin aktiivisesti itse osallistunut muiden kisoihin, mutta tarkoitus olisi senkin suhteen aktivoitua.

Keskityn pääasiassa vain kilpailemiseen sekä kasvattamiseen enkä siis tähtää laatuarvosteluihin ja siinä aion pitäytyäkin. Tulee liikaa stressiä ja into lopahtaa, jos pitäisi alkaa tekstejä kirjoittamaan väkisin laatista varten.

edit. Yksi panostuksen lisäys voisi olla itselläni se, että vihdoin annan periksi sen suhteen, että järkkään kisat vain omassa tallissa ja alan järjestämään niitä myös muiden tallien nimissä. Tällä tavoin saisin järkättyä huimasti enemmän kisoja PLUS saisin omillekin hevosille kisakalenteriin muitakin nimiä kuin Breandan, Breandan, Breandan, Breandan 😄

• Raviharrastajat

Valjakkoajo on aina kiinnostanut, mutta kaatuu siihen ettei ole IRL kokemusta ja näin ollen tuntuu etten tekstejä osaa kirjoittaa hevosille (valmennukset/pk-merkinnät ja osittain luonne). Poneja sekä suokkeja voisinkin hyvin kisauttaa VVJ:n kisoissa, kun niillä kilpailen muutenkin rennommin.

• Mulla on muutamia poneja ja puoliverisiä, joilla kilpailen porrastettuja valjakkoajossa. Laatiksiin en varsinaisesti tähtää, koska en tykkää tekstien kirjoittamisesta. Ainoa on varsalaatis, johon tykkäisin kyllä hevoseni viedä. Kisoja järjestän lähinnä silloin kun itse tekisi mieli kisata, mutta sopivia kisoja ei ole kalenterissa.

• Mulla on pari valjakkohevosta ja niiden kanssa tulee kisailtua aina jos sopivia kisoja löytyy.

Kisojen järjestämistä on kans tullut mietittyä ja varmaan seuraavaan kisaryppääseen laitan muutamat valjakkokutsun.

• Suomenhevoskasvattajat

Kokeilen juuri valjakkoajoa koko laumallani kerrallaan ja järjestin parit kisat (joissa on muuten niitä yhdistettyjäkin luokkia ollut, vaikka kukaan ei halunnut niihin oikein osallistua!!) Harrastaminen jää kuitenkin heti, jos kisoja aletaan liikaa säädellä. Esim edellisellä sivulla nopeasti ehdotettu juttu, että olisi pakko järjestää aina väh. yksi yhdistetty luokka per kisa on jo tarpeeksi hyvä syy lopettaa, koska en vielä ole riippuvainen. Inhoan jos on liikaa väkisin väännettyjä sääntöjä, ja tällä hetkellä niitä taitaa olla vähiten VVJ:n ja WRJ:n alaisissa kisoissa.

Laatiksiin menen, ja vähän hirvittää jo etukäteen se, että tilaisuuksia ei ole joka kuukausi. Vaikka tilaisuudet ovat pieniä, niin niin kuin jo todettiin, osallistujat näyttävät tulevan aina samoilta tyypeiltä. Se tarkoittaa, että näillä tyypeillä on monta hevosta jonossa laatiksiin. Heidän tilannettaa helpottaisivat säännölliset tilaisuudet ja osallistujamäärän nostaminen per henkilö, tai WRJ:n laatiksen tapainen jonotuslistasysteemi. Ärsyttää, että itse tulen olemaan yksi näistä jonottajista, kun tosi moni hevonen valmistuu samaan aikaan. :DD

• @Creimeide said in Valjakkoajo, lajin suosio, aktiivisuus etc.:

Sopiva hetki mainostaa VVJL uutta valtausta, jälkeläisarvostelutilaisuutta.

Tuosta pisteytyksestä kyselisin, kun ei oltu rajattu, että paljonko pisteitä voi saada kilpailuista. Jos hevosellani on 10 jälkeläistä, joilla jokaisella täydet 40 sijoitusta, hevoseni saa tällöin 200 pistettä ja siten ykköspalkinnon, vaikkei yksikään jälkeläinen ole palkittu?

Lisäksi tuo pähkinänkuori ei nyt mun matikalla kyllä pidä paikkaansa?

“Pisteytys pähkinänkuoressa, esimerkki: parhaan palkinnon saa, mikäli hevosella on neljä (4) täydet valjakkosijat kisannutta jälkeläistä joista vähintään kaksi (2) on palkittu jaoksen laatuarvostelussa ensimmäisellä tai toisella (VVJ-I tai VVJ-II) palkinnolla.”

4 jälkeläistä, joilla kaikilla 40 sijoitusta = 160 sijoitusta, joka sitten jaetaan kahdella, eli pisteitä tulee 80. Jos kaksi varsaa on palkittu kakkospalkinnolla, lisätään pisteisiin 40 pistettä eikä se riitä edes B-palkintoon. Ainoastaan ykkös- ja kakkospalkituilla varsoilla saisi juuri ja juuri tuon B-palkinnon.

Nyt kun mietin tuota, niin onkohan tuossa unohdettu se tosiasia, että ne sijoitukset tulee jakaa kahdella, jotta saadaan oikea pistemäärä? Koska jos otettaisiin vain tuo 160 sijoitusta = 160 pistettä ja siihen lisättäisiin kahden varsan kakkospalkinnot (40 pistettä), niin siitähän tulisi tuo parhaan palkinnon 200 pistettä täyteen.

• En erityistä suosion laskemista ole huomannut, mutta sen oon huomannu, että vaikeisiin luokkiin on osallistujat tiukassa 😄 ei toki itselläkään ole kuin yksi, mutta silti. Nopeiten täyttyy aina noviisi, sitten vaativa ja vaikea täyttyy jos täyttyy :'D
    Itsellä muutama hevonen kisaa valjakossa ja jos tuo yksi talli nyt ottaa enemmän tuulta purjeisiin, niin todennäköisesti tulee lisää valjakkopainotteisia ^^

• @Tuire said in Valjakkoajo, lajin suosio, aktiivisuus etc.:

Tuosta pisteytyksestä kyselisin, kun ei oltu rajattu, että paljonko pisteitä voi saada kilpailuista. Jos hevosellani on 10 jälkeläistä, joilla jokaisella täydet 40 sijoitusta, hevoseni saa tällöin 200 pistettä ja siten ykköspalkinnon, vaikkei yksikään jälkeläinen ole palkittu?

Toivottavasti tämä on tarkoituksella niin, että pelkästään kisatuillakin jälkeläisillä mahdollisuus saada paras palkinto, sillä tällä hetkellä laatuarvostelu palvelee käyttäjiään niin huonosti (tilaisuuksia harvoin, osallistumismahdollisuus/hlö melko pieni suhteessa siihen miten vähän kokonaisuudessaan tilaisuuteen ilmoitetaan hevosia), että mikäli mielisi parhaimmalle palkinnolle ylttää palkituilla jälkeläisillä saisi kasvattaa valjakkohevosia ensin parikin vuotta ennen kuin mitään mahdollisuuksia.

• @Cannabia said in Valjakkoajo, lajin suosio, aktiivisuus etc.:

Toivottavasti tämä on tarkoituksella niin, että pelkästään kisatuillakin jälkeläisillä mahdollisuus saada paras palkinto –

Samaa mieltä! Varsinkin kun niitä kisattuja jälkeläisiä tosiaan pitää olla aika paljon (tai vaihtoehtoisesti niin, että yhdellä on reilusti enemmän kuin tuo perus 40 sijoitusta), eli sekin on aikamoinen työnnäyte, että saa sen aikaan.

• @Oresama said in Valjakkoajo, lajin suosio, aktiivisuus etc.:

Harrastaminen jää kuitenkin heti, jos kisoja aletaan liikaa säädellä. Esim edellisellä sivulla nopeasti ehdotettu juttu, että olisi pakko järjestää aina väh. yksi yhdistetty luokka per kisa on jo tarpeeksi hyvä syy lopettaa, koska en vielä ole riippuvainen.

Joo, missään nimessä en ole myöskään sen kannalla että jatkossa tulisi kisoissa järjestää pakosti yhdistettyjä luokkia – ei ei ei ja vielä kerran ei. Itse kiinnostuin valjakkoajosta pienen hevosmäärän kanssa jo muutama vuosi sitten, mutta kaikkien paras muutos oli tosiaan tuo 2016 tullut sääntö, että saa osallistua kahteen luokkaan/hevonen, paitsi yhdistettyyn. Enkä tiedä kuinka ajaisi asiaansa jos jatkossa saisi osallistua kahteen yhdistettyynkin luokkaan, tavallaan koko luokan idea katoaisi siinä samalla? (ts. sitäkin kun oli tuolla ehdotettu että osallistumisrajoutus höllättäisiin)

Laatiksiin menen, ja vähän hirvittää jo etukäteen se, että tilaisuuksia ei ole joka kuukausi. Vaikka tilaisuudet ovat pieniä, niin niin kuin jo todettiin, osallistujat näyttävät tulevan aina samoilta tyypeiltä. Se tarkoittaa, että näillä tyypeillä on monta hevosta jonossa laatiksiin. Heidän tilannettaa helpottaisivat säännölliset tilaisuudet ja osallistujamäärän nostaminen per henkilö, tai WRJ:n laatiksen tapainen jonotuslistasysteemi. Ärsyttää, että itse tulen olemaan yksi näistä jonottajista, kun tosi moni hevonen valmistuu samaan aikaan. :DD

Tämä on syy minkä takia tämän vuoden alussa laitoin Pirunkorven kanssa pillit pussiin VVJ:n osalta, vaikka hevoset ovat lajissa hyvin kisanneetkin ja tykkäsin kisoja järjestää. Meillä tavoitteena on pitkälti kisata laatuarvostelu silmällä pitäen ja tällä hetkellä laatuarvostelu ei palvele aktiivisia lajin harrastajia riittävän hyvin. Ymmärrän että laatuarvosteluun ei ole suurta tunkua, koska kokonaismääräisesti harrastajia on vähän, mutta niillä muutamilla harrastajilla sitten puolestaan olisi hevosia laatisjonossa ihan reilusti (mikäli vielä laji kuuluisi meidän kisamiin, meillä olisi jonossa n.80 hevosta - mikä tarkoittaa että niiden käyttäminen laatiksessa kestäisi lähes 3 vuotta nykyisellä laatiksen toiminnalla).

En siis koe kovin mielekkäänä kisata hevosilla turhaan, koska joka toinen kuukausi järjestetyt tilaisuudet on valuneet nenän edestä jo pariinkin kertaan enkä viitsi hevosia seisottaa sitten kuoppaamattomia laatiksia odotellessa - keskitytään siis niihin lajeihin joiden taustalla olevat organisaatiot toimivat saumattomasti yhteen harrastajien tarpeiden kanssa - vaikka muihin laatiksiin ei saa yhtä montaa hevosta/kk/omistaja (paitsi tuomarina) niin mielekkäämpää on edes yrittää ehtiä osallistumaan tilaisuuksiin kun tietää niiden pyörivän tasaisesti. Tällä hetkellä kuitenkin vielä elättelen toiveita että jaksaisin olla kuoppaamatta paria hevosta joiden ainoa tavoite on ollut enää VVJ:n laatis, mutta saa nyt nähdä.

• Täällä ilmottautuu pienen valjakkoponipoppoon emäntä!

Mulla on aikanaan ollut paljonkin noita valjakkowelshejä (pääasiassa A-sektiota) mutta sitä mukaa kun laatuarvostelun toiminta on muuttunut epävarmemmaksi, on oma innostus lajiin vähentynyt. Myönnän kilpailuinnostukseni olevan täysin riippuvainen siitä tuleeko ulkopuolelta jokin tavoite kilpailemiseen vai ei. Nyt olis jonossa useampikin valmis valjakkopainotteinen poni odottamassa laatista (btw. mahtavaa, että laatis näyttää taas aktiivisemmalta! Meni näemmä tuo helmikuun tilaisuus ohi kun olen tuudittautunut siihen, ettei tilaisuuksia ole 😄 ). Tästä siis vähän samat mietteet kuni Cannabialla.

Suuri harmistuksen aiheeni on vaikeiden luokkien vähyys. Epärealistista tai ei, mutta parhaimmat valjakkowelshini ovat vaikea-tasoisia ja on tylsää kun luokkia on vähän ja harvoin. En tykkää jos ponieni kisakalenteri on “Moana part bredsiä” toisensa perään, joten en itsekään viitsi järjestää vaikeita luokkia kuin satunnaisesti mutta parempi sekin kuin ei mitään.

Kolmas syy, ja valitettavasti ehkä isoin syy, vähäiseen kilpailemiseeni valjakkoajossa on, että olen priorisoinut sen alemmas kuin muut lajit. Valjakko on minulla vähän sivuosassa. Oikeasti haluaisin kilpailla siinä enemmän ja järjestää enemmän kilpailuita mutta kun aikaa on rajallisesti on pakko priorisoida. Minulla ei ole IRL mitään kokemusta lajista, joten se ei “koukuta” samalla tavalla kuin este- ja kouluratsastus. Valjakkowelsheistä löytyy kyllä upeita kuvia ja jos joskus voitan lotossa ja jään oloneuvokseksi niin perustan ihan oman tallin valjakkowelsheille vaikka vaan pelkkien kuvien takia!

• Onko tuota muuten missään määritelty minkätasoisia käytännössä ovat nuo eri luokat, mitä sisältävät? Virtuaali-wikissä taisi olla yleisesti listattu asioita joita eri osakilpailuissa vaaditaan, mutta ei sen tarkemmin mitä tulee milläkin luokkatasolla.

Onko vaikea luokka (tai jopa vaativa) pikkuponille liian haastava? Vaatiiko vaikeat jopa ihan puoliverisen tai vastaavan suorituskykyä?

• @serena said in Valjakkoajo, lajin suosio, aktiivisuus etc.:

Onko vaikea luokka (tai jopa vaativa) pikkuponille liian haastava? Vaatiiko vaikeat jopa ihan puoliverisen tai vastaavan suorituskykyä?

Mä en ahkä laittais shettistä kisaamaan vaikeissa luokissa, vaativassa korkeintaan… Mutta Kyllä hyvinkin “hevosrakenteiset” eli sirot ponit esim. ratsuponit, weshit ym. voisin kuvitella vaikeisiin luokkiin.

• @serena said in Valjakkoajo, lajin suosio, aktiivisuus etc.:

Jatkokysymys tästä. Olen nähnyt shetuillakin vaikeita luokkia kalenterissa katsellessani VVJL palkittuja.
    Katsotaanko se laatiksissa epärealistiseksi koulutustasoksi?
    (Ei sen perusteella, mitä näin, mutta ovathan ne ponit voineet kompensoida muilla laatistuloksilla, niin tarkasti en sörkkinyt.)

• @Anarchy said in Valjakkoajo, lajin suosio, aktiivisuus etc.:

@serena said in Valjakkoajo, lajin suosio, aktiivisuus etc.:

Jatkokysymys tästä. Olen nähnyt shetuillakin vaikeita luokkia kalenterissa katsellessani VVJL palkittuja.
    Katsotaanko se laatiksissa epärealistiseksi koulutustasoksi?
    (Ei sen perusteella, mitä näin, mutta ovathan ne ponit voineet kompensoida muilla laatistuloksilla, niin tarkasti en sörkkinyt.)

Ei katsota 🙂 ainakaan tällä hetkellä, enkä jotenkin usko että siihen on tarvetta? Kuitenkin siis valjakossa eri osakokeet vaatii erilaisia asioita ja hyvin esimerkiksi shettis voi pärjätä vaikka Vaikeissa koulukokeissa, mutta taas vaikea kestävyys voi olla haasteellinen jne.

• Mulla kilpailee shetlanninponit ja muutamat shettistä isommat ponit valjakkoajossa. Täytyy toki myöntää, että viimeaikoina VVJ:n kilpailut ovat jääneet enempi vähempi taka-alalle. Olen keskittynyt aikapulan takia enemmän puoliverisiin ja KRJ:n ja ERJ:n kisoihin ja tilaisuuksiin.

Toki laatisten tämän hetkinen tilanne on yksi syy, meilläkin kuitenkin kaikkia kisataan laatiksia silmälläpitäen. Yksi syy on taas se, että olen enemmän ja enemmän luisunut porrastettujen puolelle. Ei vain yksinkertaisesti enää ole aikaa tehdä tuhansia muotoonlaittoja ja porrastetut tuovat tähän helpotusta. Ainoa vain, että porrastetuissa ei juuri järjestetä VVJ:n kilpailuja.

Itse en enää paluuni jälkeen ole paljonkaan järjestänyt valjakkokisoja, koska en jaksa kerätä ominaisuuspisteitä kisojen järjestämistä varten 😅 Ylimääräiseen odotteluun ei vain enää ole aikaa samalla tavalla ja kun ominaisuuspisteitä on ERJ ja KRJ kisoihin enemmän ja niissä hyväksymist ovat tuntuneet menevän jouhevammin (toki en hetkeen ole järjestänyt, joten en tilanteesta juuri nyt tiedä mitään), niin tulee niihin keskityttyä.

• Kiinnostaako laji itseäsi nykyisin enemmän kuin ennen, vähemmän kuin ennen vai samalla tavalla kuin ennen? Kilpailetko, kasvatatko?
    Keskitytkö hevosten kanssa vain kilpailemiseen vai tähtäätkö myös laatuarvosteluihin?
    Mitä voisit itse tehdä lajin eteen? Tai oletko jo tehnyt?

Minulta löytyy muutama valjakkoajoa porrastetusti kisaava shetlanninponi sekä muutama suomenhevonen, jotka kisaavat vanhemmille laatuarvostelusijoja tavallisissa. Ensimmäiset ponit ilmoitin helmikuun laatuarvostelu tilaisuuteen ja jäävät varmaan hetkeksi myös viimeisiksi, kasvatus sen verran pientä minun osalta, joten seuraavat valmiit ponit hamassa tulevaisuudessa. Kiinnostusta lajiin olisi, mutta tietämys lajia kohtaan 0, joten rajottaa päiväkirjamerkintöjä ym, niinkuin moni on ilmaissut.
    Järjestän satunnaisesti porrastetuissa valjakkokisoja omille poneille sopivilla luokilla (vt.0-3), nyt järjestin ensimmäiset kaikille avoimet kisat.

17

779
Käyttäjät

10.1k
Aiheet

177.9k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.