Suomenhevoset

• Voiko talliin rakennuttaa vaan ylimääräisen lisäsiiven, kun karsinapaikat alkaa uhkaavasti täyttyä 😅

Uusimpina tulokkaina mulla ravuritamma Kasa, sekä työtammat Saaga ja Korpiorvokki.

• Kenttäratsastajat

Kiinnostaisiko ketään ostaa pieni ja söpö Torvald itselleen? Rakennekuva mukaan, koska se on Hippoksen kuvapankista. KTK-I ja koulusijoja plakkarissa.

MYYTY

• FWB

Käykääpä täyttämässä NJ, jossa on 2 luokkaa suomenhevosoreille! (Ja 3 luokkaa puoliverioreille.) 😊

• Pyry Waan, löytyisikö keltään myydä rakennekuvaa? Myös muut kuvat toki voisi kelvata. Euroilla ensisijaisesti, mutta myös teksteistä voidaan sopia.

• FWB

Jopas taas sukuasiat hämmentää. Tykästyin jo koirapuolella touhutessa pitkiin ja vanhoihin sukuihin, ja olen onnistunut myös suomenhevosissa itselleni jokusen pidempisukuisen haalimaan. Mietityttää vaan, että miten sukusiitokseen ja nimien toistuvuuteen suhtaudutaan? Koirapuolella ne tuntui osalle olevan punainen vaate, vaikka toistuvuus tapahtuisi 5+ polven jälkeen. Itse en oikein koskaan ole osannut muodostaa suhtautumista näihin, tietäen että niiden välttäminen on mahdollista, mutta voi mennä aika hankalaksi. Ainakaan minulle ei vielä pitkät virtuaalisuomenhevossuvut ole niin hyvin syöpyneet mieleen.
    Tykkään myös yhdistää pitkäsukuiset toisen pitkäsukuisen kanssa, mahdottoman epätasaiset suvut ei oikein uppoa. 😁 Kuinka tarkasti syynäätte toistuuko samat nimet esim. 3. tai 5. polven jälkeen? Ja annatteko sille painoarvoa?

Entäpä tasaiset suvut kun mennään yli 5. sukupolven? Onko 8-polviselle välttämättä löydettävä myös 8-polvinen puolisko?

Jotenkin itselle tuntuu haastavalta pysyä kartalla kaikista ns. väliin jäävistä hevosista hevosen sukutaulussa. Isä- ja emälinjat pysyy hyvin hanskassa kun niitä merkkailee itselle ylös, mutta se muu kaikki vaan puuroutuu sekametelisopaksi. 😂

Myönnettäkööt että vielä 10 vuoden virtuaaliharrastelun jälkeen ja lukemattomien virtuaalikoirapentueiden jälkeen kasvattamisessa sukutaulut on haastavia. En tiedä katsonko koko hommaa väärältä kantilta. Onneksi minulla ei ole haaveissa ryhtyä ikinä IRL-kasvattajaksi. 😂

• Kenttäratsastajat

On hyviä ja huonoja vanhoja sukuja, tai, no, makuja on monia. Itselleni huono vanha suku on juurikin toistuva (ihan sama mones polvi, virtuaalihevosia on ja on aina ollut niin paljon, että sulaa hölmöyttä vain sukusiitos) ja sellaisia, joissa on ylivarsotettuja nimiä kuten Kuujärven Lentävä Lähtö ja Kapoeira. Itse suosin enemmän “uusia” pitkäsukuisia, sillä linjat ovat tuoreet, hevoset löytyvät ja niillä on olemassaolevia, realistia tuloksia, ja koska ollaan harrastajatkin viisastuttu ajan saatossa, hevosia ei käytetä kymmenien varsojen verran jalostukseen. Joillakin suosituilla vanhoilla oreilla varsoja saattaa olla useampi kymmen!

Vanhat suvut ovat toki hienoja, mutta menettävät arvonsa kun niitä on joka toisella. Mutta makunsa kullakin.

Itselleni kasvatustoiminnan hiljalleen kuollessa suvulla ei enää ole niin väliä, tärkein on hevosen persoona ts. persoona, jonka pystyn luomaan sille helposti ja inspiroituneena.

• @Juinttu, mä lasken suvut kolmeen polveen, siitä eteenpäin hevoset ovat vain pitkäsukuisia (muutama satunnainen 4-polvinen myös merkitty, jos on tasan ollut) :D… Itse en välitä, jos neljännessä polvessa tai sen jälkeen tulee samoja nimiä - siinä vaiheessa suvussa on kuitenkin jo niin monta linjaa. Voisin myös yhdistää hyvin 4- ja 9-polviset hevoset, pitkäsukuisia ne silti on 😊

Kysyn itseasiassa tuohon tekstiin liittyvän kysymyksen ihan yleisesti: mitä isä- ja emälinjat teille merkitsevät? Osalla on nämä merkitty, mutta mä en koskaan ole ymmärtänyt niiden painoarvoa suvussa (irl tai url), kaikki hevoset erityisesti lähisuvussa merkitsevät itselleni saman verran (vanhempien jälkeen tietysti) 🤔

• Vielä olisi yksi afrikkalainen suomivauva kotia vailla 🙂

• Raviharrastajat

@juinttu mua ei välttämättä haittaa, jos samaa hevosta olis käytetty sukuun se kaks kertaa, mutta ei lähempää kuin kolmannesta polvesta (esim. iii & iei) + tähän hevoseen yhdistäisin itse ihan jotain muuta linjaa sitten.
    mitä pidemmälle oon tutkinut, niin sama nimi voi tulla vastaan useamman kerran. en nyt äkkiseltään muista, toistuko tässä hirveesti samat nimet, mutta mikäli tykkäsit pitkiä sukuja kattella niin tässä on säälittävästi vasta pintaraapaistu isän suvun selvittely yhdestä mun suokkitammasta.

5-polvisella hevosella itse käyttäisin varmaan 5-7 -polvista, riippuen hevosesta ja sen suvusta. siitä 8-polvisesta eteenpäin en oikeestaan sinällään ees välitä, onko siihen lyöty yhteen 12- vai 15-polvinen tai kenties pidempikin yhdistelmä.

mulle suvulla on sinällään väliä jalostuksessa ja sinällään ei, koska hevosen pitää inspiroida mua ja se osittain voi tulla suvun kautta, vaikka mulle nyt tärkeämpää on ensisijaisesti nimet, kuvat jne. esimerkkinä molemmista Luttinen; nimen takia sen ostin mutta koko homman sinetöi sen taustalta tulevat Kevät Taika & Kermakaneli, joista oon aina tykänny kuin hullu puurosta. 😄 ❤

summa summarum, ei haittaa samojen nimien käyttö kunhan ei oo liiaksi asti käytetty yhdessä, ite laittaisin lyhyet pitkät suvut yhteen ja pitkät saapi olla pitkiä, ja oikeasti mulle merkkaa enemmän pikseliponi itse. 🙂

• @juinttu muakaan ei haittaa jos joku heppa toistuisi suvussa useamman kerran. Mun mielestä se on vaan ihanaa lisärealismia linjauksen muodossa. Tietenkin mun yltiörealismi haluisi sitten, että tää toistunut nimi olisi jollain tapaa spesiaali ja erityisen meritoitunut esim. jälkeläisten muodossa. Ajatuksen tasolla tosin vain olen näitä asioita pyöritellyt, sillä toistaiseksi en ole päässy 3 polvea eteenpäin suokkien suvuissa, koska en oikein tunne vanhoja hyviä suokkiaikoja niin en osaa hekumoida niitä pitkiä sukuja. 😄 Kyllä vielä joskus pääsen omassa jalostustyössä pitkien sukujen pariin ja silloin en pelkää linjata jotain superoria maltillisesti!

Ite linjasin kerran vahingossa yhden puokkivarsan ku en muistanut, että sama ori oli sekä isän että emän puolella eikä ees puhuttu kovin pitkästä suvusta 😂 Tarjouduin ostajalle vaihtamaan isän/emän, mutta ostaja halusi tällaisen linjatun yksilön.

• @Juinttu Multa löytyy Wonkale jonka suvussa on linjattu tarkoituksella Herra Wonka 3+3+4 ihan vain sen takia että hevonen on mun yksiä lempihevosia koko virtuaalihistoriassa 😄 Eli en mä ainakaan katso linjausta vinoon, onhan niitä irl tapauksia myös joissa on linjattu esim 2+3 mutta mun makuun se alkaa jo liipata liian lähellä (vaikka joskus onkin syntynyt vahingossa 2+2 varsa).

Mä tykkään linjauksista erityisesti silloin jos siellä takana on jokin idea eikä ole vain sattumanvaraisesti linjattu. Tosin mä en tällä hetkellä harrasta pitkäsukuisia suomenhevosia ja tiedän että pisimmillään niiden linjat ylettyvät 20. polveen ja yli, joten siinä on mahdoton olla linjaamatta ketään 😄

• Kenttäratsastajat

Pistetään vielä tällainen pitkäsukuinen myyntiin. Emän sivut VH-profiilissa ajankohtaiset, nyt kuollut linkki sukutaulussa.

• Suokkeja näyttää olevan nyt myynnissä ihan urakalla, mutta jos suvuttoman hevosen mentävä aukko löytyy tallista niin täältä löytyisi seittemän suomiponia ilman omaa kotia.

Puuttuvat tiedot saa toki matkaan 🙂

• Raviharrastajat

Haluatko oman laiskanpulskean tätinkuljettimen? Puuttuuko elämästä se pakollinen kansallisaarteen näköinen kropanliikutin? Huoli pois, mulla on tarjota emätammaa näihin spekseihin sopien!
    Eli eimitäänsaavuttanut tuontisukuinen Tähjelmä vois heittäytyä äidilliseksi ja pyöräyttää varsan, mikäli tämmönen peräkylien puskaravuri ja koulussa just ja juuri B-tason läpi löntystävä tavallisen punainen rautias kelpaa jollekin jo käyttöön. Tähkä lähtee todennäköisesti kantakirjaan yrittämään jos joskus pääsee, kisaa erittäin hitaaseen tahtiin koulusijat täyteen (esteitä en lupaa), ja tietenkin toimittaa tämmösen maanantairavurin virkaa perhe Tiaisilla. Saa liisata, halutessaan voi ottaa myös mun kasvattina ilman mitään liitteitä. 🙂

• Raviharrastajat

mä spämmään näköjään tänään ihan urakalla, mutta parit suokkitammojen kuvapaketit lähtis nyt teksteillä (kirjoitusaikaa viikko).
    punarautias tamma - 200 sanaa valmennusta, koulua Luttiselle @Crimis
    rautiaankimo tamma - 200 sanaa valmennusta, esteitä Huuhaalle @Perho
    rautias tamma - 150 sanaa valmennusta koulussa/päikkyä Sienelle @Aava-P

• Suomenhevoskasvattajat

@Humutin mulle rautias! 🙋

• Raviharrastajat

@crimis laitellaan se sulle, varmaan toi punarautias oli kyseessä 😄

• Tarinaheppailijat

@humutin mulle rautias!!! 😍

• @humutin rautiaankimo mulle! 💕

• Raviharrastajat

@aava-p sulle rautias, muistuttelen vielä että tää shettispaketti on vielä kans varattuna sulle, laitatko nekin ens viikkoon mennessä? 🙂
    @Perho kimo sulle! 😊

3

923
Users

12.2k
Topics

225.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.