Shetlanninponit

• @tuire Hei Da-Caponya voisin lainata! 🙂 Heitän sua varsan sivuilla lähiaikoina.

Kuunokassa olisi vielä kaksi shetlanninponivarsaa kotia vailla. Vaikka pakko myöntää, houkutus on kova pitää ponit itselläkin. 😂 Muuten hommat on tallilla sillälailla vähän seis, että ponikanta on “hieman” jäätynyt paikoilleen. Muutama tamma olisi kyllä poistossa, mutta pitäisi saada tilalle sitten lisää tammoja, koska silmiin koskee jos oriita on enemmän… oreissa taas olisi poistettavia vain yksi ja se ei ole vielä valmis. Kaikki muut on niin rakkaita, etten tiedä raaskiiko noista ikinä luopua. 😧 Pattitilanne siis.

Mitä muuten shettisporukka mieltä ponien suvuista?
    Onko jotain lemppareita (linjoja tai yksittäisiä poneja) tai tiettyjä kasvattajia joiden nimiä on kiva nähdä suvuissa? Välttelettekö joitain nimiä?

• Pitäisi uusista nuorista poneista laittaa pientä kasvattimyyntiä pystyyn, vaikka shettistyypit tuntuu olevan aika horroksessa mutta jääkööt kaikki kotiin jos näyttää siltä ettei kenellekään kelpaa :DD

Erityisesti pidän Dein poneista, muutamat nimet alkaa olla jo liian tuttuja joten niitä hieman välttelen mutta muuten olen kovin kaikkiruokainen sukujen suhteen. Kelpaa lyhyt sukuiset mutta myös pitkä sukuiset, koska sukujen tutkiminen ja kaivaminen on jotain niin parasta ❤ Esimerkiksi henkiin herätetty CRS Brigida on täynnä suosikki karkkeja minulle 🙂 Olen huomannut itsestäni, että ne tietyt vapaasti kopioitavat rakennekuvalliset ponit eivät tuota minkäänlaista tunne-elämystä enään ja ponin vanhempien täytyisi jotenkin aiheuttaa jotain väristyksiä, että varsasta kiinnostuisin. Tiedä sitten johtuuko tämä siitä, kun NJ-tuomarina ollessa joutui juurikin niitä tiettyjä vapaasti kopioitavia rakenteita katsomaan niiiiin paljon, että silmäni on ylikuormitettu niille 😄 Kun sitä kysyttiin, vältteletkö nimiä niin enpä oikeastaan mutta kuvia ehkä tahtomattani jopa 😕 Ja ehdottomasti voin ostaa poneja, joilla ei ole edes rakennekuvia sivuillaan!

Ostohousut on visusti jalassa täällä suunnalla edelleen 😊

• @serena Kiva kysymys! Omat ikisuosikkini ovat Cynorian (v.d. Zanneshof/Glowmoor) sekä indyn (Mangon/Mossbank/Hollymoss) shettikset. Lähes jokaisella Fellburyn ponilla onkin jotain näistä sukutauluissaan, se alkaa muodostua jo ongelmaksi kun jalostaa pitkäsukuisia. 😄 Näissä eniten viehättää varmaan samantyylinen mieltymys nimiin, esim. Cynorian kantaponit ja kasvatit on nimetty tyylillä josta tykkään tosi paljon - nimet on “realistisia” ja niiden vuoksi ollaan selattu sanakirjoja/kielioppia. Lisäksi ollaan nimien kanssa uskollisia niille maille, joissa shettisjalostus on IRL merkittävää/laadukasta. Tietysti em. kasvattajien tallit ovat muutenkin kokonaisuuksina mieleeni ja siksi olenkin niihin ihastunut. 💓

Sitten tietysti kuten @Sorel sanoi, niin vanhasukuisissa on oma viehätyksensä. Ceridwynin, Harmaanaaman, Edenellen, Kaviopolun yms. kasvatit herättävät kyllä positiivisia tunteita, mutta tietysti nostalgialasit vaikuttavat asiaan - kun vanhasukuisten nimiä tonkii tarpeeksi niin sitä huomaa, että niissä on usein paljon sukusiitosta, isoa epätasaisuutta, kadonneita sivuja ja taustalla samat nimet. Jos joku kasvattaisi vastaavan ponin 2021, niin se ei varmasti menisi kaupaksi. 😄 Mutta ihania ne on silti, koska näistähän koko harrastus on lähtenyt.

• Ois kyl hauska luoda jotain linjaa tuohon shettiskasvatukseenkin, kun nyt tää on mulla vähän sellaista harrastelua - tosin ehkä ihan passeli niinkin, kun se on tallin omistajallekin nimenomaan enemmän harrastus ja pääpaino puoliverisissä, vaikka lukumäärällisesti vois toisin ajatella. 😄 Olisi kyllä kiva yrittää tukea vähän tuota ratsupuolta shettiksillä (ja toisaalta haaveissa on myös raviponeja, mutta ei niitä oikein tuonne samaan kasaan kehtaisi tunkea… mitenhän realistista olisi samalla ponilla vetää raveja ja vaikka valjakkoa?), mutta ne on virtuaalimaailmassa sen verran vähemmän edustettuina enkä toisaalta halua ihan hirveästi sekakisaajia pyöritellä, niin toistaiseksi se visio on jäänyt jäihin.

Vanhemmat suvut on mullekin mieleisiä, vaikka en ole sitä kulta-aikaa virtuaaliharrastajana elänytkään. Uusia ponisukuja en sitten taas usein millään saa tuntumaan mielenkiintoisilta, ellei oo jotain superkivoja nimiä. 🤷

Tänään inventaario vei taas kaksi ponia vihreille niityille, Nastan sekä yhden mun lempi poneista, Pullen. Pulle lähti kyllä nyt vähän sillä meiningillä, että en halua, mutta kun on pakko… ja painasu vrl:n kuolemanapista äkkiä ennen ku alkaa kaduttaa. Tein tällaisen poikkeuksen tän kanssa ja jätin itselleni mahdollisuuden vielä yhteen varsaan, nyyh. 😢
    Seuraavaksi lähtee sitten oreista Rebel (jos raaskin…) ja tammoista Minttu, Fiinu ja Buffy. Sen jälkeen ollaankin siinä tilanteessa, että poniliikenne ehkä loppuu siihen, kun en mä noista lopuista haluu luopua, mutta en mä viiti tällä ponimäärällä uusiakaan hankkia. 😂 Kauheeta.

Kaks uutta tammavahvistusta kuitenkin livahti joukkoon tässä ihan vastikään, suloiset Kuunokan Tiki-bunny ja All My Lovely Bullets. ❤

• Mä kyllä tykkään shettiksistä rotuna, mutta ei hitto ko en meinaa saada virtuaalishettiksistä millään kiinni. 😞 Tässä ku just sivutan uusiksi Kastanjeholmin shettiksiä, niin totesin, että pakko vaan iskee osa hiljalleen kuoppaan, kun oon pyöritelly vanhimpia tossa jo kohta 3 vuotta enkä saa niitä silti semmoseen jamaan kuin haluaisin 😄

Jos on jollakin tarve, niin näitä saa käyttää jalostukseen vapaasti ennen kuin heitän kuoppaan. Tammat on mahdollista myös liisata. 🙂 Nämä ei tule ERJ + KRJ kisaamaan tämän enempää, mutta VVJ:ssä kaikkien kanssa yritetään kisata sijoitukset täyteen. Jälkeläislistojen rikkinäiset linkit korjaan, kun weebly taas suostuu toimimaan mulla. 😄

1p. she t. Lily’s Little Autumn Spell KTK-II (ilmoitetaan VVJL ja ehkä ERJL, anottu Ch)
    1p. she-t. Maybecks Norelle KTK-II
    1p. she-t. Fellbury Disco Affair

1p. she-o. Huvin Hallonjärta KTK-II
    1p. she-o. Playground’s Jack O’Lantern KTK-III
    2p. she-o. Kastanjan Mowhattan KTK-II

Näistä keskenään mahdollisia yhdistelmiä Kastanjeholmin kasvatteina (kasvatusliite Kastanjan) ovat;

Playground’s Jack O’Lantern x Fellbury Disco Affair
    Huvin Hallonhjärta x Lily’s Little Autumn Spell
    Huvin Hallonhjärta x Maybecks Norelle

• @sylvi Aivan ihana tää Huvin Hallonhjärta x Maybecks Norelle 😍 Oisko mahdollista saada tästä yhdistelmästä varsa Mimmivaaraan kisaamaan valjakossa ja saamaan muutaman varsan? Rennon letkeällä vauhdilla edettäisiin + toki kantakirjassa pyörähdettäisiin mahd. pian 😊

• @lottis joo ota vain tämä yhdistelmä! 😊 Onko toiveissa tamma vai ori? Voisin laittaa nimiehdotuksia 🙂

• @sylvi Kiitos ❤ Tammalle voisin kuulla nimiehdotuksia oikein mielellään! 🙂

• Ponimania

@sylvi uii, mua kiinnostaisi tammana meidän shettisjengiin tuo eka yhdistelmä eli Jacky x Jaffa? 😍

• @liia Onnistuu! Laitan sulle yv vaikka jotain nimiehdotuksia! 😊

• Meidän shettisneiti Dumle etsii sulhasta! Dumlella on sukua kolme polvea, se on kantakirjattu kolmospalkinnolla ja kisannut valjakkoajoa porrastetuissa. Tavoitteena olisi käydä ponin kanssa ainakin valjakkoajolaatiksessa, ehkä myös shla:ssa. Orilta toivoisin suurin piirtein samoja suunnitelmia. Kantakirjapalkinto ja porrastettujen kisaaminen plussaa, ei pakollista. Varsa jäisi ainakin alkuun meille kisailemaan valjakkoajoa porrastetuissa. Oriehdotuksia voi laittaa mulle vaikka chatissa niin topa ei täyty 😊

• Ratsuponeilijat

@jp voi miten ihanasti sanottu, kiitos paljon 😳 ❤

Mulla kans omat lempparit sellasia missä tykkään nimeämistyylistä, kasvattinimestä ja värien periytymisestä. En osaa sanoa mitään yksittäistä ponia tai linjaa, mutta Deissä on aina ollut kyllä kivoja kekseliäitä nimiä, Cynorian poneilla kivat nimeämistyylit myös ja tykkään kun nimet tavallaan periytyy eteenpäin. Ja JP:llä kaikki ponit on aina niin hienoja 😄 Mua inspiroi tosi paljon just tutkia muiden talleja ja kasvatteja, ja tähän vaikuttaa myös tallin ulkoasu ja erityisesti ponien kuvat!

En erityisesti välttele mitään tiettyjä poneja, muuta kun jos alan huomaamaan et löytyy jo iteltä useammalta ponilta sukutaulusta. Esim. Cecam Taz Mania on ihana poni josta itse tykkään, mutta tulee usein vastaan, eli saatan sen takia jättää ostamatta jonkun ponin. 😄

Harmi kun itellä on niin kamala tilanne tietokoneiden kanssa nyt että harrastelu on mennyt ihan horrokseen. Toivon että saan kohta kasattua rahat, et vois kasata jonkun oikeesti toimivan pöytäkoneen. Sit pitäis viel ostaa joku ulkonen kovalevy, että sais vihdoin kaikki kuvat samaan paikkaan 😵

• Olisikohan kellään käyttöä meidän pitkäsukuisille oreille? Vähän harmittaa kun omat tammat on niin lyhytsukuisia etteivät ole päässeet käyttöön 🙂 Molemmat kilpailleet valjakossa, ensimmäinen myös koulussa.

KF Renégat
    Rene on oma kasvatti jostain vuodelta 2006 joten suku on sen mukainen. Vanhaa linjaa siis ja pitkää sukua. Emä mun omistuksessa jonka sivut kadonnut sitemmin ja tehty uudet sivut sen tietojen perusteella mitä on löydetty.

Cat Lord Dei
    Dein kasvatteja, noin 4-polvinen suku täynnä hienoja poneja.

Toki meidän ihana Mini on myös käytössä 😄 1-polvinen mini, jolla on jumalainen harja.

• Jos joku ei vielä huomannut, niin Pöystilän shettiksiä olisi nyt myynnissä!

• Mä tarttisin Nefarialle puolisoksi evm-sukuisen shetlanninponiorin! Saisi olla valjakko(- tai yleis)painotteinen. Varsasta tulee ruunikko ori ja jää meille hiiiitaaseen kilpailu- ja jalostuskäyttöön 😊

e// Löytynyt 🙂

• @siguri Meiltä Rumpe, Dorian ja Leksa käytettävissä.

• @serena Se olikin nopeaa, Rumpe on ihana ❤ Siitä mielellään yksi varsa pakettiin 😊 Laitan sulle sivuja tän viikon aikana!

• @siguri Joo tämä hyvä! 😊

• Tietääkö kukkaaan äkkiseltään mahtaisko jostain löytyä punaruunikon minishettisorin vapaastikopioitavia kuvia? Tai ei nii äkkiseltäänkään tartte tietää, kun en mä aikoihin ehdi käymään kuvanvaihtohommiin, mutta kuhan nyt valmiiksi kyselen 😅

• Raviharrastajat

@elli-l tästä ei varmaan oo kamalasti apua, mutta mutta
    jos joku saa @Tilli kiinni, niin hänellä oli ainakin myytävänä International Shetland Pony Show 2015 -kansiossa ihan täydellisen punaruunikon miniorin kuvat.
    Mä voin katsoa, oliko mulla joku ruunikko miniori/ruuna 2019 shettisnäyttelystä, ja heitän sen vapaisiin jos löytynee.

8

1.1k
Users

14.3k
Topics

276.8k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.