Suomenhevoset
-
Meillä ei Storyn hevoskanta suomenhevosten osalta ole vielä vahvistunut, mutta ensi keväänä ja kesänä on taas syntymässä uusia Stoorin varsoja. Kaikki ovat hiljaisessa myynnissä mutta jos eivät koteja löydä niin sitten saavat jäädä kotiin kasvamaan ja jatkamaan aikanaan meidän kasvatustyötä.
Taitaapi alkaa kohta olemaan sellaiset tilanteet että ainakin 2 polvea sukutauluista saadaan yhteen linjaan Stoorin hevosia ja viimeinen polvi omia tuonteja, jotta ehkäpä tässä muutaman vuoden sisällä tallissa asustelee sellainen varsa jonka koko sukutaulu on täynnä vain omia kasvatteja.
-
Onhan näitä uusia taas tullut, vaikka piti olla hiljaiselolla ja vähän rauhottua tän touhun kanssa XD Petipaholainen ja Haamujumala saapuivat Sotiksesta, Haltiasalosta tulivat Viestinviejä ja Heinähattu. Lisäksi tammavahvistuksiin saapui Hiluna Myrskylästä ja Aira-Maria Erkinheimoilta. Alkaa olla aika vakuuttava valikoima näitä eri kasvattajien hevosia pikkuhiljaa
-
Räiskyvässä ei nyt oo oikeastaa uusia tullut sitten Peikin ja Ruhtinaan, mutta joulukuussa tulloopi sitten haltiasalolaiset Kulttirunoja “Kultsi” sekä Kunmitusjälkiä “Kurko”.
Ja jos vielä jonkun talliin mahtuu yks (tai kaks tai kolme…) niin myös Räiskyvässä on jokunen kasvatti vielä omaa kotia vailla.
-
Hiljaista on ollut, mutta kaks kasvattia on syntynyt meidän uudelle liitteelle Johanas ja Siru
Kaikki oli niin Kuusinevaa et olihan talon emännän saatava myös itselleen oma kasvatusnimi ja nyt saattaapi joku tunnistaa Sarrion sukunimen muutenkin kuin vain poronkasvattajien keskuudessa. Johanas ja Sirukin nimettiin saamelaisten nimien mukaan, vaikka emäntä pyrkikin että nimi olisi ihan ymmärretävissä eikä täysin hepreaa perisuomalaisten korville
Ja AINIIN meillä on kasa vielä kasvatteja myytävänä! Siellon kans yks uudella liitteellä
Toki liitteen saa ihan vapaasti päättää itse kummasta nyt tykkää enemmän.
-
Miten on pienhevosten laita?
Muistan kun joskus yritin kysyä jalostukseen niin tarjonta oli todella heikkoa etenkin kouluhevosten osalta.
-
@HM Niille löytyy aina vähän vaikeammin kuvia, mutta nyt oon alkanut hamstraamaan niitäkin oikein urakalla varastoon, joten on alkanut mulla ainakin piekkareiden määrä kasvamaan hyvällä tahdilla! Ensi keväänä suunnitteilla on aloittaa ihan kokonainen suomenkirjavien pienhevosorien Hedelmähallitsijat-linjakin
Piekkareita löytyy tällä hetkellä oreja Kapteeni (evm), Ralli (2p) ja Jekku (2p) sekä tammoja Kulta (1p), Tassu (2p), Vilma (2p), Raili (3p) ja Pulla (3p). Saa lainata jalostukseen halutessaan
-
@HM Piekkarit on Sotiksen Sannin elämä
Ja kaikki mikä menee lähelle piekkaria. Taika on melkein piekkari, mutta oikeita piekkareita meillä on Vattu, Kalla (ei vielä jalostuksessa), Merlin, Nyrkki (hiljaisessa myynnissä), Lukki (ei vielä jalostuksessa) ja Viki (ei vielä jalostuksessa)
-
@hm mulla on Haltiasalossa useempi koulupiekkari, listaukseen on merkattu mikäli on pienhevonen, jos jaksat kaivella!
Mua toisaalta houkuttais useempi koulupiekkari mut haluun kouluhevosilla keskittyä pidempisukuisiin, kun kenttäsuokkien kans voin pyörittää lyhyempiä sukuja. Toisaalta, katsotaan missä vaiheessa toteutan oman piekkarilinjan, kun kuvien puolesta alkais olla mahdollista, ja onhan piekkarit parhaita
vaikka ne onkin yleensä rakenteensa puolesta vähän tasoa suohirviö!
-
@HM meil on Routaruusus kans aika paljon piekkareita, 13 oria ja 14 tammaa
ctrl + f “pienh” löytyy listauksista helposti, näistä saa kyllä vauvoja.
-
Mukava kuulla että piekkareita löytyy
Mulla on ikuisuusprojekti meneillään jossa pääpainona tulee olemaan suomenhevoset (sekä walkerit ja saddlebredit kun en keksinyt ressukoille muutakaan paikkaa).
Mun pienhevoset on tällä hetkellä lähinnä suvuttomia joissa on 1-polvinen, mutta varmasti tulen jatkossa kysymään jalostusmateriaalia kun sen tarve on. Mulla on vaan suomenhevosiin joku viharakkaussuhde, että en uskalla niitä paljoa hankkia kerralla etten päädy myymään kuten edellisten suvuttomien kanssa kävi, tosin ne ei ollut pienhevosia
Ja onhan mulla sentään Rommi (saatavilla jalostukseen jos sen jälkeläismäärä ei kauhistuta) sekä homekorvat Karvis, Pusu, Räyhis, Wonkka ja lauman ainoa tamma Hille. Nekin varmaan tulee muuttamaan uuteen projektiin koska en osaa päästää irti
Ihannoin Kirveltäjää joskus lapsena sekä Nerian Eemiliä.
-
@sonja Musta taas tuntuu, että kaikki (kivat) kuvat on piekkareita.
En mä niitä hirveesti siis kahtele jos kuvan puolesta voi mennä hevosesta kun, mutta joskus tulee tsekattua minkä kokoinen joku on.
-
@serena Kai se menee just niin, että piekkarin kuvia ettiessä löytää vaan hevoskokoisia, ja hevoskokoisia etsiessä löytää vaan piekkareita XD Toki välillä tulee itsekin tarkistettua rekisteristä, ja monesti saa yllättyä jonkin yksilön korkeudesta. Jännä miten paljon kuvakulmat ja taluttajan pituus ym. vaikuttaa.
-
Miula ei oo hajuakaan miun tallihommista atm, mutta menin ja ostin itselleni yksityiseksi Pähkinälaaksosta Tulipalohopun
-
Me on melkein horrostettu tämä vuosi, kisapuolen jutut on kyllä edenneet mut hevosvaihtuvuus on ollut melko pientä. Susirajassa on kuitenkin jokunen enempivähempi uusi hevonen; Ystävä, Säihke ja Raisu.
// varsa meni, kiitos.
-
Mun uusimmat suokit on varmaankin hiivurilaiset Torttu ja Selma, sekä Kaihovaarasta tullut Kyösti.
Näiden lisäksi hankin tuontisukuisen Onnin. Oon ollut lähiaikoina ostolakossa, koska haluan ensin kisata kisattavat valmiiksi ennen uuden hevosryppään hankkimista.
-
// No ne meni nopsaan.
-
@susiraja Mä voisin ottaa molemmat, jos sopii!
Laitteletko mulle yvllä kirjoitettavia, yritän ehtiä kirjoittamaan tämän viikon aikana
-
@viixi Toki sopii!
Laittelen sulle kohta kirjoiteltavia.
-
Ensimmäiset meikäläisen laatuarvostellut hevoset, Sieni upeasti KRJ-I ja Suruvirsi KRJ-II
tänään tarjoillaan skumpat Valon tiloissa iltaa myöten
-
@Humutin tosi paljon onnea!! ekat laatuarvostellut hevoset tuntuu kyllä ihan ihmeellisiltä kotiin palattuaan arvosteluista
vaikken vieläkään oo tottunut siihen että miun hevonen jonkun palkinnon sais, oli se sitten näyttelyistä tai kantakirjastakaan