"Tyhmät" yksittäiset kysymykset.
-
@minni No sitten se hyväksytään kaikissa kantakirjoissa, joissa kirjavuus hyväksytään. Musta on perusväri, ei itsessään sulje mitään pois.
Englantilainen, hollantilainen ja muistaakseni myös ranskalainen hyväksyy kirjavat.
Edit://
http://ginahaltek.blogspot.com/2014/01/eri-puoliverirotujen-varit.html?m=1Tuo ei ole ihan ajan tasalla, mm. englantilaisen kohdalta.
-
Suomenhevoskantakirjan tilaisuuksia vuotta 2017 aiemmin, ei taida löytyä mistään?
-
@knipse palkitut listalta voi hakea nimellä palkittua!
-
@alaera Juu, tuon mä jo bongasinkin
-
@knipse said in "Tyhmät" yksittäiset kysymykset.:
Suomenhevoskantakirjan tilaisuuksia vuotta 2017 aiemmin, ei taida löytyä mistään?
Mun ulkoselta kovalevyltä löytyy vuodet 2010-2016.
Ne kyllä muistaakseni siirtyi aikoinaan myös uudelle ylläpidolle, mut en tiedä onko missään siellä enää tallessa…
-
@milja joo, no ei mulla niille kova tarve ole, kunhan kyselin
Kiitos kuitenkin infosta!
-
Kyllä löytyy 2010 alkaen kirjatut Palkitut -sivulta, omien linkkien takaa.
-
Onko kukaan tutustunut venäläisiin shetlannninponeihin ja niiden polveutumiseen? Ne on ihan hirveen siroja ja pitkäjalkaisia. Kuvan ponin kuvassa on Modest, vaikuttaa polveutuvan aika paikallisista linjoista. On niitä pötkylöitäkin mutta osa on hirveen siroja ja epäshetlanninponimaisia, mutta ehkä venäläiset on vaan tuonut oman leimansa shetlanninponeihin kuten moneen muuhunkin rotuun.
-
@hm Meikä väittää että ero on ihan puhtaasti jalostusvalinnoissa. Noin 1920-luvulle asti monet halus nimenomaan kasvattaa shetlanninponeista korkeampia ja monikäyttöisempiä poneja. Sitä sit kritisoitiin ja puollettiin jonkin aikaa. Joku naksahdus tapahtui länsimaissa 1910-luvun puolivälissä ja lähdettiinkin sit urakalla lihottamaan ja kutistamaan. Suomalaisista shettiksistä niistäkin usein kuulee että ne on yhä “liian isoja”. Ei ihan tuota luokkaa, mutta pidän todennäkösenä että venäjällä on vaan päädytty valikoimaan erilaiset jalostustavoitteet.
Vertailun vuoksi vanhoja shetuja Lännestä:
Wikimedia Commons, Encyclopædia Britannica, 1911, shetlanninponi:
Shetlanninponien jalostushistoriaa kartoittava teos vuodelta 1913 kokonaan digitoituna Project Gutenbergissä, josta sitaatti [s. 68]:
[A]ny considerable increase of size deprives the pony of its individuality and brings it into comparison with other breeds. On the other hand, there has, in recent years, been a tendency to undue diminution of size—the former desire of breeders to increase height having given place to a morbid ambition to produce pigmy ponies. It must be kept in mind that ponies of sizes less than 34 inches are of little use for practical purposes, since, unless they are quite disproportionately massive, they cannot have sufficient weight and strength for draught, while the undue shortening of their legs deprives them of the leverage and activity necessary for saddle or harness.
Ja otus nimeltään Boadicea (998)
Mainitun Modestin suvusta löytyi viellä Kålltorps Lasse ynnä muita ruotsalaisia poneja, ja Lassen isänisä Bergastor of Transy on ollut ihan perusshetukka.
Bergastorin isä Pole Star tässä vuoden 1914 kuvassa on taas vanhan mallinen, vähän virtaviivaisempi:
On se jalostaminen loppupeleissä kuitenkin ihan vaan omaa silmää miellyttävien elikoiden valikointia eikä mitään sen pyhempää.
-
Anteeks pusku mutta Ponikerho Pinto Breeze kertoo shettishistoriikissaan että Venäjällä ennen vallankumousta oli shettiksiä kyllä, mutta uudelleen suosio kasvoi vasta 50-60-luvulla nimenomaan GDR:n kautta tuotujen lastenponien takia. Käyvät läpi shettiksestä edelleen jalostetut falabellat, miniatyyrit ja isomman amerikanshetlanninponin myös. Ei mitään sen kummempaa mainintaa että olis joku venäläinen shettis erikseen, mutta että maailmanlaajuisesti suosittu rotu jolla on paljon historiaa monessa eri maailman kolkassa.
Tuota voi kääntää kukin lisää itte mutta siinä olennaisin.
Ja heidän oman gallerian shettikset on nekin aika tavallisen näköisiä.
-
@j Mä mietinkin että ovatko vaan suosineet kevyempää linjaa, mun silmiin shetlanninponit on aina ollut pyöreitä ja ponimaisia niin hämmentävää että tulee joku sellainen vastaan joka muistuttaa amerikanshetlannninponia, mutta kiitos. Sulta löytyy vastaus aina kaikkeen
Venäläisellä shetlanninponilla tarkoitin sellaista joka polveutuu paikallisista linjoista, shetlanninponeja ne on kuitenkin siinä missä muutkin.
-
@hm joo siis nimenomaan paikallisia ihan muuten vaan, sitä just meinasin et ei ainakaan tuon yhden ponikerhon historiikin mukaan mitään tiettyä tavoitetta omantyyppisestä jalostuksesta listattu. Kai siellä on vaan nyt ollut sit trendinä hoikemman malliset.
-
Onko ratsuponijalostuksessa väliä, kumpi (isä tai emä) on poni ja kumpi hevonen (ensimmäisen polven ratsuponi)? Tai suositusta?
-
@alisé Ei suurimmaksi osaksi ole väliä. (VRPY)
Eestiläisestä löytyy tällainen rajoitus, eikä äkkiseltään muissa ollut saman tyyppisiä.
Rajoituksia:- Eestinhevonen sallittu vain emätammana
++ Isäoriina sallittu, jos kyseessä on risteytys, jossa on vähintään 50% jotakin urheiluhevos- tai ponirodun verta
++ Poikkeuksena voidaan käyttää oreja, joissa on vierasta verta vähintään 25%, kunhan jälkeläinen saa vähintään 50% jonkin urheiluhevosen tai ponirodun verta
- ESH:n jalostukseen kelpaavat myös vain emätammana seuraavat rodut:
Torinhevonen (ei puhdasrotuiset)
Amerikanravuri
Ranskanravuri
Orlovravuri
Venäjänravuri
Muut lämminveriravurit
Ylikorkuiset (yli 148 cm) ponit
- Eestinhevonen sallittu vain emätammana
-
En löytänyt tähän hätään parempaa paikkaa kysyä tätä mutta toivottavasti tämä kelpaa. Eli olen tallentamassa suntuubin sivuja web archiveen ja olin menossa vaihtamaan tämän osoitteen rekisteriin, mutta sitten tajusin että tämän hevosen entinen omistaja ei ole siirtänyt sitä silloin aikoinaan mulle ja pika vilkaisulla tämä entinen omistaja ei ole käynyt täällä aikoihin.
Eli tämä osoite pitäisi vaihtaa Havanen rekisteriin
-
@venla Jos sulla on osoittaa jokin todiste, että heppa on sulle myyty, niin VRL:n tuen kautta viestiä niin siirtävät hepan sulle.
-
@venla meinasin tulla samaa sanomaan kuin Jenna, mutta kattelin, että sivulla ja VRL:ssä on sama omistaja tunnuksen perusteella. Ootkohan laittanut hevosen sivulle väärän tunnuksen, koska tallisi etusivulla on VRL-14707, mutta ton hevosen sivulla on VRL-14708 ja sen omistuksessa toi heppa VRL:ssäkin on?
-
@jenna Tässä ois todiste kuva. Minä käyn laittamassa tukeen viestiä
-
@tuire Apua, oon ilmeisesti laittanut sivuille väärän tunnuksen
Kävin vaihtamassa sen sivuille, mutta eihän se tietysti web archiceen vaihtunut :DD
-
@venla sit vaan käyt tallentamassa sivun web archiveen uudelleen, niin päivittyy sinnekin