Virtuaalihevosille oma Intagram-tili?

• Joskus oli puhetta tästäkin aiheesta, en vain enää löytänyt alkuperäistä keskustelua. Instagramin puoleltahan löytyy paljon varsinkin nuoria piirrosharrastajia. Mielestäni olisi hienoa saada myös VRL instagramiin, josta voisi saada paljon uusia harrastajia mukaan. Itse olisin kiinnostunut ylläpitämään tiliä muutaman muun henkilön kanssa.

Mitä sitten tilillä julkaistaisiin? Piirrosharrastajien kuvia, linkkejä virtuaaliharrastajien blogeihin, talliesittelyitä, ehkä jotain pieniä vinkkejä harrastukseen, arvontoja yms. Kuvituksena voisi käyttää myös esim. harrastajien vapaasti kopioitavia kuvia.

Mitä mieltä olisite tällaisesta ideasta? Koetteko sen tarpeelliseksi? Entä olisiko joku kiinnostunut myöskin ylläpitäjän hommasta?

• Piirrosharrastajat

Idea on kiva, ja varmasti niille, joita liiton alainen harrastaminen kiinnostaa ja kummastuttaa, myös tosi hyödyllinen tietopankki! Pari huomioitavaa juttua instatalleista, jotka nyt tuli mieleen kun oon siellä jo pari vuotta roikkunut:

• instagramissa on oma “suomen piirrostallien yhdistys” tmv, en ihan muista mikä sen nimi on, jonka siellä keskenään harrastavat ovat yhdessä toisilleen tehneet. Sen toiminta ei todellakaan ole niin kokonaisvaltaista kuin VRLn, se on vähän vaan sellainen uutistili jolla julkaistaan ehdotuksia yhteisille tägeille ja jotain varustepaketteja, eikä esimerkiksi kilpailujen järjestäminen ole kiinni mistään muusta kuin kunkin tallin omista fiiliksistä
    • homma on pitkälti piirrospainotteista, ja valokuvatalleja on harvassa. Tekijänoikeuksista puhutaan jonkin verran, mutta valokuvatileillä ne ovat ymmärrettävästi välillä vähän heikommilla kantimilla
    • koska sivustoja ei ole, vaan pelkät tilit, suurin osa tallien hevosesittelyistä tms. on järjestetty tageilla, joten näennäinen hajanaisuus saattaa pettää
    • osa harrastaa vain ja ainoastaan piirtämällä kuvia ja kirjoittamalla niihin tarinoita esim. keksityistä kisasuorituksista, osa tarinoi kuvien kommentteihin tai hoitotallin direen, osa taas järjestää roolipelaten tunteja, valmennuksia tms. Hajontaa on siis paljon ja kaikenlainen arvottu puuha on aika pienessä roolissa
    • pari jotka on multa siellä tässä viime päivinä kyselleet, ovat olleet vähän huolissaan siitä, että “nettitalleilla” ylläpitäjät on niin aikuisia ja tuntuvat ainakin hötölän perusteella kuuemma vähättelevän ig-harrastajia, joten kannattaa varmaan kans olla avoin tutustumaan tuohon toiseen harrastusmuotoon ettei aiheuta turhaa kränää ;)

• FWB

Ihan hyvä idea, mutta mun mielestä J.:llä oli hyviä pointteja. Jos itse harrastaisin Instagramissa, ei minua välttämättä kiinnostaisi VRL. Ehkä tili voisi kattaa yleisemmin virtuaalimaailman ja ottaa sekä Instagram-puolen että perinteisen puolen huomioon? Postaukset voisivat olla tyyliä “tutustuimme Instagram-tiliin x” ja “meillä on täälläkin piirrostoimintaa, tervetuloa mukaan” :slight_smile:

• FWB

Sori tuplapostaus, mutta siis tänne taivuttelun sijaan sellaista sillan rakentamista, että molemmilla tyyleillä voitaisiin harrastaa yhdessä… En ymmärrä, mikä pakkomielle VRL:sta on tullut.

• @Miina No onhan esim PKK:ssa ollut instatalleille avoimia näyttelyitä

• FWB

@Viiru Jep, ja se on hyvä juttu! :slight_smile: Miten on, pitäisikö meidän laajentaa tallejamme myös Instagramin puolelle, jos oletamme, että he haluaisivat käydä kilpailuissamme? Jos meillä on IG:ssä vain tiedotuskanava, jää se aika yksipuoliseksi, aivan kuin toiset olisivat vain objekteja. Saisimme ehkä satunnaisia harrastajia, mutta yleisesti ottaen luulen kyllä, että toisella sukupolvella ei ole hinkua tänne. Mutta tää on vain luulo. // + täällä on vaikea harrastaa rennosti, sen olen itse huomannut. Ei sinäänsä mahdotonta tai kiellettyä, mutta vaatii luonteen lujuutta ja itsetuntoa, ettei tule pahaa fiilistä.

• @Miina No mulla oli instatalli, mutta siellä harrastaminen oli niin yksinäistä ja yksitoikkoista, joten se kaatui melko nopeasti. Mun puolesta mun villeihin kisoihin saa ihan vapaasti osallistua myös instatallilaiset, ei sitä ole ennenkään kielletty, eikä siinä muutenkaan mitään ongelmaa ole. Ainoa vain että en erikseen instaan mainosta kisoja joten kisoihin osallistuminen jää tietysti instalaisten omalle vastuulle, ts. katsoa kisakutsut VPA-kalenterista.

• @Miina Mun mielestä täällä taas on helppo harrastaa rennosti. Itse kisaan villeissä ja puuhastelen piirrettyjen parissa.

• FWB

@Viiru Eli mitä sä ajattelisit VRL:n omasta Instagram-tilistä? :slight_smile:

• @Miina en oikeen osaa sanoa siihen juuta enkä jaata. Kai se on ihan ok tiedotuskanavana, mutta mitään muuta käyttötarkoitusta en sille keksi.

• FWB

@Viiru Olen aika samoilla linjoilla. Voihan sen perustaa… ei kukaan siinä varmaan häviä, jos joku sitä jaksaa ylläpitää, mutta en tiedä, jos sen tarkoitus on lisätä vuoropuhelua Instagram-harrastajien ja perinteisten harrastajien välillä, niin toimiikohan?

Mutta se VRL:n tili tässä aloituksessa nyt taisi olla pointtina :slight_smile: Mikä sen pohjimmainen tarkoitus olisi? Lisätä tietoa? Minkä takia?

• Musta tili olis siinä mielessä tosi hyvä idea, että jos instagramin puolella harrastava porukka tahtoisikin lisätietoa VRL:ästä ja sen toiminnasta, mutta ei osaa etsiä sitä tai ymmärrä kaikkia sääntöjä tai termejä. Insta olis helppo, matalan kynnyksen paikka nähdä yhdistyksen toimintaa käytännössä ja esittää kysymyksiä siitä :) Instassahan vois pitää jotain Q&Ata ja UKK-ta pystyssä? Mä ainakin olisin oikein innossani tästä hommasta, häärin muuten myös SKHY-ig:n taustajoukoissa ja yhistyksen leivissä muutenkin :D

• @J llä tosi hyviä huomioita. Juuri tuo vähän huolettaa, kun on ns. kaksi erillistä porukkaa. Tuo tili voisi olla juuri sellainen helposti lähestyttävä, jotta kaventuisi vähän se ero instatallien ja “nettitallien” välillä ja saataisiin instatalleillekkin vähän tietoa täsätä harrastusmuodosta - musta ainakin tuntuu että kovin moni ei ole kuullutkaan vrl:lästä tai Keskustasta. Toki ketään ei pakoteta tänne siirtymään, vaan lähinnä esiteltäisiin uutta vaihtoehtoa.

Tuntuu vähän että nuorempaa sukupolvea (johon kyllä itsekin kuulun) ei enää kiinnosta niin paljon tämä harrastusmuoto. Itse en haluaisi harrastuksen kuolevan kymmenen vuoden kuluttua, vaan mieluummin haluaisin saada tänne uutta porukkaa.

• Niinkuin @Daisy sanokin, esiteltäis VRL uutena vaihtoehtona ja tapana harrastaa, ei mitenkään niin että koitettais haalia kaikki “villisti” harrastavat VRL:än alle. Mutta jos jotakuta Igssä pyörivää sattuu kiinnostamaan tämä tapa ja juurikin vaikka Keskusta, niin yhdistyksen Instagramtili tulis siinä hyvään väliin!

• Suomenhevoskasvattajat

Miten olisi jokin saman tyylinen tili, kuin mikä virtuaalikoirilla on? Eli tyyliin infopläjäyksiä tästä ns. perinteisemmästä tavasta harrastaa ja sen lisäksi vaikka jotain talli/hevos/harrastajaesittelyjä (näihin voi ottaa mukaan myös instatalleja), arvontoja jnejne.

En koe VRL:n kaipaavan omaa tiliä, sillä tähän perinteiseen harrastustapaan kuuluu paljon muutakin, kuten laukat ja villit kilpailut, jotka eivät liity liittoon mitenkään. Mutta jokin tällainen ns. laajemman kokonaisuuden viritelmä, jonka avulla voisi rakennella siltoja instatalleilijoiden ja perinteisellä tavalla harrastavien välillä voisi toimiakin (:

• @Tinu tuo näytää tosi kivalta! Ei tietenkään ole pakko olla juuri liiton, vaan esim. “Virtuaalihevoset”, jossa esiteltäisiin näitä eri harrastusvaihtoehtoja, talleja yms.

• Virtuaalikoirat

Hop! Koirien tilin pitäjä täällä hei!

Ainakin itse oon huomannut, että tuon pitäminen yksin on vähän raskasta, kun on muutakin puuhaa elämässä. Vaikeaa myös olla sisällöntuottaja, kun ei ihan oikein tunne tuota puolta. :D Se onkin syy, miksi tuo koirienkin insta on vähän hiljentynyt, kun en vaan ehdi repeämään joka paikkaan… Tosin jos täältä saisi vähän inspistä ja vertaistukea, voisi olla taas vähän kevyempää keksiä juttuja.

Eniten instalaisia kiinnostaa munkin kokemuksen mukaan nuo piirroskuvat. Virallisen puolen esittelyt eivät ole kovin suurta mielenkiintoa herättäneet, mutta bongasin jokin aika sitten, että eräs instakennel oli kysynyt kennelrekisterin vieraskirjassa, saako instakennelin lisätä sinne! Eli jotain mielenkiintoa olisi, mutta vielä on ehkä hieman liian iso kynnys tutustua meihin (isoihin ja aikuisiin?).

• Piirrosharrastajat

Munki mielestä hyvä idea! Kannatan myös useampaa ylläpitäjää, jotta tili pysyy varmasti aktiivisena eikä kenellekään yksittäiselle tule paineita väen vängällä sinne tuottaa sisältöä.

Itse tein melko vasta instatilin omalle tallille ja jonkin verran olen nyt ig-tallikulttuuria seurannut. Porukka tuntuu olevan älyttömän mielissään shoutouteista, kommenteista tai minkäänlaisista huomionosoituksista, musta tuntuu että nuoret harrastajat pitävät perinteisiä talleja jopa jollain tapaa “pelottavina” ja ylempinä kuin instatalleja.

Mun mielestä ois hienoa, jos tätä ig-tallit / nettitallit -rajaa saataisiin vähän häivytettyä ja annettais just tietoa nettipohjaisen virtuaalihevostelun mahdollisuuksista vaikkapa just VRL:n instatilin kautta. Ties vaikka joku instatalliharrastaja uskaltautuisi liittymään tänne Keskustaan ja toisi mukanaan uutta verta tähän alati vanhenevaan harrastajaporukkaan :slight_smile:

• WESTERNRIDERS

Tuohon “isot ja aikuiset”-ongelmaan me isot ja aikuiset voidaan vaikuttaa omalla käyttäytymisellämme. Eli ollaan kivoja ja asiallisia (: Muistan itsekin aikoinaan pitäneeni vanhempia harrastajia pelottavina, mutta tähän osaltaan vaikutti myös heidän oma käytöksensä; töksäyttelevä tyyli keskustella, rivien välistä tyhmänä pitäminen jne… Nykyään en kyllä tällaista käytöstä näe, toki kuulun nykyään itsekin tähän aikuisten joukkoon :D

Minun mielestä insta-tili kuulostaa hyvältä ja nimenomaan sellainen, joka keskittyy kokonaisuudessaan virtuaalitalleihin, ei pelkästään VRL:n. Eikun vaan sitä perustamaan! Itse en siihen pysty, toki voin esimerkiksi yhden “postauksen” verran esitellä esim. länkkäripuolta harrastuksesta ja amerikkalaisia rotuja.

Aluksi voiskin keskittyä nimenomaan tuohon harrastuksen monipuolisuuteen. Millä kaikenlaisella tavalla tätä voikaan harrastaa! Sikakisailla, sikakasvattaa, tarinapainotteisesti, laukkaurheiluun keskittyen, raviurheiluun keskittyen… Ym!

Off topic: Jos perustan omalle virtuaalitallille instatilin, niin onko laillista ottaa kuva tietokoneen näytöstä, jossa näkyy valokuva?

• @KatariinaK said in Virtuaaliselle ratsastajainliitolle oma Intagram-tili?:

nimenomaan sellainen, joka keskittyy kokonaisuudessaan virtuaalitalleihin, ei pelkästään VRL:n.

Kirjaudu sisään voidaksesi vastata

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.