Koulutustaso ja edistyminen - ideoita ja ajatuksia otetaan vastaan!

• KOULUTUSTASO

Miten määritätte millä tasolla teidän hevosenne lopulta kilpailee?

Varmasti yleinen käytäntö on kopioida suurinpiirtein vanhempia vastaava taso jälkikasvulle, mutta löytyykö täältä harrastajia jotka määrittelee kunkin hevosen kapasiteetin/maksimitason jollain muulla tavalla? Tai vaikkapa muita periytyviä luonteenpiirteitä ja fyysisiä ominaisuuksia?

• URALLA ETENEMINEN

Millä perusteilla teidän hevosenne koulutustaso nousee?

Jälleen havaintojeni perusteella aika iso osa tuntuisi kilpailevan hevosillaan suoraan niiden lopullisella tasolla, mutta kiinnostaisi josko porukka on kokeillut aiemmin tai jopa käyttää nyt jotakin systeemiä joka määrittelee heidän hevostensa kehittymistä ja etenemistä.

Ja miun omia ajatuksia aiheesta;

Pähkäilen tällaisia siis siksi, koska tarkoitukseni on kehitellä tulevalle ponitallilleni jokin systeemi määrittämään ponien kykyjä ja etenemistä (ja mahdollisesti soveltaa sitä myöhemmin Jeiliinkin, mikäli homma tuntuu mieluiselta). Taustalla lähinnä se, että koen hevosten menestymisen ja “valmiiksi saamisen” laatupalkintoineen ynnä muineen hieman liian helpoksi itselleni - toisin sanoen tavoite on luoda hajontaa omaan hevoskantaan ja haastetta omaan harrastamiseen.

Oon pyöritellyt mielessäni jo pitkään jonkinlaista “sijoitu kisoissa x määrä hypätäksesi seuraavalle tasolle”. En vaan jotenkin saa muodostettua siitä hyvää ja järkevää kokonaisuutta, varsinkin kun hevoskanta koostuu erilaisista ja erirotuisista elikoista. En mitenkään voi käyttää samaa systeemiä shetlanninponilla ja puoliverisellä, tai edes shetlanninponilla ja ratsuponilla. Toisin sanoen tavalla tai toisella olisi määritettävä se maksimi jonka poni voi saavuttaa, eli asettaa hevoselle kattokapasiteetti, jonka puitteissa eteneminen tapahtuisi.

Kiehtoo myös ajatus etenemisen jarruttamisesta/pysäyttämisestä, mutta jos tason nousu on suora johdannainen siitä miten hevonen sijoittuu, on eteneminen melkolailla väistämätöntä. Toki tuurilla on oma tekemisensä asiaan, huonolla tuurilla jollakulla kertyykin hirmuisen hitaasti niitä sijoituksia, jolloin voi sanoa edistymisen takkuilevan - olisiko siinä sitten syytä tarpeeksi jättää hevonen saavuttamatta tavoitetasoaan vai jatkuisiko se homma vaan sillä tahdilla mikä nyt sattuu olemaan.

Entäs sitten jos ei olekaan kisoja kyseisille luokille ja hevosen eteneminen takkuaa sen vuoksi? Siinäpä se sitten kusaseekin koko homma? Vai voisiko ajatella, että korvaa puuttuvat kisat esim. valmennuksilla (jolloin saisi niihinkin konkreettista sisältöä; tämä, tämä ja tämä asia täytyisi opetella kovempia luokkia varten).

Jotain sellaistakin olen miettinyt, että määrittäisi poneille vaikkapa 5 periytyvää luonteenpiirrettä ja 5 käyttöominaisuutta, ja arpoisi niistä varsalle puolestaan 5kpl. Toki sekään ei sitten suoranaisesti auttaisi siinä tavoitetason määrittämisessä, antaisi kyllä jotain suuntia varsan ominaisuuksista.

Summa summarum, haluaisin ihan vaan ideoita, ehdotuksia, kokemuksia, mitä vaan ajatuksia jotka voisivat auttamaan minua keksimään millä menetelmällä lähden tuota poniprojektia viemään eteenpäin.

• Esteratsastajat

Määritän itse hevosten koulutustason vanhempien keskiarvosta. Jaoksen kisoissa kilpailevat suoraan omalla koulutustasollaan, mutta villeissä kisoissa etenen niin että kaikki aloittavat tasolta heC/40 ja 10 sijoituksen päästä siirtyvät ylemmälle tasolle aina : )

• @Jannica Miksi vain villeissä näin?

• Oon pyöritellyt mielessäni jo pitkään jonkinlaista “sijoitu kisoissa x määrä hypätäksesi seuraavalle tasolle”

tämmönen ns. realistisempi eteneminen olis miun juttu totaalisesti, mutta en suomenhevosten eli ns. laatistavoitteellisten kanssa ole jaksanut mitään lähteä kokeilemaan tai testaamaan. Rennompaan höntsäilyyn tarkoitettujen hevosten kanssa oon kilpaillut usein porrastetuissa, joissa on jo enemmän sellasta reaalituntumaa kun ei pääse heti kisaamaan tavoitetasolla, eikä sinne myöskään pääse ihan hetkessä + kilpailut ei oo ryppäitä & aina ei todellakaan sijoitu (“Hevoset pisteytetään suhteutetulla arvonnalla, jossa otetaan huomioon muun muassa hevosen jo-kerätyt ominaisuudet, luokan taso ja osallistujamäärä” joka tuo mukaan sen että, kuten normaalistikkin, enemmän kisanneet pärjäävät kenties paremmin mutteivät kuitenkaan ole satavarmoja voittajia).

Miten määritätte millä tasolla teidän hevosenne lopulta kilpailee?
    höntsäilyhevosilla alotan aina matalimmista esteluokista ja helpoimmista koululuokista joita on tarjolla, laatistavoitteellisilla nappaan vanhempien koulutustasojen perusteella joko saman tai (jos hurjasti eritasoiset vanhemmat) jonkun tason siitä suht keskeltä.

Millä perusteilla teidän hevosenne koulutustaso nousee?
    laatiskopujen taso ei nouse niiden elämän aikana, höntsäilyponien kanssa en ole keksinyt oikein mitään järkevää - ehkä vaan porrastettujen senhetkisen tason mukaan. myös joku “tällä kaudella kisaa x tasoisissa kisoissa > välissä treenikausi > uudella kaudella kehittyneempi ja kilpailee x-tasoa yhtä vaativammalla tasolla” olisi kiva, mutta mun hevoset ikääntyy niin hassusti. jos osaisin määrittää kesä- ja talvikausien kestot hevosen ikääntymiseen sopivasti, voisi hyvin kokeillakkin niin että esim jos poni ikääntyy puolen irl vuoden välein, 6 irl-kuukautta jaettaisiin 12 url-kuukaudella ja siitä määrittelisin milloin alkaa kisakausi, kuinka kauan kestää ja koska loppuu > milloin hallikausi, treeniaika, yms. on kun kisakausi loppuu silloin ja silloin, valmentautuminen sinä aikana.

Kiehtoo myös ajatus etenemisen jarruttamisesta/pysäyttämisestä

tää kiehtois myös mua!! höntsäilyponeille olisi kiva luoda realistisempaa elämää niin esim etteivät ne tai vaikka ratsastaja olekkaan yhdellä kaudella kunnossa > ei päästä kisaamaan > ei päästä etenemään, seuraava kausi samalla tasolla. tietenkin osan hevosista kanssa menee aina hyvin, kaikki on kunnossa ja niin edelleen mutta sitten on myös niitä joille iskee jotain jalkavaivoja yms. sellanen eläinlääkärigeneraattori tai vastaava olisi kiva, joka antaa ell lausunnon (esim. “perusterve” “selkä hieman jumissa” "hevonen alkanut ontumaan viime viikolla > eläinlääkäri tutkinut, diagnoosina syyt x ja y [tähän voisi laittaa jonkun iisimmän jalkavaivan jonka saa helposti parannettua ja vaihtoehdoksi myös jonkun, joka vaikuttaa koko kisauraan > ei välttämättä hyppää enää ikinä yms]). sitten voisi pyöritellä tuota niin paljon kuin tahtoo ja arpoa oman eläimensä kunnon sillä hetkellä, jolloin saisi sisältöä sen hevosen elämään ja päiväkirjaan + realistisuutta.

Entäs sitten jos ei olekaan kisoja kyseisille luokille ja hevosen eteneminen takkuaa sen vuoksi? Siinäpä se sitten kusaseekin koko homma?

Jos kisoja ei kyseiselle luokalle ole ja hevosen eteneminen takkuaa sen takia, ehkä sille ns. kisattomalle kaudelle vois keksiä jonkin selityksen? Esim just että “omistajalla oli nyt jalka poikki eikä voinut kisata, joten ei tuloksia tältä ajalta, jee nyt pääsee taas selkään ja ekat kisat huomenna” tai jotain :D

• Nappaan vanhemmilta suoraan. Jos ne ovat eri tasolla, nappaan joko keskiarvon tai sen korkeamman tason. (Koska tykkään kilpailuttaa hevosiani niin pitkälle kuin mahdollista… :D )

Kilpailutan hummiani porrastetuissa, joissa tasolta tasolle eteneminen tapahtuu automaattisesti, kun pisteitä on kerätty tietyllä tasolla tarpeeksi.

Laukkurit etenee tasolta tasolle voitosta, aina viimeiselle G1 tasolle saakka, ellen sitten päätä lopettaa niiden uraa kesken (joko liikaa ei sijoja, tai sitten hyvät voitto/sija prosentit ennen G1 tasoa, enkä halua pilata hummaa. Yleensä onnistun pilaamaan ne silti… :rolling_eyes: )

• Esteratsastajat

@serena olen rajoittanut tuon oman tason mukaan etenemisen ainoastaan villeihin, joissa mulla on vähemmän kisattavia ja kilpailuja harvemmin. Jaoksen kisoissa mulla kilpailee tällä hetkellä yli 160 hevosta joten se olisi loputon suo niitä vekslata luokasta toiseen + tarkastaa kisatuloksia niin usein että ehtisi edes :D

• Kommentoin laajemmin huomenna, mutta minusta tavoitteellisuus ja tämä etenemisen hidastaminen / hajauttaminen eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Tähtään priimaan myös tän ponitallin kanssa, mutta en halua hevosteni olevan liukuhihnalta parasta luokkaa.

/ @Jannica Ah joo, enpä tullut ajatelleeksikaan. :joy:

• Esteratsastajat

Juu, kyllähän siinä hyvin ehtii tavoitteellisesti kilpailla etenkin jos osallistuu aina sen hetkisen tason mukaan : ) Liukuhihnatoiminta itseäkin hiukan ärsyttää, kaikkeen tullut kamala kiire nykyisin harrastamisessa, kisatulokset ja laatistulokset pitää olla heti, samoin näyttelytulokset ja sitten heppa kuoppaan parin varsan jälkeen. Mulle noi omat kasvatit etenkin ja tuontihevoset on oikeasti tärkeitä ja useimmat asuvat meillä kymmenenkin vuotta :D

• @serena said in Koulutustaso ja edistyminen - ideoita ja ajatuksia otetaan vastaan!:

Kommentoin laajemmin huomenna, mutta minusta tavoitteellisuus ja tämä etenemisen hidastaminen / hajauttaminen eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Tähtään priimaan myös tän ponitallin kanssa, mutta en halua hevosteni olevan liukuhihnalta parasta luokkaa

Tää on kyl totta, ja esim suokkien kanssa ehdottomasti käyttäsin enemmän aikaa ja hidastaisin etenemistä, käyttäisin tiettyä strategiaa tasolta tasolle etenemisessä yms jos vaan jaksasin. Mut mitää ei laiska viitsi tehä :D

• FWB

Vihkotallipuolella (ja toimii tämä kai virtuaalipuolellakin) tykkäsin aikoinaan laukkahevosten tasolta toiseen siirtymisestä: ensin voitto Maiden-luokassa, jotta voi siirtyä seuraavalle tasolle ja siitä seuraavalle. Massakilpailemisessa tämä tuskin on hyvä käytäntö (1. sija :arrow_right: seuraava taso aina esim. vanhempien tasolle saakka), koska kilpailut jäävät “huippuhevosella” minimiin ja siirtymät ovat parhaimmillaan/pahimmillaan nopeita, jos hyvä tuuri käy.

Yksi vaihtoehto, jota itse olen punninnut, on hevosen elämänkaaren rytmittäminen päiväkirjamerkinnöillä. Tätä en kuitenkaan kokonaisuudessaan toteuta. Esimerkiksi kun hevosen kanssa olisi käyty tietyn tasoisessa valmennuksessa, se olisi valmis myös kilpailemaan sillä tasolla. Hmm, tarkoitan siis elämänkaariajattelullani tällaisia päiväkirjamerkintöjä, jotka tavallaan vievät hevosta eteenpäin:

• syntymä/ostaminen
    • ratsukoulutus/tulevaisuuden suunnitelmat
    • kuvaus helpoista luokista ja kilpailumenestyksestä
    • valmennusmerkintä
    • mahdollinen muu kokemus, esim. leiri tai vaellus, jossa ratsukko ylittää itsensä
    • ehkä sairastamisjakso, jos haluaa peliaikaa
    • treenimerkintä
    • vaativamman tason kilpailut, kun helpolta tasolta sijoituksia mielivaltainen määrä
    • tiivistelmä kilpaurasta, ehkä kuvausta jatkosuunnitelmista

Mun hevosilla on satunnainen ikääntyminen, jota päivitän, kun muutenkin lisäilen sijoituksia, kirjoitan merkintöjä tai lisään jälkeläisiä, enkä tällä hetkellä toteuta tätä äsken selittämääni systeemiä. Osittain ehkä joidenkin kohdalla, hyvin vapaasti, koska se sopii minulle ja rytmittää mukavasti harrastusta. Hevoseni eivät siis ikäänny, ennen kuin ovat saavuttaneet silmissäni tietyn tavoitteen, esim. varsan, sijoituksia tai valmennuksen, josta yritän jotain heppojen päiväkirjoihin vääntää. Jos jaksan. Mutta mulla ei oo tavoitteena laatikset ja useimmilla hepoilla kisaan sekä villejä että jaoksenalaisia. // ja kisaan suoraan lopullisen koulutustason mukaan. Mikään ei estä mua tekemästä toisin, tällä hetkellä vaan ei energia riitä hevosten koulutustasojen vahtaamiseen :D Mutta minusta ei olisi hassumpaa edetä hevosteni kanssa kilpailutasolta toiselle fiiliksen mukaan. Minusta juuri se fiilis tekee virtuaalihevosesta yksilön. Tuon kanssa haluan kisata paljon helpoissa luokissa, koska ehkä sillä ratsastaa joku tallin juniori… ja tuo toinen on lahjakas puoliveritamma, jonka kanssa edetään nopeasti ja valmentaudutaan ahkerasti.

• Suomenhevoskasvattajat

Mulla kaikki kilpailee omalla tasollaan kaikki sijoitukset, katon vanhempien perusteella koulutustason. Yksi on kilpaillut taso-tasolta menetelmällä normaaleissa.

Nykyään suurinosa hevosista kisaa porrastettuja :)

• No niin. Paljon hyviä ajatuksia, toki nämä eivät vastanneet siihen, että mikä sitten määrittäisi sen hevosen lopullisen taitotason. Tähän eivät vastaa sen enempää porrastetut kuin sijoitusten mukaan eteneminenkään, jos ajatellaan, ettei siellä ole mitään kattoa joka tulee vastaan (muuta kuin järki olla hinaamatta shetlanninponia GB & 160cm tasolle :D).

Siihen ei vastaa myöskään systeemi jota olen itselleni alustavasti kehitellyt ja niin ikään laittanut toimintaan; oon rajoittanut ponitallini ponien kisamäärän niin, että vuodessa (IRL 1kk) niille tulee maksimissaan noin 30 kisaa. Se on noin 2,5 kilpailua ponille per URL kuukausi, eli joustoa hieman on ja voi kuvitella niiden sijoittuvan “kausille” koska käytännössä kausittaminen olisi rypäspainotteisessa kilpailutavassa hyvin hankalaa - realistisuuteen puolestaan en ota kantaa. Tää rajaa kisamäärää sopivasti verrattain vapaa kilpaileminen jossa voisin portaittain etenemisestä huolimatta varmaan saavuttaa satoja kilpailuja kuukaudessa ja näin olisi eteneminenkin taas nopeampaa kun siihen isompaan määrään väkisinkin sattuu enempi sijoituksia.
    Tällä hetkellä statistiikka näyttää siltä, että lähes kaikki ponini ovat kilpailleet tämän kuun kisansa jo täyteen (itse asiassa osalla ne täyttyivät jo ennen kuun vaihdetta). Näistä parhaat ovat saaneet toinen 4 sijoitusta jotka kaikki voittoja, ja toinen 8 sijoitusta joista 1 voitto.

Mun alkuoperäinen ajatus oli sen tyylinen, että 20 sijoitusta johtaisi luokkanousuun helpoilla tasoilla, vaikeammilla 30-40 sijoitusta jne. En oo vielä päässy kunnolla testaamaan miten tämä toimisi käytännössä ja vaikutuksensa on silläkin, että ponini ovat tuonteja eli jo valmiiksi tietyllä tasolla. Mutta niin - tässä nyt tosiaan törmätään taas siihen samaan ongelmaan, eli mikä määrittää kunkin ponin suorituskyvyn katon ja jos eteneminen on kovinkin hidasta niin mitä siitä seuraa.

Siinä oli nyt sitte pitkät pätkät meikäläisen tajunnanvirtaa. :D

Porrastetuissa mie kilpailen myös (pääasiassa kasvatinostajia varten), mutta ne ei vastaa mun haluja. Osittain siksi koska se lopullinen maksimitaso on edelleen omissa käsissä, mutta pääasiassa siksi, koska niitä järjestetään niin vähän ja mie rakastan aktiivista kisaamista.

• Minä kisaan vähän miten sattuu, osalla suoraan lopullisella tasolla ja osalla aloitan pienemmistä. Kenttää olen kisannut Pari tasoa alempana myös silloin kun hevonen on jo kisannut omalla tasollaan. Pyrin myös siihen, että kaikki hevoset eivät olisi niitä 160/GP tasoisia, mutta vahingossa tulee niitäkin ilmoitettua isompiin luokkiin. Kuvien mukaan mennään, jos hepalla on jonkun ratsastuskoulun hepan kuvat ja se ei kuvissa näytä miltään GP tasoiselta niin en sitä myöskään laita GP-tasolle.
    Varsojen tason päätän vanhempien tasoja mukaillen

• Esteratsastajat

Mulla ainakin oli että lopullinen taso määräytyy vanhempien keskiarvon mukaan :D

• Mä päätän itse hevosen tasot sen mukaan, millaisiin luokkiin tarvitsen hevosia kisattavaksi kisajärjestäjänä :D :D :D Mutta katson välillä myös varsoille vanhempien mukaan kutakuinkin samaa tasoa tai vähän parempaa, riippuen siitä millaiselle tallille / hahmolle se hevonen tulee.

Välillä mulla on ollut hevosia, jotka aloittaa helpoista luokista ja tietyn kisa- tai sijoitusmäärän jälkeen siirtyy seuraavalle tasolle. Mun villejä kisaavat otukset kisaa omalla tasollaan, mutta myös alemmissa kisaluokissa tällä hetkellä. Eli Vaativa B hevonen voi mennä myös Helppo B luokkaa jos ei muuten mahdu. En ihan Helppo C enää laittaisi kuitenkaan.

Oon myös pyöritellyt päässä, että laitan esille kaikki kisat myös ne joissa ei ole sijoittunut, ja katson kisauran jälkeen statistiikasta kuinka hyvä hevonen on kisa-areenoilla todellisuudessa ollut. Kuten ravihevosten kanssa tehdään. Mutta tämän lisääminen Tunturin Tallille on vielä vaiheessa (vanhojen kutsujen lisäämisessä kaikille hevosille kestää tovi…)

• @Viiru Jos riittää sijoitus- ja voittoprossat eikä ole tarvetta laskea villejä kisoja, niin nehän voi katsoa ja laskea myös rekkarisivuilta.

Mie tosiaan en halua itse päättää hevosteni tasoja, koska arvaan etten osaisi niitä kamalan objektiivisesti asettaa, eli lopputuloksena olisi lempiponit jotka on huippulaatua. :D Mietin vain miten saisi yhdistettyä osin vanhemmilta periytymisen ja osin pienen yllätyksellisyyden siihen.

• @serena Niin no mä en kisaa alaisia enää. Enkä rekisteröi hevosia (enää) VRL

• Mää määritän koulutustason hevosen luonteen, rakenteen (eli kuvien) sekä vanhempien tasojen perusteella.

Aiemmin aloitin kisauksen usein suoraan maksimitasolta porrastetuissa kisaavat toki pois lukien, mutta nykyään nuorten, kisauraansa aloittelevien hevosten kanssa aloitan helpoimmista luokista ja satunnaiseen tahtiin nostelen niitä tasoa ylemmäksi, kunhan aiemmalta tasolta on tullut jonkin verran menestystä. Pidempien kisataukojen jälkeen olen usein myös startannut koulutustasoa helpommista luokista ja nostanut hiljalleen tason takaisin taukoa edeltävään tilaan.

Ja koska usein aloitan esteiden kisaamisen vaikka 50 sentin luokista ja kisoja ei ole jatkuvalla syötöllä tarjolla, niin edistyminen tapahtuu vain hitaammin kuin korkeammilla tasoilla. Toisaalta hitaampi kisaustahti sopii nuorelle hevoselle jos realistisesti haluaa ottaa, nopeatempoisempi kisaaminen sopii sitten vanhemmalle iälle, kun kokemusta on jo saatu :smile:

• Onko lopputulema se, ettei kukaan ole käyttänyt mitään arvontasysteemiä näissä? :D

• Esteratsastajat

Ilmeisesti : ) Mua kiinnostaisi kyllä joku arvontakone joka arpois varsan sukupuolen tai tuleeko tamma tiineeks :D

Kirjaudu sisään voidaksesi vastata

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.