Välikädet virtuaalimaailmassa

• Esteratsastajat

Tämä aihe on ollut mielessäni jo pitkään - mm. hevosten rekisteröinnissä, tuloksien tarkistuksessa ja kutsujen hyväksynnässä on välikäsiä, VRL:n työntekijöitä. Vaikka käsin hyväksymiset ovat taatusti tarpeen (ja välttämättömiä html-pohjaisilla sivuilla), en silti ymmärrä niiden laajaa käyttöä. Olen seikkaillut ulkomaalaisilla foorumeilla nyt vuoden verran, ja olen tämän ajan aikana sekä rekisteröinyt hevosia että järjestänyt kilpailuita. Välikäsiä ei ole ollut lainkaan, joten olen voinut tehdä töitä inspiraation iskiessä.

Mitä veikkaatte että tapahtuu, jos tarkastuksien määrää vähennettäisiin? Tietysti uudet harrastajat ovat asia erikseen, mutta entä ne jo satoja hevosia rekisteröineet henkilöt? Jo nyt kilpailut voi saada suoraan kalenteriin etuuspisteillä, miksi hevosten rekisteröinti ei voisi toimia samalla tavalla? Olisi myös mahtavaa, jos henkilöt voisivat itse muokata hevosensa tietoja, eikä tarvitsisi ottaa tukeen yhteyttä. Tulosten lähettämisessä on sama juttu, nyt se on jotenkin niin vaivalloista kaikkine eri luokkien lähettämisineen ja vielä hyväksymisineen. Jos kilpailut olisi mahdollista järjestää VRL:n sivulla (samaan tapaan kuin SPC:n kilpailut), tulosten lähettäminen voisi olla yhden klikkauksen päässä.

Suurin osa kehitysideoistani kohdistuu VRL:n toimintaan, mutta en ole mikään huippukoodari ollenkaan. Minusta olisi vain kiva kuulla, mitä muut ovat mieltä. Räjähtäisikö virtuaalimaailma, olisiko virheitä kaikkialla? Omasta mielestäni tämä vähentäisi byrokratiaa, tehden harrastuksesta rennompaa. Nyt hyväksyjät joutuvat olemaan jatkuvasti valppaana.

• Ensimmäisenä tulee mieleen, että missä määrin hevosten tietoja saisi muokata jälkikäteen?
    Varmasti tämä on jo käynyt mielessä, mutta kuitenkin:

• Rotu, sukupuoli, nimi, ikä < jonkin muuttaminen voisi pistää palapelin vähän sekaiseksi.
      Pitäisikö niihin luoda lukko? (Kun hevosella on varsa, tietoja ei voi muuttaa tms.)

Varmasti on mahdollista koodata jokin automaattinen rekisteröijä, joka etsii sivulta “virtuaalihevonen” sanan. Hevosten rodut vähän mietityttää, kuten myöskin omistajan tarkastaminen. Molempia on paljon. Kirjoitustapoja joidenkin rotujen kohdalla useampia. Hajoaisiko koodaus jo siihen :thinking:

Kisojen järjestäminen ja niiden hyväksyminen voisi kieltämättä olla näppärää automaattisemmalla pohjalla. Sieltä katoaisi se yksi virhetekijä ainakin tulosten hyväksynnästä/luokkien valitsemisesta.

• Kenttäratsastajat

Oon itse pohtinut samaa asiaa. Omassa toiminnassa varsinkin olen huomannut, että järjestän kisoja vain niissä lajeissa, joissa olen kerännyt jo sen 25ep. ja tiedän varmasti, että ylihuomenna ehdin tulokset arpomaan. SPC:n systeemi on kyllä loistava helppoutensa vuoksi.

Hevosrekisterissä varmaan rekisteröinti on osittain sen vuoksi, että VRL:n asettamia ohjeistuksia (esim. virtuaalihevonen-merkintä) voidaan valvoa. Tähänkin olisi ehkä hyvä joku etuuspistesysteemi. Myöskin tietojen muuttaminen itse, ainakin värin ja ikääntymisen, olisi mahtavaa. Jos täysin vapaaseen muokkaukseen ei olisi mahdollista siirtyä, niin jo se, että hyväksymisvaiheessa hakemusta voisi muokata (joko tarkastaja tai itse) sen sijaan, että se suoraan hylätään ja kaikki tiedot pitää naputella uudestaan, olisi hyvä.

Ehkä tässä nykyisessä systeemissä on yritetty hakea jotain realistisuutta. Turhaa byrokratiaa kevytmieliseen ja rentouttavaksi tarkoitettuun harrastukseen mielestäni :D Toisaalta en kyllä osaisi kuvitella omaa harrastustani ilman VRL:ää tai muuta vastaavaa (kisa)laitosta.

• Kouluratsastajat

Mä olen itse kanssa ollut jo iät ja ajat sitä mieltä, että me tarkastetaan liikaa asioita. Aihe vielä itselle ajankohtainen sillä olen harkinnut, että en tarkastaisi KV:ssa ilmoitettuja kasvattaja -ja jälkeläispalkintoja ollenkaan vaan luottaisin siihen, että kanssaharrastajat ilmoittavat ne oikein tai kysyvät tarkistusta jos eivät ole varmoja. Vilppiin taas ottaisin jonkun sanktiomenetelmän käyttöön. Kiva kun tämä nyt nousi esiin.

Kisojen tuloksiin joskus ehdotin sitä, että ne menisivät automaattisesti läpi ja sieltä aina satunnaisesti nousisi tarkastettavia tuloksia. (Ja vilpistä esimerkiksi etuuspisteiden menetys). Tämä taas vaatisi taitoa koodata oikean systeemin, jota itselläni nyt ei valitettavasti ole.

Tää koko harrastus on rakennettu niin, että kaikki vilppi halutaan minimoida tarkastamalla ja vielä kerran tarkastamalla. Se tekee koko homman ylläpidosta raskasta ja lopulta myös mahdotonta kun harrastajamäärä on liian suuri.

Enemmän pitäisi luotaa toisiin eikä ajatella, että tuo varmasti huijaa heti kun en tarkasta mitä se on tehnyt.

Hevosten rekisteröinnissä en itse nää oikein mitään järkeä. Ehkä multa on mennyt joku punainen lanka sen tarpeellisuudesta ohi. Ainakaan tarkastusmielessä se ei ole toiminut. Oon onnistunut rekisteröimään kaiken maailman skeidaa läpi. mm rekannut (mm. rotu, friisiläisestä tuli muistaakseni baijerinhevonen tms.) vääriä tietoja läpi vaikka nehän piti rekisteröinnin kohdalla tarkastaa.

• Varsinkin jo rekisteröidyn hevosen tietojen muokkaaminen/korjaaminen olisi ihan mahtava juttu (Ikääntyminen isolla I:llä)! itselläni makaa tallissa hevonen joka on syntynyt 2015 tai 2016, mutta rekisterissä lukee 1.1.1970. Ihan homman korjaamisen ns. vaikeuden/liian monen välikäden takia en jaksa siitä välittää ja laitoin 3-8 -vuotispäivät tälle vuosituhannelle. yhdellä lukee värinä voikko vaikka sivuilla on mustan hevosen kuvat.

Ja siitä aasinsiltana väreihin; kun rekisteriin kerran asettaa hevoselle yhden värin, jokainen tietää ettei sitä voi muuttaa. mitäs jos rakkaalle mammanmussulle löytyy täydelliset rautiaan kuvat ja rekisterissä on merkitty hiirakko/ruunikko/musta… eikun vaan metsästämään uusia kuvia. tämän takia itsellä jää moni ostotarjous lähettämättä kun ei ole sopivia kuvia saatavilla.

• Laukkaponit

@Jere pistä sen hepan rekkarinumero mulle viestillä niin korjataan syntymäaika saman tien oikeaksi. :slight_smile:

• @sandi kukakohan se olikaan :D

• Jyhkyjen harrastajat

Etenkin tuohon kisaamiseen olisi kiva saada “klikkaus” systeemi, eli voisin osallistua yhdellä tai parilla klikillä suurella hevosmäärällä (tyyliin: ilmoita kisaan XY luokkaan Z kaikki 80cm loikkivat hevoset jotka mahtuu rajoitteiden sisällä). Ja tulokset tulisi sitten automaattisesti ja ne menisi suoraan VRL:n kantaan.

Osa harrastajista on automaatiota vastaan, koska tämä veisi heidän osaltaan harrastukselta sen suolan ja osa on taas sitä mieltä että kisaaminen olisi sitten liian helppoa (tämä johtaisi laatiksissa vaadittujen sijoitusten määrän hurjaan nousuun, sillä yleisesti ottaen hevoseen “hyvyyteen” vaikuttaa nähty vaiva eli se miten paljon jaksaa lähetellä mailia ja merkkailla tuloksia).

• Oon samaa mieltä, varsinkin hepan tietoja olisi kiva pystyä muuttamaan itse. En usko että kukaan alkaisi huvikseen vaihtelemaan hepan tietoja joksikin ihan älyttömiksi, ja jos vaihtaisikin, niin tämähän on vain virtuaalimaailma. Aika marginaalissa olisivat varmaan ne tyypit.

Kannatan myös kevyempää kisasysteemiä ja että kisoja voisi pitää jossain vrl:n omalla alustalla. Kisojen pitäminen on vähän turhaa oman tallin sivulla. Kutsun teet 1 minuutissa, ja sitten kuitenkin vietät moninkertaisen ajan VRL:n sivuilla naputtelemassa lomakkeisiin tuloksia. Lisäksi myös porrastetut ovat viime aikoina alkaneet ärsyttää “realistisuuden tavoittelussa” mikä ei toimi minkään muiden kuin huippupuoliveristen kohdalla. No, se on ehkä oma tarinansa jo, mutta ajaa kuitenkin itseäni pois VRL:n “palveluista” :D

Edit: niin ja kannatan myös sitä, että vh-tunnus olisi enemmän “ilmoitusluontoinen asia” kuin anomus. On nyt aika hölmöä, että täällä on useita iät ajat harrastaneita, tuhansia heppoja rekanneita ja silti sivut pitää aina tarkastaa erikseen :D

• Rekisteröintiin tuo etuuspistejärjestelmä olisi hyvä, aloittavien harrastajien osalta kannattaisi katsoa onko kaikki OK ja silloin tällöin jotain pistotarkastuksia jos hyväksyjillä on ylimääräistä aikaa (en tiedä onko :D). Porrastettujen kilpailukeskus on mielestäni täydellisin mahdollinen järjestelmä, mutta se määrä automaatiota saisi riittää, ettei tästä tulisi ihan howrsen kaltaista klikkailupeliä. Toki laatuarvosteluihin tarvitsee paljon muutakin kuin kisaamista, mutta minusta on kivempi että jotain saa (tai joutuu) tekemään itsekin.

• Esteratsastajat

Todella kiva huomata, että myös muita samalla tavalla ajattelevia on! Kuten @Sakkura sanoi, on nyt ihan turhaan luotu byrokraattinen systeemi kivalle virtuaaliheppailulle. Ei pitäisi olettaa, että kaikki heti huijaavat niin paljon kuin pystyvät :D

@Anarchy Hevosen tietoja pystyn rekisterityöntekijänä itse muokkaamaan ihan niin paljon kuin haluan, ei systeemi ole vielä kaatunut :D Ainoastaan tuo rotu näkyy VH-tunnuksessa, sen sain joskus tuen avulla muutettua.

Omasta mielestäni hyvä esimerkki toimivasta laitoksesta on SPC, kaikki on paljon helpompaa. VRL on ajautunut hieman ongelmallisuuteen, sillä kaikki on sinne keskitetty ja koko liitto on yhden ihmisen käsissä. Taitaa olla aika laaja paketti käsiteltäväksi :/

• Esteratsastajat

Muuta ei mieleeni tähän yhteyteen tullut, mutta olisi vallan hienoa jos kasvattaja saisi otettua kasvattinsa rekisterissä takaisin tietyn ajan sivujen ollessa toimimatta. Nykyisin hankalaa kun pitää lähetetyt sähköpostit muistaa jättää ylös ja pyytää siirtoa erikseen, itse en ainakaan koskaan muista näitä sivukyselyjä jättää ylös… Kuitenkin aika pieni mahdollisuus siihen, että kukaan kasvattejaan “tahallaan” lähtisi siirtelemään muilta pois mikäli todellista aihetta ei ole. Ja olishan se hienoa, jos lopettava talli siirtelisi ne hepat takaisin tunnukselle, mutta kun ei…

• Ihan hyviä pointteja kyllä ja miettimisen arvoisia minunkin mielestäni. Järkkyisivätkö virtuaalimaailman perusteet, jos ihan kaikkea ei syynättäisi läpi etukäteen?
    Kisojen järjestämisestä ei ole itsellä kokemusta, mutta virheiden välttämiseksi pitäisi olla ehkä vieläkin tarkemmat, suorastaan ratakiskosta väännetyt, mutta selkeät ja lyhyet ohjeet siitä, mitä kisakutsussa tulee olla ja millaisia luokkia ja kisoja saa/ei saa järjestää. Yritin nimittäin taannoin itse kahlata noita ohjeita läpi, kiinnostaisi järjestää ARJ-kisoja, mutta se jäi osin siihen, että homma tuntui niin monimutkaiselta ja sitten siinä oli tosiaan se, että kisojen järjestämistä rajoitetaan (toki se on hyvä juttu kyllä että jotain rajoituksia on, ettei joku aloittelija innoissaan lyö sataa kisaa kalenteriin ja jätä niitä sitten pitämättä, mutta miten todennäköinen skenaario tämä on, niin siitä voidaan neuvotella.) ja että ne pitää mennä hyväksynnän kautta.

Itse kyllä haluaisin pitää kiinni siitä, että rekisteröitävät hevoset tarkastetaan. Ensinnäkin siksi, että VRL:n rekisteri on se paikka, josta voi todentaa hevosen varmasti olleen joskus olemassa, jos se on rekisteriin päätynyt. Toinen syy on se, että kun itse hakkaan hevosia rekisteriin, virheitä tulee satunnaisesti, jopa niin vakavia että hevosen sivun osoite jää kokonaan pois kun painan huonosti pastea ja kun sitä automaatilla teen, niin en huomaa asiaa. Ja kun hevosia on niin paljon kuin on, en todennäköisesti huomaa omaa virhettäni koskaan tai mahdollisesti vasta vuosien päästä kun merkitsen hevosen kuolleeksi.

• Esteratsastajat

Sirpan kanssa samaa mieltä rekisteröintiasiasta olen myös, paljon rekisteröivänä pakostikin niitä vahinkoja toisinaan sattuu, joten hyvä olla toinen silmäpari tarkistamassa että tiedot on oikein :D

• @Jayde No siis. Niin.
    Miten käy, jos Poni Pontevan sukupuolta muuttaa orista tammaksi, kun sillä on jo varsoja?

Tai jos sen vaihtaa shettiksestä vaikka shireksi?
    Sukutaulut voi näyttää ainakin mielenkiintoisilta. :sweat_smile:

Ei tietenkään pidä olettaa, että kaikki niitä menee sörkkimään for the lols, mutta mutta…
    Aina pitää miettiä kaikkea! (Vaikkei edes tarvitse. :rofl: )

• Esteratsastajat

Tulee mieleen mun yks connemara jonka isä vahingossa rekattu nf poniksi :D

• @Jannica Minä taas onnistuneesti rekkasin quarterin, jonka isä oli jokin pv, eikä tästä ole edes kauaa :sweat_smile:

• Hevosrekisterissä on se ongelma, että virheitä tapahtuu kaikille, jopa niitä satoja rekanneille ihmisille. Siksi me työntekijät tarkastetaan hakemukset. Millon puuttuu osoite, millon on väärä isä/emä, millon väärä rotu tms. Mun mielestä on hyvä, että nämä tarkistetaan. Lisäksi rekisteri on ainakin ennen toiminut nopsaan, joten en koe ongelmana. Jos jälkikäteen saisi muokata paljon asioita, niin voidaanko luottaa siihen, että tiedot pysyvät oikeina? Ikääntyminen on toki asia joka olisi hyvä muuttaa, mutta noin muuten.

Sitä en tiedä, mitä kisojen tuloshyväksynnässä katsotaan. Vähän hassulta niiden hyväksyttäminen tuntuu, mutta ehkä sieltäkin voi puuttua niitä tuloksia/olla ylimääräisiä välilyöntejä tms.

• Esteratsastajat

@Anarchy no jopas :D mulla taisi olla joskus aikojen alussa :DD varmaan kaiken lisäks vielä ihan ite tommosen risteytyksen silloin tehnyt ja sujuvasti rekisteröin connemarana :D

• @Anarchy said in Välikädet virtuaalimaailmassa:

@Jayde No siis. Niin.
    Miten käy, jos Poni Pontevan sukupuolta muuttaa orista tammaksi, kun sillä on jo varsoja?

Tai jos sen vaihtaa shettiksestä vaikka shireksi?
    Sukutaulut voi näyttää ainakin mielenkiintoisilta. :sweat_smile:

Ei tietenkään pidä olettaa, että kaikki niitä menee sörkkimään for the lols, mutta mutta…
    Aina pitää miettiä kaikkea! (Vaikkei edes tarvitse. :rofl: )

Mä en usko että tällaisesta oikeasti tulisi mikään iso ongelma. Mulle hlökohtaisesti on ihan sama, jos jollain hepalla onkin yhtäkkiä kaksi emää tai jonkun shettiksen sukulainen on vaihdettu shireksi. Näitä tapauksia kuitenkin tulis olemaan varmaan joku 1:1000 rekattua heppaa :D Lisäksi näin sosiaalisessa harrastuksessa on aika vaikea olla mukana, jos tahallaan perseilee tai pelaa ihan eri säännöillä kuin muut (eli esim heppa vaihtaa rotua joka kk). Eihän kukaan sellaiselta sitten jatkossa osta enää hevosia/lainaa heppoja jalostukseen jne…

Epäselvyyksiä suvuissa on ollut ennenkin eikä ne ole VRL:n rekisterin myötä kadonneet (joskin varmasti vähentyneet), koska kaikki eivät sitä tälläkään hetkellä käytä taikka merkitse hevosen täydellisiä tietoja eli sis. vanhemmat, väri, säkä jnejne. Suvullisen hepanhan voi rekata ilman, että ilmoittaa vanhempia ja varsalle muodostuu sitä automaattista sukutaulua profiilisivulle. Ja virheitähän nyt sattuu sekä rekkaajille että rekisterin työntekijöille, ja nähtävästi niitä pääsee silloin tällöin läpi, vaikka käytössä onkin “tuplatarkastus” (omistaja ja rekkarin tyyppi)

Ite ymmärrän kyllä myös tarkastuksen yms pakollisuutta puoltavat kommentit : ) Voidaan luottaa, että melko varmasti jossain paikassa ne tiedot, mitä rekkariin on annettu, ovat oikein. Ja hyvähän se on. Mutta itselleni henkilökohtaisesti tuolla ei ole nyt niin väliä. :D Ehkä rekkarista voisi myös tehdä “kevytversion” tämän hetkisen tarkastuksen ohelle? Tässä heppa saisi saman tien vh-numeron esim. nimeä vastaan, kuten noilla ulkomaisilla alustoilla käsittääkseni ja spc-tyyliin. Mikäli haluaisi, hepan voisi ilmoittaa erikseen työntekijän tarkastettavaksi ja tästä tulisi merkintä sivulle (“Tämän hevosen polveutuminen ja tiedot on tarkastettu”??). Mutta jos hetinyt haluaisi hepan kisoihin, ei tarttisi tiksutella copypastea siihen helkkarin lomakkeeseen ja odotella paria päivää…

Kirjaudu sisään voidaksesi vastata

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.