pähkäilyä luonteista

• ♞ Puoliveriharrastajat

en oo ihan varma meniskö tää kysymyksiin vaan keskusteluun mutta joo!
    Eli oon aina tyksinyt luonteiden kirjoittamisesta, se on kiva lisäys siihen heppaan ja muutenkin panostaminen ja kirjoittaminen kuuluu mun lempihommiin. Kuitenkaan mulla ei tahdo enään sujua se luonnekuvauksen kirjoittaminen, tänään kirjottelin taas ja hoksasin sen olevan juuri samanlainen kun miljoona edellistäkin 😄 Ois kiva kuulla muilta miten kirjotatte, mulla yleensä on muutama sana tai piirre mielessä ja niiden ympärille lähden sitä luonnetta kehittelemään, näin yöllä kun ei nukuta on hyvä miettiä kaikenmoista, jos saisin tästä jotain keskustelua pohtimista yms :rofl:

• Esteratsastajat

Itse kirjoitan suvullisille poneille ensin vanhempien luonteenpiirteet ranskalaisilla viivoilla ja pyrin niistä löytämään sellaisen luonteen joka sopii molempiin. Jos on evm poni niin otan tosi paljon luonteisiin tuntemistani poneista piirteitä. Myös tuo luonnegeneraattori on hyvä apu, mutta itse en tykkää käyttää, kun helpompi itse keksiä luonteenpiirteet, eikä taida olla nyt käytössäkään, ainakaan en löytänyt.

• ♞ Puoliveriharrastajat

@Jannica heei toi kuulostaa aika kivalta, itsellä menee aikaa just pähkäilyyn siinä miten vanhemmat liittyy varsan luonteeseen 😄

• Esteratsastajat

Joo joskus saattaa olla vaikea miettiä, jos vanhemmat kovin erilaisia, sitten voi vain yhdistellä molempien parhaat puolet tai ottaa esim. orivarsalle enemmän isän piirteitä ja tammalle emän ^^

• Moderaattorit

@pinja mietin yleensä jotain tuntemiani irl hevosia, toki juu osa niistä on toistensa kopioita käyttäytymiseltään mutta erojakin on.

• Suomenhevoskasvattajat

Faktahan on se, että ei niitä supererilaisia persoonia ole loputtomasti - oon siis vaan yksinkertaisesti luopunut siitä “voi ei tää on taas ihan samanlainen”-ajatuksesta.
    Hyödynnän myös vanhempien (joskus isovanhempien) luonteita ja tuntemiani hevosia, joskus myös muita eläimiä ja ihmisiä. Inspiroidun myös kuvista ja joskus jopa nimistä.

• Joo, kyllä suurinosa virtuaalihevosista on “yhden ihmisen hevosia, vain kokeneille käsittelijöille ja ratsastajille”. Hemmetin vaikeita hevosia mut niin rakkaita… tätä samaa saa lukea aika paljon luonteista. 😄

Mitäs jos kirjoittaisit kuvausta eri kantilta. Mitä varten valitsit tämän hevosen? Oliko tietty väri, säkä tmv. jota haluat tuoda jalostusohjelmaan ko. hevosen kautta? Miten hevonen on jo esim vaikuttanut suvuissa, pärjännyt kilpailuissa jne. Ainakin näin IRL hevosia olen nähnyt kuvailtavan, sen sijaan että kerrotaan miten nätisti heppa nostaa jalkaa kehittäjälle. :3

• ♞ Puoliveriharrastajat

Tännehän oli tullut jo kivasti kannanottoja, vitsi miten mua helpottaa nää teidän viestit, tulee heti rennompi ote ettei kaikki ole niin vakavaa 😆 eri näkökulmasta kirjoittelu vois olla kans aika hauskaakin !

• @Hapero said in pähkäilyä luonteista:

Faktahan on se, että ei niitä supererilaisia persoonia ole loputtomasti - oon siis vaan yksinkertaisesti luopunut siitä “voi ei tää on taas ihan samanlainen”-ajatuksesta.

Oon tehnyt samoin. Lisäksi mä vaan tykkään tietynlaisista hevosista niin niitä väkisinkin kertyy 😄 Ite keksin luonteet ihan vaan päästäni sen mukaan, millaiselta heppa kuvissa näyttää. Luonteenpiirteet ei mulla periydy kuin ehkä joskus harvoin.

• Minä pohdin jotakuinkin samansuuntaisia asioita blogissa nyt viimeksi (Ionicin hevosten luonnekuvaukset), kun minun ongelma on se, etten puuhaa hevosten parissa itse ja näin pelkäänkin että luonteiden yhtymäkohdat reaalielämään ovat hataria ja satunnaisia.

• Semmosta se on, etenkin kun/jos hevosia on paljon. Ja erityisesti tulee välillä mielikuvituksen puute, kun pääasiassa hevoset edustavat samaa rotua… Olisi edes osa hevosia, mutta kun kirkkaasti suurin osa on shetlanninponeja, niin välillä alkaa (uudet) ideat loppua. Varsinkin jos yrittää kertoa tarkemmin, millainen poni on kouluratsuna tai valjakkoajossa… Aika rajoitetusti niissä Helppo C -luokissa on edes liikkeitä, mistä voisi keksiä eri variaatioita. 😄 Eli kun suurin osa hevosista edustaa samaa rotua, samaa koulutustasoa ja vielä aika rajallisella kapasiteetilla, niin…

Itselläni on vähän samoin kuin danilla, pääasiassa keksin luonteen ja persoonan ponin kuvien perusteella. Joskus, aika useinkin toisaalta myös jo nimestä, etenkin tuontihevosilla jo hevosta keksiessäni päähäni muodostuu jonkinlainen kuva siitä, millainen hevonen on persoonaltaan.

Minäkin hyödynnän vanhempien luonteenpiirteitä, tuntemiani hevosia, tuntemiani ihmisiä ja muita eläimiä luonnekuvauksissa. Joskus myös otan vaikutteita vaikka lukemieni kirjojen, katsomieni elokuvien ym. hevosista. Itse olen tosin yrittänyt pitää vielä tietyn realistisuudenkin mukana, mikä vähän rajoittaa mielikuvitusta. Koska ei kai kukaan käyttäisi ainakaan montaa kertaa jalostukseen jotain ihan kamalaluonteista hevosta, eihän? Varsinkin jos jo jalostus-sivulla mainitaan, että “pyrimme kasvattamaan hyväluonteisia… ja päläpälä” 😁 Ehkä ei tosin pitäisi ottaa tätä niin vakavasti, virtuaalihevosiahan ne ovat, eikä luonne ainakaan ihan täydellisesti periydy.

Mitä tulee Naleen kommenttiin, niin minusta tuo oli yleisempää joskus ~10 vuotta sitten, että kaikki hevoset oli niitä, joille vain oma omistaja pärjäsi. 😄 Nykyään näkee minusta paljon myös sellaisia kilttejä mussukoita. Itselläni ei taida olla yhtään (tai saattaa olla yksi tai kaksi …) tuollaista hankalaa yhden ihmisen hevosta.

Muoks. Ja minusta Sirpan hevosilla on oikein hyvät luonnekuvaukset!

• Sekalaisen sakin omistaja

Pähkäilin tätä samaa värkätessäni luonteen ‘panostushevoseni’ varsalle. Ne luonteet, joita olen kirjoittanut, eivät välttämättä saa laatiksissa kovin montaa pistettä, koska “Eivät sovi tämän tasoiselle hevoselle”, mutta minkäs teet.
    Kaikki ovat perineet ainaki ripauksen vanhemmiltaan, jos niillä on ollut luonteet (kahden herkkiksen varsa on herkkis, ja kun yhdistää kaksi levotonta sielua niin syntyy kolmas samanlainen).
    Toistaiseksi vain yksi hevonen sopii mutkattomasti lapsenkin ratsuksi, mutta niitä on tulossa lisää. Ketään en ole vielä suoraan haukkunut yhden ihmisen ratsuksi, valikoivaksi kyllä :thinking:

• Tarinaheppailijat

Haluatteko vinkkejä? Joku näistä voi sopia jollekin teistä, vaikka kaikki eivät osuisikaan. Itse kirjoitan toooooosi paljon luonteita (minulla on satoja hepoja ja kirjoittelen niille uusia luonteita aina kun ne ikääntyvät tai muuten muuttuvat) ja saan inspiraatiota ja ideoita seuraavista jutuista.

1. Aina ei tarvi kirjoittaa hevosista, hevoset ovat kovin samanlaisia. Millaisia ystäväsi olisivat hevosina, tai äitisi, tai Frendien Rachel, tai Adam Lambert? Tee ihmisistä hevosia.

2. Älä ajattele laatiksia liian tiukasti. Siitä, että hevonen sopii painotuslajiinsa ja koulutustasoonsa saa vain muutaman pisteen YLA:ssa. Itse olen luonnetuomari, ja lukisin mielummin hitusen epärealistista tekstiä, joka on täysin erilainen kuin muut. Saa YLA:ssa pisteitä mm. siitäkin, että erottuu massassa. Henk koht mielipiteeni on kuitenkin, että rajansa kaikella - vaikka raja onkin löysä!

3. Älä kirjoita aina kisaikäisestä hevosesta. Kuvaile jotakuta heppaasi esim eläkeläisenä. “Nuorempana Simo oli hirveän menevä ja vähän säikky ori, mutta nykyään se on tasoittunut jo.”

4. Ei se haittaa, että hevosesi ovat samanlaisia luonteiltaan. Niitä voi silti kuvailla miljoonilla eri tavoilla. Minua voi sanoa “rauhalliseksi” tai " kirjallisuudesta kiinnostuneeksi" tai “vetäytyväksi” tai “hiljaiseksi” tai “mietiskelijäksi” tai “epäsosiaaliseksi” ja jopa “epäkohteliaaksi” tai “apaattiseksi” ja niistä kaikista näkökulmista minulle voisi kirjoittaa luonnekuvauksen. Kaikki tarkoittavat, että pysyttelen mielelläni yksin ja hiljaa, mutta painottavat asiaa ihan eri puolilta: miten kukakin kuvailija kokee yhden ja saman luonteeni.

5. Kokeile jotain uutta ja ota teksti haasteena. Mitä jos kirjoitat tällä kertaa niin, että kuvailet vain yksityiskohtia ja yrität lukijan saada silti hahmottamaan hevosestasi kokonaiskuvan? Mitä jos kirjoittaisit ylhäältäpäin neutraalisti, lintuperspektiivistä kuin kohdettaan tarkkaileva tutkija? Entä jos menisit oikein lähelle ja kertoisit “meidän Seposta” ja siitä miten “me Erkinheimot” käsitellään sitä? Voit kokeilla mitä vain, jos muistelet kohtaa 2 ja hellität laatispelleilyn kanssa: pisteitä tulee varmasti uudesta ideastasi ihan itsestään!

Tsemppiä! Kirjoittaminen on kivaa! Sitä paitsi “inspiraatiota” on turha odotella. Tiedosto auki vain ja kirjoita mitä tahansa, niin hetken kuluttua alkaa tulla asiallistakin tekstiä. Turhan itsekritiikin voi unohtaa, sillä eihän kukaan ole koskaan valmis kirjoittaja. Kaikkea hassuakin voi kokeilla, ei kukaan siitä suutu 😄

• ♞ Puoliveriharrastajat

@Oresama kaikki vinkit on tervettuleita ja kiitos viestistäs, avas jotenkin tosi paljon! Ja onhan se kyllä totta että paremmin onnistuu kun lopettaa turhan stressin aiheesta 😼

• Aika samoilla linjoilla toimin kuin aiemmatkin 😄 Hevosen vanhemmat ja käytettävissä olevat kuvat antaa jonkun verran suuntaa, ja lisäksi minäkin haen vaikutteita tuntemistani hevospersoonista. Pitäisikin välillä miettiä ihmisiä, en ollut edes tullut ajatelleeksi, eli kiitoksia @Oresama 😄

Hevosten samankaltaisuuden kanssa olen jo luovuttanut, vaikkei noita älyttömän paljoa olekaan. “Ongelma” on vaan se, että haluan säilyttää tietyn realistisuuden, eikä työhevosena toimiva järkälemäinen shire vaan voi minun maailmassani mikään seinähullu ruutitynnyri olla 😅 Pikkuisen tulee kyllä välillä venytettyä rajoja (vaativaa valjakkoa noista osa kisaa, eli vähän niille on ehkä extraketteryyttä näin virtuaalishireinä suotu…).

Minä oon vähän on-off kirjoittelija. Voi mennä pitkäänkin, etten saa kirjoitettua lausettakaan, mutta sitten saatan välillä rykäistä useamman tekstin kerralla. Nimenomaan sitä inspiraatiota odottelen, pakottamalla en saa oikein mitään aikaiseksi.

• Itse huomasin tässä Attentionin ja etenkin Litan kanssa, että sain heti paljon enemmän inspiraatiota, kun annoin hevosen “hautua” muutaman päivän; Tiesin, että tällaisen hevosen haluan, mutta annoin idean seistä hetken, ennen kuin ryhdyin tekemään sivuja. Myös historian suunnitteleminen/kirjoittaminen auttaa pääsemään alkuun luonnekuvauksen kanssa, mikä taas auttaa sukutaulun kanssa.

• ♞ Puoliveriharrastajat

tätäkin voisi nostella 😄

• Himoshoppailijat

Mua inspaa yleensä eniten kuva ja nimi. En tiedä miksi, mutta niistä jotenkin näkee sen hevosen persoonan tai jotain? XD
    Yleensä myös vaan fiilis että “Nyt haluun tämmösen hevosen!” ja sitten hirvee kirjotusvimma.

• ♞ Puoliveriharrastajat

@Saippua fiilaan sua niin paljon! 😆

• Mie nään aina kuvasta millanen se on luonteeltaan 😄 Pari piirrettä tulee siitä ja sitten kun alan kirjoittaa niin tuleekin lisää piirteitä ja sit se onkin jo jonkun luontonen. Miulle voi heittää hevosia, jos ei keksi luonteenpiirteitä, mie saan kuvista aina ideoita, sen takia kuvat on hevosilla mun mielestä tosi tärkee osa kokonaisuutta

12

997
Users

13.2k
Topics

247.7k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.