Harrastuksesi tulevaisuus?

• Heimoiterve! Voi olla, että joku on jo jossain turinaketjussa asiasta keskustellut, mutta en nyt äkkiseltään moista löytänyt. 😎 Mutta nyt kun VRL:n asiat on pinnalla, uskon, että aika moni on herännyt miettimään harrastuksensa tulevaisuutta. Minkälaista harrastuksesi on nyt? Näetkö sen pysyvän lähitulevaisuudessa samanlaisena, vai kenties muuttuvan jollain tapaa? Jos pohdit muutoksia, minkälaisia ne voisi ehkä mahdollisesti olla? Entä tulevaisuus pidemmälle, parin kolmen viiden vuoden päähän?

(edit. tarkoituksena ei ole lietsoa mitään VRL kaatuu-kauhua, vaan uskon aidosti että moni on VRL:n asioiden myötä - ehkä jo ennenkin syystä tai toisesta - pohtinut harrastustaan.)

• Osa mun harrastuksena on riippuvainen VRLstä. Uskon kuitenkin että vaikka VRL nyt jostain syystä kaatuisikin niin jaokset jatkavat toimintaansa. Kisakalenterit toimisivat jaoksittain kuten silloin ennen vanhaan kun kullakin jaoksella oli oma kisakalenterinsa eikä nykyistä VRLää ollut vielä olemassa. Porrastetut toki kuolisi ellei kukaan koodaa samanlaista järjestelmää.

Mikäli näin tapahtuu niin ei se silloin mun harrastusta kaataisi. Mutta jos niin sattuu tapahtumaan että kaikki kaatuu niin luonnollisesti Zonjiet Stud tulisi ainakin kokemaan loppunsa tällöin. Tallin toiminta pyörii laatuarvosteluiden ja kantakirjan ympärillä enkä näe mitään vaihtoehtoista tapaa.

Osan talleistahan olen jo täysin ulkoistanut VRLstä, tietty hevoset olen rekisteriin heittänyt mutta esimerkiksi Syndurin on aikoinaan siirretty ASSA;an ARJn epäaktiivisuuden ja toimimattomuuden vuoksi. Pystyisin siis aivan hyvin jatkamaan kasvatusta vaikka VRL kaatuisikin, mutta jos harrastajakunta kaatuu myös niin mun täytyy sitten siirtyä myös kokonaan kansainväliselle foorumille, jotta olisi edes jotain harrastajakavereita.

Jos nyt siltä vaikuttaa että kaikki kaatuu, niin SAI on mun tulevaisuus vaikka joutuisikin hieman englannin kanssa takeltelemaan. Ei se virtuaaliharrastus rajoitu pelkästään Suomeen vaan sitä on mm. Tsekissä, Ruotsissa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja aivan varmasti myös monessa muussa maassa. SAI on se kansainvälinen foorumi, mutta silti monella on omat piirinsä kuten täällä meillä eivätkä kaikki ole kansainvälistyneet (esimerkiksi Tsekkiläiset oli ihan ihmeissään siitä että Suomessa on virtuaalitalleja)

Sori, saatto mennä nyt vähän jaaritteluksi 😄

• Kouluratsastajat

Oma harrastus on aika laatuarvostelukeskeistä puoliverikasvatusta ja KV:n ylläpitoa.

VRL:n asiat ei tätä ketkauta mihinkään suuntaan. Mun käyttämät jaokset ovat ennenkin olleet pystyssä ilman VRL:ää ja luulen, että nykyään täältä löytyy jo paljon enemmän osaajia jotka pystyisivät koodaamaan vastaavaa automatisaatiota. Hetken hidastunut tahti ei haittaisi :slight_smile: Ylipäätään mun silmissä laatuarvostelut eivät ole VRL:n alaisuudessa vaikka jaosten puolesta näin onkin. Omina yksiköinään ne toimivat omilla sivuillaan.

Pidän aika montaa VRL:n liittyvää turhana (tulosarkistot(normikisojen siis), seurat, jalostus & kasvatus osio). Taas massakisat, kalenterit ja porrastetut on ihan loistavia ja niitä hyödynnän viikottain.

Eli summa summarum… En usko, että omassa harrastuksessa on mikään muuttumassa mihinkään vuoden, kahden tai kolmen vuoden päästä. Ellen sitten lopeta kyllästymistäni :slight_smile:

Websin & photobucketin toiminnat(ts. toimimattomuus) ovat omaa harrastusta järkyttäneet, mutta nekään eivät ole korvaamattomia. Selvisimme siitäkin.

• VRL on tärkeä osa mun toimintaa just nyt, mutta voisin varmaan pärjätä ilman sitä, jos VRL kaatuisi. Laatuarvostelut tai kantakirja ei oo niin tärkeitä mulle, mutta en mielelläni niistä luopuisi, koska ne on mulle tapa panostaa mun suosikkihevosiin. Suosin jaoksen alaisia kisoja, mutta jos olisi pakko, niin selviäisin villeilläkin. Eli jatkaisin harrastusta ja sopeutuisin uuteen tilanteeseen, millainen tilanne sitten tulee olemaankaan. Tykkään kuitenkin tästä harrastuksesta juuri tällaisena ja toivon, ettei se tule muuttumaan. Lopettaa aion vasta sitten, kun kiinnostusta tai aikaa ei ole ollenkaan.

• WESTERNRIDERS

VRL:n kaatuminen ei vaikuta oikeastaan omaan harrastamiseeni. Hevoset sinne vain rekisteröin ja uskon, että jaokset jatkaisivat olemistaan ilman VRL:äänkin. Kesän jälkeen harrastaminen hiljenee, kun olen inttiin lähdössä, mutta lopettamassa tuskin olen.

• Esteratsastajat

Nykyajan tavoitteena Adinan kanssa on hoitaja- ja yksäritoiminnan uusiminen kokonaan, mikä on oikeastaan loppusuoralla. Lisäksi tavoitteena saada rästitehtäviä ja muuta tehtyä alkuvuoden mittaan, jotta päästään ajantasalle kisatulosten ym suhteen. Hitaasti, mutta varmasti ollaan myös tekemässä websin vuoksi viimein siirtoa Altervistaan, mitään sen ihmeempää deadlinea en ole hektisen elämäntilanteen takia antanut itselleni, kunhan tämän vuoden puolella on siirto tehtynä hevosineen, samalla jätetään vanhat hevoset jotka roikkuneet koko viime vuoden haudanpartaalla muistosivulle. Oon saanut oikeastaan vähän uutta intoa touhuun uusitun yksityistoiminnan ja uusien asukkaiden kautta, jotka majoittuneet yksäripuolelle viime aikoina. Ennen olin ehdottomasti sitä mieltä, et katotaan miten webs alkaa tosta nouseen, mutta nyt puolen vuoden aikana on mitta täynnä siinä määrin, että lähtöä tehdään vaikka se iso homma onkin.

VRL suhteen olen keskustelua seurannut hieman ristiriitaisin tuntein sivusta, toisaalta se on tuonut paljon hyvää mutta esimerkiksi aiemmin mainittu NJ tulosten anonta ja tulosten lähetys on vaikeampaa kuin aiemmin. Lisäksi koen vaikeaksi tuon nykyisen kisasysteemin kun kisoja tulee niin hulluna ettei niihin ehdi enää edes osallistua. Meidän tuleva tapa virtuaalimaailmassa on kisaamisen suhteen ainakin vähemmän on enemmän. Toki paljon ja kattavia hevoslistoja pidän edelleen arvossa, mutta ehkä kaikkien ei ole pakko kisata sitä miljoonaa sijoitusta enää joka lajissa. Pidempään kasvattaneena olen alkanut arvostamaan myös harrastushevosia sukutauluissa ja etenkin piirretyt ovat alkaneet kiinnostamaan yhä enemmän. Tulevaisuudesta vrl suhteen en osaa vielä sanoa juuta enkä jaata, kyllähän se kiva on ja hevosten haku ym rekisteripalvelut hyödylliset, mutta toisaalta kaikki tuntuis jotenkin paljon helpommalta ilman sitä. Syytä tähän en osaa selittää, eikä ehkä ole tarviskaan, koska perustuu täysin omaan näkemykseen, en oo koskaan ollut kovin kilpailuhenkinen ja ainakin kisa-alueen maailmassa kaikki tuntuu pyörivän tällä hetkellä sen ympärillä kenellä on eniten kisattuja heppoja, valmiita paketteja, palkintoja hevosella ja suvussa. Virtuaaliharrastus ei enää aina tunnu kivalta ajanvietolta, toisaalta Keskustan tuoma yhtenäisyys on tervetullut vanhemman hevosihmisen harrastamiseen, josta ht.net vei positiivisuutta pois. Ilman VRL kokisin pärjääväni, mutta toisaaltaan valmis kyllä lahjoittamaankin hyvän asian puolesta.

• Eiköhän oma harrastaminen jatku tulevaisuudessa kuten nytkin eli satunnaisaktiivisena. Jos olisin fiksu ihminen niin lopettaisin harrastamisen kokonaan, sillä aikaa ei käytännössä riitä IRL-kiireiden vuoksi niin paljon kuin haluaisin. Sitä en kuitenkaan tee, joten eiköhän sama meno jatku.

Oma harrastaminen ei myöskään VRL:n kaatumiseen loppuisi. ARJ pääsisi tälläkin hetkellä omille jaloilleen ihan muutaman päivän sisällä, tulevaisuudessa jopa nopeammin kunhan valmistelut on tehty. Pienen suosion lajina ARJ toimii kyllä sujuvasti vaikka ylläpidolla olisikin vähemmän aikaa harrastaa kuten nytkin, varsinkin kun olemme huomanneet tietyissä tapauksissa ulkopuolisen avun hankinnasta olevan lähinnä haittaa toiminnalle.

Tallien osalta harrastamisen jatkuminen riippuisi varmaan pitkälti muista harrastajista. Harrastan nytkin pienten rotujen parissa joten yksin näpertely on tuttua hommaa, mutta voi olla että esimerkiksi arabikasvatus kyllä hiipuisi jos ne vähäisetkin kasvattajat lopettaisivat VRL:n myötä. Periaatteessa voisin harkita juurikin arabien kanssa siirtymistä ulkomaisten virtuaaliharrastajien pariin, mutta heidän harrastustapansa kokonaisuudessaan (luvattomat kuvat, oikeat hevoset sukutauluissa) tökkii vielä vähän liikaa sen toteuttamiseksi. Eniten VRL:n kaatuessa tulisi ikävä hevosrekisteriä, mutta toisaalta vanhasukuisten hevosten kanssa pelaavana on jo saanut tottua rikkoutuneisiin linkkeihin…

• Esteratsastajat

Itse olen myöskin @TK ihmetellyt tuota miksi joidenkin maiden virtuaaliharrastajilla on kuvien suhteen ihan eri sävelet 😕 Luvattoman käytön maat kuitenkin tuovat huonoa mainetta ja kitkaa kuvaajien välille, jolloin ruvetaan yleistämään että Suomessakin näin tehtäisiin 😕 Toki Suomessakin tällaista välillä tapahtuu, mutta väittäisin että suurin osa väärinkäytöksistä johtuu tiedottomuudesta.

• Harrastan kansainvälisesti niin eipä se siitä loppuisi. Kyllä jonkinlainen kilpailukalenteri olisi mahdollista koodata taatusti, jos VRL kaatuisi.

• @Jannica Sepä se. Siinä vaiheessa kun yhteydenottoja alkaa tulla ei-virtuaaliharrastajilta joissa ihmetellään oman hevosen outoa jälkeläistä (eli sitä virtuaalihevosta) tai kysellään kuvien käytöstä niin ehkä se oikea reaktio ei ole piilottaa talleja salasanasuojauksen taakse… Toisaalta joskus sitä on kyllä miettinyt että saisihan sitä vaikka kuinka hienoja kuvia käyttöönsä kun harrastaisi kuten jenkit. :'D

• Oma harrastus ainakin mitä luultavammin loppuisi vrl:n kaatumiseen. Kilpailen ainoastaan porrastetuissa, joten kisata en sitten voisi ja sen ympärillä mun harrastus aikalailla pyörii. Tykkään myös siitä että vaikka hevosen sivut katoaisivat, löytyy vh-tunnukselta kaikki tarvittava tieto.

• Esteratsastajat

Sepä juuri @TK toisaalta jos vain maailma ois rajana kuville niin en tiedä oisko se enää niin hauskaa kun ei oo mitään haasteita kuvien etsinnässä 😄

• Mulla on osa hepoista rekisteröitynä VRL:oon, mutta mun mielestä niiden tietojen naputtelu johonkin yhteiseen systeemiin on melko tylsää ja turhaakin, koska vain itseäni varten harrastan ja rekisteröimällä hevosen en oikeastaan hyödy muuta kuin sen, että niihin “luotetaan” enemmän, eli VRL:n olen kokenut sellaisena hevostietopankkina. Toinen asia, mitä olen alkanut tehdä, on yhdellä hevosella porrastetuissa kilpaileminen. Se on kiva lisä harrastukseen ja antaa vaikutelman etenemisestä.

Olen seurannut aika vaihtelevin fiiliksin keskustelua VRL:sta. Kuinka moni todella haluaa säilyttää sen, koska mitään kovin konkreettista ei ole tapahtunut? Moni on kyllä luvannut lahjoittaa ja olla pyydettäessä avuksi, mutta vastuu tipahtaa kaikkien meidän harrastajien väliin. Minusta voisi ajatella asiaa uutena mahdollisuutena. Jaokset pysyvät varmaankin pystyssä, ihmiset keksivät uusia tapoja, VRL:sta tulee mahdollisesti historiaa tai se kokee muutoksen parempaan suuntaan. Olisi melkoinen ihme jo tämän ketjun aikaisemmista viesteistä päätellen, jos tämä olisi tässä.

// eli harrastamiseni näkisin yhtä vapaamuotoisena ja mihin tahansa suuntaan kehittyvänä kuin yleensäkin 😄

• Paljon hyviä ja mielenkiintoisia vastauksia 😗 Itselläni on ollut jonkinlainen hiipuva ote jo viime keväästä asti ja nyt kun moni asia painaa päälle, tuntuu, ettei tälle harrastukselle ole välttämättä aikaa ja paikkaansa. Ja noin yleisestikin tuntuu siltä, että bittiponeilua vaivaa jonkinlainen lama - markkinat ovat aika tyhjät sekä ostajista että hevosista, kilpailujärjestäminenkin hiipumaan päin. Eikä mun mielestä taida forkillakaan näkyä samanlaista aktiivisuutta, mitä joskus on ollut. VRL:n tulevaisuuskin kauhistuttaa, esim. kilpailukalentereiden päivittäminen manuaalisesti olisi aika homma. Mutta tämä nyt on täysin yhden muijan höpönlöpömutua vailla totuudentorvea.

Mulla oli ajatuksena tänä vuonna keskittyä itseeni valokuvaajana ja tehdä pientä hyväntekeväisyyttä samalla; kuvat ilmaiseksi hevosen omistajille, ja edustavat kuvat virtuaalihevosille vapaastikopioitavaksi tietyin ehdoin. Muutama isompi talli ja oriasema on antanut idealle vihreää valoa, mutta nyt tuntuu siltä, että tämän prosessin toteuttaminen olisi bittiponeilijoiden kannalta täysin turhaa.

• Mulla oli ajatuksena tänä vuonna keskittyä itseeni valokuvaajana ja tehdä pientä hyväntekeväisyyttä samalla; kuvat ilmaiseksi hevosen omistajille, ja edustavat kuvat virtuaalihevosille vapaastikopioitavaksi tietyin ehdoin. Muutama isompi talli ja oriasema on antanut idealle vihreää valoa, mutta nyt tuntuu siltä, että tämän prosessin toteuttaminen olisi bittiponeilijoiden kannalta täysin turhaa.

@VP mä ainakin rakastan kahlata läpi vapaastikopioitavia kuvia, koska on kiva välillä huomata että ilmasenakin on todellisia helmiä kuvina - kivempaa siitä tekee sen kun pankkitilin saldo ei huuda hoosiannaa tai mitään muutakaan kiitoksia lukuunottamatta kuvien käyttöönoton jälkeen. Jos siis yhtään kutkuttas lämmittää omaa ja muiden sydäntä hyväntekeväisyydellä, niin mä ainakin tulen ilahtumaan ❤ Sun kuvat on hienoja mitä oon niitä nähny !!

• Esteratsastajat

Vapaastikopioitavat kuvat on munkin mielestä enemmän suosiossa nyt kun aiempina kausina. Ja mitä tuohon foorumin aktiivisuuteen tulee, niin mun mielestä tää keskusta on tuhat kertaa aktiivisempi kun ht.net koskaan 😄

• Mun harrastamista voisi kuvailla sanalla laiska. Teen mitä huvittaa silloin kun huvittaa jos huvittaa. Tän vuoden tavoitteena olisi muokata tästä hartastuksesta entistä miellekäämpää itselle, eli kysellä kasvattajilta pistävätkö he pahakseen jos en kilpailekaan heidän kasvateillaan.
    Haluaisin myös tuoda virtuaalimaailmaan jotain uutta. En vielä tiedä, mitä se tulee olemaan, mutta jotain kivaa ja hauskaa meille kaikille 🙂

VRL:n mahdollinen kaatuminen ei tule vaikuttamaan harrastukseeni mitenkään, ja jos tulee niin nimenoman positiivisesti. Ei enää stressiä rekisteröimättömistä hevosista yms.

• Moderaattorit

VRL:n kaatuminen ei tule vaikuttamaan meikäläisen harrastamiseen pätkääkään. En nykyään tee enää mitään VRL:n tunnuksilla/toiminnoilla, ja melko vähäistä se on ollut aikaisemminkin. Jatkan siis varsin mukavaa ja rentoa harrastelua villien kilpailujen ja pääosin piirroshevosten parissa.

• VRL:n kaatuminen ei hetkauttaisi mun harrastusta todennäköisesti mitenkään muuten, kuin siten, että sitten ratsut lentää kuoppaan joka ikinen.
    Ravipuolella meillä on kuitenkin VRER, VRL:oa olen tarvinnut siihen että oon rekisteröinyt vähintäänkin ne hevoset joiden kanssa mennään kantakirjattavaksi, koska sinne tarvitaan VH-tunnus ja samalla kun noita kantakirjattavaksi meneviä hevosia oon sinne rekisteröinyt oon laittanut muitakin, vähän ajatuksena se, että jossain on olemassa jotain dataa siitä, että se hevonen on ollut olemassa vaikka sivut katoaisivat.
    Ratsupuolen kisoja oon myös järjestänyt omaksi huvikseni ja oma lehmä ojassa (siis sillä tavalla että saan varmasti juuri niitä luokkia mitä hevosilleni tarvitsen) kun noita ratsuja oon nyt taas haalinut, mutta jos VRL kaatuu, niin sitten toiminta mun osalta ratsujen kanssa loppuu, ihan kokonaan tämä harrastus ei kuitenkaan lopahda, koska ravurit ja vrer… Tai se ratsupuoli kyllä lopahtaa jo ihan siihenkin, jos keksittäisiin alkaa pyytää jotain maksua siitä että voi kuulua VRL:oon, en koe hyötyväni siitä lähellekään niin paljon että alkaisin (etenkään peeaana) mitään maksamaan.

En oo kamalasti tuota VRL keskustelua seurannut, eli en tiedä mikä siellä tilanne nyt on ja mitä tapahtuu, ei ole tarvinnut, koska ei suuremmin tule vaikuttamaan minuun kävi miten kävi…

EDIT // ja jos VRL:on mukana kaatuu kantakirjat, niin todennäköisesti me saataisiin ravureille pykättyä pystyyn ihan oma VRER:n alle, eli siltäkään osin hätää ei olisi…

EDIT2 // pakko tulla tähän vielä laittamaan kun yritän saada tallin sivuille jotain muutosta aikaiseksi, että on mulla ainakin yksi ratsu, joka kyllä mahdollisen mutta toivottavasti epätodennäköisen ratsuista luopumisen jälkeen jää elämään ravitallin maskottina… Hurmuri nimittäin ❤

Aloin samalla myös pohdiskella onko mulla jotain tavoitteita mietittynä tälle vuodelle; ei ole…
    Ehkä ois kiva saada joku isompi kasvattirypäs tehtyä ratsujen puolella ja saada ne jopa kaupaksi, ravureiden kanssa kun kasvatteja menee tasaiseen tahtiin ihan ilman että yhdistelmiä tarvii enempiä suunnitella ja pistää myyntiin, nyt myynnissä olevat on itselle tehtyjä mutta sellaisia, jotka kyllä voisivat lähteä muuallekin kun eivät ihan sieltä inspiroivimmista päästä kuitenkaan ole…

• Mun harrastus jos ei loppuisi, niin ainakin muuttuisi radikaalisti VRL:n kaatuessa. Olen sen verran tuore harrastaja (2012 alkaen, 2013 VRL-tunnus), että VRL:n taukoja ei ole tullut koettua, eikä toivottavasti tarvitsekaan kokea. Mutta mikä ihmeen kun VRL kaatuu ihmisillä on? Laskuille on saatu taas maksamisesta vastaava ja paljon porukkaa on valmiina pistämään rahaa siihen, eiköhän se pystyssä kestä, onhan se tuollaisenaankin kestänyt jo 🙂

Mutta juu, takaisin omaan harrastukseen. Meinasin alkaa erittelemään tähän VRL:n kaatumisen vaikutuksia, mutta hei, topa ei koskenut pelkästään sitä!

Mä haluan saada aikaan niin laadukkaita yleissuokkikasvatteja kun koulupuokkitallin rullaamaankin. Nämä tallit noudattavat tätä perinteistä kisaus-laatis-kuoppa-kaavaa. Sen lisäksi löytyy laukkureita, poneja ja ABG. Laukkurit ovat melko uusi juttu, eikä minulla ole mitään ideaa, mihin tulen niiden kanssa päätymään. Eipä kyllä ponitallinkaan kanssa ole mitään ideaa tulevaisuudensuunnitelmista.

Abgelegenheitin tulevaisuudesta voisin kirjoittaa romaanin. Se on myös talli, johon VRL ei hevosrekisteriä enempää vaikuta (okei, hevoset ovat kisanneet porrastetuissa, mutta se ei ole pääpointti, olisin hyvin voinut jättää ne kisaamattakin). Se on nyt uudistumistauolla, kulisseissa teen hevosille uusia sivuja ja suunnittelen hevoskannan uudistuksia ja tulevaisuutta. Oon ihan superinnostunut kaikista oudoista hevosista, ja Abgelegenheitiin niitä tulee ja paljon, kunhan saan sen vain edes jonkinlaiseen julkaisukuntoon.

Aion harrastaa enemmän itselleni - mun harrastus on mun eikä kenenkään muun. Olen viime aikoina vienyt harrastusta yhä enemmän omannäköiseeni suuntaan, joka tarkoittaa vaihtoehtoja: pidän monista asioista, joten myös tallini ovat monimuotoisia, ja mahdollistavat monentyyppisen harrastamisen.

27

721
Käyttäjät

8.9k
Aiheet

153.2k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.