"Tyhmät" yksittäiset kysymykset.

• @Anarchy @Spookiness kiitos näistä! Taas vähän viisaampana etiäpäin 👌

• ♞ Puoliveriharrastajat

En löydä nyt oikein oikeaa tapaa muotoilla tätä, mutta yritetään kuitenkin. Jos hevosella on 3x irtoSERT + 1x MVA-SERT, niin onko vielä mahdollista saada VIR MVA Ch-nimi vai onko se siinä tapauksessa vain Ch-tittelin arvoinen “lopullisesti”?

Multa löytyy nimittäin tällaisia hevosia, ja kun on ollut nyt esim. näitä näyttelyitä sellaisille hevosille, jotka tarvitsevat yhden MVA-SERT:in arvonimeen VIR MVA Ch, niin näillä hevosilla ei ole pystynyt niihin osallistumaan. Pystyykö vielä perusnäyttelyistä yrittää sitten haalia sitä yhtä MVA-SERT:iä vai tuleeko hylky koska sille ei ole tarvetta tms.?

• Raviharrastajat

@theo NJ uudistui ja sinne tuli nyt näitä erikoisnäyttelyitä, joissa nimenomaan haetaan MVA-sertejä.
    Viivillä oli 3x irtoSERT ja sain sille kyllä molemmat noista MVA-pippaloista (siellä virheellisesti viimeinen näyttely merkattu 18.06. eikä 20.06.), eli kyllä minä ymmärtäisin niin, että voit noita MVA-sertejä kokeilla noista näyttelyistä hakea, mikäli tuomari ne sillä palkitsee (kyseessä kun olisi siis ns. se viimeinen tarvittava MVA-sert VIR MVA Ch-arvonimeen). Toivottavasti tuli ymmärrettävästi kerrottua, eli summa summarum, mulla oli hevonen samassa tilanteessa, ja sai kyllä tarvittavan mva-sertin vielä noista erkkareista 😄

• @theo mutta sinun hevonenhan on juuri sellainen, joka tarvitsee sen viimeisen MVA:n siihen muotovalio-titteliin. Jjjaaaa itteasiassa nyt kun luin kyseisten mva:n metsästysnäyttelyiden osallistumiskriteeriä, niin joo, niiden perusteella sun heppa ei sais osallistua 😄 Mut tägätäänpäs tähä @alaera ja @Terhi niin he osaa kertoa, että eikös tollanen tietysti saa myös osallistua niihin pippaloihin. Koska rajoituksis lukee 3x irto, mut tavallaan jos hepal on yks mva jo, niin se ei oo pelkästään 3x irto 😄

• Raviharrastajat

@tuire mä ymmärsin sen niin, että just tollasessa tilanteessa, jossa hevosella on vaikkapa se 3x irtoSERT + 1 MVA-sert mennään tuon 1+2 -säännön mukaan, koska sillä on tarvittavat 2 irtosertiä + lisäksi se mva-sert. Sillä 3. irtosertillä ei periaatteessa ole kai mitään merkitystä, kun haetaan VIR MVA Ch-arvonimeä, hevonen tarvisee siihen vain sen 2 (tai sitten ei yhtään, mutta se on eri tilanne se), ja mun käsittääkseni noiden MVA-pippaloiden pointti on nimenomaan katsoa ja kokeilla, mikäli hevonen voisi saavuttaa kys. meriitin (ja jos se osallistuu ensin yhteen, se saa sen ensimmäisen, ja sitten jos sen ilmoittaa toiseen, saa se viimeisen tarvittavan MVA-sertin). Tai sitten olen pihalla kuin seinäkello ja oon ymmärtänyt ihan päin honkia 😂

• ♞ Puoliveriharrastajat

@tuire @Humutin Joo just tää ongelma mulla oli, että rajoitusten takia niitä osallistumisia noihin erikoisnäyttelyihin ei hyväksytty, kun ne ei perjaatteessa niihin tarvittaviin kriitereihin mennyt vaikka tarvitsikin nimenomaan sen yhden MVA-sertin vielä 😄 Helpointahan se vika MVA-sert olisi tuollaisista näyttelyistä “hakea”, kun noiden perinteisten kanssa ei ikinä oikeen voi tietää että mitä sieltä tulee.

• Joo siis just tota vartenhan noi pippalot onkin, että saa sen tarvitsemansa MVA:n eli periaatteessa Humutin on oikeilla jäljillä ja näin itsekin uskoisin asian olevan. Mutta jos kutsussa olevia rajoituksia noudatetaan tarkalleen, niin kolme irtoa ja yhden MVA:n saanut ei kuulu enää joukkoon, vaikka se kuinka onkin sitä vikaa MVA:ta metsästämässä.

Ja siis onko sun heppa tollasist siis hylätty? Sitä suuremmalla syyllä kannattaa odottaa et ylläpitäjät huomaa viestin, niin saa varmuuden asialle ja homma eteenpäin, koska tuskin on tarkoitus että tollasessa tilanteessa oleva ei sais osallistua. Varsinkin jos sit kuitenkin Humutin on hepalleen SERTit saanut, vaikka silläkin ekan MVA:n jälkeen oli sama tilanne. Ja onhan munkin yks heppa osallistunut kolmen irton jälkeen kahteen tollaseen ja sieltä saanut tarvitsemansa MVA:t.

• Friisiläiset

@theo said in "Tyhmät" yksittäiset kysymykset.:

@tuire @Humutin Joo just tää ongelma mulla oli, että rajoitusten takia niitä osallistumisia noihin erikoisnäyttelyihin ei hyväksytty, kun ne ei perjaatteessa niihin tarvittaviin kriitereihin mennyt vaikka tarvitsikin nimenomaan sen yhden MVA-sertin vielä 😄 Helpointahan se vika MVA-sert olisi tuollaisista näyttelyistä “hakea”, kun noiden perinteisten kanssa ei ikinä oikeen voi tietää että mitä sieltä tulee.

Kuka ei hyväksynyt? Ne rajoitukset ovat vähintään määriä, eli jos hevosella on 3 irtoa ja 1 MVA, niin tietysti se saa osallistua.

Tosin ei saa osallistua, jos kaikki aiemmat sertit ovat kyseisen näyttelyn päätuomarilta, mutta siitä ei nyt tainnut olla kyse.

• ♞ Puoliveriharrastajat

@terhi En nyt ainakaan tällä lailla äkkiseltään onnistu löytämään sitä näyttelyä ja sen tuomaria, kun tuosta on jo aikaa jonkin verran. Voi tietty olla että siinä on ollut joku muukin sitten vialla, mutta joka tapauksessa hyvä tietää jatkoa varten että näitä hevosia pystyy noihin erikoisnäyttelyihin myös viemään. 🙂

• Suomenhevoskasvattajat

@theo niin kuin Terhi sanoi niin jos kaikki nämä sertit eivät ole olleet samalta päätuomarilta niin ei olisi pitänyt hylätä, jos ilmottautuminen tms on ollut kunnossa muuten. Tämä olisi toki kannattanut jo silloin hylkäyshetkellä kysyä ja selvittää, jos hylkäyssyy oli sulle epäselvä, koska hylkäyssyyn tulee olla kerrottu. MVA-näyttelyyn saa, ja olisi pitänyt saada osallistua 3x irtoSERT + 1x MVA-SERT-yhdistelmällä koska 2x irtoSERT + 1x MVA-SERT-yhdistelmä täyttyy. Mutta me päivitetään sivulle myös tuo 3x irtoSERT + 1x MVA-SERT ettei tule väärinkäsityksiä osallistujille ja tuomareille jatkossa! 😊

• @serena said in "Tyhmät" yksittäiset kysymykset.:

Jos haluaa rekisteröidä kasvattajanimen yleisesti ottaen puoliverisille ilman tarkempaa kantakirjaa, niin onko ok silloin laittaa roduksi lämminverinen ratsuhevonen?

Tää kaipaa vielä vastausta. 😄

• Sekalaisen sakin omistaja

@serena Villisti veikkaan, että ei onnistu. Saadakseen nimen rekisteriin, on sillä nimellä oltava 3 kasvattia rodulta, jolle se rekisteröidään. Luulisin, että se pitää sisällään myös eri kantakirjat. (Eikä pelkästään siksi, että joskus puokkien kantakirjoja käsitellään kuin ne olisivat eri rotuja.)

• Suomenhevoskasvattajat

@serena lämminverinen ratsuhevonen sisältää muitakin kuin puokkeja rotuna, sisältäen mm täykit, niin sanoisin ettei ole mahdollista jos se ottaa käsitteenä mukaan myös täykit. Kasvattajanimeen pitää hakee aina sit rotulisäys kun on kolme samaa puokkikantakirjaa olevaa kasvattia syntyny. 😅

//edit ainakin wikipedian mukaan:

“Lämminveriset ratsurodut jaetaan edelleen kahteen alatyyppiin, täysiverisiin ja puoliverisiin. Jotkin rodut, esimerkiksi Yhdysvaltojen monet karjahevos- ja ratsurodut, kuitenkin jäävät näiden kahden alaluokan ulkopuolelle.”

// mutta taas VRL-rotulistalla #054 pv Lämminverinen ratsuhevonen (puoliveriset) - perusteella menisi ja olisi ok, mutta sitten se rotulisäyshomma jos kasvatille on määritelty se tietty kantakirja eikä oo määritelty yleismaallisesti vaan lämminverinen ratsuhevonen. et miten menenee sitten ja miten pilkunnussintaa se on 😂

• Friisiläiset

Lämminverinen ratsuhevonen tarkoittaa nimenomaan puoliverisiä samalla tavalla kuin lämminverinen ravihevonen eri lämminveriravureja!

Edit: VRL:n lyhenne lämminveriselle ratsuhevoselle ei ole huvin vuoksi pv 🙂

Mä oon nähny jossain virtuaalisessa varustekaupassa juoksutusvöitä (onks tää oikee nimi niille ees?), mutta kertokaas, että missä ihmeessä? 🤔

@nikki Noni, sehän se, kiitti! 😅 ❤

• Mä en paljoa tiedä härkätaisteluhevosista ja niiden risteytyksistä, mutta mahtaako olla olemassa lusitano-arabi rotua vai onko se vaan risteytys? Espanjassa kutsutaan nimellä Luso-Árabe.

Ja toinen kysymys, onko kukaan perehtynyt kantakirjaan/rotuun (?) Caballo de deporte español tai termiin Arsenio Cordero jota oon nähnyt käytettävän härkähevosilla? Ne on myös kehitellyt jonkun “puoliverityyppisen” eli joka on muistaakseni barokkirodun ja lämmiverisen (xx?) risteytys, sille on oma terminsä olemassa mutta en löytänyt sitä tähän hätään.

Härkätaisteluhevoset on mielettömän upeita vaikka laji on muuten täyttä julmuutta etenkin kun ne osaa mennä korkean tason koulua eli niistä saattaa tulla Zonjietin toinen bisnes jos vaan saan selvää näistä erikoisemmista roduista. Harmi vaan että espanja ei oikein taivu ja niin vähän englanniksi tietoa, etenkin kun ei tiedä mitä rodut on englanniksi.

@hm Olen nähnyt käytettävän jotain araboluso ja lusoarabe, mutta en ole perehtynyt.

Tuo jälkimmäinen taas vaikuttaisi olevan jokin espanjan puoliverisen tyyppinen otus (ranskaksi espanjan urheiluhevonen) niillä oli hyvin jännittävät risteytyssäännöt, tietty määrä piti olla espanjalaista verta ja tietty jotain kevyempää verta 🤔 :

• @anarchy No se selittääkin 😄 Kiitos. Täytyy kaivella vähän enemmän faktaa esiin ja pyytää rotulistoilla lisäämään. Arsenio Cordero on varmaan aika menetetty tapaus kun siitä ei tunnu löytyvän faktaa edes espanjaksi ja se on mainittu sekä rotuna että sanan “Hierro” kohdalla joka voi tarkoittaa myös isälinjaa nyt kun yritin googlettaa asiaa. Joko sillä on kaksi merkitystä tai sitten sivulle on vaan lipsahtanut väärä termi rodun kohdalle.

11

1.0k
Users

13.5k
Topics

256.9k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.