Käsityökeskustelua

• Muistelin että tällä foorumilla ois joskus ollu jo vastaavaa topiccia mut en ainakaan nopealla haulla löytänyt, ni ajattelin sitten laittaa ite pystyyn uuden. 😄

Muutenki ku luovia ja mielikuvituksellisia ihmisiä ni epäilemättä en oo ainut käsitöistäkin kiinnostunut. 😉 Oikeastaan tuli koko topicin pystyyn laittaminen mieleen siitä että sain lopultakin laitettua jopa kansion noille mitä tämän vuoden aikana on tullut tehtyä, ni voi julkaista sitten muuallakin. 😄

Mie siis ensisijaisesti neulon, ja nimenomaan sukkia. Lapasia ajoittain ja sit joskus teen yksittäisiä ristipistotöitäkin. Yksi virkattu peitto on ollut työn alla kohtsillään viitisen vuotta ja uskallan ehkä pikkuhiljaa todeta ettei se myöskään ikinä tule valmistumaan. 😄 Ompelukoneen kanssa oon ihan onneton, vaikka oiskin kiva osata.

Mutta kertokaa muutkin mitä askartelette ja julkaiskaa ihmeessä kuviakin! Inspiraatio on aina kivaa (ite hyödynnän Ravelryä ja fb:n neulontaryhmiä hyvin tehokkaasti) 🙂 Miun tämän vuoden tuotokset löytyy täältä.

• Mie niiiin haluisin ompelukoneella tehä kaikkee mut meidän vuosimallia nakkiperuna kone ei tee kun suoraa. Siksak ois se mitä tartteis ni ei toimi 😞

Mut joo käsitöitä mie teen koko ajan, mutta en sukkia tai no en puikkoja varmaa ees enää osaa käyttääkää hehe, mut mie teen keppihevosia. Muut 17-vuotiaat juoksee poikien perässä ja juo viinaa, mie neulon hevosia. Yleisin kaveripiirin läppä xD

Viimeisin näyttää tältä

• Mä mieluusti ompelisin pehmoleluja ja vaatteita, jos vaan taitoa (ja rahaa kankaisiin - joita kyllä löytää kirppareilta helposti) olisi! Viime keväänä aloitin kuitenkin haaveeni, ja tein kaverille TÄMMÖISEN pingviinivauvan :D… Paljon virheitä sinne eksyi, mutta niistähän sitä oppii!

Kepparit oli kans mulla juttu jokusia vuosia sitten, niistä ei tosin tähän hätään oo kuvia. Oonalla kyllä ihan sairaan söpö tämä viimeisin!! 😍

Pdm:llä taas ihan mielettömän ihania sukkia!! Ai että jos vaan joku päivä jaksaisi alkaa opetella niitä tekemään ❤

• Suomenhevoskasvattajat

Kudon sukkia luennoilla ja telkkaria/netflixiä tuijottaessa. Muutakin hätätapauksessa, mut sukka tulee selkärangasta :slight_smile:

• @Oona wow, ihan mielettömän söpö! 😄 Ei onnistuis miulta. Sigurilla myös uskomattoman söpö pingviinivauva, en kestä ❤ Mie haaveilen et saisin tsempattua virkkaamisen kanssa niin et saisin tehtyä tälläsen kaverin tulevalle vauvalle, mut voi olla et miun virkkaaminen on nii onnetonta et jää kuitenkin toteuttamatta.

Ja kiitos 😄 Sukat on kyllä niin se miun juttu. Lahjottelen niitä sit ympäriinsä ku en ikinä saa ite käytettyä nii monia ku teen (ts. itelle jää yleensä aina vaan ne jotka koen jotenki epäonnistuneiksi…)

Luennot oli kyl kanssa miun vakio neulomispaikka. Enkä osaa kattoa telkkaria/leffoja ilman et neulon, niin äkkiäkös noita syntyy. Oon joskus leffateatterissaki harmitellu ku ei kehtaa siellä neuloa kuitenkaan…

(Ja viitaten Oonan mainintaan “normaalien” tekemisestä niin miun käsityökansion nimikin ehkä antaa viitettä siihen että miulle on todettu et “noilla kyllä jo voittaa jonkun virallisen vanhapiikapalkinnon” 😉 )

• @Pdm vau! Itsellä menisi tuollaisten sukkien tekemiseen varmaan vuosi 😂

• Jyhkyjen harrastajat

Edellinen keskustelu oli täällä, mutta lukitsen vaikka sen ja heitän linkin topaan tänne.

Ite harrastan ompelua ja tarkemmin sanottuna vielä vaatteita. Taitoa multa ei löydy että osaisin itse ihan tuosta noin vaan kaavottaa tai muuten ilman ohjeita tehdä… Suurimpana mielenkiinnon kohteina on 1700-1800 lukujen vaatteet. Jokunen empire (eli korkeavyötäröinen) mekko jo tehtynä, niistä ei taitane kuvia olla esillä. Niiden lisäksi on tullut tehtyä korsetti, poncho, alusmekkoja jokunen, retromekko, itelle hääpuku

Ompelupöydällä odottaa muutama UFO (unfinished object) 😛 … Sekä tietty mulla on jo lista mielessä tulevista projekteista joita syyhyttää päästä alottamaan, mutta kun nuo (tylsät) ufot pitäs ensin (ehkä) saada valmiiksi.

Ompelun lisäksi neulon satunnaisesti villasukkia ja lapasia. Oon hamstrannut kaappiin lankoja että niillä saisi kyllä jokuset parit tehtyä, mutta silti tulee hamstrattua uusia lankoja kun sitten joskus voisi tehdä sitä ja tätä. Samoin muuten kankaita löytyy pari laatikollista, että ei kyllä ole materiaalipuutetta.

• HAA, löysin kuin löysinkin käsityöaiheisen topikin, vanhan sellaisen mutta herätetään henkiin!

Oisko kellään jotain vinkkiä neulojalle, joka ekaa kertaa elämässään yrittää saada kuviota aikaseks villasukkaan. Tarkotuksena ois saada New Hollandin logo villasukkaan, ei varteen vaan tuohon jalkaosaan johon tulee sileää neuletta… Miten mä alotan tätä touteuttaa?
    Koko sukkaa en vielä ole aloittanutkaan kun edellinen on kesken, mutta nyt hyvissä ajoin pitää miettiä ja suunnitella että alanko edes tekemään jos menee mun aivoille liian monimutkaseks… :'D

• @reibili kannattaa piirtää tuo kuva ruutupaperille, jossa yksi ruutu vastaa yhtä silmukkaa. Siitä on sitten helppo katsoa rivi kerrallaan, missä välissä tulee mitäkin väriä.

• Heimoi! Tää takaisin ylös, nyt on just eikä melkeen sopiva aika neuloa!

Mä oon neulonu nyt parin kuukauden aikana miljoona sukkaa ja miljoona pipoa. Ja ehkä parit tumput. Tein myös tälle aiheelle instagram-tilin (en vaan oo jaksanu kaikkia päivitellä ja suurin osa töistä onkin jo kerennyt matkata pois) yarnbattle. Jos teillä on aiheeseen liittyvä ig-tilejä niin linkatkaa, haluun seurata!!
    Nyt on meneillään maailman söpöimmät pitkät raitasukat, väreinä v. punanen ja valkonen. Oon niiiiin ihastunu tähän Kaupunkilangan Rotvalliin ❤ Mulla on myös paljon uusiakin sukkalankoja laatikoissa mutta en oo raaskinu käyttää vielä 😌

• Mä opettelin tän vuoden keväällä neuloon ja oon jäänyt ihan koukkuun! Tän 7 kuukauden aikana on tullut neulottua ainakin kymmenet sukat, 3kk ikäiselle siskontytölle kaikenlaista vaatetta ja peitto vaunuihin. Tarkotuksena olis jonossa olevien tilausten jälkeen kokeilla onnistuisko neuloa itselle villapaita tallikäyttöön ☺ Mulle on jo vähän naureskeltu kun oon niin hurahtanut tähän harrastukseen, mutta pakkohan jonkun on perheelle sukat neuloa kun ei mummu enää pysty! 😂

• @enna Meillä on mummi ihan onnessaan kun meillä on vihdoinkin jotain yhteistä… 😄 Oon kyllä neulonu monta vuotta mutta nyt aktiivisemmin kuin koskaan.
    Suosittelen kyllä villapaitaprojektia! Mun mielestä paitoja on kiva tehä, tosin nyt mun neulepaita on kestäny ikuisuuden kun se on vaan pelkkää sileää neuletta ohuella langalla 😂 Ensimmäinen neule minkä tein kröhöm itelleni, meni pari kokoa pienemmälle pikkusiskolle… En jaksanu tehdä mallineuletta niin enhän sitten tajunnut että mulla on kamalan tiukka käsiala…

Kässämessuilta meinasin ostaa kassin jossa luki “Lanka on halvempaa kuin terapia”, ihan vaan esitelläkseni iskälle. Se ei kestä sitä että aina mä neulon kun näkee mut 😅

• @kirsiina meidänki mummu on ihan tohkeissaan, aina pyytää mua lähettämään kuvia kun saan jonkun työn valmiiksi ja kehuu maasta taivaisiin 😄 ehkä mullakin tää alkuinnostus hiipuu jossain vaiheessa, nyt vaan haluaa kokeilla tehä kaikkee mahdollista ja opetella lisää 😅

• Meillä mummi on todennut muutama vuos sitten ettei enää ala tekemään miulle sukkia ku oon menny taidoissa ohi, vaan antaa lankaa/lahjakortteja lankoihin nykyään 😄 Mutta mummille kaikki kiitokset edelleen siitä että on jaksanut opettaa.

Aloitusviestiin linkattu allekirjoittaneen neulomiskansio löytyy nykyään täältä, en tosin näköjään oo taas tuoreimpia muistanu päivitelläkään. Edelleen teen sukkia (ja harvakseltaan lapasia), pidempään tasaisen neulomiseen ei motivaatio riitä ja onkin tehty äitin kans diili että se tekee villapaidat ja mie sitte sukat ja lapaset (ku äiti ei tykkää kertomansa mukaan “piipertämisestä”). 😄

@reibili voin kyllä suositella et teet ihan tasavärisen sukan ja sit silmukoimalla kuvion jos haluaa ainoastaan jalkapöydän päälle ja edelleen ois projekti tiedossa 😄 kirjoneuleena tulis tuhottoman paljon juoksutettavaa (kiristyvää) lankaa ja tikapuutekniikka toimii jalkaterässä huonommin.

• Raviharrastajat

Mun villasukkainnostus räjähti totaalisesti, kun liityin facessa Voihan villasukka-ryhmään, ja sen jälkeen melki aina on puikoilla jotkut sukat teon alla 😄 Vuoden aikana on tullut tehtyä jos jonkinlaisia sukkia, kesä tais olla ainoa aika kun ei vaan pystynyt kutomaan kun soijaa valui koko ajan selästä - tulipa sitä yhdet sukat kudottua ranteella, missä oli pieni murtuma. Viime aikoina olen tehnyt joululahjaksi yhdet harmaat perus miesten villasukat, hohde/polaris - tumput, nyt teon alla on briossineulepipo, joululahjaksi mustat adidassukat, mysteerisukat ja novitan kal “elämä on runo”-peitto. Täytyy yrittää ehtiä tekeen vielä yhdet miesten sukat joulupakettiin 😄

Me kudotaan äiten kanssa kummatkin aika paljon, yhdessä shoppaillaan lankoja, puikkoja yms. Iskä kutsuu meitä marttakerhoksi, ja se nauraa ja naljailee mulle, jos en saa ohjeen mukaan kudottua 😄

• @meerin Just toi fb-ryhmä! Oon tallentanu melkein kaiken vastaantulevan ohjeen 😂 Mulla on tälläkin hetkellä viisi työtä kesken, koska en osaa tehdä aikaisempia loppuun ennen uusien aloittamista. Onneks puikkoja riittää…

@Pdm vau 😍 Siis en kestä, ihan älyttömän hienoja malleja! Mä vasta opettelen kirjoneuletta kun aikasemmin ei ole moinen kiinnostanut. Ehdottomasti lähtee kirjanmerkkeihin sun kansio. Vau.

• Suomenhevoskasvattajat

Tein just viime viikonloppuna inventaarion sukkavarastoon, siellä niitä on kymmeniä ja kymmeniä pareja. Yes yes, mulla on ongelma, mutta kun sukkaparit syntyy ihan huomaamatta muun tekemisen oheessa. Onneks joulu tulee ja nyt on kaikkia hyväntekeväisyysjuttujakin!

• Miulla on kauhiata intoa tehdä lasten villasukkia! Ne on jotenkin kivempia ku aikuisten ku paljon vähemmän tarvitsee neuloa 😄 en oo oikeen koskaan ollu kummonen kutoja mutta tää onkin paljon kivempaa ku muistelin ala-asteen tunneilta.

• @kirsiina Kiitos! 😄 Pitääpä nyt muistaakin heitellä sinne muutamat uusimmatkin kuvat kun tässä nyt esille tuli. Kirjoneule on vähä vaarallista, se koukuttaa harmillisen pahasti ja sitte tulee “no jos vielä pari kerrosta” -ilmiö hyvin tutuksi…

Oon kans Voihan villasukka -ryhmän suurkuluttaja, samoin ravelryn library on niin täynnä kaikkea toteutettavaa että kun joskus ois aikaa vaan neuloa ilman huonoa omaatuntoa et pitäs olla tekemässä jotain muuta, niin kyllähän taas tulis vaikka mitä väsättyä. Mut vähän on tahti harventunut tänä vuonna parista edellisestä.

Noista langoista kun oli puhetta, niin ite fanitan ohuita sukkalankoja (mikä ehkä noissa tuotoksissa näkyykin, hyvin vähän neulon paksummista). Niistä Viking of Norwayn Nordlys on aivan ehdoton suosikki, sitte käytän paljon Opalin lankoja myös. teeteen Pallas on myös ihana lanka. Novitasta oon käytännössä luopunut, koska muiden laatu ja värivalikoima miellyttää huomattavasti enempi.

Ja jos ette oo testannu, niin suosittelen HYVIN lämpimästä KnitPron Karbonz-puikkoja. Sillä varauksella että sen jälkeen ei sit halua mitään muita käyttääkään. #välineurheilu

• Suomenhevoskasvattajat

Mun lankasuosikkeja on ehdottomasti Dropsin Fabel. Se on kestävä, edullinen, helposti saatavilla, kivan tuntuinen. Ainoastaan värivalikoima sais olla laajempi, varsinkin harmaan sävyjä kaipaan. Ylipäätään Dropsin langat on kyllä vieneet mut mennessään, Adlibriksen Sockia ostan jos on pakko saada paksua lankaa, testiin on menossa myös Socki Fine. Halvempaa kuin Novita, monivärit on suurin osa rumia, mutta yksivärisissä ihan kohtuu jees valikoima.

Puikoissa kallistun ehdottomasti koivuun, varsinkin Knitpro Symfonien nimeen, mutta ehdottomasti 15cm puikot aina kun mahdollista! Ohuemmat kuin 2,5mm otan kestävyyssyistä metallisena.

12

1.0k
Users

13.7k
Topics

261.6k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.