Suomenhevoset
-
@jenna said in Suomenhevoset:
@tuire Mulle kelpaa ja myyn kasvatteja kotiin, jossa tehdään se mitä luvataan. Jos luvataan kisaamista odotan sitä mutta jos luvataan jotain joskus ja joulun niin sekin on ok.
Sama meillä. Kantakirjakelpoisilta toivotaan ja odotetaan kantakirjaamista, kun vapaastikopioitaviakin on niin runsain mitoin (ja vielä enemmän jos varsa myydään kuvineen). Jos me toivotaan kisausta tai mitään muutakaan niin mainitaan se erikseen. Tämmösiä vaan harvemmin on nykypäivänä kun yhden varsan näytöt riittävät vähän joka paikkaan, ja kaiken päälle me vielä käytetään osa elikoista tietoisesti ilman jälkeläisiä tms laatiksissa, ettei ihan jokaiselle tule sitä ykköspalkintoa.
Joskus ja jouluna -tahti on vallan mainio, sellaisella mekin mennään.
Pitkä lässytys lyhyesti; kun tekee mitä ostotarjouksessa lupaa olemme onnellisia. On ihanaa, jos kasvatin kanssa tehdään jotain, mutta sillä nyt ei oo kamalasti väliä onko se tekeminen kisoja, tekstejä vai varsoja.
-
Komppaan vahvasti edellä kommentoineita
Koska meiltä lähtökohtaisesti lähtee kaikki kasvatit ktk-kelpoisina maailmalle, niin kantakirjaus olisi varsin toivottavaa, muttei toki ihan pakollista. Kisaaminen “riittää” mulle, enkä odota kasvateilta laatiksien kiertämistä, vaikka omat suokit laatiksiin tähtäävätkin
Kun etsin hevosia jalostukseen, niin en tuijottele yleensä kauheasti hevosen palkintoja. Näyttelymenestys ja se kantakirjaus on suurta plussaa, mutta muilla meriiteillä ei ole väliä. Enemmän kiinnitän huomiota hevosen nimeen, sukuun ja persoonaan.
-
Kelpaako sun kasvatille sellainen koti, jossa se saa painotuslajinsa sijoitukset täyteen ja ehkä joskus ainakin yhden varsan?
Mä ite preferoin näyttelyitä ja kantispalkintoa laatispalkintojen yli, koska oma kasvatusperiaate preferoi enemmän näyttelypuolta ja kantakirjausta. Myyntiehdoista löytyy nykyäänkin että kantakirjakelpoinen varsa on kantakirjattava, ja Susirajaa lainatakseni niitä vapaasti kopioitavia rakennekuvia löytyy hyvin. Kantakirjauksen lisäksi kaikki muu tekeminen: kisaaminen, jälkeläiset ja laatikset on plussaa.
Käyttäisitkö siitokseen sellaista hevosta, jolla on kuva(t), jonkunlainen luonnekuvaus ja sijoitukset, mutta ei palkintoja?
Joo, jos se saa aikaan sukupsykoosin vaikka ensisijaisesti preferoin kantakirjattuja / kelpoisia.
-
@Tuire samoilla linjoilla kun muutkin edellä
Jalostusasiassa komppaan Hazelia:
Kun etsin hevosia jalostukseen, niin en tuijottele yleensä kauheasti hevosen palkintoja. Näyttelymenestys ja se kantakirjaus on suurta plussaa, mutta muilla meriiteillä ei ole väliä. Enemmän kiinnitän huomiota hevosen nimeen, sukuun ja persoonaan.
-
@Tuire Kyllä ja kyllä! Mä käytän välillä täysin kisaamattomia ja tekstittömiäkin hevosia, jos sattuu olemaan suku just sopiva ja kivat kuvat. Tai sitten joskus pelkät tekstit vie mennessään eikä muulla ole väliä
Jälkeläisnäytöistä huolehdin itse, jos/kun joku hevonen laatiksiin asti etenee. Eikä ykköspalkinto oo kaikilla tavoitteena, joten ei tosiaan haittaa mun kasvattien kanssa, vaikkei siellä sivuilla tapahtuis juuri mitään.
-
@alaera said in Suomenhevoset:
Joo, jos se saa aikaan sukupsykoosin
Ai hitto mikä sana, täähän se virallinen diagnoosi on, kiitos!!
Mutta siis joo, meiltäkin lähtee kasvatteja kaikenlaisiin koteihin, kunhan nyt eivät ihan unholaan jää. Ja ostan myös kisaamattomista jne vanhemmista varsoja. Jos juurikin tämä sukupsykoosi iskee niin eihän siinä minkään mahda eikä siinä vaiheessa mietitä vanhempien meriittejä tai sijotuksia
-
No niin, kiitos kaikille, hyvin samoilla linjoilla itsekin! Pitänee tulevilla uuden vuoden vapailla lähteä vähän shoppailemaa, joten nyt olisikin hyvä, jos porukalla on kasvattimyyntejä
-
@tuire Koska #ostolakko niin meikä ei voi mitään kunnon topiikkia tehdä, mutta Storyn kasvattilistalla on muutama myynnissä oleva lapsukainen jonka nimiin ja sukupuoliin on mahdollisuus vaikuttaa.
Periaatteessa jos jotain kiinostaa niin myös Kartanon Aarre ja Kartanon Anttooni voisi lähteä uusiin koteihin.
-
-
@Tuire Täälläkin Jeilin varsulit lähtevät lähes poikkeuksetta kotiin kuin kotiin. Ei mitään kisaamis- tai palkintovelvoitteita, en mie itsekään lupaa ostovaiheessa käyttää laatiksissa ellei se ole kasvattajalle oleellista. Jalostushevosia valitessani en myöskään tuijota palkintoja, eikä kyllä tarvitse olla sijoituksiakaan tai muuta meriittiä, mikäli se hevonen vain nimen ym. osalta kolahtaa.
Meinasin just heittää sulle listaa meidänki myymättömistä, mutta prkl eihän noita oo.
Whaaaat.
Salmiakkisuudelmia kuitenkin vielä etsiskelee inspautuvampaa kotia.Suunnittelin kyllä kasvattimyyntiä alkuvuoteen, mutta en tiiä missä välissä ehtisin sellaista väsäämään. Sitäkin painavampi juttu on se, että mulla on 6 … eiku oottakaa… 7 sivutettavaa kasvattia jotka on kaikki jäämässä kotiin. Nää on niinku kertyny tässä muutaman kuukauden aikana kun on aina ollut jotain kiireellisempää.
Apua… ja mun nimipää on mallia peruna.
/ Siis… tää on kyllä ihan uskomatonta miten multa loppuu rautiaiden sh-oriiden kuvat! Vielä on jotkut fakin Hessin Leevin kuvat joka on imo ruma ja jotka ei käy kellekään, ja jotain satunnaisia kuvatuksia, jotka ei käy kellekään.
Sitte rautiaiden piekkarioriiden kuvia ois naapureille asti
-
MVA-sertejä jaossa 10.01. ja vip on jo 03.01.!
-
@tuire Myisin ihan mielellään.
En käyttäisi päätallilla enää koska jättitallissa karsinapaikat ei pauku niin mielummin tuon ja työstän itse kuin otan vaan nimen sukutauluun.
Tarinaprokkikseen oon itseasiassa toistaiseksi tahallani ostamassa “halvempia” hevosia :'D Eli en tarkoituksella käytä laatisheppaa koska se ei sovi tarinaan.
-
@alaera said in Suomenhevoset:
MVA-sertejä jaossa 10.01. ja vip on jo 03.10.!
On muuten joo aika aikasin vip, kerta se meni jo kolmisen kuukautta sitten
-
@tuire onneksi on ihan näppäilyvirhe täällä keskustassa
-
-
Ai vitsit kun pienestä voi olla ihminen onnellinen. Pohdin eilen että onkohan mulla yhtään täysin omista tuonneista lähtevää linjaa kasvamassa/syntymässä talliin ja onnekseni löysin Viljan.
Tammalta puuttuu vielä isän puoli suvusta mutta se virhe ollaan kyllä korjailemassa kunhan seuraavaksi VRL:än availen. Tamman molemmat vanhemmat pitää omaa painoarvoaan mun mielessä ja varsan emän ollessa yksi mun tarinahevosista sillä varsinkin on omanlaisensa paikka mun sydämessä ja odotankin mielenkiinnolla että millaista juttua varsan kanssa saadaan aikaan kunhan pikkutamma ensin näkee päivänvalon ja sen jälkeen saa ikää lisää.
-
Löytyiskö kivaa evm-tammaa liisaukseen meidän Peetulle? Mulla on pakottava tarve saada talliin Pilvipellon Painajainen nimellä yks varsa
Ensisijaisesti etsin tätä nimi edellä (jos löytyy uniteemaisia tammoja niin
), mutta plussaa toki kolmen lajin kisailusta, kantakirjauksesta ja jostain muusta kuin rautiaasta väristä. Piekkarikokoiset passaa vallan mainiosti myös.
-
@sonja Hunajainen ainakin rimmaa painajaisen kanssa
Kilpailee kolmessa lajissa ja on kantakirjattu, mutta valitettavasti rautias.
Jää-Hyväiset on myös kantakirjattu, toisi rautiaan värin lisäksi kimon mahdollisuuden ja kisannut neljässä lajissa.
Kiiltokuvatyttö antaakin sitten vähiten, kun ei nimi oikein natsaa ja värikin on rautias. Tämäkin neiti on kantakirjattu ja kolmen lajin taitaja.
-
@Tuire Oih, Hunajainen nousi ehdottomasti ykkössuosikiksi!
Vartun vielä iltaan saakka ainakin ilmaantuuko muita ehdokkaita, mutta jos ei niin tää ois kyllä bueno.
-
@serena said in Suomenhevoset:
mulla on 6 … eiku oottakaa… 7 sivutettavaa kasvattia jotka on kaikki jäämässä kotiin.
Kylläpä hitto vie motivoi tehä ne seuraavat 5 tässä nyt sitten…
Saanko esitellä uudet puskaratsuni Lupasit Mulle ja Kuunkinuskinen.