Virtuaalinen laukkaurheilu

• Onko muuten mitenkään mahdollista saada hevosten rekisteröintiin ominaisuutta, että osa tai kaikki perustiedot (ainakin rotu, laji ja talli) pysyisi samana, kun rekisteröinnin on tallentanut? Nimimerkillä olisi paljon paljon nopeampaa lisätä kymmenittäin saman rotuisia ja sukupuolisia hevosia, jotka asuvat saman katon alla ja kisaavat samaa lajia 😄 Hyvin näppärästi tuo kyllä nytkin menee, tabulaattorilla vaan liikkuu eteenpäin ja kirjaimilla/numeroilla valitsee halutun tiedon, mutta ajattelinpahan silti kysyä 🙂

• Laukkaponit

On mahdollista, voisin tosin laittaa sen niin että tulee yksi pieni lisäruutu ruksittavaksi ja sen ollessa valittuna lomake muistaa tiedot. Kun kaikki taas ei tykkää siitä että ne tiedot jää siihen kummittelemaan. :slight_smile:

• @sandi Joo, tuohan olisi oikein näppärä tapa!

• Laukkaponit

@Tuire toteutettu. ^_^

• @sandi Uu jee, sehän toimii just niin kuin toivoa saattaa! Sen verran vielä kysyn, että saisiko sen koskettamaan myös tuota “ikä vuosina” -kohtaa, nimimerkillä en jaksa vieläkään käyttää CASia 😄

• Laukkaponit

😄 Nyt kattaa senkin!

• Oon ollut kyllä tosi tyytyväinen, joskus kokeilin laukkoja ja koin ne liian hankaliksi mutta nyt on ollut todella helppoa! Yksi pieni juttu vielä, olisiko mahdollista saada tuohon hevoslistaukseen ja adoptointiin nappi, josta näkee kerralla kaikki hevoset ja ponit?

• Laukkaponit

@Daisy toistaiseksi ei, osalla käyttäjistä on satoja tai jopa muutama tuhat hevosta omistuksessaan joten pitää ensin pohtia miten ne saa järkevästi esitettyä ettei vaan pläjäytä koko listaa. :slight_smile: Adoptoitavia on vielä vähän, mutta en viitsisi niitäkään kaikkia listata kerralla ennen kun keksin järkevän tavan.

• Mulla ois kysymyksiä kilpailuttamisesta… Kuinka monta starttia 2v kaudelle on laukkahevoselle maksimi? Tai siis jos mulla on nyt 2 vuotias xx-tamma, jolla on nyt kolme starttia ja ilmoitettu neljänteen, niin paljonko sitä kehtaa vielä mihinkään ilmoittaa ennen kun CAS vuosi vaihtuu, jos ei ihan halua överiksi kilpailuttaa? Entä missä vaiheessa kannattaa luovuttaa, jos alkaa tuntua, ettei hevonen tunnu nousevan noilla tasoilla? 😄
    Oon noita sääntöjä yrittänyt tavata, mutta jos tuo mun 2v nyt voittaisi jonkun maiden lähdön, voiko sillä sitten osallistua seuraavalle tasolle vai täytyykö odottaa että kääntyy 3 vuotiaaksi?

Nyt saa vääntää ihan ratakiskosta, että tämä pöllökin tajuaa…

• Laukkaponit

Kaikki infotekstit on vielä pahasti kesken, yritän parannella niitä jossain välissä. Ei ihme että on vähän epäselvyyksiä! 😕

Hevonen saa kisata vaikka koko uransa 2-vuotiaana, vain poneilla on 3-/4-vuotiaille (sileät ja risut) rajoitus pelkkään maideniin. Varsinaista starttimaksimia ei ole, mulla on muutamia yli 10 starttia 2v-kaudella juosseita ja ne on omasta mielestä jo vähän epäilyttäviä.

Jos hevosen sijoitusprosentti pysyttelee 75 tuntumassa tai yli niin itse juoksuttelen aika huoletta yli 20 starttiakin, yleensä ne siinä vaiheessa on rämpineet vähintään G3 asti mikä riittää hyvän parin kanssa sukuluokituksen saamiseen varsalle. Samoin se 75% sijoitukset antaa varsalle etua arvokisoihin. Tapauskohtaisesti sitten poikkeuksia. :slight_smile:

• Laukkaponit

Adoptoinnin vaihtoehtona nyt normaali hevosten myyminen! Hevosen saa laitettua myytäväksi omalta sivultaan ja helpoimmillaan koko kaupanteko on pelkkää nappien kliksuttelua. :slight_smile: Jos myyjä tahtoo saada hevosen uudet sivut ennen kaupan hyväksymistä, pitää turvautua vielä perinteiseen sähköpostitteluun.

Lisäominaisuutena tulossa vielä joku ilmoitus mikä kertoo odottavista ostotarjouksista, tällä hetkellä niitä pitää muistaa käydä kurkkimassa omilta sivuilta omista tiedoista.

• No nyt selkis, kiitos! 😄

• Toi oli kyllä @reibili ltä hyvä kyssäri. Itseäni vahvasti kiinnostaa lähteä kokeilemaan myös laukkapuolta rennolla otteella ja näin ravityyppinä täytyy yrittää sulautua aivan uuteen muottiin. Meillä kun nuo yli sata starttia on ok ja laukkureilla taas ehdoton ei, vaatii paljon tottelua 😄 Mistä voidaan määritellä “hyvä jalostushevonen”? Mikä on keskimäärin startti määrä ikäkausilla?

Muistan lukeneeni, että porukka ei tee tuotihevosilleen sivuja, ennenkuin se pärjää. Näin siis kannattaa toimia myös itse? Mitä muuta erikoishuomioitavaa ja vinkkejä on antaa täysin ummikolle? Toki on infot ja aloittelijan opas luettuna ja on käryä, miten kisaillaan mutta noin muuten? :slight_smile:

• @Sorel said in Virtuaalinen laukkaurheilu:

Meillä kun nuo yli sata starttia on ok ja laukkureilla taas ehdoton ei

Tämä! Jotenkin raviharrastajana heti ajattelin, että menee näillä vähän samaan tyyliin, että joku pitää max. 10 starttia 2 vuotiskaudelle, sitten hevonen ikääntyy (tai laukkapuolella odotetaan että CAS vuosi vaihtuu että hevonen ikääntyy tms.) sitten taas 3 vuotiaana joku tietty määrä startteja… Siitä aloin miettimään mikä on näille normaali tapa toimia, en hoksannu ajatella että nämä voi tehdä koko uransa 2 vuotiaana jos on riittävän hyvä, kun ravurit lähes poikkeuksetta lopettavat uransa kokonaan paljon vanhempana ja yli sata starttia juosseena.

• Laukkaponit

Itse ajattelisin että hyvä jalostushevonen on sellainen joka antaa jälkeläiselleen jotain. Eli täyttää edes jonkun seuraavista:

• voittanut vähintään G3-tasolla jolloin G2-G1 -tasoisen parin kanssa varsa saa sukuluokitusedun
    • voittoprosentti 30 tai parempi, varsa saa lisäpisteen suhteutettuihin arvontoihin
    • sijoitusprosentti 75 tai parempi, varsa saa lisäpisteen suhteutettuihin arvontoihin
    • G1-voittaja, varsa saa vanhempansa G1-voitosta lisäpisteen, kolmesta voitosta 3 pistettä

Poneilla prosentit on vähän eri ja G1-voittojen määrä ei merkitse, mutta samalla idealla kuitenkin. Toki jalostukseen käy minkälainen heppa tahansa, huonommankin kanssa voi laittaa paremman hevosen niin varsa saa silti edes jotain etuja. Eikä joku yhden pisteen tai sukuluokituksen puuttuminen ole paha asia tai vaikuta kamalasti. Lähinnä sitten jos varsa on kilpaillut huonosti ja yrittää silti suhteutettuihin lähtöihin, tulee vähän pisteitä jos niitä ei saa kisatuloksista eikä vanhemmista. (Hevosilla käytetty arvonta, ei tainnut olla vielä linkitettynä sivuille mihinkään.)

Pitänee kirjoittaa joku yleisempi opas laukkahevosista ja poneista aloittajan oppaan lisäksi, näistä on sen verran tullut kyselyitä uusien harrastajien myötä. :slight_smile:

• Esteratsastajat

Olen itse yrittänyt nyt suhtautua aika rennosti, koska lähdöt ovat niin usein täynnä. Laukkahevosilla yleensä ei noita kilpailuita ole paljon alla, esimerkkinä vaikka erinomaisesti menestynyt Zenyatta. Laukkahevosten kanssa on hyvä muistaa, että eivät ne kaikki voi olla niitä parhaita.

• Kuten tässä onkin jo käynyt ilmi, toimintatapoja on monia. 😄
    Osa nakkaa hevosen tunkiolle/adoptioon/yms. kun se ei voita maideniaan 5 kisan sisällä.
    Osa lopettaa ensimmäiseen G1 voittoon.
    Sitten on niitä, jotka juoksuttaa samaa hevosta vaikka hautaan asti, koska miksipä ei.
    Starttien määrää voi yrittää rajoittaa valitsemalla 1. matkat 2. pohjat ja törkkiä hevosia vain sellaisiin lähtöihin joihin se sopii justiinsa eikä melkein.
    Itselläni on kaikkia näitä. Lykkäsin vain 8 starttia juosseen ponin siitokseen, se oli voittanut yhden G1 lähdön.
    Sitten minulla on ellainen 20 kertaa startannut ääliö, jonka menestys loppui G2 voiton jälkeen :'D

• Ehkä tämä tästä alkaa sujumaan, kokeilen nyt tämän yhden kanssa ja katsotaan vieläkö sitä intoutuis toisenkin kanssa…
    Tällä mun laukkurilla on nyt tosiaan kohta neljä starttia kasassa, ei yhtään voittoa, eikä edes sijoitusta kolmen parhaan joukkoon, niin aloin miettiä sitten tuota kilpailutushommaa, että mikä on kohta liikaa ja missä vaiheessa kannattaa luovuttaa.

Kaikki ei tosiaan voi olla huippuja, se juuri ravureissakin kiehtoo, kun ne eivät ole “samaa massaa” kaikki, voi syntyä tosissaan huippuyksilöitä jotka voittaa melkein kaiken, sitten samasta yhdistelmästä oleva täyssisarus voi olla täysi floppi, huonoista vanhemmista tulee hyviä varsoja ja toisinpäin… Piti nyt sitten tämäkin kokeilla, mutta ihan ummikkona on varmaan vielä miljoona juttua mitä ei tiedä 😄

• Laukkaponit

@reibili sun hevosesi voi ykkösryhmäläisenä kilpailla myös risuesteillä, jos ei tunnu sileiltä radoilta menestystä irtoavan niin kannattaa harkita vielä lajinvaihtoa. :slight_smile: Useimmat kilpailuttaa vain yhdessä lajissa, mutta ei kukaan katso kieroon jos kokeilee toistakin. Ja nyt alkuun on etenkin maidentasolla ihan kamalasti osallistujia, innostuksen tasaannuttua ja CAS-vuoden edetessä on ehkä jo paremmat mahdollisuudet pärjätä. 😉

• Ahaa! Täytyy kokeilla!. 😄 Mun nyt siis täytyy käydä tuolla hevosen tiedoista vaihtamassa se risuesteille, eli molempia ei voi kilpailla samaan aikaan?

12

813
Käyttäjät

10.5k
Aiheet

188.6k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.