Pelottaako "virtuaalilama"?

• Pelkääkö kukaan harrastajien määrän vähentymisen ja aktiivisuuden vaikutuksia? Kaipaako muutkin tarinointia ja harrastetallien kulta-aikoja? Löytyykö mistään uusia harrastajia? Kuoleeko virtuaalitallit? Saako tästä mitään enää irti jos rodut yksipuolistuu ja suomenhevonen aktiivisine laatiksineen vetää letkaa ja muita rotuja ei viitsi enää kasvattaa suosion / harrastajamäärän laskiessa. Tavallaan harrastamme itseämme varten, mutta kyllä se vastavuoroisuus tekee tästä niin koukuttavan ja ihanan harrastuksen, josta haluaisin olla entistä avoimemmin ylpeä. Asiallinen menokin ja kätevä chat-yhteydenpito on yleistynyt tämän foorumin myötä, vaikka moni (minäkin) yritti kynsin ja hampain pitää kiinni ht.netistä : D

Millä mielellä siis itse harrastat tällä hetkellä ja pelottaako tulevaisuus?

• Piirrosharrastajat

vaikka uusi oonkin enkä niin sisällä vielä kaikesta, nii kyllä lievästi kuumottelee että porukka katoais D :
    tää on kuitenki tosi vähän tunnettu harrastus ja tosi harva jaksaa tämmöseen lähtee mukaan (syy?) vaikkei tää homma ees oo vaativaa. oon koittanu kavereita aivopestä useaan kertaan mutta ei niitä innosta. eihän tää toki kaikkien juttu oo mut u got the point. samoin kans pikkusiskoo koitin värvätä mut musta tuntuu et sitä taas vähä pelotti se että sen ittensä ikäsii harrastajii ei oo/on tosi piilossa? ehkä nuorta porukkaa on sen takia vaikee saada mukaan ku iso osa teinejä ja aikusia, vanhempi porukka pelottaa tai jotaki.

• Esteratsastajat

Mua ei tulevaisuus pelota, uusia harrastajia ja vanhoja palaa tauolta siihen malliin, ettei muutamat lopettavat tai tauolle jäävät haittaa yleiskuvaa ja meno pysyy monipuolisena : ) Itsekään en aluksi tykännyt tästä keskustasta, mutta mukavasti siihen on päässyt mukaan, kunhan käytön ensiksi oppi.

• WESTERNRIDERS

Onhan tämä harrastus muuttunut siitä mitä se oli esim. 10 vuotta sitten, jolloin tais olla ne parhaimmat ajat tässä harrastuksessa. Mutta kuten Jannica sanoi niin vanhoja harrastajia tulee aina takaisin :) uusia on ehkä vaikea saada mukaan, tätä kun ei voi oikein puhelimella harrastaa mikä nykyään on se käytetyin laite ehkä.

Mutta itse aiheeseen, niin ei pelota. En ole oikein edes ajatellut tämän harrastuksen tulevaisuutta millainen se voisi olla. Epäilen että me vanhat pierut pyöritään mukana välillä aktivoituen ja välillä sitten taas ollaan hiljaiselolla. Me jotka ollaan virtuaalihevosteltu aikojen alusta asti niin ei taideta päästä tästä ikinä eroon :D Toivottavasti nyt harrastajia kuitenkin olisi aina sen verran että jollainlailla harrastus pyörii, kuten sanottu niin vaikka tätä itselle tehdään niin kyllä kanssaharrastajiakin tarvitaan.

• Keskusta oli kyllä mukava piristys ht.netin kammottavuuteen, meinasin jo lopettaa kokonaan suomalaisissa virtuaalipiireissä pyörimisen kun mitään muutosta ei tullut. Olen hyvin tyytyväinen nykyiseen menoon! On se vähän sääli tosin, että hevoset menevät kaupaksi samoille henkilöille, ei ole pahemmin uusia kasvoja näkynyt. Virtuaaliharrastuksen aloittaminen on mielestäni vieläkin liian hankalaa - ihmiset ovat aina vain kiireisempiä ja kiireisempiä, ei ole aikaa istua koneella tuntikausia. Olen sitä mieltä, että tämä on vain hyvä käänne. Liika koneella istuminen ei ole kenelläkään hyväksi.

Ehkä tulevaisuuden virtuaaliharrastajat ovat siirtyneet jo esim. Star Stable Onlinen tms. heppapelin pariin. En kannata harrastuksen täysimylläystä, mutta jonkinlaista kiihdytyskaistaa kyllä. En olisi itsekään jaksanut selailla mitään ohjemateriaalia tuntikausia… :D Yleensä hifistellä jaksaa sitten kun on päässyt mukaan toimintaan.

• Suomenhevoskasvattajat

Vähän tosiaan kuten @Bebiankh sanoi, kuumottelee että harrastajia lopettais niin paljon että koko harrastuskin kuolisi :D Mutta toisaalta vanhoja harrastajia on myös palannut kivasti varsinkin Keskustan myötä, joten sinänsä ei huoleta.

• Piirrosharrastajat

Hmm jäin miettimään tuota, mitä @Jayde sanoi siitä, ettei jaksaisi selata mitään ohjekirjaa tunti tolkulla aloittaakseen virtuaaliharrastuksen. “Silloin kun minä olin nuori ja aloitin virtuaaliheppojen harrastamisen” (kamalaa) mukaan liityttiin juurikin ilman yhtään mitään ohjeistusta ja perehdytystä: sähköposti viestiä tallinomistajalle ja pyysi hoitohevosta. Simple as that. Onko virtuaalitallien ja internetin kehittyminen (ns. siistiytyminen, vertaan nykytalleja niihin expage- ja geocitiestalleihin millä homma lähti käyntiin) johtanut liikaan ohjeistukseen = kynnys aloittaa, kasvaa? Dunno, pistää vaan miettimään.

Virtuaalilamasta on puhuttu niin kauan kuin jaksan muistaa, aina pelätään että ihmiset katoaa. Siksi en jaksa huolestua, koska samaa tahtia mitä ihmisiä katoaa, tulee myös paluumuuttajia. Ja ehkä yksi, kaksi uutta. Olen myös pitkälti sitä mieltä, että tämä ns. “lama” riippuu tallin ja harrastajan toiminnanmuodoista: onko se sitten kasvattien jäämistä omiin nurkkiin, hoitajien ja vuokraajien pulaa tms. Näihin asioihin koen kuitenkin yksilön aktiivisuuden olevan isossa roolissa: muita inspiroi ja kiinnostaa, kun joku on erittäin motivoitunut.

Kaikki vaan virtuaaliheppailemaan oikeen urakalla, sen minkä oikealta elämältään kerkeää <3

• Aloitin virtuaaliheppailun “julkisesti” nyt tänä syksynä, liityin siis Keskustaan ja tähän porukkaan. Toki kaikki aluksi vähän jännitti, kun ei mitään ideaa mitä vaikka evm tai yla tarkoitti, mutta tämän foorumin kautta on kyllä päässyt nopeasti sisään harrastukseen, kiitos teidän!
    Oon sellanen ihminen, että innostun nopeasti mutta homma jää parin kuukauden päästä pois. Tuskin pikseliponejen kanssa käy niin, sillä toisten kasvatteja haalittuani ja niille hyvää tulevaisuutta lupailtuani olisi typerää vain häipyä. Sitä tosin tulee tapahtumaan, että innostun vaikka appaloosista tai työhevosista hetkeksi, mutta pian jo myyn kaikki pois. Mutta se lienee normaalia ja ihan ok, pakkokait se on kaikenlaista kokeilla!

• Olen uusi/uudehko harrastaja, ja juurikin nuo säännöt ja ohjeet oli se, mihin homma meinasi tökätä.

VRL vaikutti kammottavalta möröltä kaikkine ohjeineen (joista en edelleenkään ota kaikista selkoa)
    Ja muiden hevosten ostamista vältin (ja vältän edelleen), koska en tiedä mitä uskallan luvata.
    Ahdistaa ajatella, että jonkun mielestä ne sivut on tosi tyhjän näköiset/tyhjänä liian pitkään ja saan sitten huonon ostajan maineen tms? Olen hidas harrastaja, siinä ajassa jossa monet pykää kolme sukupolvea ulos minulla mennään ensimmäistä.

Ja kun katselee muiden talleja niin totean, että omani ulkoasu on hyvin homssuinen > kynnys kysyä hienoilta talleilta kasvatteja itselle kasvaa kasvamistaan.
    (Ulkoasuun panostamimen ei ole se ykkösjuttu minulle, mutta muiden silmiin minulle täysin riittävä on varmasti kamala.)

Eli siinä yhden vasta aloittaneen mietteitä. Mitä harrastaja katoon tulee niin en osaa kommentoida. Ei pelota? :'D

• Esteratsastajat

@Anarchy llä monia hyviä pointteja, joita itsekin harrastusta silloin pikkutyttönä aloittaessa mietin. Kehtaako pyytää hoitsua, vaikka osaa tuskin kirjoittaa, kehtaako ostaa hevosia “parhailta” kasvattajilta ym. VRL kammoksuntaan sääntöineen voin hyvin samaistua, aloittelin kisaamisen villien puolella ja olen muihin harrastajiin nähden tullut aika hiljattain mukaan jaoksen kisaamiseen. Kaikkea on kivaa kokeilla, aika näyttää mikä on oma juttu ja suunta kisaamisen ja muun suhteen. Ja rohkeasti vaan tarjoamaan ja ostamaan hevosia, itse ainakin tykkään kun uusia ihmisiä tulee ostoksille :D Vaikka toki ne vanhat tutut on myös yhtä tervetulleita. Mie en viimeisen päälle katsele kasvattien perään millä nopeudella ne valmistuu. Meillä edetään hitaasti, joten pääasia kasvateillekin on toimivat sivut ja pitkäaikainen koti. Inhoan näitä ostajia, jotka ostaa tallin täyteen heppoja ja sitten katoaa kuukausiksi tai jopa vuosiksi parhaissa tapauksissa :D

• @Anarchy joo tervetuloa munkin koneja ostelemaan ! joillain harvoilla voi olla toiveena että sais ne sijotukset laatisten kannalta täyteen (enimmäkseen kasvatit ja kasvattaja auttaa!) mutta muuten multakin hevosia lähtee pääasiassa pitkäaikasiin koteihin ja tärkein onkin ne toimivat sivut :D rohkeesti vaan !

• Piirrosharrastajat

Aloittelevia, perinteiseen (nostalgiseen?) tarina- ja piirrostapaan omien unelmahevostensa kanssa harrastavia virtuaalitalleilijoita on ja paljon. Alustana instagram on nettisivuja helpompi, anteeksiantavaisempi ja täysin riittävä siihen, että piirtää ihanan hevosen, keksii sille tiedot, ja julkaisee sen kuulumisista pieniä päivityksiä joista kaverit voivat tykätä ja joita voi kommentoida.
    Mitäpä heillä olisi tarvetta tulla oikealta ammattisiittolalta vaikuttavan, pitkäjänteisesti koodatun, arvontaan ja valokuviin ja laatuarvosteluihin ja vuodesta 2009 sukutaulunsa sisältöä kerryttäneisiin ktk-hevosiin perustuvan tallin kasvattimarkkinoille. Tuskin mitään.

Olen samaa mieltä aiempien ajatusten kanssa siinä, että “vakavan harrastamisen” ja “uusien harrastajien” välissä on iso kuilu. Aikuisempi väki ihmettelee, että miksei kellekään kelpaa, kun asiat ovat pitkästä aikaa vr-maailmassa kunnossa. Ja nuoremmat ovat täysin tyytyväisiä omaan tapaansa harrastaa, eivätkä edes tiedä, että jonkun mielestä sen kuuluisi olla jotenkin tosi tavoitteellista ja järjestäytynyttä. Miksi ihmeessä, jos hevosen voi vaan suoraan kirjoittaa hienoksi kilpahevoseksi ja piirtää sen kilpailuista palkintokuvia aina kun mieli tekee?
    Ei se puuha ole klikkailun helppoudesta tai toimintojen automatisaatiosta kiinni, koska kuten sanottua, sitä varten on Howrset ja StarStablet jo olemassa. Kyllä mulle on aina virtuaalitalleilla ollut oman luovuuden purkaminen pääasia. Ja luulisin, että sitä luovuuden purkua ei moni nuorempi harrastaja ehkä löydä kisalistoista ja varsalaatiksista.

Hauska juttuhan on siinä, että ensi vuonna -09-vuoden lapset täyttää sen 9 vuotta. Se on ikä, jolloin varmaan itse eksyin ensi kertaa virtuaalitalleille - ja nimenomaan tarina- ja piirrostallien hoitopäikkyjä ihailemaan. Hevonen, jonka virtuaalisuku on yhtä vanha kuin itse on, olisi ainakin mulle ihan kammottava ajatus. Että tämänkö kanssa sitä nyt pitäisi sitten saavuttaakin jotain? :D

Vei kymmenen vuotta lisää, että olen nyt 19-vuotiaana uskaltautunut tutustumaan tähän virtuaalitallien “institutionalisoituun” liiton alaiseen puoleen. Senkin olen tehnyt lähinnä “pakon edessä” kiinnostavia jalostusyksilöitä ja mahdollisia kilpailuosallistumisia ajatellen, kun niin moni niitä vaatii. Järndälden on ensimmäinen projekti, jossa lainkaan mietin mahdollisia laatiksiin viemisiä. Varsinainen harrastus on silti edelleen omalta osalta villiä ja tarinapohjaista.

Lama koettellee lähinnä pitkään toimintaansa hioneita kasvattajia ja laatiksia? Kyllä mun mielestäni Keskusta on ainakin aktivoinut virtuaalipiirejä hurjasti uudenlaisiin toimintaideoihin ja uusien tallien ensiesittelyjä näkyy etusivulla jatkuvasti. <3

• Suomenhevoskasvattajat

Mä olen 8-vuotta harrastanut, mutta vasta Tiusan ja Whackyn myötä oon tutustunut tähän “vakavampaan” ja tavoitteelliseen harrastamiseen. Sitä ennen harrastelin villisti, hoitoponeja oli ja tallit aika suttuisen näköisiä. En ole huolissani harrastuksesta ja itse esimerkiksi autan nuoria aloittelevia sillä, että kehittelen esimerkiksi kasvatin jolle ei ole kilpailu- tai laatisvaatimuksia. Olen houkutellut nuorempia tyttöjä tähän mukaan, perehdytän sivujen tekoon ja foorumiin sekä tarjoutunut joko antamaan aluksi hoitohevosen omistani tai auttanut luomaan juuri omanlaisen hevosen. Neuvonut kuvien löytämisestä ja tekijänoikeuksista, sillä muistan miten pop oli joskus suoralinkitys tms. joten on tärkeää sekin pointti kertoa uusille.

Me pidemmän aikaa harrastaneet taukoillaan välillä ja se on ihan ok, onhan suuri osa täälläkin aikuisia, äitejä, työssä käyviä ja opiskelijoita. Mua ei ainakaan saa pakottamallakaan lopettamaan tätä harrastusta, siitä on kehittynyt rakas tapa päästää luovuus valloilleen sen jälkeen kun IRL oma heppa myytiin 2015.

• Kouluratsastajat

Mun mielestä Keskusta on tuonut sellasta tiettyä “yhteisöllisyyttä” tähän touhuun takaisin, mikä mun mielestä jotenkin hävisi silloin, kun hevoset.com kuoli ja ht.net yleistyi. Ht.netissä meno oli välillä kuin villissä lännessä anonyymiysyyden takia, jonka vuoksi helposti uusia harrastajia lynkattiin ja jos tallit ei ollut ihan priimaa, niin lokaa tuli niskaan helposti kovalla tahdilla. Olen aika varma, että se myös söi sitten uusien aloittelevien harrastajien intoa liittyä touhuun mukaan.

@KatariinaK said in Pelottaako "virtuaalilama"?:

uusia on ehkä vaikea saada mukaan, tätä kun ei voi oikein puhelimella harrastaa mikä nykyään on se käytetyin laite ehkä.

Tää on mun mielestä tosi hyvä pointti, koska musta tuntuu että kukaan ei enää istu tietokoneella samalla tavalla, kun aiemmin porukka istui älypuhelimien yleistyttyä. Kuinka monella ylipäätään enää on oma tietokone? Nyt toisaalta kun esimerkiksi lukioissa kokoajan siirrytään enemmän digiopetuksen pariin, niin voi olla, että tietokoneet myös vähän alkaa taas yleistyä? En tiedä, kun en oikein ole perehtynyt tähän lukioiden nykyopetukseen :sweat_smile:

Mun mielestä tärkeintä mitä uusien harrastajien tulee älytä on se, että ei lupaile turhia eikä myöskään ota turhia paineita. Ennemmin rehellisesti toteaa esimerkiksi kasvatteja ostaessa, että en tiedä mitä kaikkea kerkeän/jaksan tehdä sen sijaan, kun lupailee kaikenmaailman kantakirjat, laatuarvostelut yms. vaikka kuitenkin tietää, ettei niihin välttämättä jaksa panostaa loppuun asti.

En tiiä menikö tää nyt vähän aiheen ohi :D mutta siis mua ei oikeastaan huoleta se, ettei uusia tulisi. Oon ite ollu virtuaalimaailmassa välillä aktiivisesti ja välillä epäaktiivisesti yli 10 vuotta, taisin olla 8-9vuotias kun ensimmäisen kerran virtuaalimaailmaan eksyin. Sinä aikana on kuitenkin tullut nähtyä vaikka sun mitä, joten eiköhän tää jatku vähän samalla tavalla omalla painollaan. Välillä porukkaa häviää ja välillä tulee lisää :slight_smile:

• Mun virtuaaliharrastus alkoi Suntuubista ja siellä se pysyi monta vuotta, liityin vissiin puolisen vuotta sitten Keskustaan.

Suntuubissa kaikki on “tutumpaa ja turvallisempaa” aloitteleville tallinpitäjille/hoitajille; Puolet ei ees tiedä laatiksista eikä osaa stressata, että onko se oma hevonen nyt sitten “laatiskelpoinen”, hieno ja jalostukseen haluttu. Iso osa tietää, että VRL:ään voi rekisteröidä hevosia, mutta se ei tunnu Suntuubin piireissä olevan niin iso asia → useampi uskaltaa valita olla rekisteröimättä, koska ei sillä niin väliä ole. Kun ei oo paineita, että “pitää tehdä näin” ja “pitää tehdä noin” hevosen kanssa, harrastaminen löytää nopeammin oman tyylinsä. Liittyminen on kanssa helpompaa, sillä teet uuden sivun, lisäät pari hevosen kuvaa ja kirjoitat sille kolmen virkkeen luonteen ja tadaa, oot messissä.

Virtuaalihevostelu on siis hyvin voimissaan Suntuubin puolella, eli ei mua kyllä pelota, että jengi katoaa. Enemmänkin pelottaa se, että samat tyypit ei pysy mukana jutussa, sillä Suntuubissa on aika yleistä, että noi 9-12-vuotiaat tuo hevosensa tallille, hoitaa kerran ja ilmottaa kaks viikkoa myöhemmin, että “sori ei kiinnosta enää.”

• Suomenhevoskasvattajat

@Nikki toi nyt oli aikamoinen yleistys Suntuubi-talleista, mutta komppaan sua silti vähäsen. Suntuubin palvelimelle tehään todella paljon sivuja virtuaalitalleille ja hevosille, mulla on itelläkin kaksi tallia siellä ja vaikka oon muitaki palvelimia kokeillut, niin kyllä toi Suntuubi on ollut mun juttu siitä lähtien kun aloitin vuosia sitten. Se on helppo aloittelijan käyttää, ei tarvitse osata yhtäkään koodia jos ei halua (jos haluaa niin CSS-koodeilla saa kuitenkin tehtyä kauniit sivut), mutta kuten mainitsit sen huonon puolen harrastajien katoamisesta.

Ärsyttää esimerkiksi ne, jotka mainostaa villejä kisoja ja kun kisapäivä tulee niin ohoh, talli onkin poistettu. Linkkilistalta katoili talleja silloin kun otin vielä ketä tahansa listalle edellisellä tallillani tai sitten sivut hylättiin ilman mitään selitystä alle puolessa vuodessa. Nämä siis sillon aikoinaan kun kisailin villejä, oli vieraskirjat ja mainosvieraskirjat ja hoitovieraskirjat ja eläinlääkärivieraskirjat yms. :D Nykyään en tarvitse mainoksia tai kommentteja tallista, joten koko vieraskirja sai jäädä pois.

Totta kai tätä tapahtuu kaikilla palvelimilla, esim Weebly myös helppoutensa takia. Ei tarvitse nähdä vaivaa niin paljon tallin tekemistä varten, joten sen voi hylätäkin ilman, että harmittaa.

• @IslaT Tää koskee isoo osaa vähänkin isompia Suntuubi-talleja, sitten on niitä pieniä jotka toimii lähinnä yksinään ja erityisesti ne tekee nimenomaan niitä katoamistemppuja ilman varotuksia. Enkä missään vaiheessa sanonut, että koskee kaikkia Suntuubi-talleja.

• Esteratsastajat

Suntuubi-asiaan puuttumatta, mutta myös mua hieman ärsyttää yleisesti, kun kisatulokset / tallinsivu katoaa, villejä kun muutenkin järkätään niin vähän :/ Ja se kun niitä tuloksia ei saada sivulle kolmessakaan kuukaudessa. Nytkin kisatuloksia alkuvuodelta katsoessani oli kutsuista yli puolet joko jo poistunut (ei ollut arkistoakaan) tai ei vielä tuloksia ollenkaan.

• Suomenhevoskasvattajat

@Nikki joo siis en missään nimessä pahalla tarkoittanut, kuten sanoin et oon samaa mieltä sun kanssa :) Onneks on meitä, jotka ei tee katoamistemppuja ja panostaa. Eikös sullakin ollut suntuubitalli? (: Näille tais olla se oma sivukin joku suntuubitallien liitto, mut vaikuttaa aika kuolleelta sivustolta. Oon miettinyt jotain listausta, että pääsisi kaikki kyseisen palvelimen tallit listalle ja samalla saisivat vähän mainostusta.

• @IslaT Joo, teen parhaillaan muuttoa Altervistaan kylläkin, koska ottaa aivoon noi mainokset, enkä kyllä oo 5-6 tallin sivuilta maksamassa mainoksia pois :-D Harrastetalli jää Suntuubiin vielä. Ja eh joo joku SVRL tms. oli, mutta se kuoli yllättävän nopeesti. Ois ihan jees, jos tää liitto heräilisi henkiin, niin ei jäisi ne ujoimmatkaan talleilijat piiloon.

Kirjaudu sisään voidaksesi vastata

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.