Miten pidät hevosmääräsi kurissa?

• Suomenhevoskasvattajat

Mullakin ostelua rajoittaa tuo karsinamäärä, ja nyt nykyisen tallin kanssa myös se että en osta alle 3-polvisia hevosia, tämä rajoittaa huomattavasti houkuttelevien hevosten määrää 🙂

• Mä en edes yritä pitää sitä kurissa 😄 Tänä vuonna koomasin koko talven ostamatta yhtään hevosta, mutta esimerkiksi tuontien ja nyt kesällä ostettujen (miten niin ostin kerran parissa päivässä 50 hevosta?) määrä on paisunut vähän paljon. Tänä vuonna olen rekisteröinyt 141 hevosta (saman verran odottamassa sivuja/rekisteröintiä + vielä n. 50 laukkaponia), ja kuopannut ehkä 20, jos sitäkään.

Olen hitaasti alasajanut myös suomenhevostallini, ja nyt, siirrettyäni n. puolet suokeista Abgelegenheitiin, voin sanoa sen olleen fiksu päätös. Helpompaa pitää ne kaikki kopukat samassa tallissa. Suunnitelmissa tosin on myös talli, jossa noudatetaan CAS-ikääntymistä ja hevosmäärä on rajoitetu karsinamäärän avulla pariinkymmeneen, mutta sen toteutumisesta en ole niinkään varma.

• Friisiläiset

Hevosmäärän kurissa pitäminen. Mitä se on? ^^

Khimaira Studissa on tällä hetkellä 511 friisiä, joista 64 on saanut merkinnän special. Kaikkien kanssa on tarkoitus kisata porrastetuissa kunkin hevosen maksimitasolle, mutta nuo tärkeät ovat sellaisia panostusponeja, joiden kanssa on lisäksi tähtäimenä kantakirjaus ja jotkin muut palkinnot.

Minulla hevosmäärä ei vähene, koska en halua kuopata hevosia, ja tulee kasvamaan entisestään, koska tarvitsen uutta jalostusmateriaalia. Toisaalta voisi helpottaa elämää, jos kuoppaisi edes osan hevosista. Esimerkiksi tuonteja minulla on yli sata sekä oreissa että tammoissa ja lisää tulee jossain vaiheessa, joten miksi ei kuoppaisi niitä sitten, kun ovat kisanneet ja saaneet sen yhden varsan, jonka takia ovat olemassa… Pitäisi vain ne spesiaalit, muille sanoisi kiitos ja näkemiin.

Pienellä kauhulla odotan sitä päivää, kun päätän toteuttaa suunnittelemani suurtallin, heh. Ihan kuin friisiläisissä ei olisi jo tarpeeksi hommaa, niin meikäläinen haaveilee toisesta tallista, jossa olisi satoja rotuja! Toisin sanoen myös satoja hevosia…

• @Zafiro Mua kiinnostaa, että miksi et halua kuopata hevosia? Itselläni syynä on aika pitkälle tunnearvo mikä syntyy kun panostan poneihin ja joissain tapauksissa niiden suvut.

• Niin elikkäs… Aika tuntematon käsite tuo on itsellenikin XD

2013 kun palasin tauolta hankin muutaman puoliverisen ja yhden irlannincobin, tällä hetkellä hevosmäärä näyttää kuitenkin olevan 174 jaettuna neljään eri talliin. Pitkään hevosmäärä oli 150 tuntumassa, mutta nyt se on päässyt vähän nousemaan. Olen kuitenkin aika aktiivinen kisaaja ja se kasvattajalle luvattu 20/40 sijaa tulee sen verran äkkiä kasaan, ettei tästä hevosmäärästä jaksa ottaa stressiä. Kuoppailen hevosia myös aika reippaalla kädellä niiden saavutettua suunnitelmansa ellei enemmänkin. Jos en kovin väärin laskenut niin tämän vuoden puolella oon rekisteröinyt noin 80 hevosta. Toki siellä on omia kasvatteja joukossa, mutta on niitä hevosia tullut ostettuakin.

Mulla lukee varmaan jossain tallien esittelysivuilla jotkut karsinamäärät, mutta en ole niitä kyllä muistanut tai ajatellutkaan noudattaa… 😄 Tärkeintä hevoslauman “kasassa pitämisessä” mulle on rekisteröinnin ja tallien hevoslistauksien ajantasaisuus. Pyrin laittamaan hevoset rekisteriin ja hevoslistaan heti kun kasvattaja kuittaa sivut. Lisään hevosen myös samalla kisalistoille. Myönnettävä on, että ilman näitä toimenpiteitä saattaisi joku ostettu hevonen päästä unohtumaan… Silloin tällöin tylsyyden iskiessä myös vertailen tallieni sivujen hevoslistoja vrl:n tallikohtaisiin listoihin etsien eroavaisuuksia >:D

• Suomenhevoskasvattajat

Joskus yritin hillitä hevosmäärää, mutta nyt oon jo vähän luovuttanut… : D Tähän yhdistettynä se, että oon tosi huono kuoppaamaan hevosia, niin kyllähän se määrä kasvaa ihan liian isoksi, resurssit ei vaan riitä. Koko kevään ja kesän ostin paljon hevosia ja teetin paljon kasvatteja, nyt on vähän paineet saada niiden kanssa jotain aikaiseksikin. Valitettavasti aikaan saaminen vaatii yleensä jälkeläisiä ja oravan pyörä on valmis… : D

• Friisiläiset

@elen Osalle hevosista syy on juurikin se tunnearvo. Voisi sanoa, etten vain halua luopua niistä hevosista, joihin olen muodostanut jonkinlaisen tunnesiteen. Muille yksi syy on sitten se, etten varsinaisesti koe tarvetta kuoppaamiselle. Eli miksi kuopata, kun ei se hevonen häiritse minua vaikka olisi vuodesta toiseen toimettomana. Toinen on se, että en halua ottaa sitä riskiä, että myöhemmin kadun jonkun hevosen kuoppaamista. Mitä jos juuri sille kuopatulle hevoselle olisi jollakin tarvetta joskus tulevaisuudessa. Tämä on oikeastaan se syy, miksi en vähänkään pidempisukuisia hevosia tule kuoppaamaan. Niitä ei ole niin paljon virtuaalimaailmassa, eli joku saattaa ihan oikeastikin tarvita sellaista jalostukseen joskus. Tästä päästään myös niihin lyhytsukuisiin, varsinkin tuonteihin, joita voisin ehkä sittenkin alkaa kuoppaamaan. Niitä kun on vaikka kuinka paljon.

• En ymmärrä lausetta otsikossa 😄

Palattuani pitkältä tauolta pari vuotta sitten haalin vanhoista hevosistani noin 20 aktiivikäyttöön. Pari kuukautta myöhemmin määrä oli viitisenkymmentä, eikä se siitä ainakaan ole pienentynyt… Nyt Viisikossa on suunnilleen 160 hevosta (joista sata suomenhevosia), Myyriksessä noin 30 kopukkaa ja Karmassa kymmenisen laukkahevosta. Lisäksi “jossain roikkuvia” hevosia on ehkä kymmenen. 208 elossa olevaa hevosta sanoo VRL, mutta niistä muutama on palautettu kasvatti, jotka pitäisi myydä.

En pyri rajoittamaan muita kuin laukkahevosten määrää, se kun herkästi levähtää useisiin satoihin, enkä nyt halua satsata siihen niin paljoa. Myyriksen hevosmäärä pysyy kohtuullisena sillä, että ns. sopivia hevosia tulee vastaan aika vähän + en halua sinne montaa samanrotuista hevosta. Juuri kuoppasin sieltä itselleni turhia puoliverisiä, joihin en ollut saanut kunnon tunnesidettä. Myyriksen hevoset eivät myöskään mene laatiksiin enkä niille kirjoita luonteita (ellei iske kunnon inspis) niin en stressaa.

Viisikkoon sen sijaan olen valmis ostamaan vaikka kaikki suvullisesti sopivat suokit joita vastaan tulee, niitä kun ei voi olla liikaa. Laatiksiin tähdätään, mutta joidenkin kanssa aika rauhallisesti. En kyllä Viisikonkaan suhteen jaksa mitään stressiä ottaa, hevosia voisi ihan hyvin olla vaikka tuplamäärä. Jonkin verran kuoppaan vanhempia hevosia, jotka ovat tavoitteensa saavuttaneet, mutta en senkään kanssa kiirehdi turhaan.

• Suomenhevoskasvattajat

Hirttivaarassa mulla on tietty karsinamäärä (ja tallia on tietty “laajenneltu” tarpeen vaatiessa mm. pihatolla ja kahdella siirtotallilla… :rofl:), samoin Trullinummessa. Hirttiksessä olen tullut tähän ratkaisuun piirroskuvien vuoksi, sillä kun kun hevosmäärä ei pääse räjähtämään aivan käsittämättömän suureksi, saa suuremmalla todennäköisyydellä hevosillekin kuvat jossain vaiheessa. Trulliksen yritän pitää enempi puskailu/tarinatallina joten en sinne ihan järkyttävän suurta laumaa, eikä siellä taida karsinapaikat tällä hetkellä olla edes täynnä (mistä olen tosi ylpeä!). Sîr Angren ja Radgbug saavatkin sitten paisua ihan rauhakseen, ts. niiden kohdalla en jaksa hevosmäärää sen suuremmin rajoittaa 😄 Angrenin kanssa yritin aikoinaan rajoittaa sitä hevosmäärän kasvua, mutta siitä ei kyllä seurannut yhtään mitään hyvää, päinvastoin.

Mulla on valtaosalla hevosista käytössä melko nopea ikääntyminen (2 IRL kk = 1 virt a), pienempi osa sitten satunnaisesti/muuten vaan vähän hitaammin. Mun mielestä on tärkeää, että hevoskanta vaihtuu ja uusiutuu jollakin tapaa jatkuvasti. Tietty siellä on niitä suosikkiheppoja, joiden poislaittaminen on aivan hirveän kamalaa ja oikeasti melkein itku tulee, mutta se vaan on pakko tehdä 😄 Niitä vähemmän inspiroivia hevosia kuoppaan parhaassa tapauksessa varsan-parin jälkeen, jos niille ei ole muuta suunnitelmia tulevaisuuden osalta. Ja sekin tuntuu aina pahalta 😄

• Sekalaisen sakin omistaja

Rajattu karsinamäärä on aika hyvä. Olen pitänyt itselläni tietyn määrän, jota noudatan aika tarkasti varsinkin nykyään. Harkitsen näihin paikkoihin hevosten ostamista aika tarkkaan. Kun tiedät, että tallissasi on vaikkapa tasan 20 paikkaa – pidä kiinni siitä. Mulla hevoset pysyvät näillä paikoilla tietyn ajan tai tiettyyn saavutuksiin asti. Tämä myös motivoi, kun tiedät, että voit ostaa uuden hevosen kunhan olet saanut tietyt tavoitteet edellisellä/edellisillä suoritettua!

Tietysti, jos vastaan tulee hevonen joka on yksinkertaisesti vain PAKKO SAADA, tallista tai naapuritallista löytyy tarvittaessa tilaa. 😄 Ei pidä olla ihan niin pilkuntarkkakaan tämän kanssa, harrastustahan vain on.

• Mulla on vain 200 hevosta kahdella tallillani tällä hetkellä. Rajoittamassa on ainoastaan se, että olen todella laiska kirjoittelemaan tekstejä ja muotoonlaittamaan sijoja 😄

• Brittiponeilijat

Itselläni ei ole mitään rajoitusta hevosmäärälle, mutta pyrin ainakin tulevaisuudessa sen alle sadassa. Tällä hetkellä mulla taitaa olla 34 hevosta/ponia tallissani. En ota turhaa stressiä niiden kanssa ja yritän harrastella mahdollisimman rauhassa, joten tuo hevosmäärä ei ole mulle mikään paha ☺. Varmasti hevosteni kuoppaamisesta tulee raskasta - nykyiset olleet mulla vasta vähän aikaa ja jo nyt niillä on paljon tunnearvoa! :'D

• En pidä hevosmäärääni mitenkään kurissa, koska siihen ei ole mitään syytä. Tavoitteeni on kasvattaa pitkäsukuisia irlannincobeja sekä samalla tietysti kasvattaa niiden lukumäärää virtuaalimaailmassa ja tähän on käytännössä vain yksi keino: Hevosia täytyy olla paljon, nimimerkillä tällä hetkellä 259 hevosta tallissa (okei, neljä niistä on siskon omistuksessa).

Sama homma myös laukkatekkejen kanssa: Haluan jalostaa omia, pitkiä linjoja, joten kantahevosia täytyy olla reilusti. Lisäksi laukkapuolella kaikista ei tule tarpeeksi hyviä, että niitä viitsisi käyttää siitoksessa, joten senkin myötä varsoja pitää tehdä paljon: Jotta hevonen X varmasti löytyy vielä vuosien päästä sukutauluista, täytyy sille mahdollisesti tehdä montakin varsaa, jotta edes yksi niistä voisi jatkaa sukua.

Irlannincobien kanssa minulla on tavoitteena periaatteessa vain maksimisijoitukset, minkä lisäksi vain osalla käydään näyttelyissä, kantakirjassa ja viedään laatuarvosteluunkin, mutta ainoastaan jos jaksan nähdä sen vaivan. Tämän takia ei ole väliä, vaikka hevosmäärä pyörii sadoissa.

Laukkapuolella taasen riittää, että hevosella on hyvät prossat, jotta sitä viitsii käyttää jalostukseen. Kuvankin kaikki saa, mutta tekstit löytyy aniharvalta ja sillä linjalla aion jatkaa, jahka joskus saan taas tallin herätettyä henkiin…

Irlannincobeja en välttämättä kuoppaa “koskaan”, koska ne ei vie tilaa yhtään mistään ja joskus joku saattaa halua varsan juuri tietystä hevosesta. Aikaisemmin kuoppasin tekkejä aika rankalla kädellä, kunhan niillä oli pari hyvää varsaa. Mutta nyt aion niidenkin kanssa tehdä saman kuin cobien kanssa: Miksi kuoppaamaan niitä, kyllähän ne hevoslistalla voi pyöriä, jos joskus vaikka tarvitseekin varsan niistä.

• Piirrosharrastajat

Meikäläisen kahden tallirakennuksen virtuaalitiluksille mahtuu yhteensä 36 hevosta. Yritän pitää homman jotenkin uskottavana. Omistajahahmot eivät ole erityisen varakkaita, joten olisi ihan naurettavaa jos näillä olisi satoja hevosia :D. Piirrospainotteisuus myös vaikuttaa. Keskityn tekemään kivoja hevosia, joille piirrän mahdollisimman usein uusia kuvia. Jos hevosia olisi vaikkapa sata, olisi tosi hidasta kerätä niille monipuoliset ja panostetut galleriat.
    Itse hevosmäärä pysyy hyvin kurissa koska olen huono keksimään tarpeeksi mielenkiintosia hevosia piirrettäväksi XD Siksi tälläkin hetkellä on jopa 7 karsinaa vapaana, eikä talli ole ollut täynnä muistaakseni koskaan.

Vähällä hevosmäärällä selviää myös hautajaismaratooneista. Harkitusti hankittuihin hevosiin ei kyllästy, eikä ne sitten joudu inspiraatiopulan takia monttuun. Tähän mennessä vasta 3 kuopannu. Ikääntyminen ei meijän monttubileiden järjestämisiin vaikuta, koska hevosillani ei ole ikää. Syntymäajaksi on yleensä pistetty päivämäärä jolloin olen keksinyt hevosen tai piirtäny sille ensimmäisen kuvan. Silloin ne “syntyy” tähän maailmaan. Vanhuus vaivoineen nahistuttaa heppa reppanat sitten kun minusta siltä tuntuu 😄

• En pidä - ja sen huomaa. Hevoshimohamstraaja täällä hei. 😄 Ostelen yleensä hevosia ihan hyvällä omatunnolla koska tiedän olla lupaamatta kuuta taivaalta ja vaikka otuksia kertyy, kaikkien kanssa tulee puuhailtua anyway enemmän jossain vaiheessa, vaikka sitten hitaasti mutta toisaalta myös varmasti. En viitsi ruokkia tätä “lamaa” sillä ettenkö jättäisi ostotarjousta, jos hevonen oikeasti houkuttaa; mieluummin ostan sen ja kirjoittelen sille sitten tekstit + kisaan sen kanssa kun vain ehdin. Oikeastaan tässä korostuu myös tämä oma harrastamisen rentous, sitä on oppinut aika hyvin luopumaan kaikista paineista ja odotuksista - tehdään silloin kun huvittaa ja kun ei huvita niin olla tekemättä. Ihan tuntuu toimivan hyvin, ei ainakaan vielä ole yksikään kasvattaja kieltäytynyt myymästä miulle hevosiaan tai kysellyt perään vihaisena, että mikäs tässä kestää. :’) Tosin tänä kesänä otin itseäni niskasta sen suhteen että päätin kuopata vihdoin ja viimein aika ison kasan hevosia, joilla on jo hyvin kisoja/jälkeläisiä alla. Mitäs niitä listoilla enää turhaan roikottamaan, kun tilalle on tulossa uusia vaikka millä mitalla.

• Mulla menee raja siinä, kun ei enään pysty tarjoamaan jokaiselle tasapuolisesti tekstejä, sijoja tms. Mulle on hyvä määrä just joku 30 hevosta ainakin näin alkuun.

• Itse en rajoita, enkä koe tarpeelliseksikaan. VRL:n rekisteritietojen perusteella minulla on 202 hevosta, joista noin 160 asustaa Kultahuiskussa ja kilpailee/on jalostuskäytössä/aloittaa kilpailemisen piakkoin. Loput 40 ovat sitten uusimman, tällä hetkellä etenemisen ja rakentelun puolesta hiukan jäissä olevan, pojektini hevosia tai hiatukseni aikana tunnukselle roikkumaan jääneitä hevosia niin Kultahuiskusta kuin Gallop Rianista, hevosia joiden lopullinen kohtalo on vielä hivenen auki.

Toisaalta tämän kyllä huomaa esimerkiksi siinä, että suurelta osalta hevosista puuttuu niin luonteet, sukuselvitykset kuin päiväkirjamerkinnät. Tosin hevoset saavat kattavammat tekstit yleensä vasta sitten, kun olen päättänyt viedä ne laatiksiin ja ne alkavat olla kisojen ja jälkeläisnäyttöjen puolesta valmiita. Hevonen, joka ei eläessään laatuarvostelukehää näe, ei välttämättä saa lyhyttä ja simppeliä luonnekuvausta enempää tekstiä sivuilleen.

• En edes yritä pitää hevosmäärää kurissa, riippunee toki tallista : D

Mulla on itselläni talleja varmaan sellainen tusina (osa tosin pöytälaatikkorojekteja) ja jokaisella tallilla on hieman eri suunitelmat hevosia koskien.

Olen rajoittanut hevosmäärää vain yhdellä tallilla, joka kasvattaa puoliverisiä tavoitteellisesti ja pyrkii viemään lähes jokaisen hevosen laatuarvosteluun. Myönnetään että siellä on hevoskanta hieman räjähtänyt käsiin, mutta kaikki hevoset tallissa ovat ns. toivottuja ja kasvatuksen kannalta tarpeellisia. Veikkaisin että määrä pyörii tällä hetkellä siinä ~ 70 hevosessa. Lisäksi tallilla on ripeä tahti eli kun hevonen on osansa tehnyt jalostuksessa ja laatuarvostelunsa käynyt, niin hevonen myös poistuu hevoslistoilta (en kuoppaa ketään, sillä voihan olla että joskus hamassa tulevaisuudessa on kyseinen linja uhanalainen ja paljon helpompi käyttää jalostuksessa kun ei tarvitse takautuvasti teetellä). En lue sellaisia varsinaisesti hevoskantaan enkä käytä niitä enään jalostuksessa ellei ole pakottavaa tarvetta. Nämä löytyvät kyllä hevoset sivulta, mutta eri paikasta mistä muut.

Lyhyesti sanottuna ostan tälle tallille vain sellaisia hevosia, joille löytyy myös käyttöä jalostuksesta ja jotka inspiroivat jollain tavalla. Tein kerran sen virheen että hyvää hyvyyttäni ostin muilta harrastajilta hevosia hevoslaman vuoksi. Lopulta siinä sitten kävi niin että jouduin palauttamaan tai myymään suurimman osan, sillä eihän ne sitten yhtään lopulta inspiroinutkaan jalostuskäytöstä puhumattakaan.

Muilla talleilla en olekaan sitten rajoittanut yhtään hevosmääriä. Pelkästään Branwenista löytyy päälle 500 hevosta, Ramyasta vissiin 300, Syndurista joku sata islanninhevosta ja sitten siihen päälle vielä muiden pienempien tallien hevoset. Näillä talleilla meno on myös rennompaa ja hyvin harvalla edes ylipäätänsä kisataan missään muualla kuin esim. AHAC, Edgewood, SGA joissa on autoentryt käytössä. Rodut ovat yleisestikin hieman harvinaisempia ja sen vuoksi en nirsoile hevosia ostaessa. Yhdellä tallilla on käytössä CAS, mutta muualla hevoset ikääntyy miten ikääntyy. Ei ole yllätys jos mulla on joku hevonen seissyt tyyliin vuodesta 2007 saakka. Kuoppaan hevoset kun siltä tuntuu, eli hevosella ei ole enään tarjottavaa jalostuksessa.

Lyhyesti sanottuna mun hevosmäärä on luultavasti jotain ~1100 paikkeilla ja olen oikeastaan ylpeä siitä. Mulla kasvaa hevosmäärä jatkuvasti ja pidän sitä ainoastaan hyvänä asiana. Mua kauhistuttaa jo pelkkä ajatuskin siitä, että saisi olla kerrallaan joku tietty määrä hevosia. Virtuaalimaailmassa on kuitenkin kaikki mahdollista ja mahdollisuus toteuttaa ne epärealistisetkin unelmat.

Suuressa hevosmäärässä ja monipuolisessa rotuvalikoimassa on oikeastaan se hyvä puoli, että joutuu pakostikin pyörimään ns. eri piireissä eli tulee oltua aktiivisemmin tekemisissä kanssaharrastajien kanssa. Jos kasvattaa vain yhtä tai kahta rotua niin se myös rajoittaa aika paljon.

16

923
Users

12.2k
Topics

225.1k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.