Suomenhevoset

• Nykyään on varsin hankala myydä oikein yhtään mitään, tästä oli kyllä joskus tässä keskustelu täällä mutta aika samoilla linjoilla olen edelleenkin eli äärimmäisen vaikea miellyttää porukkaa. Ihmisillä on pitkät kriteerit miksi EI ostaisi hevosta ja jos joku pieni asia mättää, vaikka muuten hevonen olisi kiva, se jätetään ostamatta. Minäkin pyrin ostamaan vain ne inspiroivat hevoset, mitä järkeä ottaa talliin sellaista joka ei inspaa ja miellytä? 😄 Mutta se ongelma on, että kun miellyttää voi niin monella tavalla (ja olla miellyttämättä). Nimi ei ole kiva, suku ei ole kiva, suvussa ei kivan nimisiä hevosia, kuva ei kiva. Ennen riitti pelkkä syntymäaika, rotu, vanhemmat linkitettynä ja ehkä maininta sukupolvien määrästä ja painotuksesta. Nykyään voi joutua keksimään ne nimiehdotukset, pientä tarinaa taustalle, luonteen ripe tai jopa kuvat mukaan. Ts. onko porukasta tullut laiskoja, jos näin tympeästi saa kysyä? Ketään en mollaa, koska olen tämän ihan itsestänikin huomannut 😛

Oma motivaatio suomenhevosten on ihan hyvällä mallilla, kisailen kun ehdin ja laatiksiin vien kun joskus tekstejä jaksan rustailla mutta todella rennolla meiningillä siltikin. Tehdään asioita kun inspaa ja jos ei inspaa, touhuan toisen tallin kimpussa. Pärjään hyvin vaikka kasvattelisin vain itselleni mutta haluan yrittää olla yhteisöllinen ja harrastaa muidenkin kanssa eli myydä myös heille hevosia ja tietenkin ostaa hevosia. Mutta en oleta, että jonkun pitäisi minulta ostaa hevonen jos ostan häneltä - ja jos pitäisi, tämä olisi hyvä kirjoittaa myyntiehtoihin että ostaja on asiasta tietoinen…

“Ymmärrettävää, sillä moni meistä on nyt aikuinen ja aikuisilla on aikuisen velvollisuudet töineen, laskuineen ja mahdollisesti perheineen. Mutta sanoisin, että ei kannata sitten miettiä, miksi ne ykköset ovat niin helppoja ja miksi niitä on kaikilla.”
    — Kyllä! Itsellä on perhe, lapset, ponit, koirat ja aikaa rajoitetusti. Olen ristiriitaisissa fiiliksissä tästä laatishommasta, koska on kiva ettei tarvi kun 1 jälkeläinen että saa sen sinne laatareihin MUTTA liian helppoa se on ja liian herkästi ne ykköset paukkuu. Suurella hevosmäärällä on hyvä, että on ns helppoa hommaa päästä laatiksiin ja saada jonkinlainen palkinto, mutta nostaisi se ehkä vähän motivaatiota, jos sen ykkösen haluaa, joutuisi tekemään jotenkin enemmän töitä (että hevoseen olisi oikeasti joutunut panostamaan joka saralla, myös jälkeläisten osalta). Tai niin, että vähän kun ravihevosilla ja laukkureilla katsottaisiin statistiikkaa, koska silloin oikeasti kaikki ei voi olla vain 1-palkinnon arvoisia. Ykkösrivi on kiva, sitä tavoittelen kyllä, mutta ei niillä palkinnoilla lopulta ole tulevaa ajatellen niin suuri ero, onko se heppa nyt ERJ-I vai 3-palkinnon saanut, jälkeläinen hyötyy siitä kuitenkin.

Kukin harrastaa juuri niin kun se hyvältä tuntuu 🙂 On se sitten laatiksiä, hevosten keräämistä, kasvatusta tai tekstipainotteista. Jos ei ole kuukausiin inspistä, sitten ei ole ja jatketaan vaikka puolenvuoden päästä uudestaan. Asia toki hieman eri, jos olet vastuutehtävässä ja se vaikuttaa muiden harrastajien harrastamiseen.

Virtuaalimaailma tekee hiljaista kuolemaa, surulla se täytyy myöntää. Tai jos ei virtuaalimaailma, niin pian laatuarvostelut ja muut laitokset, koska tuomareista on huutava pula eikä porukka halua lähteä vastuuhommiin. Jotenkin voisin kuvitella, että moni harrastus loppuisi jos laatuarvostelut yms laitokset eivät toimi, vähän kuten jos VRL ei toimisi, iso osa luultavasti laittaisi kapuloita rattaisiin. En tiedä mikä lama, taantuma, mikälie nyt on menossa mutta sen tiedän, että se oikeasti vähän pelottaa… Tämä teksti lähti todella hakoteille, plus pää ei halua toimia kun on kipeenä mutta tulipa sanottua mitä olen itsekseni mietiskellyt 😄 Toivottavasti asioita ei ymmärretä ihan hirveän väärin tai kukaan ei nyt ottaisi itteensä tms yms öms 😄

• Mutta en oleta, että jonkun pitäisi minulta ostaa hevonen jos ostan häneltä - ja jos pitäisi, tämä olisi hyvä kirjoittaa myyntiehtoihin että ostaja on asiasta tietoinen…

Mielestäni tämä on enemmän sellainen “Kiitos, kun ostit minulta hevosen. Olisin myös kiinnostunut käyttämään sinun hevosiasi.” juuri sellaista yhteisöllisyyttä ja käytetään laajasti eri tallien hevosia jalostuksessa. Ei jäädä juuri niiden nimien ynnä muiden “ei sovi minulle” kriteerien taakse.

Tämä on ainakin itselläni suurin motivaation syöjä.

• Ei jäädä juuri niiden nimien ynnä muiden “ei sovi minulle” kriteerien taakse.

Vaikka kuinka haluaisi ostaa vaikka kaikilta eri talleilta hevonen tai käyttää jalostukseen, niin miksi jos se ei inspaa? 😄 En itse ainakaan pysty ostamaan ihan vaan ostamisen ilosta, koska jos se hevonen ei mua kiinnosta niin en mä saa itseäni ikinä sillä myöskään mitään tekemään. Ok, varmaan joillekin kasvattajille riittää se, että hevonen “on olemassa”, mutta mitä kasvatusta sekään on jos se kasvatti ei tee mitään sen enempää kisaa kuin jatka sukua kunse ei omistajaansa kiinnosta.

Ja mulla sen kiinnostuksen voi juurikin lamaannuttaa vaikka se pelkkä nimi.

• Raviharrastajat

Törkeästi tuun kyselemään tätä kautta pitkäsukuista, KTK-palkittua piekkarioria Melviinalle. 😄 varsa jää kotia kisaamaan hitaaseen tahtiin ja piristämään talliarkea veikeällä persoonallaan, katellaan muuta sitten ajan kanssa ja yritetään kantakirjapalkintoa jos semmosen saa.

• @humutin Onko tolla miten paljon sukua ja saako siitä varsaa? 😄

• Esteratsastajat

@Humutin en kerkiä tässä muun homman ohessa tarkastella sukutaulua, mutta näitä saa käyttää, jos sopivat suvullisesti 😊 täydet sijat kisaa painotuslajeissa laatistavotteella (profiilista näkee sijatilanteet, useammalla lajit täynnä)

4p Nutella KTK-II (yleis)
    5p Kadotettu Haaveuni KTK-II (yleis)
    6p Kadotettu Kaamos KTK-II (koulu)
    6p Hymnin Rymy-Reemeli KTK-II (koulu)
    6-9p Moon Rommeli KTK-III (koulu)

• Raviharrastajat

@serena yli 6 polven menee, isän suku kootusti tässä ja emällä löytyy VH-profiilista aika pitkälle kun tutkailee. Just tein topiikin tossa tammoista, Melviinasta sais yhden varsan otettua 😄

• @sorel said in Suomenhevoset:

Nykyään voi joutua keksimään ne nimiehdotukset, pientä tarinaa taustalle, luonteen ripe tai jopa kuvat mukaan. Ts. onko porukasta tullut laiskoja, jos näin tympeästi saa kysyä? Ketään en mollaa, koska olen tämän ihan itsestänikin huomannut 😛

Mun mielestä se ei ehkä oo laiskuutta, vaikka sen niinkin toki voi ajatella. Asioihin vaan liittyy niin monta puolta. Jos on hevosia miljoona tallissa ja niille on naputellut hikipäässä luonteita, niin on vain eduksi, jos kasvattaja on voinut muutaman sanasen osviittaa antaa kasvatin luonteesta. Itse tykkään keksiä kasvattamille hevosilleni persoonat vaikka menisivät myyntiin enkä koe sitä raskaaksi, mutta ymmärrän jos joku kokee. Mua ei kyllä myytävän kasvatin luonteettomuus tms. haittaa, koska mulla muutenkin on verrattain melko vähän hevosia ja luonteiden keksiminen ei ainakaan vielä ole ongelma.

Mutta se on fakta, että kun ei ole kameraa itsellä niin on pakko olla “järki päässä” ku hevosia ostaa, jotta kuvat riittäisi mahdollisimman pitkälle. En halua antaa järjestään kaikille ostetuille hevosille hyviä jemmakuvia, kun haluan omillekin kasvateille joskus hyviä kuvia. Kun harrastelen myös värirealistisesti niin vaikuttaa myös vanhempien värit siihen, ostanko hevosta, toisinsanoen onko sille kivoja kuvia vapaastikopioitavissa tai ostettuna varastossa. Tää kylläkin enempi ehkä ponien ja puokkien kanssa. Ja siis mua henk.koht. harmittaa laittaa vaikka voikon ja ruunikonkimon varsasta rautias vaikka geneettisesti olisikin mahdollista, mutta siinä menee hyvät erikoisvärit “hukkaan”. En ehkä osaa selittää kunnolla mitä haen takaa. 😄 Oon ostanut viime aikoina ihan liikaa rahalla kuvia, et mua alkaa jopa ahdistaa tää tuhlailu. Haluaisin kovasti ostaa teidän hienoja hevosia, perustaa eri talleja eri hevosille ja roduille, mut sekoon tän kuvaongelman kanssa. Kuvat ja hevosen nimi ovat suurimmat inspiraationlähteeni ja en vain saan hevosesta mitään irti, jos sillä on epärealistinen tai outo nimi tai sitten suttuiset/huonot kuvat. Niin ja mainitsen vielä, että en missään nimessä oleta tai pidä kriteerinä, että kasvatilla tulisi kuvat mukaan, se on vain mukava lisä, jota ilmankin ostaisin todennäköisesti mielenkiintoisen hevosen.

Mua ei ahdista, että virtuaalimaailma hiipuu. Oon todistanut, että viidelläkin ihmisellä on mahdollista saada tämäntyyppinen yhteisöllinen harrastus ees jotenkin pyörimään niin uskon, että kyllä täältä ainaki se viisi jäisi pikseliponeja pyörittelemään vaikka laatikset/muut laitokset kaatuisivat. Toki haluaisin, että tämä harrastus pysyy pystyssä, mutta laatuarvostelut ym eivät saisi mielestäni määritellä hevosten parhautta ainoastaan. Jos ne kaatuvat, niin miksei voisi tulla uusia “meriittejä”, jolla mitattaisiin onko hevonen hyvä vai ei, etenkin kun nyt laatuarvosteluissa se ykköspalkinto on niin helppo saada, ettei sitä ees voida pitää minään supermeriittinä vaikka kiva lisä onkin! (Vihkopuolella meriittejä ei ollut juuri satunnaisia ktk-tilaisuuksia lukuunottamatta mahdollista kerätä, niin hyvän hevosen kriteerit oli tyyliin pitkä luonne, pitkä kisakalenteri (pelkkä osallistuminen riitti vaikka ei sijoittunutkaan), persoonallinen sukuselvitys tai hienot kuvat - tai sitten pelkästään se, että se oli omistajalleen suunnattoman rakas ja tärkeä)

• Suomenhevoskasvattajat

Meil on nyt vieraillut kahden päivän aikana viikatemies oikein ahkerasti. 😄 Nyt menee kuoppaan kaikki omat kasvatit, jotka ei vähäänkään inspaa ja sellaiset muiden kasvattajien hevoset, joiden kanssa on tehty edes jotain. Ilmoitin jopa muutaman vanhemman kopun laatiksiin ja yritän seuraavaksi järjestää meidän google sheets taulukon ajantasalle. 😛 Hevosmäärä pienenee huimaa vauhtia ja inspis tehdä kasvaa samalla. ❤

• Suomenhevoskasvattajat

@rukkanen Meillä (tai mulla ainakin :D) hevosten kuoppaaminen aiheuttaa lähinnä “JEE, TILAA UUSILLE!!” -reaktion. 😄 Ja sitten on narri toppuuttelemassa… 😅

• Suomenhevoskasvattajat

@susiraja Se tässä taitaa olla vaarana, mut en aio hankkia yhtään uutta hevosta ennen kun saan hevosmäärän alle 30 kopukkaan. 😄 // Tällä hetkellä VRL:n rekisterin mukaan on 59 vielä… 😧

• Suomenhevoskasvattajat

Meillä on tällä hetkellä Kaihovaarassa nopean laskutoimituksen mukaan 34 hevosta ja mua jotenkin hirvittää, että miten siitä alkuperäisestä kuuden hevosen tallista nyt tähän päädyttiin 😅 Haluaisin keretä kirjoitella kaikille hevosille, mutta tällä hetkellä moni uudemmista hevosista on vielä ilman luonnekuvaustakin, kun tuntuu että on koko ajan jotain muuta tehtävää niin irl kuin url:kin 🙄

• Esteratsastajat

@Sylvi mulla sama, haluan että varsat on ainakin kotiin jäädessä edes hieman vanhempiensa kaltaisia luonteeltaan 😄 toki ostaja saa varsan tehdä millaiseksi haluaa, mut oon huomannut saman, että menevät paremmin kaupaksi kun sen pari lausetta jaksaa raapustella xD

• Mä tykkään ostaa ideoita. Periaatteessa siis jos nimi + se luonteen pätkä kolahtaa niin se on aika vissi myyntikikka - ainakin omalla kohdalla. Ei se välttämät sovi mihinkään suunnitelmiin, mutta kun se idea hevosesta muodostuu, niin siitä onkin sitten hankala päästä yli. Ja sitten ketuttaa jos menee ohi suun.

• Esteratsastajat

Sama @Meiju-K meillä xD en mie mitään tarttis (paitsi noita oreja) mut se vaan on niin kiva heppa ettei voi sivuuttaa xD

• Suomenhevoskasvattajat

Hop hop suokit näyttelyihin! 💪

• Esteratsastajat

Uu, heti käskystä 😍

• Suomenhevoskasvattajat

Meillä on kans näyttelyt 😎

• Aaah, vihdoin tuntuu, että nyt tää taas lähti etenemään. Loppusyksyllä ja alkutalvesta pidin massamurhajaisia pariin otteeseen Hiprakassa ja karsin kunnolla. Muutamia en viittinyt tappaa, niin jäi listalle roikkumaan ja odottamaan, josko löytyisi koti joskus niille.

Tänään urakoin kaikki Hiprakan kaakit RMP:n puolelle, meinas alkaa lannistamaan ihan urakalla, kun tuli vaan kakkosta ja kolmosta 😄 Mutta hei, tästä on hyvä lähtee kohotteleen niitä! 😛

Eilen laitoin kirjanmerkeistä kisatkin muotoon ja mulla jäi 5 konia listalle. Yhdeltä niistä puuttu hurjasti 1 sijoitus, muutamalla on sit viidestä sijasta vajaa. Pitänee varmaan alkaa kyhään kakaroita itelleni, niin on taas mieltä kisatakin… 😄

(Jos joku Hiprakkalaisen kans tarvii kisausapua syystä tai toisesta, niin mä voin ottaa kisaukseen!)

• Suomenhevoskasvattajat

Sain listat päivitettyä vihdoin ja keväisempää ulkoasua tallille. Karsin listauksista kuvat kokonaan pois ja aion siivoilla kansioita oikein urakalla heti kun jaksan käydä kaikki pikkukuvat läpi. 😛 Jotenkin helpottu toi listaushomma kun ei tarvi pikkukuvia miettiä jokaiselle uudelle listattavalle. Ne listat tulee muuttumaan varmasti vielä jotenkin siistimmiksi, mut nyt toi saa kelvata hetken aikaa. Jotenkin ollut ongelmia kuvien latautumisen kanssa, en tiedä olisko domainilla nyt pikkasen liikaa turhaa kertynyt. Tää paha homma siinä on et tekee nettisivuhommia ja aina ei saa suoraan asiakkaan kotisivutilaan vaan joutuu käyttämään omaa. Ehkä joskus olis varaa ihan erilliseen työkotisivutilaan…

Meille jäi nyt 51 hevosta. Se on jo huomattava kevennys kun viime vuoden puolella oli reilu 80 kopukkaa. Aika monta tuolla on tekstejä vaille valmiita laatiksiin, harmi ettei laatiksiin saa isompaa porukkaa kerralla ilmoitettua. 😧 Ehkä ens kuussa saan taas pari hevosta kuoppaan, joka kuukaus jos lähtis vaikka 2-3 hevosta pois niin pian ollaan tavoitteessa.

Päivitin vihdoin Ärrän suvun sivuille ja harmistuin aika pahasti kun olin valinnut hevoset niin lähekkäisistä suvuista, että Tenholan Turhapuro on sekä isän että emän suvussa… 😞 En tiedä miten en oo huomannut tuota sillon kun innoissani varsan tekaisin. No onneks meil ei oo tälle edes sopivaa morsianta niin en vielä seuraavaa sukupolvea ole teettämässä (plus en tosiaan hommaa uusia varsoja ennen kun hevosmäärä on alle 30 tai ainakin näin uskottelen vielä). 😅

12

934
Users

12.4k
Topics

230.2k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.