Kasvit ja puutarha

• @Nikki Harjottelemalla tässäkin “lajissa” oppii ;D

@Layda Samaistun niin tohon tunteeseen, että haluis kaiken ostaa xD Ite aattelin viimeks kukkakaupassa käydessäni, että jos siellä viel niitä traakkipuita on niin yhen ostasin, mut ei ollu 😞 Voi olla et ehkä ihan hyväkin juttu, alkaa muuten tila loppua :'D

• Tarinaheppailijat

Hei kuulkaa, latasin kasveistani kuvia nettiin. Tiedättekö, mitä lajia mahtavat olla? 😄

http://rotusika.blogspot.fi/2017/05/vihersim-eli-ymmi-ja-kaikki-sen-kummat.html

• @Oresama
    Ymmin jälkeen esitelty kasvi taitaa olla rönsylilja tai jokin lähisukuinen kasvi. Itselläni on sellainen myös, tosin kirjavalehtinen ja se on kyllä helppo kaveri hoitaa.

• Sekalaisen sakin omistaja

@Oresama Kolmen purkin asukas voisi olla kirjovehka. 100 % varma en ole, mutta laikukkaat lehdet ja nopea kaveri kasvamaan.
    (Tai jokin muu vehka lajike)

• Tarinaheppailijat

Nostetaan vähän tätä, jos haluaisitte vielä kertoa kasveistanne, ja ehkä laittaa kuviakin.

Haluaisiko joku helsinkiläinen myydä huokeasti minulle pistokkaita kasveistaan? En välitä sellaisista, joissa on isot kukat, mutta kaikista vihreistä kyllä. Ja tykkään kastella, joten juopot kasvit ovat parhaita. 😄

Minulta saisi noita rönsyliljaksi arvellun kasvin vauvoja kyllä, kunhan hakee vain pois, vaikka noin arkinen kasvi ei ehkä kovin monen silmää miellytä? 😄

• Piirrosharrastajat

Mulla on kolme rönsyliljaa ja kolme rönsyliljan pistokasta kasvattamassa juuria 😄 Kaksi pistokkaista menossa kaverille ja yksi jää itselle. Liljojen lisäksi mulla on bambu, kumiviikuna ja kaksi kappaletta ihan uusia muorinkukkia. Toivon nyt vaan että nuo muorinkukat selviävät hengissä 😂 Nämä kaikki mun kasvit on ollu joko ilmaisia tai tosi halpoja. Ensimmäinen rönsylilja oli äidin liljasta pistokkaana ja loput sitten siitä kasvaneesta pistokkaasta joka kasvatti rönsyjä. Kumiviikunan ostin alennusmyynnistä kahdenkymmenen sentin korkuisena ja se on nyt päälle puolimetrinen kaveri ^w^ Bambun sain poikaystävältä kun halusin kukkia ystävänpäivänä 😂 Muorinkukat on Ikeasta halvalla

• Suomenhevoskasvattajat

Ostin vuosi sitten keväällä tällaisen pikkukasvin, jolle ei ole vieläkään kukaan keksinyt lajia. Olisko täällä kellään mitään ideaa? Oli myynnissä vaan random viherkasvien joukossa. On siis melkoisen pikkuruinen, tää kuva on viime kesältä eikä tuo ole muuten kamalasti kasvanut kun että levinnyt vähän ja korkeutta tullut ehkä muutama sentti lisää.

alt text

Kaikki kasvit on vielä elossa. Myös traaginen traakkipuu yrittää sitkutella eteenpäin vaikka ei siinä ole kun pari hassua lehteä enää jäljellä. Ehkä se nyt elää jotenkin kun oon tosi vähän kotona eli en ylikastele mitään näistä kasveista. 😄 Anopilta miulle on tulossa joku isojuurinen kasvi, jonka nimeä en muista… Välillä kielimuuri on välissä kun hän puhuu kasveista ruotsinkielisillä nimillä enkä mie edes tunne niitä suomalaisia nimiä.

Kasvihuoneella kukoistaa, ihan kiva nyt kun näkee edistyksen noin kerran viikossa ja yrtit varsinkin ehtii siinä ajassa kasvaakin. Jännittää että millainen viherkeidas saadaan siihen kasvihuoneen eteenkin aikaiseksi kun siihen laitettiin kehäkukkaa, sokerihernettä, mansikoita ja perunoita sekä tilliä.

• Hihii, nostellaas vähäsen tätä! 🌻
    Itellä hirvee ongelma kun muutin opiskelujen perässä ja kotoa otin sitte mukaan 3 tyhjää kukkaruukkua ja nyt himottais kamalasti käydä ostamas niihin jotain täytettä 😄 Tuntuu vaa ettei täällä Lappeenrannassa taida oikein mitään kukkakauppoja olla, mitä nyt yritin googlailla. Taitaa kaikki olla enemmän hautauspalveluihin yhdistettyjä liikkeitä, joista saa sitten vain niitä juhlakukkia 😅

• Piirrosharrastajat

Mä voisin sitte päivitellä et bambu ei ollukaa bambu vaan traakkipuun oksa ja että ne ikean muorinkukat on vähän kärsiny mut selvinny nyt neljä kuukautta :—D

@Laa jos sä oot rönsyliljoista kiinnostunu niin multa vois saada jos keksit jonkin tavan millä ne pistokkaat sais pk-seudulta tai Jyväskylästä Lappeenrantaan 😄

• @Laa meiltä vois saada täytettä kykkaruukkuihin t. Puutarhurin tytär. Ja kun varmasti jossain vaiheessa tulee ajettua lappeen ohitse. Lisäksi voin kysä äidiltä(kunhan pääsee lomalta), tietääkö lappeenrannasta mitään. Täällä meillä ainakin Mintun ja Mirrin kukkakauppa Auroorasta löytyy, mutta noh 100 km päässä lappeenrannasta

• @Kioja Rönsyliljaa oon kyl miettiny et voisin huolii! Aika moni lähettää ihan kirjekuoressa et jos niitä saa kuoree mahtumaa niin sillee ainakin 😄 Porukka vissiin tekee niin että laittaa kosteaa/märkää talouspaperia siihen pistokkaan leikkauskohtaan ja sit siihen muovipussi päälle :thinking: Ja sit ne sinne kuoreen tietty 😄

• @Loci Hei, vähänkö mahtava juttu! Eihän tässä enään mitään kukkakauppoja kohta tarvitse xD

Kotona kun käväsin niin nappasin pistokkaan kultaköynnöksestä, mut se menee samaan ruukkuun missä on jo valmiiks 2 kultsia, kattoo jos sais ne kiipeilemään hyllyn reunaa pitkin 😄

Tätä nykyä omistan muiden hoidokkieni lisäksi kaksi mehikasvia. Yhden sellaisen vähän syyliltä näyttävän (Pleiospilos nelii?) ja oranssin mehiruusukkeen (Echeveria?) 😄

• Piirrosharrastajat

@Laa uskaltaakohan niitä postissa laittaa 😄 ettei ruttaannu ihan kokonaan

• @Anarchy Semmonen oranssi mehiruusuke ois kyllä magee!

Mun mehikasvit ei kyl varmaa tuu selviimään täst talvesta, osa kurottelee jo nyt epätoivosesti aurinkoa kohti ja on ihan mutkalla, mut turhaa, ei ne mitään aurinkoa nää xD Jouduin vähän soveltamaan, kun tässä valmiiks kalustetussa pienessä yksiössä oli pöytä nätisti tota seinää vasten, mut mun oli pakko siirtää se ikkunan etee ihan vaan et kasvit sais edes jotenki valoa. Nyt sitte johdot ei yllä kunnolla koneeseen, mut pitää vähän uhrautua :'D Ikkuna on itää päin samalla tapaa, miten omassa huoneessakin oli, mut tos on just mettä eessä, et saa nähä saako nää kasvit valoa talvella sit ollenkaa 😅

• @Kioja Niin no se siinä on sit se miinuspuoli ja riski 😅 Saattaa olla että tässä syksyllä käyn Jyväskylässä, kun ystävä opiskelee siellä, mut siitä en osaa sanoo kyllä vielä mitään :thinking:

• Piirrosharrastajat

@Laa huutele mulle jos tosiaan niitä pistokkaita haluat 😄 mä muutan lokakuun alussa jkl joten mun luota voi hakea niitä halutessaan, kun mulla on nyt kolme rönsyliljaa joista kahdella on leikattavia rönsyjä

• @Kioja Hieno juttu 😎 Ilmottelen heti jos sinne päin tiedän tulevani 🙂

@Laa Se on aika pirtsakka lisä tuonne vihreiden sekaan 😄

Ah, toivottavasti omani selviävät talvesta, niilläkin tulee olemaan valon kanssa vähän ongelmia. En voi välttämättä edes siirtää niitä paremmalle paikalle, ovat ruokapöydällä kaikesta komeudestaan huolimatta edessä, ja toinen hyvä ikkuna on puun ja lumikinosten varjostama… 😅

• Minä menin eilen ostamaan kärpäsloukun, saa nähdä kauanko se selviää hengissä, aika vaativa kasvihan se vaikutti olevan…
    Jos jollain on jotain vinkkejä näiden hoitoon niin saa kertoa, kuitenkin tykkään siitä tosi paljon, joten toivon ettei ihan heti kuolla kupsahda 😅

3

954
Users

12.6k
Topics

235.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.