Puoliveriset

• Mul jotenki puokit inspaa tĂ€l hetkel 🙂

MĂ€ taas “vĂ€hĂ€n” innostuin tuomaan ja mun uudet tulokkaat on Azari, Bona, Viccy ja Nixi.

Mun harrastelu nyt vaa onkin vaa tĂ€tĂ€ et tuon hevosia, kisaan ja teetĂ€tĂ€n jĂ€lkelĂ€isiĂ€. Harmi ku en oo kovin innokas kirjoittelija niin vĂ€hĂ€n jÀÀ hepan sivut tekstittĂ€ 😄 vĂ€hĂ€n yksinĂ€istĂ€hĂ€ tÀÀ harrastelu nyt muutoinkin on tĂ€l hetkel ja vĂ€lil sitĂ€ miettiiki et oiskoha toi hauskempaa jos ois kaveri pitĂ€mĂ€s tallia. Innoissani tĂ€s odottelen nyt josko hevoset alkas saamaa kisasijoja tĂ€yteen nii pÀÀsis varsoja suunittelee 😍

@serena n Alice on aika söppÀnÀ ja @HM Monakin on ihana! Must on nii kiva ku sÀ kÀytÀt tommosia persoonallisia kuvia hevosillas kans! Ei oo aina mitÀÀn rakenne tai superhienoi koulu/estekuvia!

• erehdyin tuomaan myös kaksi oria, Control & Ember, ja sain kommenttia ettĂ€ ei sitĂ€ jalostustoimintaa pelkillĂ€ oreilla pyöritetĂ€ 😅 hups. pitĂ€is muutama tammakin tuoda, myös pari yksilöÀ ketkĂ€ tulevat tulevaisuudessa ehkĂ€ myyntiin 
 😏

Boelensia vĂ€hĂ€n herĂ€ttelin kevyesti henkiin ja kierrĂ€tĂ€n noita Carbonin hevosia sitĂ€ kautta “kouluttautumassa”, niin saan rauhassa Carbonista vanhempia hevosia ensin pois alta 😄 puoliveriset innostaa, ja se nĂ€kyykin siinĂ€ et pitÀÀ hillitĂ€ itteÀÀn ettei koko homma rĂ€jĂ€hdĂ€ kĂ€siin 
 😧 koulupuokeissa on taas tehty kunnostus ja uusi vuosi siivous, niin nyt voi keskittyĂ€ estepuoleen hetken !

btw, jos jollakin on myynnissĂ€ 1-polvisia estetammoja saksalaisista kantakirjoista tai BWP / KWPN / Z / SF, niin voisin ostella poies ja vĂ€hĂ€n kompensoida tota Carbonin orimÀÀrÀÀ 😄 pitĂ€is olla tĂ€ysin estepainotteisesta suvusta, eli vanhemmat ei saisi olla kisannut / saa kisata muuta kuin ERJ.

• Suomenhevoskasvattajat

@alaera said in Puoliveriset:

Hiphei traksuille ja hannoille (ori- & tammaluokat) NJ nÀyttelyt 24.01.2020& vip 17.01.2020, kutsuun tÀstÀ!

TĂ€nne mahtuu vielĂ€ hyvin! 😊

• Zonjietista lĂ€hti just ensimmĂ€inen kasvatti Saksaan (salasana: arabians jos kysyy). Sit mĂ€ kans ensimmĂ€istĂ€ kertaa myin pari kasvattia Zonjietista Yhdysvaltoihin, mut ne odottelee vielĂ€ sivujaan. Oon jotenkin ihan fiiliksissĂ€ 😄

Vitsit, olisi aika huippua jos saisin toimintaa kansainvÀlistettyÀ. TÀhÀn asti oon vaan myynyt
    ja ostanut hevosia, seuraava askel olisi varmaan tarjota oreja jalostukseen.

• Mun puokit sai talviloman kun ei oo oikeen ollut aikaa saati intoa hirveesti virtuaaliheppailla, mutta eiköhĂ€n tĂ€stĂ€ pikkuhiljaa lĂ€hdetĂ€ taas uuteen nousuun.
    PitĂ€is rekisteröidĂ€ taas hevosia kilpailemaan porrastettuihin kun kisalistat on tyhjentyneet mukavasti edellisistĂ€ kisattavista. MĂ€ en vaan yhtÀÀn tykkÀÀ rekisteröidĂ€ hevosia niin oon lykĂ€nnyt sitĂ€ jo pitkÀÀn 😄

Tirithin uusimmat tulokkaat on Mersu ja Eden, joista jĂ€lkimmĂ€inen sai myös kunnian olla ensimmĂ€inen 2020-kasvatti 😍

• Puokit on aina mun kestosuosiossa ja tuntuu, ettĂ€ niiden kanssa ei koskaan katoa inspis. đŸ€” Tietysti joskus on muuten vaan hiljaisempaa, kun ei ole koneella niin paljoa, mutta aina niiden pariin on kiva palata.

Loppusyksyn ja alkuvuoden hankintoja löytyy useampikin kappale. FWB-tamma Caledonia Hills eli Cara, jonka suvusta tykkÀÀn tosi paljon, ensimmĂ€inen zangersheidetamma Haute Clover Z eli Hetta, lentĂ€vĂ€ hollantilainen Little Lulu Halifax, espanjanimiteeman aloittava Kastanjan Cava Noche sekĂ€ uusin tulokas ja vuoden 2020 ensimmĂ€inen kasvatti traksutamma Mombasa Hills. Melkoisen tammapainotteista 😄

Nyt yritÀn ottaa itseÀni niskasta kiinni ja koittaa kisauttaa noita hevosia vÀhÀn ahkerammin. PÀivitin juuri kisalistat ja tein myös sellaisen havainnon, ettÀ olisi hyvÀ taas hajauttaa hieman hevosten ostaamista niin, ettei jokainen ole 150-160cm tason hyppÀÀjÀ.

• Suomenhevoskasvattajat

NJ nÀyttelyt hannovereille 28.01 & vip 21.01 ja trakehnereille 29.01 & vip 22.01!

• Suomenhevoskasvattajat

NJ nÀyttelyt hannovereille 28.01 & vip 21.01 ja trakehnereille 29.01 & vip 22.01!

VielÀ mahtuu hyvin luokkiin!

• Suomenhevoskasvattajat

LisÀÀ nÀyttelyitÀ hannoille ja traksuille, tÀllÀ kertaa erikoisnÀyttelyt; jokainen SA:n arvoinen voi vastaanottaa irtoSERTin ja jokainen luokkavoittaja voi vastaanottaa MVA-SERTin!

Hannovereille 29.02. & vip 22.02. tÀstÀ kutsuun
    Trakehnereille 02.03. & vip 24.02. tÀstÀ kutsuun

• Suomenhevoskasvattajat

LisÀÀ nÀyttelyitÀ hannoille ja traksuille, tÀllÀ kertaa erikoisnÀyttelyt; jokainen SA:n arvoinen voi vastaanottaa irtoSERTin ja jokainen luokkavoittaja voi vastaanottaa MVA-SERTin!

Hannovereille 29.02. & vip 22.02. tÀstÀ kutsuun
    Trakehnereille 02.03. & vip 24.02. tÀstÀ kutsuun

Samanlaiset kinkerit myös holsteininhevosille (03.03. & vip 25.02.) ja kaikille puoliverisille (04.03. & vip 26.02.)!

• Kouluratsastajat

Olisikos jollekin yhdelle sivulle koottu selkeÀsti, ettÀ mitÀ puoliverisiÀ saa minkÀkin rodun jalostukseen kÀyttÀÀ?

• Kouluratsastajat

@Eeva tsekkaa tĂ€mĂ€ topa 🙂

• Jotta hommia ei olis yhtÀÀn taas enempÀÀ niin kyhĂ€sin Rowandellin yhteyteen pv “oriaseman” RWD Stallions.
    YhtÀÀn asukasta ei vielĂ€ ole, joten jos löytyy evm pv oreja nurkista voi niitĂ€ koittaa meille myydĂ€. 😄
    Tarkoitus olis hommata eri kantakirjojen edustajia esteille ja kouluun.
    EhkÀ joku yleis- ja kenttÀorikin (onko nÀille tarvetta?)

Kaikki orit tulevat olemaan ratsastuskuvallisia, eikÀ niillÀ ole laatistavoitteita.
    Onko tÀllaisille oreille edes kysyntÀÀ?

Toivotteko orien olevan maksimitasoillaan kilpailevia eli kouluorit GP-tasoisia ja esteorit 160cm tasoisia.
    Vai kelpaako myös esim Vaativa B tasoinen ori tai 120cm kisaava ori?

Toiveita saa toki esittÀÀ kantakirjan ja painotuksen suhteen. 🙂

• @meea Mulla taitaa lĂ€hes kaikki olla Chowterissa ns maksimitasolla kilpailevia, mutta tottakai kelpaa muun tasoisetkin. Laatispakkoa ei ole, vanhemmiksi kelpaa myös 40 sijoitusta kisanneet orit, mutta toki laatikset on plussaa. 🙂

• @meea Mun mielestĂ€ hyvĂ€ idea, tuo realistisuutta, kun kaikki ei ole palkittuja supertykkejĂ€. 🙂 MĂ€ tuskin kĂ€yttĂ€isin yleispainotteista oria estepuokkijalostuksessa, mut voisin oikein hyvin kĂ€yttÀÀ jotain ei niin supertykkiĂ€ esteoria, jos se on persoonallinen ja sillĂ€ on siistit sivut. Sellaiset luonteettomat jotenkin hukkuu mun silmissĂ€ massaan, kaipaan jotain spessua puokeista. EikĂ€ sen tarvitse olla pitkĂ€ meriittilista ja 40 voittoa tasolta 160cm. Jotain, josta nĂ€kee, ettĂ€ ne on omistajalleen tĂ€rkeitĂ€.

• @meea mĂ€ tykkĂ€isin enemmĂ€n korkealla tasolla kilpailleista hevosista. En oikein keksi, mitĂ€ vaB kisanneella orilla olisi annettavaa kouluhevosjalostukseen tai 120 hyppÀÀvĂ€llĂ€ olisi annettavaa estehevosjalostukseen. VaB/120 tasoisia puoliverisiĂ€ on kuitenkin kolmetoista tusinassa. Ei kaikkien tarvii suorittaa tasolla GP/160, mut kapasiteetin puuttuessa hevosella pitĂ€is olla jotain muuta, miksi mua kiinnostais kĂ€yttÀÀ sitĂ€ jalostukseen, esim erikoinen vĂ€ri tai ktk-palkinto. 😇

• @juulia TÀÀ on hyvĂ€ pointti! Ja nyt ku tarkemmin mietin niin matalammalla tasolla kilpailleelta se ktk-palkinto olis kyllĂ€ aika ehdoton niin nĂ€kis et on kuitenkin rakenteellisesti hyvĂ€ yksilö. đŸ€” siis jos kilpailee 120-130 luokkia. Mut 140-160 luokissa kilpailevalta riittĂ€nee sijoituksetkin, jos on muutoin mukava yksilö.

• @meea MĂ€ kaipaisin juurikin niitĂ€ yleispainotteisia oreja VaB-VaA + 130-150 tasoilta. En enÀÀ oikein kĂ€ytĂ€ yhteen lajiin painottuneita oreja, koska mun jalostustavoitteena on aina kahteen tai kolmeen lajiin sopivat varsat. Yleispainotteiset orit on yllĂ€ttĂ€vĂ€n harvassa! Yhden lajin orien kanssa ei oo mulle mitÀÀn vĂ€liĂ€ onko se hevonen VaB/120 vai GP/160. Mun omat hepat harvoin enÀÀ on Int-GP tai 150-160 tasoisia.

• @meea Mulla on ainakin kysyntÀÀ oli koulutustaso mikĂ€ hyvĂ€nsĂ€ 🙂 Onhan niin irl talleillakin jalostusoreja jotka eivĂ€t ole huipputason kisaratsuja, etenkin jos puhutaan erikoisvĂ€risistĂ€. Tosin niillĂ€ ei hirveĂ€sti kysyntÀÀ jalostuksessa ole paitsi tietyissĂ€ piirissĂ€. MĂ€ oon seurannut yhtĂ€ Scottish Sport Horse 157cm korkeata ruunivoikkoa oria jota on jalostukseen kĂ€yttĂ€nyt tasan kaksi eri omistajaa ja useammalle tammalle. Se ori ei ole mitenkÀÀn hyvĂ€rakenteinen, huippusuorittaja vaan enemmĂ€nkin sellainen harrastehevonen joka tosin polveutuu Mineralista joka on taas menestynyt esteratsuna, joka vaikuttaa mm. Midas Touch Studissa. TĂ€mĂ€n saman ruunivoikon suvussa on myös Samber joka on legenda (ja GP tason ratsu).

Meni vÀhÀn jaaritteluksi, mutta mun oli tarkoitus sanoa ettÀ vaikka itse hevonen ei olisi huippusuorittaja niin suvullisesti se voi olla.

MÀ olen Zonjietiin ottanut ihan surutta vaativan tason kouluratsuja. Tosin niistÀ ei ole tarkoituskaan tulla huippusuorittajia, mutta kenties niiden varsoista on oikeaan hevoseen yhdistettynÀ. Ja ne on lÀhes poikkeuksetta a) rumia b) erikoisvÀrisiÀ c) luonteeltaan epÀsopivia

• @meea said in Puoliveriset:

Toivotteko orien olevan maksimitasoillaan kilpailevia eli kouluorit GP-tasoisia ja esteorit 160cm tasoisia.
    Vai kelpaako myös esim Vaativa B tasoinen ori tai 120cm kisaava ori?

MĂ€ itse jalostusyhdistelmiĂ€ miettiessĂ€ni ajattelen sitĂ€, ettĂ€ ne sopivat toisilleen. Oriiden toki soisin olevan tasokkaampia enkĂ€ ehkĂ€ ajattelisi vaativa B/A tasolla kisaavaa puoliveristĂ€ vielĂ€ sellaiseksi - ellei sitten esim. hevosen suku taas ole hyvin tasokasta ja/tai kyseessĂ€ olevalla hevosella itsellÀÀn jokin syy heikompaan taitotasoon. Tosin joku huono luonne vaikkapa ei ehkĂ€ sekÀÀn ihan puhu hyvĂ€n jalostusmateriaalin puolesta. 😄

Esimerkiksi Kuunokassa pyrin kuitenkin ajattelemaan niin, ettÀ he ovat aloittaneet jalostustoiminnan melko tyhjÀstÀ (ei tullu edesmennyttÀ isoÀitiÀ ja miljoona perintöÀ joilla hankkia huippuhevosia) joten luonnollisesti mikÀÀn huippuoriiden kÀyttö sÀÀnnöllisesti omille tammoille ei kuvittelisi olevan ihan arkipÀivÀÀ. MÀ myös lasken itselle jÀÀvien varsojen / ostohevosten koulutustason RMP:n pisteiden perusteella, joten parhaimmatkin tuppaa olemaan sellaista parempaa keskitasoa. Toki mÀ kasvatan pÀÀasiassa kenttÀpuokkeja joten niillÀ isompi juttu on se, ettÀ sekÀ koulu- ettÀ estetaso on kohtuullinen kuin ettÀ molemmat olisi huippuja. NÀille myös voisin ehdottomasti kÀyttÀÀ yleispainotteisia oriita.

Ja jos en ole ihan vÀÀrin ymmÀrtÀnyt niin eihÀn kai IRL useat siitostammatkaan ole itse mitÀÀn huippukilpureita vaan nimenomaan siinÀ pelataan suvulla ja jÀlkelÀisnÀytöillÀ.

Asian vierestÀ. Uutta varsulia vÀlillÀ itsellekin, tÀmmöinen Hobitti-hirviö tÀllÀ kertaa. Ei ihan niin tasokas kuin toivoin, mutta superkiva muuten.

Seuraava seuranhakuilmoitus edelleen voimassa.

Jos muuten keltÀÀn löytyy 1-polvista kenttÀoria (ensisijaisesti trak, mutta myös muut kÀy) niin meitin Narnia vois olla sulhasta vailla.

4

1.0k
Users

13.7k
Topics

261.9k
KysyttÀvÀÀ, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttÀ suoraan yllÀpitÀjÀÀn (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.